Aihe: Biisin väsääminen
1 2
Wallabee
29.11.2006 03:31:31
Minulla on hirveän kova halu säveltää omia kappaleita.
Ei, en ole hevibändissä, en soita tiluheviä enkä dissaa helppoja muutaman soinnun kappaleita, kiitos kuitenkin hyvästä jutusta MrQ :)
Soittokokemusta on pianolla yli 6 vuotta ja kitaralla 3 vuotta elikkä tunnen molemmat hyvin ja soittotaitoa löytyy.

Minä en vaan tiedä mistä päästä aloittaa. Mulla on tulevaisuudessa tulossa tapahtuma, johon mennessä pitäisi pystyä esittämään jotain omaa ja henkilökohtaista, mutta ainoa mitä multa tällä hetkellä löytyy on pelkkää enminäossaa.
Olen yrittänyt etsiä joka paikasta artiekkeleita tai infoa tyyliin "säveltäjän faq,mitä tulee tietää ja mistä lähdetään". Juu, voihan sitä lähteä tuohon pianolle pimputtamaan jotain ja sitten yrittää siitä, mutta minusta tuntuu että kaikella on järjestys ja jokaisesta asiasta löytyy logiikka.
Olen siis retkelläää..kaikki mielipiteet,kokemukset,haukut,kannanotot,neuvot, ym vastaukset tänne, kiits. Kumarran ja kiitän jo etukäteen.
Sir Härö
29.11.2006 08:13:15 (muokattu 29.11.2006 08:13:21)
Istut pianon ääreen ja alat soittaa. Katot sitten siinä samalla että oisko tää hyvä.
Turpa kiinni ja kuuntele!
Tombi
29.11.2006 09:26:44
no jos vaikka nappaat ilmasta jonkun rytmin, ja vaikka sointujen tai asteikkojen pohjalta lähdet pimputtelemaan. :)
AH3
29.11.2006 11:22:49
Minulla uusi biisi voi syntyä esim. Rämpyttelen/näppäilen kitaraa illalla ja yhtäkkiä törmään hyvän kuuloiseen sointukulkuun. Rupean hyräilemään tähän kulkuun sopivaa melodiaa ja seuraavaksi sanoittamaan alustavasti biisiä. Siis todella alustavasti! Sanoituksessa ei tarvitse olla mitään järkeä, kunhan biisin tavu jaotus tulee selville. Voi olla yhtähyvin suomea tai jotain Englannilta kuullostavaa. Seuraavaksi sitten todella sanoittamaan, kun idis on siis selvinnyt.
Tai olen saanut sanoituksen, ehkä jopa luonut sen = taas kitara käteen ja hakemaan sanoitukseen sopivaa sointu-kulkua. Olipa biisi countrya, balladia, bluesia tai jotain muuta, niin aika usein juuri näin lähestyn uutta "hitti-biisiä".
Elikä minun tapauksessani, sointukulkujen kautta yritän löytää sen uuden biisin ytimen. En tiedä auttoiko tää nyt mitään, mut jotenkin näin mun kohdalla.
Mike M. Hiirenloukku
29.11.2006 11:50:32
Kyllä, kyllä olen "hevi"bändissä/deissä ja ollut varmaan 10 vuotta ;) Silti en dissaa helppoja muutaman soinnun biisejä. Koko musiikkiharrastukseni ajan oon omia tuotoksia tehny siitä asti kun ehkä 12 vuotta sitten sain ensimmäisen kitaran. Minulla homma toimii niin, että alan vaan soitella ja sitten huomaan että tuosta on tulossa riffien riffi ja sitten muokkailen sitä ja mietin ja kohta se on siinä. Tätä jatketaan niin kauan kun tarvis/fiilis on.
Toinen miten olen toiminut on se, että mieleen tulee joku melodia, riffi tai kierto ja sitten kitara tai piano kouraan ja yhdistämään ajatukset ääneksi. Tietenkään homma ei mene sillei että nytpä alan tekemään biisiä, vaan se vaatii tosiaan oikean inspiraation.

En usko että aiheesta voi olla mitään FAQ -tyyppistä asiaa. Itsestä se on kiinni. Jos löytyy mielikuvitusta, inspiraatioo ja halua niin kyllähän sitä vaan vääntää ja vääntää.
That's the spirit - Tuo on pirtua.
Lennu
29.11.2006 15:14:21

Kyllä, logiikkaa löytyy ja valmiita kaavoja. Niistä voi sitten poiketa, kun osaa.

Jos on jo jotain sanoja, niin niiden päälle on joidenkin helppo lähteä kasaamaan sointuja. Toiset taas tykkää, että ensin on soinnut ja sitten sovitetaan siihen sanat. Voi tehdä kumpaakin vuoronperään ja sitten kuunnella miltä kuulostaa. Sekin käy ja se oma tyyli tulee tulee, jos on tullakseen. Tärkeintä on päästä alkuun, ja se pitää välillä väkistää itsestään. Ja se onnistuu niin, että nyt mun on vaan pakko aloittaa jostain.

Lennu tekee kappaleen from the scratch osa I :
(koska olen kiireinen mies, niin täytyy tässä jaksossa yhdistellä yllä mainittuja metodeja)
Tästä tulee sitten todennäköisesti aivan paska, mutta tää onkin esimerkki. Voi tulla hyväkin, hoho.

Tarvitaan kynää ja paperia. Se on ensimmäinen vaihe. Nyt mulla ei ole sanoja valmiina, joten pitää päättää, teenkö molli vai duuribiisin. Nyt tuntuu vähän molliselta, joten otetaan harmonisesti oikeappinen random-sointukulku, vaikka Am F E7 Am. Joka soinnulla lasketaan neljään, joten se 4/4. Päätetään, että se on kappaleen A-osa, eli säkeistö. Samalla päätän, että yksi kierto sitä samaa on Intro, koska monessa muussakin samanlaisessa kappaleessa on :)

Sitten kehitellään päässä tarina, joka halutaan kertoa. Lapin matka, Etelä-Suomen matka, kissan kuolema, kaipuu johonkin, kaipuu jostain pois yms. Kirjoitetaan ensimmäinen rivi (aivan sama mitä tulee, sen voi aina muuttaa jälkeenpäin, nyt pitää vaan päästä alkuun) Soitetaan omaa soitinta samaan aikaan, jotta rytmitys saadaan kohilleen.

Am
Turhaan kuljin
F
matkaa, kun en
E7
päässyt kuiten-
Am
kaan

Muistetaan, että sitä tarinaa kannattaa kuljettaa noin kahden A-osan verran, jotta draaman kaari pysyy muodossaan. B-osa, eli kertosäe, voi laukaista tarinan, tai sitten ei. Se voi kertoa esimerkiksi, miksi lähdettiin matkaan, mitä siellä perillä olisi tms. Tai se voi vaan täydentää tarinaa. Yhden kertosäkeen jälkeen palaisin jatkamaan tarinaa vielä yhdellä säkeistöllä. Sen jälkeen taas kertosäettä pari kertaa, no ehkä A-osan päälle soolo ennen kertsiä hmm.

Mutta mutta: näin on päästy alkuun ja "biisi" on suunnilleen 3:50 min pitkä. Ei muuta kuin hieromaan valmiiksi.

Tällä metodilla voi tehdä noin miljoona biisiä, duuria tai mollia, joskus ne osuu, useimmiten ei. Mutta kunhan tekee jotain, niin kyllä sieltä muutama helmi suodattuu.
" Hunsvotti on vallaton pikkukersa; "on se aikamoinen hunsvotti tuo teidän Teemu". Sana tulee saksan kielen yhdyssanasta Hundsfott, joka tarkoittaa koiranvittua. Kiva tapa nimitellä lapsia."
gorgonoidi
29.11.2006 19:33:45

En minä ajattele biisin tekemistä minkäänlaisen logiikan kannalta vaan teen sitä mikä kuulostaa hyvältä. Kyllä kannattais varmaan vaan alkaa soittamaan "jotain" ja kyllä se siitä sit lähtee. Silee minä teen.
Cliff1
29.11.2006 20:43:22
Kannattaa kuunnella muiden bändien biisirakenteita. Huomaat pian, että monet yhtyeet käyttävät kappaleissaan samoja rakenteita, joten korvaat eri osat vain omilla jutuilla :) Sillä pitäisi ainakin päästä alkuun.. Kunhan tajuaa "sen jutun" niin eiköhän se omien piisien väsääminen ala luonnistua.
Wallabee
29.11.2006 21:19:21
Kiitän tuhannesti vastauksista! Erityisesti Lennua, minusta esimerkki oli hyvä ja sai ihan pienen ja säälittävän huonon säveltäjän minussa syttymään, tuloksesta ei sitten kannata puhuakaan.

Niin olen sen säveltämisen käsittänytkin, se lähtee jostain pienestä, jammailusta pianolla tai kitaralla. Minä olen sitä joskus yittänyt mutta se ei ole vaan tuottanut mitään. Ajattelinkin että jos sitä yrittäisi jonkin logiikan kautta niin että saisi jotain omaa aikaan niin ehkä se "tuottava jammailu ja sointujen näplääminen" onnistuisi helpommin. Tuntuu vaikealta olla luova kun ei ole mitään pohjalla. Mutta mikäs kiire tässä on, ehkä tuota on muutama tovi aikaa opetella:)
gorgonoidi
29.11.2006 21:24:47

Itselläni kaikkein tärkeintä säveltämisessä on muu musiikki. Kun kuuntelee monenlaista musiikkia ja paljon niin visiot eivät aivan heti lopu ja biiseistä tulee monipuolisia. En siis tarkoita että ajatuksen kanssa kopioisin mitään bändiä, vaan yleisesti ajattelen että se kaikki mitä kuulee jää alitajuntaan ja tätä myötä saan siitä vaikutteita omiin biiseihini. Biisin sävellys on myös helppo aloittaa jammailemalla jos niitä visioita on.
Lennu
29.11.2006 22:13:27

Itselläni kaikkein tärkeintä säveltämisessä on muu musiikki. Kun kuuntelee monenlaista musiikkia ja paljon niin visiot eivät aivan heti lopu ja biiseistä tulee monipuolisia. En siis tarkoita että ajatuksen kanssa kopioisin mitään bändiä, vaan yleisesti ajattelen että se kaikki mitä kuulee jää alitajuntaan ja tätä myötä saan siitä vaikutteita omiin biiseihini. Biisin sävellys on myös helppo aloittaa jammailemalla jos niitä visioita on.

Tää on tietenkin ihan totta, mutta ei saa tulla ähkyä. Eli jos se menee siihen, että kokeilempa tämmöstäkin juttua tähän, niin sitten ollaankin taas alkupisteessä, eikö?

Mun mielestä, korostan, kannattaa pitää se biisirakenne yksinkertaisena niin kauan, kunnes hahmottaa mihin suuntaan se on menossa. Koska se siinä prosessin aikana ehtii kuitenkin muovautumaan vaikka miksikä. Eli ensin päätetään, että nyt tämä kyseinen biisi menee AABABB ja sitten kun se on kasassa, aletaan miettimään mitä siitä puuttuu.

Nykyään se on vielä helppoa, kun musasoftilla niitä biisiaihioita voi puljailla ihan miten vaan.

Ei se biisien tekeminen vaikeata ole, hyvien biisien taas on. Tuskallisen vaikeata.
"Hunsvotti on vallaton pikkukersa; "on se aikamoinen hunsvotti tuo teidän Teemu". Sana tulee saksan kielen yhdyssanasta Hundsfott, joka tarkoittaa koiranvittua. Kiva tapa nimitellä lapsia."
AH3
29.11.2006 22:35:18
Kiitos Lennulle! Osasit hienosti "sanoa" sen, mitä itsekkin yritin. Juuri näin ;-)
Ei kiitos...minulla on jo pingviini.
oodi
30.11.2006 12:54:16
Lennu tekee kappaleen from the scratch osa I :
(koska olen kiireinen mies, niin täytyy tässä jaksossa yhdistellä yllä mainittuja metodeja)
Tästä tulee sitten todennäköisesti aivan paska, mutta tää onkin esimerkki. Voi tulla hyväkin, hoho.
Tällä metodilla voi tehdä noin miljoona biisiä, duuria tai mollia, joskus ne osuu, useimmiten ei. Mutta kunhan tekee jotain, niin kyllä sieltä muutama helmi suodattuu.

aivan loistavasti selitetty tuo homma :D hoho, kylläpä iteki taidan tänään vielä pianon ääreen taas eksyä vaihteeksi. pitäis vaan aina jaksaa kirjoittaa kaikki luritukset paperille nii säästyis muutamat helmet :P
Pianistilla ei ole varaa olla käsi
Mixer
03.12.2006 23:11:17
Jos on jo jotain sanoja, niin niiden päälle on joidenkin helppo lähteä kasaamaan sointuja. Toiset taas tykkää, että ensin on soinnut ja sitten sovitetaan siihen sanat.

Tämä on ollut itselläkin vähän hämärän peitossa. Eli kuinka sanojen päälle soinnut? Entäs sitten sanojen "melodia" ?

Tarvitaan kynää ja paperia. Se on ensimmäinen vaihe. Nyt mulla ei ole sanoja valmiina, joten pitää päättää, teenkö molli vai duuribiisin. Nyt tuntuu vähän molliselta, joten otetaan harmonisesti oikeappinen random-sointukulku, vaikka Am F E7 Am. Joka soinnulla lasketaan neljään, joten se 4/4.

Kiitos!! Plussa +
zille
05.12.2006 12:54:29
Meikälle tulee joskus koulussa, tai muualla kun kotona joku hyvä idis, sit yritää muistaa sen et vois kotona pistää Guitar Prolle ylös. Toivottavasti en saa haukkuja, mutta kyllä mun mielestä Guitar Prolle on kätsy tehä biisejään. Vaikkakin aika usein kaatuu siihen, että se on nii vaikeeta saada siihen kuulostamaan samalta kun itte soittaen. Mutta siis oikeastaan aina unohdan nuo "hyvät" biisi-ideat ennen kun ehdin kotio niitä hiomaan.
Mitä häiritsevämpää, sitä parempaa.
papitsu
05.12.2006 13:35:04
Toivottavasti en saa haukkuja, mutta kyllä mun mielestä Guitar Prolle on kätsy tehä biisejään.

Todellakin. Että kätevää. Helppokäyttöinen systeemi ja kaikkea. Eihän ne kovin hyvälle kuulosta, soundien puolesta, mutta hyvin tuolla saa ideat tallennettua.

Biisien tekemisestä ei mitään hajua minulla. En osaa kirjoittaa sanoja enkä kehitellä minkäänlaista laulumelodiaa. Riffejä on vähänsen tullu kehiteltyä, mutta eipä pahemmin muuta.
PUNK OUT WITH YOUR CUNT OUT!
M.A.C.H.O. # 7 "I eat green berets for breakfast. And right now I'm very hungry." | S.M.A.K | THV-klubi #42
Laddy Master
05.12.2006 17:20:59
Jokaisella on aina omat juttunsa luoda musiikkia, omani on "tehdä tietämättä". Minulle ei sovi tyyli, että "teempäs nyt hienon teoksen". Elikkäs soittelen kitaraa samalla kun katselen vaikkapa kaunareita ja siinä typeriä näppäillessä yhtäkkiä kolahtaa juuri soitettu räpellys. Ja eikun uusiksi. Kohta "toivottavasti" olen saanut kokonaisen osan valmiiksi tyhjästä. En tiedä miksi, mutta sitten jätän homman siihen, kunnes myöhemmin tajuan yhdistää ja muokata sen johonkin muuhun jo puolivalmiiseen ideaan. Näin tulee kappaleeseen lisää pakollisia sekuntteja;D
Elikkäs joskus ei kannata vain istua soittimen kanssa ja odottaa mestari-ideaa, eikä soittaa vain sitä , mitä osaa, vaan jammailla kaikkea jopa pöljänkin kuuloista. Kyllä ne melodiat sieltä tupsahtaa:D
Laulun melodia ja sovitus on taas joskus ylivoimaista. Valmiit sanat eivät tahdo millään upota niille tehtyyn kappaleeseen:S
gorgonoidi
05.12.2006 22:32:52

Todellakin. Että kätevää. Helppokäyttöinen systeemi ja kaikkea. Eihän ne kovin hyvälle kuulosta, soundien puolesta, mutta hyvin tuolla saa ideat tallennettua.

Komp komp. Kyllä se on kätsy ohjelma.
Wallabee
07.12.2006 17:34:15
Kiitän vielä kerran teitä neuvoista, tänään sain ensimmäisen kappaleeni valmiiksi :) Huomasin sen mitä täällä sanottiin, ei siihen välttämättä ole logiikkaa toisin kuin uskoin, se vaan syntyy jammailemalla ja pikku hiljaa.

Laulun melodia ja sovitus on taas joskus ylivoimaista. Valmiit sanat eivät tahdo millään upota niille tehtyyn kappaleeseen:S

Tuohon olen törmännyt monesti, pitää vaan laittaa ne erilliset melodia pätkät ja sanoitukset talteen niin niistä voi myöhemmin tulla jotain todella mahtavaa.
Kiljupunkkari
08.12.2006 22:25:40
Itekki tein tänään ekan biisin guitar prola. http://media.putfile.com/R-pellys
Dio.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)