Aihe: Tabulatuureista
1
HS
11.12.2002 09:27:00
Terve
En ole itse juurikaan tabulatuurien kanssa touhunnut, joten en niiden lukemisesta paljon ymmärrä. Perusteet ja lukutavan tiedän kyllä, mutta mitenkäs nuo nuottien aika-arvot, tauot yms. merkitään.
Eräs kitaraoppilas vaatimalla vaatii :) saada tietoa noista tabulatuureista.
Löytyykös mitään linkkiä, jossa noita merkintäjuttuja olisi selvitetty vähän tarkemmin?
"Well when I see a man running naked with a hardon behind a chic I don't assume he was collecting for the red cross."
Fortune
11.12.2002 11:40:39
Terve
En ole itse juurikaan tabulatuurien kanssa touhunnut, joten en niiden lukemisesta paljon ymmärrä. Perusteet ja lukutavan tiedän kyllä, mutta mitenkäs nuo nuottien aika-arvot, tauot yms. merkitään.
Eräs kitaraoppilas vaatimalla vaatii :) saada tietoa noista tabulatuureista.
Löytyykös mitään linkkiä, jossa noita merkintäjuttuja olisi selvitetty vähän tarkemmin?

http://www.ykitara.net/info.htm#tabs

Lontooksi laaja opas:

http://www.olga.net/faq/tabbing.php
Dam-di-dam-di-dam.
Uutta musiikkia saatavilla.
lxi
11.12.2002 11:49:38
Tuo aika-arvojen ja taukojen merkitseminen on se iänikuinen hankaluus. Usein tämä ratkaistaan kaupallisissa nuottikirjoissa sillä, että laitetaan päällekkäin sekä nuotit että tabulatuurit.

Omituisinta on se, että tuolla OLGAnkaan oppaassa ei käytetä lainkaan tahtiviivoja. Ne jos mitkä auttavat hahmottamaan rytmiä ja aikaa.
Yksi-kätinen blues kitaristi
11.12.2002 11:51:56
Tabulatuureista et voi(uskoisin) opetella biisejä ilman että oisit kuullu sitä
Fortune
11.12.2002 12:31:16
Tuo aika-arvojen ja taukojen merkitseminen on se iänikuinen hankaluus. Usein tämä ratkaistaan kaupallisissa nuottikirjoissa sillä, että laitetaan päällekkäin sekä nuotit että tabulatuurit.

Omituisinta on se, että tuolla OLGAnkaan oppaassa ei käytetä lainkaan tahtiviivoja. Ne jos mitkä auttavat hahmottamaan rytmiä ja aikaa.

Power tab editor -niminen ohjelma koti-PC:lle osaa tehdä tabulatuurien yläpuolelle perinteisen nuottikirjoituksen.

Se on hyvä ja ilmainen.

Tosin nykyään itse luen lähinnä nuotteja, tabulatuurit ovat jotenkin rajoittavia, kun pakotetaan tiettyihin sormituksiin jne.
Dam-di-dam-di-dam.
HS
11.12.2002 13:20:45
Terve
Kiitoksia poijjaat.

(P**kele, kirjautuminen ei onnistu!)
yksi-kätinen blues kitaristi
11.12.2002 13:26:17

Tosin nykyään itse luen lähinnä nuotteja, tabulatuurit ovat jotenkin rajoittavia, kun pakotetaan tiettyihin sormituksiin jne.

Ei selkäsi takana ole ketään valvomassa , että on pakko soittaa samasta kohtaa sävelet kuin tablatureen on merkitty. Taas yksi pulma ratkaistu tyhmälle.
Pekkatapio
11.12.2002 14:07:35
Pointsit HS:lle. Kirjoitus oikealle palstalle!
Netistä löytyviin tabulatuureihin (kuten kaikkeen muuhunkin informaatioon) kannattaa suhtautua tietyllä varauksella, ite oon kohdannut ikävän monta päin turkua kirjoitettua tabulatuuria. Nuoteista sitä pitää piisit opetella, tycker jag.
Vilhelmus
11.12.2002 14:24:36

Ei selkäsi takana ole ketään valvomassa , että on pakko soittaa samasta kohtaa sävelet kuin tablatureen on merkitty. Taas yksi pulma ratkaistu tyhmälle.

Ja sulta onnistuu tuo varmaan prima vistana helposti.
Matti Nykänen on idolini.
lxi
11.12.2002 14:32:12

Ja sulta onnistuu tuo varmaan prima vistana helposti.

Kuka prima vistana käskee tekemäänkään? Hieman kokemusta ja otelaudantuntemusta, niin homma alkaa sujua.

Ja kuten joku mainitsikin, netistä löytyvät tabulatuurit ovat monesti juuri "sinne päin" tehtyjä, ja usein esimerkiksi vasemman käden asemaa ei ole mietitty ollenkaan, on vain lykitty säveliä sinne mistä ne nopeimmin ovat löytyneet. Tällöin joutuu turvautumaan yllämainittuun "siirtelyyn".
Fortune
11.12.2002 16:27:15

Kuka prima vistana käskee tekemäänkään? Hieman kokemusta ja otelaudantuntemusta, niin homma alkaa sujua.

Ja kuten joku mainitsikin, netistä löytyvät tabulatuurit ovat monesti juuri "sinne päin" tehtyjä, ja usein esimerkiksi vasemman käden asemaa ei ole mietitty ollenkaan, on vain lykitty säveliä sinne mistä ne nopeimmin ovat löytyneet. Tällöin joutuu turvautumaan yllämainittuun "siirtelyyn".

No helkkari kyllä minä ne osaan "siirrellä", mutta helpompaa on lukea nuotteja, jolloin voi _suoraan_ tehdä mieleisensä sormituksen.

Mutta mitäpä minä mistään tiedänkään.
Dam-di-dam-di-dam.
Vilhelmus
11.12.2002 17:19:06

Et tainnu lukea tämän aina-niin-fiksun yksikätisen blueskitaristin kommenttia..
Matti Nykänen on idolini.
Mika Antero
11.12.2002 17:22:57
ite oon kohdannut ikävän monta päin turkua kirjoitettua tabulatuuria. Nuoteista sitä pitää piisit opetella, tycker jag.

Sama pätee valitettavan usein myös nuotteihin. Rokkiahan on tunnetusti vaikea nuotintaa, ja kyllä esim. jotkut vanhat Rolling Stones tai Hendrix nuottikirjat ovat aivan karmeata tutkittavaa.

Ja kuka mokoma on keksinyt sen, että yleensä laulukirjoissa biisit laitetaan vääriin sävellajeihin? Se se vasta sylettääkin amatöörikitaristia. (OK, OK, ymmärrän kyllä, että ne on yleensä laitettu laulajille otollisempaan sävellajiin, mutta silti!)
Nauraessakin sydän suree, ja ilon loppu on murhe.
ForSakeN
12.12.2002 11:50:30
Nuoteista lukeminen kyllä on itselleni ollut hankalampaa ja hitaampaa kuin tabulatuureista lukeminen, mutta kyllä mulla pitää olla myös nuotit siinä esillä(näkyy nääs kaikki muu, mitä tabluissa ei näy). Toisaalta taas korvakuulolta soitto tuntuu läheisemmältä kun nuottien tai tablujen tutkiskelu, joten siltä pohjalta nuotit voi tulla soitettua hieman eri kohdista kuin mitä tabluissa on merkitty.
Paitsi että klassisella puolella en lähtis kyllä hakemaan kuulolta säveliä/sointuja. On sen verran monimutkasia arpeggioita.
Se on siellä missä tuntuu...ja SYVÄLLÄ! (siis se plugi) :o
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)