Aihe: Kotitarverumputtajan jorinoita, osa 1 1 | |
---|---|
![]() 14.01.2012 11:10:09 (muokattu 14.01.2012 11:14:53) | |
Poikakoulussa oli tapana rummutella pulpetin kanteen. Yksi luokkatoveri totesi minulle: "Olet meidän luokan viidenneksi paras rumpali!" Heh.. Ensimmäisen kerran soitin oikeata rumpusettiä kaverin häissä, ollessani muistaakseni 18-19 -vuotias. Uskaltauduin menemään seuranäyttämön lavalle muutaman sahdin jälkeen. Kun poistuin "rumpusooloni" jälkeen lavalta, muuan mies tuli sanomaan, että eräs paikallinen tanssiorkesteri tarvitsisi rumpalia. Minun oli siihen pakko todeta, että en osaa soittaa juuri mitään tanssirytmejä. Olinhan tosiaan eka kertaa oikean rumpusetin äärellä palikat kädessä. Muutama kuukausi tuon jälkeen menin inttiin. Samaan tupaan sattui luokkatoverini, joka oli melko hyvä kurtunsoittaja ja oli lisäksi soittanut sähköbassoa käsittääkseni melko tuntemattomassa bändissä. Tuon luokkatoverin ja erään viulistin kanssa soitimme joskus intin vapaa-ajalla. Bravuurinumeroitamme olivat Kielon jäähyväiset ja Green green grass of home. Nuo harkat ovat ainoat kerrat jotka olen soittanut missään bändissä. Kun muutin keskikaupungilta omakotimaiseen taloon, ostin käytetyn TAMA Royal Star - setin, jota kolistelin talon käytöstä poistetussa mankelihuoneessa. Kun muutin takasin kerrostaloasuntoon, jouduin luopumaan TAMA -setistä. Meni useita vuosia, että minulla oli vain Alesis 4(?) -moduli ja siinä Rolandin snare- sekä basaripädi ja peltipädin virkaa toimittanut Casion tomipädi. Pari vuotta sitten en voinut enää vastustaa kiusausta, ja hankin naapureiden kauhuksi Rolandin TD 4K -setin. Tosin pyrin "soittamaan" melko pienellä volyymilla siitäkin syystä, että luultavasti korkean verenpaineen vuoksi erittäin helposti tinnituksen/tinnityksen korviin. Näin vanhempana on tullut pohdittua sitä, mitä olisi pitänyt tehdä alusta alkaen toisin rumputtelua harjoitellessa, että tekniikka ei olisi niin vajavainen kuin se nyt on. Olen myös pyrkinyt soveltamaan noita ajatuksia käytäntöön ihan uteliaisuudesta sen suhteen, voinko enää varttuneenä jäppisenä oppia uusia taitoja "rumpalina". Todellisuudessa on ollut pakko todeta, että ei minusta ehkä koskaan olisi bändin komppaajaa tullut, koska kolaamisessani on huomattavan voimakas epävarmuusaspekti, eli "kokkareita" ja muita virheitä tulee hieman liian tiuhaan edelleenkin. Parempi luultavasti noin, koska jos olisin jossain bändissä soittanut vuosikaudet, olisin luultavasti tänä päivänä vähintäänkin puolikuuro juuri edellä mainitusta tinnitusherkkyydestä päätellen. Jatkossa saatan hieman esittää näkemyksiäni siitä, mikä ainakin omalla kohdallani olisi ollut luultavasti merkityksellistä vähintäänkin mukiinmenevän soittotekniikan oppimiseksi.. | |
![]() 14.01.2012 11:33:09 | |
Jatkampa tästä välittömästi, kun ei "parempaakaan" tekemistä juuri tällä hetkellä ole. (Pyydän jo etukäteen anteeksi sitä, että jargoni ei ole oikein hallussa kun vain omin päin terapiamielessä kolistelen. Lisäksi tuo aktiviteetti palvelee osittain myös liikuntatarpeita.) Hetkosen pohdittuani tulin siihen tulokseen, että ainakin omin päin opettelevan on ensiarvoisen tärkeää opetella lukemaan rumpunuotteja. Lisäksi on syytä hankkia ainakin metronomi tai mieluummin rumpumoduli, jossa on "valmentaja- moodi(?)" (coach). Taitaa nykyisin olla useimmissa "aivoissa". Prioriteetit luonnollisesti vaihtelevat sen mukaan, mitkä ovat omat vahvuudet. Jos olet ns. ambidextrous (en tiedä miten tuo luontevasti sanotaan suomeksi; molempikätinen??), sinun ei ehkä ole kovin suurta tarvetta painottaa kaikkien rytmikuvioiden sun muiden aloittamista sekä vahvemmalla että heikommalla kädellä. Itse olen viime aikoinna todennut, että tuo olisi omalla kohdallani ollut ehkä yksi tärkeimmistä painopisteistä harjoittelussa. Olen siksi sitä painottanut ja huomannut kuinka hankalaa se itse asiassa itselleni ainakin on. Minun tapauksessani ykkösen soittaminen vasemmalla, tai yleensä kuvion aloittaminen "luonnottomammalla" tavalla tuntuu vähän siltä kuin opettelisi kävelemään siten, että samanpuoleiset raajat liikkuvat kävellessä synkronisesti eivätkä vastakkaiseen suuntaan. | |
‹ edellinen sivu | seuraava sivu › 1 |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)