Aihe: Argh! Ensimmäinen päivä kitaraopettajana edessä!
1
Steve McBeach
31.03.2003 11:52:54
Huh , joo. Pääsinpäs paikalliseen musiikkikouluun kitaraopettajaksi. Saa sitten nähdä mitä tuostakin tulee..
Ensinnäkin jos täällä on kitaraopettajia niin kiinnostaisi tietää , että minkälaisia juttuja olette ihan aloittelijoille yleensä opettaneet? Mulla ei ole meinaan vielä mitään aavistusta , että mitä mun pitäisi opettaa. Aattelin että jos jotain biisejä missä on vaan perussointuja , tai sitten tuo 12-tahdin blueskaava. Skaaloja ei varmaan ihan aloittelijoille tarvitse opettaa , ainakaan heti? Prkl , kun ei meinaa muista miten sitä tuli itse "opittua" soittamaan , kun soittotuntejakin aloin ottaa vasta kun olin jo jonkinverran soittoa opetellut.
I'm living on Chinese Rock , all my best things are in hock.
Antti1
31.03.2003 11:58:24 (muokattu 31.03.2003 11:59:08)
minkälaisia juttuja olette ihan aloittelijoille yleensä opettaneet?

Opeta miten kitaraa pidetään kädessä, soittoasento, kerro kitaran rakennetta ja toimintaa ja kerro vähän nuoteista ja niiden lukemisesta. Ukko Nooa on hyvä biisi.

EDIT: Tulipas tyhmä ja tarpeettoman pitkä lainaus.
Vihaan heitä, niitä, jotka sanovat: "Paperi on valkoinen." kääntämättä katsettaan. Vihakaan ei ole aitoa, en enää tiedä mikä on. -P. Karjalainen 2003
Passo
31.03.2003 12:23:40
Huh , joo. Pääsinpäs paikalliseen musiikkikouluun kitaraopettajaksi. Saa sitten nähdä mitä tuostakin tulee..
Ensinnäkin jos täällä on kitaraopettajia niin kiinnostaisi tietää , että minkälaisia juttuja olette ihan aloittelijoille yleensä opettaneet? Mulla ei ole meinaan vielä mitään aavistusta , että mitä mun pitäisi opettaa. Aattelin että jos jotain biisejä missä on vaan perussointuja , tai sitten tuo 12-tahdin blueskaava. Skaaloja ei varmaan ihan aloittelijoille tarvitse opettaa , ainakaan heti? Prkl , kun ei meinaa muista miten sitä tuli itse "opittua" soittamaan , kun soittotuntejakin aloin ottaa vasta kun olin jo jonkinverran soittoa opetellut.

Hombre Lampinen piti mulle kitaratunteja kun olin 11 v. joskus vuonna 1985. Se aloitti muistaakseni niin, että pyysi oppilasta (mua) hankkimaan akustisen nylonkielisen kitaran. Ostin sitten 500mk:n Landolan.

Alussa se selosti kitaran rakenteen (osat) ja sitten oikean soittoasennon. Mulle se opetti klassisen asennon ja painotti aina, että peukalo pitää olla "piilossa". Alussa käytiin sointuja läpi ja sitten opeteltiin nuotit ja niistä soittaminen. Joskus se kävi piirtämässä taululle nuotteja ja oppilaan piti mennä kirjoittamaan nuottien alle mikä nuotti oli kyseessä. Tällaista oli se ensimmäinen vuosi. Siitä eteenpäin jatkoinkin sitten itse omatoimisesti.
absqua
31.03.2003 12:55:32

Tärkeintä on oppilaan motivaation ylläpitäminen, eli muista antaa positiivista palautetta silloin kun homma toimii. Kannattaa myös kysellä mitä musaa oppilas kuuntelee ja miettiä löytyisikö sieltä jotain mitä voisitte yhdessä käydä lävitse. Kun saat oppilaan mielenkiinnon jollakin tuollaisella hänelle tutummalla materiaalilla herätettyä, niin sinne sekaan saat sitten myöhemmin niitä skaala ym ym teoriapitoisempaa asiaa ujutettua. Kuunnelkaa myös yhdessä levyjä. Ja ihan semmoinen perusrupattelu on tärkeää myös vaikkei se suoranaisesti edistäkään soiton opettelua. Itse olen parhaat oppini saanut aina näissä keskusteluissa. Monesti ei tunneilla edes soitettu ollenkaan, puhuttiin vain.
Always play on one and don't fake the funk. -Bootsy-
pwallin
31.03.2003 13:20:13

Meinaatteko että teidän opettajista kukaan ei ole opettanut kuinka kitara viritetään? Siitä homma lähtee...sori, piti vain mainita, ihan ystävällisessä hengessä.
Kyllä, se olen minä kuten arvasitkin...
Passo
31.03.2003 13:35:29
Meinaatteko että teidän opettajista kukaan ei ole opettanut kuinka kitara viritetään? Siitä homma lähtee...sori, piti vain mainita, ihan ystävällisessä hengessä.

Heh, tuon unohdin tyystin :) Siitähän se tosiaan lähtee. Muuten, tuli mieleen sellainenkin juttu, että muistaakseni mun opella (Hombre Lampinen) ei ollut koskaan omaa kitaraa mukana. Eli tunneilla (kerran viikossa) minä olin ainoa joka soitti.
Hermanni
31.03.2003 14:18:10
Mä ainakin olen aina oppilaille opettanut, aina kun mahdollista, semmoisia kappaleita joita ne ovat itse halunneet oppia, siinä muun opetuksen sivussa. jotain perusharjoituksia aina, ja sit jos oppilaana oleva pikkupoika sattuu tykkäämään vaikka apulannasta niin kyllä on tykännyt jos olen opettanut soittamaan jonkun kyseisen pändin kappaleen mistä se itse tykkää. pitää kummasti motivaatiota yllä.
shak
31.03.2003 16:17:18 (muokattu 31.03.2003 16:23:30)

Opettamisesta yleensä. Itse en musiikkia ole kenellekään opettanut mutta muita aiheita sitäkin enemmän.

1. valmistaudu asiaan huolella. Mieti mitä asioita käyt läpi ja pistä ne paperille ylös. Et muuten kuitenkaan muista niitä asioita mitä aioit käydä läpi.
2. pistä ylös kunkin oppilaan kohdalle mitä kävit edellisellä kerralla läpi
3. anna oppilaan tehdä itse, mitä tahansa sitten teetkin.
4. kysy oppilaan omia toiveita, mutta muista ne perusasiat jotka olet aikonut opettaa. Opettajan tulee kuitenkin ohjata opetusta, eikä aina tehdä sitä mitä oppilas haluaa. (Itsellä tästä kokemusta, pianonsoiton ope antoi mun täysin ite valita mitä soitan -> en oppinut mitään uutta)
5. jos oppilas kysyy jotakin mitä et tiedä, älä esitä tietäväsi vaan sano reilusti ettet tiedä, mutta otat asiasta selvää.

siinäpä joitakin yleisohjeita mitä nopeasti tuli mieleen. Muutaman oppilaan kanssa kun nuo vedät läpi niin siitä alkaa sitten hiljalleen muodostumaan rutiinia ja homma helpottu huomattavasti.

Yksi irrallinen juttu omien soittotuntien alkutaipaleesta muistui mieleen. Nuottien opettelu oli jopa hauskaa siten että opella oli kortit joissa kussakin jokin nuotti. Kortit sekaisin ja yksi kerrallaan oppilaan eteen. Oppilas sitten soitti kys nuotin ja kertoi että mikä nuotti on kyseessä. Jos meni hyvin niin ope lahjoi jollakin tarralla tms. Tuo ei välttämättä toimi aikuisella opiskelijalla ;-)
Herra Rapu
31.03.2003 16:47:00

haa, oon itekin ollut joskus vastaavassa tilanteessa.. menin työhaastatteluun ja musiikkikoulun pomo sanoi, että paikka on sun ja eka oppilas tulee vartin päästä..

Selvitä aluksi oppilaan lähtötaso ja vähän musiikillista taustaa ja lempimusaa. Virittäminen on ihan bueno ekan tunnin aihe, vaikka tuntuisikin kertaukselta oppilaasta. Yleensä virittämistä kun saa opetella koko elämän.

Muista kuunnella oppilaan toiveita ja ideoita. Nyt on pakko lopetella, noista opetusjutuista kun pystyisi kirjoittamaan vaikka kuinka paljon. Kyllä se homma siitä luonnistuu pikku hiljaa..
Rakkaudesta musiikkiin ja poroihin.
FAT = MOTION
Makuupussimies
31.03.2003 19:46:13
No mun kitaran opettaja opetti ensin kitaran kielet sen jälkeen soittoasennosta, ja virityksestä. Eka biisi oli Bethovenin Ode to joy. Seuraava oli c-duuri skaala.
"Stay out of the road if you wanna grow old" -Pink Floyd
Spiridon
31.03.2003 20:43:15
No mun kitaran opettaja opetti ensin kitaran kielet sen jälkeen soittoasennosta, ja virityksestä. Eka biisi oli Bethovenin Ode to joy. Seuraava oli c-duuri skaala.

Itsekseni olen soittoa opetellut 8eli siis ilman opettajaa), ja nuo kaksi asiaa opettelin ensimmäisenä.
Lycka till
01.04.2003 09:17:37
Harvoin saa lukea näin pölhöä tekstiä. Vai että oikein soitonopettajaksi? Tekstistäsi voi päätellä, että sinulla ei todellakaan ole tietoa siitä mitä pitäisi opettaa. Siksi suosittelenkin, että menet itse kitaratunneille ja perehdyt soiton saloihin ennen kuin alat muita opettamaan ja näin teet muille isompaa vahinkoa.

Jos haluat itse oppia siinä samalla kun opetat, neuvon sinua hankkimaan sen perussoitto-oppaan jossa opettelu on tehty mahdollisimman helpoksi ja jossa kielet on lueteltu lapsitajuisesti; ala E on Isäkarhu-kieli, A on äitikarhu-kieli jne...
Steve McBeach
01.04.2003 09:54:30
Harvoin saa lukea näin pölhöä tekstiä. Vai että oikein soitonopettajaksi? Tekstistäsi voi päätellä, että sinulla ei todellakaan ole tietoa siitä mitä pitäisi opettaa. Siksi suosittelenkin, että menet itse kitaratunneille ja perehdyt soiton saloihin ennen kuin alat muita opettamaan ja näin teet muille isompaa vahinkoa.

Anteeksi että häiritsin mielenrauhaasi näin pölhöllä tekstillä.

Mielestäni kuitenkin kirjoitin tuohon alkuperäiseen viestiin että olen käynyt soittotunneilla (ja käyn tälläkin hetkellä) , mutta ihan alkeet opettelin kotona itsekseni , ja siksi en meinaa oikeen tietää että mitä pitäisi opettaa ja missä järjestyksessä.

Kiitokset kaikille asiallisesti vastanneille!
Eilen sitten pidin yhden soittotunnin , tosin ei aivan aloittelija ollut tuo oppilas , niinpä soitimmekin Black Sabbathia.
I'm living on Chinese Rock , all my best things are in hock.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)