Aihe: Rytmiä, metronomia/rytmikonetta netistä?
1
Mare552
13.12.2006 11:35:10
Laulu ja musiikkiopintojeni alkeissa olen edennyt nuotteihin, nuottimerkintöihin ja niiden pituuksiin.

Eikä olekaan niin helppoa rytmittää yhden tahdin nuottipituuksia juuri oikeiksi, kun ei tuohonkaan ole hääppöisesti perehtynyt.

Uskon opettajaa siinä, että aivan perusmetronomi olisi paras tapa jakaa tahti yhtä pitkiin osiin.

Minullakin on pari kosketinsoitinta, mutta niiden rytmit on kuitenkin melkoista sillisalaattia, vaikea selkeää tahdin jakajaa niistä valita, valssi aionoa selkeämpi, mutta kun sekin 3/4 tahti. 4/4 tahdeista tango selkein, mutta taas jo kamalaa jumputusta sekin.

Netissähän varmaan on vaikka millaisa rytmivirityksiä, eli jos jollain olisi hyvää linkkiä valmiiksi, koetanhan itsekin selata mutta vaikea taas oikeaa hakusanaa, joten kiitos etukäteen.

Kaippas sellainen vieterimetronomikin vielä menee hankintaan, taitaa maksaa 35 €, vai oisko jollain ylimääräinen halvalla tässä Riihimäen lähellä?

Myös kaikki, varsinkin hyvät vinkit ja ehdotukset musiikin rytmiopiskeluun tervetulleita.
Herba
13.12.2006 11:59:56
Metronomi löytyi Googlesta hakusanalla "metronome online"

http://www.metronomeonline.com/
Mä en osaa kävellä ilman kynää, tää on mun henkinen kävelykeppi. -opettaja.
Progressor
13.12.2006 12:57:19
MIDI-sekvensserillä voi tehdä itse vaikka minkälaisia rytmikuvioita. Eräs ilmainen ja toimiva vaihtoehto on Anvil Studio:

http://www.anvilstudio.com/
Se, joka ei tiedä mitään ja tietää, ettei tiedä mitään, on viisaampi kuin se, joka ei tiedä mitään eikä tiedä, ettei tiedä mitään.
S.M.A.K.
Innuendo
13.12.2006 17:34:08
Itse olen käyttänyt hyvin monipuolista (ehkä jopa liian monipuolista?) Weird Metronome -ohjelmaa. Se löytyy osoitteesta http://www.pinkandaint.com/weirdmet.shtml (ja välimerkki...). (Kannattaa vaan olla tarkka sen tempomerkinnän kanssa, koska nuottiarvojen muuttuessa pitää tietysti myös muuttaa (esim. kaksinkertaiseksi) myös sitä tempoa, jos aikoo soittaa siinä samassa tempossa.)
Selvä pyy, humalainen fasaani.
Mare552
13.12.2006 21:03:30
Itse olen käyttänyt hyvin monipuolista (ehkä jopa liian monipuolista?) Weird Metronome -ohjelmaa. Se löytyy osoitteesta http://www.pinkandaint.com/weirdmet.shtml (ja välimerkki...). (Kannattaa vaan olla tarkka sen tempomerkinnän kanssa, koska nuottiarvojen muuttuessa pitää tietysti myös muuttaa (esim. kaksinkertaiseksi) myös sitä tempoa, jos aikoo soittaa siinä samassa tempossa.)

Tuon laitoin koneeseeni. Hetken kokeilin.

Ostinpa kyllä jo kaupasta mekaanisen vieterillä toimivan metromomin, kaupan myyjänkin mukaan se on paras laulun ja ja nuottipituuksien opetteluun.

Soittamisessa taas kaipaa tuota tahdin ensimmäistä iskua, ehkä myöhemmin muitakin.
En vielä perehtynyt, mitä kaikkea saa, mutta ehkä tietty väli-iskuja jos vaikka monimutkaisempia tahtilajeja.

Mutta mitähän mahdoit tarkoittaa tempomerkinnällä jos nuottiarvo muuttuu?

Siis jos on 8/8 osaa niin tempo 8 iskua/tahti, eli puolta nopeampi kuin 4/4 tahdissa jossa ei ole kuin 1/4 nuotteja.

Eikö nuotilla ole aina määrätty aikarvo per/tahti?

Eka mainittu "metronome online" perusjuttu, toisen viestin "MIDI-sekvensseriä" en heti onnistunut lataamaan.
Innuendo
14.12.2006 19:01:18
Soittamisessa taas kaipaa tuota tahdin ensimmäistä iskua, ehkä myöhemmin muitakin.

Tuossa Weird Metronome -ohjelmassahan saa niitä iskujen voimakkuuksia säädettyä, kun käyttelee sitä äänenvoimakkuden (volume) liukusäädintä. Ja saman rummun (tai muun lyömäsoittimen) voi laittaa myös usealle numerolle, jolloin esim. bassorummun iskun ei tarvitse olla joka kohdassa samalla tavalla painoitettu.

Mutta mitähän mahdoit tarkoittaa tempomerkinnällä jos nuottiarvo muuttuu?

Siis jos on 8/8 osaa niin tempo 8 iskua/tahti, eli puolta nopeampi kuin 4/4 tahdissa jossa ei ole kuin 1/4 nuotteja.

Eikö nuotilla ole aina määrätty aikarvo per/tahti?

On, mutta tempomerkinnät "{neljäsosanuotti} = 100" ja "{kahdeksasosanuotti} = 100" ovat aivan eri juttuja. Sitä varten tuossa Weird Metronome -ohjelmassa pitää muistaa säätää sitä tempoa sen mukaan mitä nuotteja sinne on laittanut (olettaen siis että haluaa vaikkapa saman tempon olevan kahdessa eri jutussa ).
Minä ainakin olen yleensä nähnyt tempomerkinnät merkittävän (pisteellisinä tai ilman) neljäsosanuotteina ja meni hetki tajuta miten tuon ohjelman tempot pitää oikein merkitä. (Ettei sitten ihmettele, kun tempon kohdalla lukee 240 ja kuulostaa aina vaan hitaalta...koska tempomerkintä tarkoittaa vaikkapa kuudestoistaosanuottia.)
Mare552
14.12.2006 20:44:18
Tänään kokeilin tuota vähän enemmän. On minulle aivan riittävän monipuolinen, silti kuitenkin selkeä käyttää.

Eli siihen voi rakennella monenlaisia kuvioita, siis jos ymmärsin oikein, 4/4 osankin voi rakentaa siten että haluttuihin kohtiin tulee vaikkapa peräkkäin pari 1/8 iskua tai miten vain, ja loput jättää tyhjiksi, joten periaatteessa 4/4 osa. Kaihan tuommoisiakin kuvioita on, rytmeistä kun en tiedä.
juuri tällöinkin pitää tempon olla tuplana 4/4 osaan verrattuna, koska on 8 iskua/tahti.

Nuo tempomerkinnätkin kun vielä hakusessa, kuten koko rytmiasiat muutenkin.
Mutta eiköhän nekin tässä ajan kanssa selviä.
s151669
15.12.2006 12:43:41

Kelpo rumpukone tuolta:

http://www.hydrogen-music.org/

myös wintendolle, vaikka etusivu puhuukin linuxista.
Jyrki
Innuendo
16.12.2006 11:34:27
Eli siihen voi rakennella monenlaisia kuvioita, siis jos ymmärsin oikein, 4/4 osankin voi rakentaa siten että haluttuihin kohtiin tulee vaikkapa peräkkäin pari 1/8 iskua tai miten vain, ja loput jättää tyhjiksi, joten periaatteessa 4/4 osa. Kaihan tuommoisiakin kuvioita on, rytmeistä kun en tiedä.
juuri tällöinkin pitää tempon olla tuplana 4/4 osaan verrattuna, koska on 8 iskua/tahti.

Kyllä siihen voi neljäsosanuotteja laittaa ihan neljäsosanuotteinakin. Esim. jos vaikka numero 1 on bassorumpu, niin kirjoittamalla "Custom"-kohtaan 1111 saa aikaan neljäsosina tulevan bassorummun (vaikkakin tämän voisi mieltää muutenkin - varsinkin jos nuo iskut painottaisi muuten). Saman homman saa tietysti myös kirjoittamalla sinne 10101010, mutta tällöin pitää se tempo laittaa sitten kaksinkertaiseksi, jos haluaa olla samassa tempossa kuin tuossa aiemmassa esimerkissä. (Kokeile vaikka; noiden pitäisi kuulostaa aivan samoilta.) Toivottavasti tämä selvensi asiaa edes hieman.

Kelpo rumpukone tuolta:

http://www.hydrogen-music.org/

myös wintendolle, vaikka etusivu puhuukin linuxista.

Jeps, Hydrogen on hyvä. Kannattaa kokeilla. Toimii myös siis Windowsissa.
Mare552
16.12.2006 12:34:25
Latasin jo hydrogenin, mielenkiintoinen härveli, eli nyt alkaa jo rytmejä olemaan mekaanisesta metronomista noihin rytmikoneisiin, näitä rytmejä voi käyttää jos vaikka soittaa koneelle, sekä ihan nuoottitavujen opiskeluunkin, jossa kyllä mekaanista suositellaan parhaana. Mutta näihin kun saa sen eka iskun, joka on ainakin aluksi hyvä.

Päihittävät kirkkaasti Rolandini omituiset rytmit. Vielä kun opin rakentamaan oikeaoppisia, erilaisia rytmejä. Parhaiten nekin oppii itse tekemällä, tietysti vielä paremmin jos pätkisi oikeilla rummuilla niitä.

Juu 4/4 osia osaan tehdä, tarkoitin vain että jos haluaisi 4/4 osaan pienen "jipon" 1/8 osana, tekee sen, mutta jättää loput 1/8 tyhjiksi, tällöin tempo kaksinkertaisena. Tämä siis esimerkkinä.

Aikaa myöden perehdyn lisää kaikkiin näihin. Kiitos kaikille hyvistä linkeistä, toki lisääkin saa laittaa.

Voikos nuo asentaa koneelle joka ei ole netissä (oma kannettavani), sekä kai tuo äänittyy vaikka media Playerille, jota käytän äänittämiseen. Siis XP:n mukana tullut ohjelma on vielä riittänyt, kun parmpaa ei ole.

Jos joku vielä laittaisi hyvän äänitys ja mikseriohjelman, olisi erinomaista sekin.
Carpenter
16.12.2006 23:47:14
Jos joku vielä laittaisi hyvän äänitys ja mikseriohjelman, olisi erinomaista sekin.

Googleen Audacity. Hyvä ohjelma nauhoittelun opetteluun.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)