Aihe: Sähkökitara kuulostaa ''muoviselta'' 1 | |
---|---|
![]() 24.08.2022 04:31:26 (muokattu 24.08.2022 04:37:28) | |
Haluaisin saada hieman parempaa soundia. Niinhän aina kaikki tietenkin, mutta nyt haluaisin selkeästi tietää suurimman syypään kitarani ''muoviseen'' sointiin. Onko se kitaran mikit vai huono vahvistin? Kyseessä on yksikelaiset mikit ja mallintava putkivahvistinta mallintava vahvistin. Myös kitaran puun laadusta sointiin puhutaan, mutta en itse uskoisi sen olevan tässä tapauksessa relevantti. Itse uskon että suurimmat syyt huonoon soundiin ovat yksikelaiset mikit ja tuo mallintava vahvistin. Sen olisi tarkoitus mallintavaa Peavey 5150 (minulla ei ole ollut koskaan putkipelejä, niin vertailukohta puuttuu täysin). Mielestäni tuo vekotin ei kyllä tarjoile millään tavalla parempaa ääntä kuin halvat transistoricombot joita olen kokeillut. Säröpedaaleja tulee käytettyä. En usko niidenkään syyllisyyteen huonoon soundiin (mikä toki on makuasia, mutta..), koska ääni ei ilman efektejäkään ole kovin hyvä. Tai sellainen perus kuiva soundi, mikä nyt sähkökitarasta ilman mausteita tulee. Jos on high gain-särö, niin vaikea kuvitella, että itse kitaran puulla olisi järin suurta merkitystä. Luulisin puiden vaikuttavan enempikin ''akustiseen'' soundiin. Eli summa summarum, itse veikkaan että suurimmat syyt p*skaan soundiin ovat kitaran mikit (SSS) ja huonot säröpedaalit. Olen ajatellut että homma korjaantuisi humbuckerilla ja kunnon säröpedaaleilla. Olenko oikeilla jäljillä? Tarkoitus ei siis ole soittaa kevyttä musaa, vaan raskasta ja vanhanaikaista sellaista. | |
![]() 24.08.2022 08:57:21 | |
Sabbathologist: Olenko oikeilla jäljillä? Joo tai ei, mahdotonta sanoa näillä tiedoilla netin välityksellä ilman mitään ääninäytteitä. Laitteesta tai softasta riippuen vanhempien sukupolvien vekottimilla varsinkin kaiutinmallinnus on melko hanurista. Se on omiaan aiheuttamaan tuota "muovisuutta". Sit on myös se ikävä totuus, jota kukaan ei halua kuulla, että soittaja ja laitteiden käyttäjä vaikuttaa todella paljon soundiin. Kitaralla ja varsinkin mikeillä on väliä. Eri tyyppisiin mikkeihin vaihdettaessa ero voi olla hyvinkin suuri joissain tapauksissa ja sit taas toisaalta vähän ruuvaamalla suurimmalla osalla mikeistä pääsee ainakin kohtuullisen lähelle samaa lopputulosta. Säröpolkimet eivät aina toimi mallintavien kanssa ihan yhtä hyvin kuin hyvällä putkivahvarilla, mutta toisaalta hyvän mallintavan kanssa mitään ulkoisia purkkeja ei edes tarvitse. Summa summarum: kokeile, jos haluat kokeilla ja nykyisistä ei vaan omissa käpälissä irtoa enempää. Sillähän se selviää. Joskus tulee tehtyä virheliikkeitä kamarumbassa, toisinaan taas onnistaa isomminkin. | |
![]() 29.08.2022 09:40:45 | |
Sabbathologist: Haluaisin saada hieman parempaa soundia. Niinhän aina kaikki tietenkin, mutta nyt haluaisin selkeästi tietää suurimman syypään kitarani ''muoviseen'' sointiin. Onko se kitaran mikit vai huono vahvistin? Kyseessä on yksikelaiset mikit ja mallintava putkivahvistinta mallintava vahvistin. Myös kitaran puun laadusta sointiin puhutaan, mutta en itse uskoisi sen olevan tässä tapauksessa relevantti. Itse uskon että suurimmat syyt huonoon soundiin ovat yksikelaiset mikit ja tuo mallintava vahvistin. Sen olisi tarkoitus mallintavaa Peavey 5150 (minulla ei ole ollut koskaan putkipelejä, niin vertailukohta puuttuu täysin). Mielestäni tuo vekotin ei kyllä tarjoile millään tavalla parempaa ääntä kuin halvat transistoricombot joita olen kokeillut. Säröpedaaleja tulee käytettyä. En usko niidenkään syyllisyyteen huonoon soundiin (mikä toki on makuasia, mutta..), koska ääni ei ilman efektejäkään ole kovin hyvä. Tai sellainen perus kuiva soundi, mikä nyt sähkökitarasta ilman mausteita tulee. Jos on high gain-särö, niin vaikea kuvitella, että itse kitaran puulla olisi järin suurta merkitystä. Luulisin puiden vaikuttavan enempikin ''akustiseen'' soundiin. Eli summa summarum, itse veikkaan että suurimmat syyt p*skaan soundiin ovat kitaran mikit (SSS) ja huonot säröpedaalit. Olen ajatellut että homma korjaantuisi humbuckerilla ja kunnon säröpedaaleilla. Olenko oikeilla jäljillä? Tarkoitus ei siis ole soittaa kevyttä musaa, vaan raskasta ja vanhanaikaista sellaista. Olisi kiva tietää minkä merkkinen kitara ja malli ja myös mallintavan vahvarin merkki ja malli ja noi säröt ja tietysti se mikä on sun soundin efektilenkki? (Efektilenkki esim. Kitara - särö - vahvistin In, vahvisimesta myös jos siinä mikä järjestys esim. efektien suhteen jne.) Soundiin vaikutta se koko homma soittajasta lähtien aina siihen asti kun se ääni ulos tulee ja esim. missä järjestyksessä ne efektit on tuossa lenkissä. (itse käytän about tätä järjestystä Kitara - volume efekti - wah efekti - compura - särö - vahvistin - vahvistimen kaijutin - chorus/flanger - delay - reverb - ja ulostulo äänelle) Mulla on mallintava multiprosessori Axe ja siksi kerroin tuon lenkin noin. (Käytän myös muitakin efektejä ja ne voi olla efektilenkissä joko ihan vahvarin edessä tai sitten jälkeen hieman eri paikoissa mutta noi mainitsemani efektit ovat yleensä tuossa järjestyksessä). Tuosta efekti/soundiin vaikuttavista laitteista sen verran, että ei välttämättä ole mitään oikeaa järjestystä efekteilläkään tuossa ketjussa vaan asian ratkaisee se millaista ääntä haluaa pukata ulos laitteistaan ;D (mutta tuolla mun järjestyksellä ei ainakaan metsään pitäisi mennä). Saa kertoa asiasta lisää ja saa kysyä, toivottavasti meistä muista on apuja ongelmaasi. PappaSFin | |
‹ edellinen sivu | seuraava sivu › 1 |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)