äskoo: Moi, pitäisi saada laitettua isrc-koodi masteroituun biisiin ja ei mitään hajua miten se toteutetaan eikä löydy haun kauttakaan.
voisiko joku ystävällinen neuvoa miten se tapahtuu tai laittaa jotain linkkiä mistä voisin sen oppia:)?
kiitos.
käyttöjärjestelmänä: Mac osx ja ohjelmana logic pro 9. Niin se ISRC-koodi pannaan siihen jakeluformaattiin, esim. CD:lle ja se miten se sinne pannaan riippuu siitä formaatista, ja se laitetaan sillä ohjelmalla millä esim. se CD-master tehdään. Ihan perus-audiofaileihin, esim. WAV, ei ilman muuta voikaan laittaa sitä koodia. MP3-tiedostoihin sen koodin voi ilmeisesti lisätä omana ID3-kenttänään.
Eli riippuu aivan miten se biisi on menossa jakeluun. Esim. mp3:sia jakelevat firmat yleensä kai haluavat WAV-tiedoston ja sen ISRC-koodin erikseen, ja hoitavat itse sitten mp3:n teon ja sen koodin sinne.
Logicilla ei kai voi tehdä CD-mastereita vaan sitä varten on eri ohjelmat? Noita ID3-kenttiä voi laittaa kun tekee bounchaa mp3:ksi. Jos tosiaan on itse tekemässä sen lopullisen jakeluun menevän mp3:n.
PS. Eikös tästä jo joskus puhuttu
http://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=2&t=220168 jossa kirjoitan mm.
"Lisäys: netistä löytyy tietoa, että digijakelussa ISRC-koodi lisätään tiedoston ID3-kenttään ja sen tekee yleensä jakelija. Ota siis tosiaan selvää siltä jakelijalta.
Jos kuitenkin jostain syystä homma menee niin että sinä teet sen valmiin jaeltavan mp3-tiedoston, niin siellä Bounce-ikkunassa kun valitset mp3, sitten siitä oikealta ruksaat 'write id3 tags', ja sitten klikkaat nappulaa ID3 settings, sieltä löytyy ISRC." huomasin tässä että mun klarinetinsoitto kuulostaa aika luonnonmukaiselta... lähinnä niinkuin sorsalta.. siksi siirryinkin haitariin