crusher 11.02.2006 17:48:51 | |
---|
Tiedän, että tästä aiheesta on jo miljoona topiccia, muuta kysympä silti.. Kauanko kitaran kielet kestää suht. aktiivisessa käytössä? Mulla on ollu oma sähkökitara vähän yli puoli vuotta, enkä oo vielä kieliä kertaakaan vaihtanu. Ihan hyvässä kunnossa nuo vaikuttaa vielä olevan.. |
crusher 11.02.2006 17:49:42 (muokattu 11.02.2006 21:36:33) | |
---|
Otsikossa pitäis kyllä lukea kielten... |
Turder 11.02.2006 18:40:26 | |
---|
Riippuu kielistä, soittajasta ja soittomäärästä. Jos hikoilet paljon, soitat likaisilla sormilla ja 5 tuntia päivässä niin kielesi ovat jo vaihtokunnossa. Jos kielet ovat alkuperäiset, suosittelen vaihtamaan. Omassa käytössä kielet menee vaihtoon n. 1,5-2 kk:n välein. There is no sound like the one of a good acoustic guitar. |
crusher 11.02.2006 19:58:27 (muokattu 11.02.2006 21:35:51) | |
---|
Entä minkä merkkiset kielet kannattais ostaa, sitten kun vaihdan? Vai vaihteleeko niiden laatu paljonkin eri valmistajilla? Tämän hetkisistä ei tietoa, oli kitarassa kun ostin sen. |
noir 11.02.2006 20:46:59 | |
---|
Itselläni ei ole koskaan ollut tarvetta vaihtaa. Aina välillä kun pyyhkii isommat nahanpalat pois, pysyy homma kurissa, eikä koskaan ole sähkökitarasta kieliä katkennut. Eri asia on, jos tykkää erityisesti uusien kielien erilaisesta soinnista. Itsellä on kiinni Ernie Ballin fat bottomit, joista tykkään. Vertailua on pitänyt suorittaa, mutta olen vaan laiska. Kai niissä erojakin on. Mä haluun sua - sulta ei kysytä. Totuus. |
Crimsomnia 11.02.2006 21:19:48 | |
---|
Akustisessa on ollut samat kielet siitä lähtien kun sen ostin, eli 2 vuotta sitten. Sais jo alkaa vaihtelemaan kun punotut kielet ovat syöpyneet nauhojen kohdalta kuopille. Sähkisten kanssa taas mietityttää kun en ole varma millaiset haluaisin. Paksummat rokkaavat särön kanssa soitellessa mutta toisaalta bendaus ja muut kikat vaikeutuvat hieman |
Jungleman 14.02.2006 09:31:06 | |
---|
Itselläni ei ole koskaan ollut tarvetta vaihtaa. Aina välillä kun pyyhkii isommat nahanpalat pois, pysyy homma kurissa, eikä koskaan ole sähkökitarasta kieliä katkennut. Hmm, mielenkiintoista. Minulla menevät normaalisti roundwoundit vaihtoon aina ennen keikkaa tai 2 - 3 treenikerran jälkeen. Soundi muhjuuntuu liikaa minun makuuni ja ohuimmat punotut kielet (G ja D) kuluvat kuopille nauhojen kohdilta. Flatwoundit puolestaan kestävät jopa pari kuukautta käyttöä ennen punosten loppuunkulumista. Vaan nämä ovat erittäin henkilökohtaisia mieltymyksiä. Jos samat kielet soivat puoli vuotta hyvin ja vireessä niin mikäpä siinä. Ei se ole vika. Se on ominaisuus. Romantikkoitkijät #1 J-boy #5 |
sus 14.02.2006 18:21:56 | |
---|
Riippuu kielistä, soittajasta ja soittomäärästä. Jos hikoilet paljon, soitat likaisilla sormilla ja 5 tuntia päivässä niin kielesi ovat jo vaihtokunnossa. Jos kielet ovat alkuperäiset, suosittelen vaihtamaan. Omassa käytössä kielet menee vaihtoon n. 1,5-2 kk:n välein. Sulla, akustisessa? tuo on verbaalista kultaa |
Turder 14.02.2006 20:55:26 | |
---|
Sulla, akustisessa? Kyllä. There is no sound like the one of a good acoustic guitar. |
McNulty 15.02.2006 02:15:49 | |
---|
Kauanko kitaran kielet kestää suht. aktiivisessa käytössä? Se on ihan yksilöllistä. Kielissä, soittajissa ja kaikkialla tältä väliltä on eroja. Itse vaihdan 2-4vkon välein. D'Addariot/GHS:t/Ernie Ballit saa vaihtaa pari kertaa kuussa, DR:t kerran kuussa. Menisihän ne toki pidempäänkin (en muista milloin olisin soittaen katkaissut kielen), mutta haluan säilyttää soundissa tietyt harmoniset ominaisuudet jotka vain tulevat paremmin esiin uudehkojen kielien kera. Mitään lakia/sääntöä ei ole kuinka usein kieliä tulisi vaihtaa. Kuulostele ja tunnustele itse milloin on parasta vaihtaa kielet. Kielen sointihan alkaa "kuolemaan" siitä lähtien kun sen virittää. Sen lisäksi ne kuluvat pikkauskohdasta sekä nauhojen kohdalta mistä niitä jatkuvasti painetaan. Samalla ne keräävät sormista kuonaa, pölyä yms. Paraskaan kieli ei siis pysy hyvänä ikuisesti. Mulla on ollu oma sähkökitara vähän yli puoli vuotta, enkä oo vielä kieliä kertaakaan vaihtanu. Ihan hyvässä kunnossa nuo vaikuttaa vielä olevan.. Soittomäärä vaikuttaa myös, mutta uskaltaisin väittää että kieltesi todellinen sointi on sammunut jo kauan sitten, etenkin jos kyseessä on vielä tehdasasenteiset kielet. Ne kun eivät ole aina niitä "parhaita" naruja mitä soittimeen laitetaan. Poislukien tietysti kalliimman hintaluokan värkit ja customshoppien tuotteet. Ehjä kieli ei vielä kerro mitään hyvästä fyysisestä kunnosta. Kokeileppa joskus vetästä sormella punomattomien kielten alapuolelta ja tunnustele onko likaa kertynyt. Jos tuntuvat tarmeilta ja muuten "kulahtaneilta" niin on korkea aika vaihtaa kielet uusiin. PS. joskus jos raha on erittäin tiukalla tai jollei juuri sillä hetkellä ole musakauppoja auki että saisi uudet kielet kitaraan, niin vanhat kielet voi myös keittää kiehuvassa vedessä kattilassa, liedellä. Tuo "kuumapesu" puhdistaa kieliä osaltaan ja palauttaa hieman sitä ns. uudenkarheutta, mutta ei ole millään tavalla sama asia kuin vaihtaa kielet uusiin. Tuollaistakin vippaskonstia on siis harrasteltu. Myös GHS Fast Fret on hyvä aine jota kannattaa ainakin soiton jälkeen sipasta kieliin. Se estää korroosiota ja "voitelee" kielet säilyttäen soundia kirkkaampana ja kieliä pidempikestoisina. Konsteja on monia... itse sijoitan 7-8e DR:n kielisatsiin kerran kuussa ja kerran puolessa vuodessa ostan uuden puikon GHS Fast Frettia. Vuodessa yhden kitaran kieliin menee siis tuollainen 100e karkeasti. Halpa harrastus jos vertaa esim. lätkään, mikroautoiluun... jopa salibandyyn :) Give a man a fish, he'll eat for a day. Teach a man how to fish, he'll eat for a lifetime |
Carpenter 15.02.2006 21:02:00 | |
---|
Halpa harrastus jos vertaa esim. lätkään, mikroautoiluun... jopa salibandyyn :) Ja pelkästään kieliinhän sitä rahaa menee. :D |
Jake.e 19.02.2006 15:51:16 | |
---|
Itellä tulee vaihettua kerran tai kahesti kk:ssa If you'd been a dog
They would've drowned you at birth |
kivi 19.02.2006 16:25:28 | |
---|
Nuorna mesnä vaihdoin kieliä koko ajan, varmaan kahden viikon tai kahden keikan välein, mutta enää ei jaksa eikä jostain syystä tunnu tarpeelliseltakaan. Studiossa ollessa vaihdoin silloin kielet joka toinen päivä, nykyään vain studioon mennessä ja vain kulloiseenkin pääkitaraan. Sitten kun niissä kielissä ei enää ole sointia jäljellä, sitten menevät vaihtoon. En mä niitä katkokaan, se olisi luonteva hetki vaihtaa kielet, jos kieli joskus katkeaisi. |
noir 20.02.2006 14:53:40 | |
---|
Sitten kun niissä kielissä ei enää ole sointia jäljellä, sitten menevät vaihtoon. En mä niitä katkokaan, se olisi luonteva hetki vaihtaa kielet, jos kieli joskus katkeaisi. Niinpä. Joskus akustiseen laiskana ja saitana vaihtoi pelkästään sen katkenneen kielen. Eihän sitä kestänyt millään. Tietysti, jos haluaa kokeilla erikoisia äänimaailmoja, on ihan hyvä idea sotkea vanhoja, uusia ja erilaisia kieliä keskenään. Mä haluun sua - sulta ei kysytä. Majoittakaa minut halvalla Helsinkiin! |
kivi 21.02.2006 18:24:02 | |
---|
Tietysti, jos haluaa kokeilla erikoisia äänimaailmoja, on ihan hyvä idea sotkea vanhoja, uusia ja erilaisia kieliä keskenään. Niin, muistan ihan hyvin yhden lapsuuden kesän soitelleeni akustisella, jossa oli katkenneen D-kielen paikalla toinen ala-E viritettynä kokosävelaskelen alas, D:hen. Muutenkin noi "kielen katketessa otetaan mitä on" -kielitykset toivat lähinnä soittoon rikkautta, muutenhan se oma soitto ei niin ihmeellistä ollut. :-) |
Carpenter 21.02.2006 22:06:51 | |
---|
Sanokaapa muuten se oikeaoppinen kieltenlaittotapa niihin viritystappeihin. |
Cujo 21.02.2006 22:47:05 (muokattu 21.02.2006 22:47:23) | |
---|
"Sometimes there's so much beauty in the world I feel like I can't take it, like my heart's going to cave in." AKKK #15 Romantikkoitkijät #40 |
Carpenter 21.02.2006 23:08:53 (muokattu 21.02.2006 23:24:46) | |
---|
|
risto 22.02.2006 00:42:12 (muokattu 22.02.2006 00:55:17) | |
---|
Riippuu tietysti soittimesta, mutta esim akustisessa ei ole mitään syytä vaihtaa kahdesti tai edes kerran kuussa, ellei nyt sitten soita 24/7. Sähkiksestä en tiedä muuttuuko kielten vaikutus mikkikelojen sähkökenttiin kahdessa viikossa, mutta epäilen syvästi. Kuulostaa myyntimiesten puheilta, meneehän ainakin kieliä kaupaksi. EDIT: Aloittelijoilla (jolla palstalla tää on) on vielä pienempi tarve vaihtaa usein kuin keikkailevilla muusikoilla. Ne jotka eivät ymmärrä kokonaisuuksien kauneutta ovat kärkkäitä osoittamaan sormella yksityiskohtien näennäisiä epäloogisuuksia. Mietelause by Risto 2005, Inspired by Platon 427-347eKr. |
kivi 22.02.2006 09:31:50 (muokattu 22.02.2006 09:43:04) | |
---|
Kiitoksia. Pitää kokeille noita seuraavassa vaihdossa. E: Tajusinko oikein? Eli kieli pujotetaan tapin läpi kaksi kertaa? Et tajunnut. Tuossa on kaksi eri metodia, mä käytän jälkimmäistä, mutta sen verran rankempana että (toisin kuin kuvassa) mä tosiaankin laitan sileät kielet kaksi kertaa tapin läpi, ja vasta sen jälkeen yksi kierros yli ja loput alle. Punotut kielet toki toimivat yhden kerran pujotettuinakin. Mun täytyy sanoa, että omat kitarani pitävät vireen kuin olisi lukkokoneistot käytössä, vaikka koneistot ovat aivan tavallisia. Kielten oikea pujottaminen on ensiarvoisen tärkeä homma. |