Aihe: Vahvistinten suhteet
1
Klown85
03.11.2002 12:18:24
Aloittelevan basistina kysyin kokeneelta basisti-sedältäni neuvoa vahvistinten vahvuuksien suhteen ja hän sanoi, että soittettaessa rokahtavaa musiikkia on nyrkkisääntönä, että basistin vahvarin täytyisi olla tuplasti kitaristien vahvareita kovempi. Pelivaraa tietysti kuulemma tuossakin on. Millaisia kokemuksia asiasta teillä muilla?
JKO
03.11.2002 13:27:38
Meidän bandissä on minun lisäksi kaksi kitaristia ja rumpali. yleensä treeneissäkin soitetaan aika kovalla ja minun 300w(4 ohm) vahvistin+ 4x10"(8 ohm) kaappi ei ole ollut yhtään liikaa. kitaristeilla on 30 ja 60 wattiset vahvistimet
Bassotaajuuksien tuottaminen vaatii huomattavasti suuremmat tehot jotta päästään äänenvoimakkuudessa samalle tasolle kitaran kanssa.

Jos oikein nyt muistan niin kun toistettava taajuus putoaa puoleen niin elementin puhekelan ( vai mikä se nyt on) liike nelinkertaistuu. Ja tämän liikkeen tuottamiseen sitä tehoa tarvitaan. Korkeat taajuudet voidaan toistaa siis pienemmällä teholla. Kaiuttimien valinta myös vaikuttaa tehojen tarpeeseen.

Korjatkaa jos olen väärässä...
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)