Aihe: Pedaalit 1 | |
---|---|
![]() 11.03.2003 23:55:49 | |
Keskusteluissa on ilmenny, että ihmisillä on aika paljon noita pedaaleja sähkökitaransa lomassa. Mulla on itellä tohon sähkökeppiin Crate-merkkinen vahvistin ja siihen kuulu sellanen pedaalisysteemi jolla mä saan särön päälle, vähän kaikua ja silleen. Se yks näppäin on jääny mulle vielä vuosienkin jälkeen vähän mysteeriks..:) Ihan hyvin oon pärjänny. Mutta ajattelin, että jos alkaisin välineurheilemaan kun rahaa siunaantuu joskus, niin mitä kaikkea muuta kivaa niillä pedaaleilla voi tehä ja mitä katsis harkita? Jos joku jaksaa niin voi mun jäsenkuvauksesta katella musamakuani, sellasta tulee soitettuakin, mut muuten niin soittelu on sellasta rock/pop-suuntasta. Että semmosta. Mia kiittää ja kumartaa kaikille apua antaville. In the world where you can be anything-be yourself. | |
![]() 12.03.2003 00:08:08 | |
No siis pedaalejahan on olemassa niin vallan mahdottomasti että huh huh... Löytyy kaikennäköistä kaikua... siis delayt... mahdottomasti erilaisia "perus" särö pedaaleja, tremelo pedaaleja, chorusta, wahia, vaikka minkälaista. En nyt tässä rupea sanelemaan että mitä kannattaa ostaa ja mitä ei, se on hyvin pitkälti kiinni siitä että minkälaisia jippoja haluat soundiisi lisätä. Yleensäkin kun on hankkimassa noita vehkeitä, niin niitä kannattaa kyllä kantaa kotiin testattavaksi useampikin erilainen ja soitella niillä rauhassa pari päivää, siinä jo ihan hyvin huomaa että tarvitseeko koko efektiä ja jos tarvitsee niin minkäpäs sitten valitsee. Itse olen mieltynyt "pikku" pedaaleihin ja pidän niitä parempina kun näitä multiefekti laitteita, mutta makunsa kullakin joten kannattaa kokeilla myös niitä. Mutta mitäpäs minulla tässä enää on sanottavaa, ei mitään... kysy vaan jos haluat tietää enemmän noista yksittäisistä vehkeistä, me vastaamme, tai etenkin nuo muut minua viisaammat. viisas kun olisin niin tähän jotain laittaisin, turhuutta... | |
![]() 12.03.2003 00:17:57 | |
No siis pedaalejahan on olemassa niin vallan mahdottomasti että huh huh... Löytyy kaikennäköistä kaikua... siis delayt... mahdottomasti erilaisia "perus" särö pedaaleja, tremelo pedaaleja, chorusta, wahia, vaikka minkälaista. En nyt tässä rupea sanelemaan että mitä kannattaa ostaa ja mitä ei, se on hyvin pitkälti kiinni siitä että minkälaisia jippoja haluat soundiisi lisätä. Yleensäkin kun on hankkimassa noita vehkeitä, niin niitä kannattaa kyllä kantaa kotiin testattavaksi useampikin erilainen ja soitella niillä rauhassa pari päivää, siinä jo ihan hyvin huomaa että tarvitseeko koko efektiä ja jos tarvitsee niin minkäpäs sitten valitsee. Itse olen mieltynyt "pikku" pedaaleihin ja pidän niitä parempina kun näitä multiefekti laitteita, mutta makunsa kullakin joten kannattaa kokeilla myös niitä. Mutta mitäpäs minulla tässä enää on sanottavaa, ei mitään... kysy vaan jos haluat tietää enemmän noista yksittäisistä vehkeistä, me vastaamme, tai etenkin nuo muut minua viisaammat. Meinasin jäädä sanattomaks. Tietysti pysyn ihan hyvin hengissä ilman biisien pikkukikkailujakin, mutta lähinnä ajattelin kun en oo muuta kun tota "kotipedaalia" käyttäny, että kun suosittuja ovat et oonko jääny jostain tosi makeesta jutusta paitsi? Pystyykö pedaalilla säätelemään tota säröä jotenkin, kun nykysellään säädän särön vahvistimesta sopivaks ja sit jos sitä tarviin niin naksautan sen päälle. Aika tylsää. Mites sit kun soittaa ihan "clear" tolla vahvistimella, niin voiko sitä ääntä sit muunnella muihin sfääreihin? Vibrakampi tossa mun skitassa on, et sillä oon vonguttanu sen mikä on ollu tarvis. Vaikee nyt mitään yksittäistä efektiä nimetä, jolle haluisin pedaalin.. Meneepä hankalaks tää mun välineurheiluyritys... In the world where you can be anything-be yourself. | |
![]() 12.03.2003 00:20:29 | |
Lisään tähän vielä, että kitaristeista mieluiten apinoisin John Frusciantea RHCP:sta ja Lenny Kravitzia. In the world where you can be anything-be yourself. | |
![]() 12.03.2003 01:13:50 (muokattu 12.03.2003 01:18:05) | |
Tuossa sinun "kotipedaalissasi" on ilmeisesti kyse kanavanvaihtajasta. Eli vahvistimessa on kaksi kanavaa. Toinen on ns puhdas ja toisessa kanavassa on sitten mukana särö (gain) ja kaiku (reverb). Kaapissa siis itsessään on efektejä ja pedaalilla vain vaihdetaan kanavaa siitä puhtaasta efektikanavaan ja toisinpäin. Sitten taas nämä polkimet ja pedaalit sisältävät itsessään elektroniikkaa, joka muokkaa signaalia. Eli polkimet laitetaan kitaran ja kaapin väliin. Edelleen voidaan vaihtaa kanavanvalitsijalla kanavaa, mutta lisäksi saa efektin, joka vaikuttaa soundiin aina kun se sattuu olemaan päällä. Oli sitten vahvistimessa kysymys mistä kanavasta tahansa. Kaikkea ei kannata kerralla hankkia. Hyvä lähtökohta on jonkinlainen perussärö, jos vahvistimen oma sellainen ei miellytä tai riitä. Itselläni on overdrive-särö nimeltään Ibanez Tubescreamer TS7 (hintaa n. 80-90€). Olen siihen ollut aivan tyytyväinen. Käy bluesiin ja rock-tyyppiseen soittoon. Jos etsii tanakampaa ja raskaampaa säröä (metallimusiikki etc.) kannattaa katsella distortion-säröjä (overdrive ja distortion ovat siis yleisnimityksiä). Semmoinen tiukempi, raskaampi ja intensiivisempi rutina on niissä. Chorukset, delayt ja tremolot yms. voivat kuulostaa ensihätään hauskoilta, mutta ovat aloittelijalle melko turhia kapistuksia. Niitä kannattaa katsella vasta sitten kun varmasti tietää mitä haluaa. Wah-wah voi tulla myös kysymykseen. Taitaa Frusciante ainakin välillä pelailla wahin kanssa. Kaikki herkut saa sitten mukaansa kun hommaa multiefektihässäkän. Sellaisen kapistuksen tarkoitus on simuloida monia eri efektejä ja kaikki on yksissä kuorissa. Toiset tykkää, toiset ei. Malttia ja harkintaa siis kehottaisin käyttämään. Sitten kun oikein johonkin vehkeeseen kunnolla kokeiltuaan ihastuu, niin pois vaan kuleksimasta. EDIT: Tuossa Aloittelijat-palstalla näyttääkin olevan FAQ-aiheena efektit. Kannattaa lukea läpi. | |
![]() 12.03.2003 01:14:33 | |
En tiedä, onko tästä yhtään apua, mutta pistän nyt pikkuisen juttua omasta efektihässäkästäni. Mulla on käytössä pari yksittäistä pedaalia ja loput tulevat "multiefekteistä" (ovat vaan lähinnä pyhitetty yhdelle tai kahdelle jutulle normaalin monen kymmenen erilaisen soundin sijaan). Eli, aluksi kitarasta signaali tuodaan Digitechin XP-100 Whammy/Wahiin, jolla voin tehdä esim. oktaavin tai kahden nostoja tai laskuja, lisätä alkuperäiseen soundiin vaikka yhden oktaavin tiputus ym. tuollaista äänen korkeuteen liittyvää muokkausta. Laitteesta löytyy myös muutama wahi- ja autowahi-soundi sekä volumepedaalimahdollisuus, mutta noita tulee käytettyä vähemmän. Koska KoRn ei taida olla suosikkibändejäsi (ei ainakaan näkynyt listallasi) niin annan esimerkin whammy-pedaalin käytöstä Apulannan biisien avulla: Amerika-kappaleen live-versiossa ne Parta-Samin tekemät vinkaisut sen riffin (joka tulee esim. heti intron jälkeen) taustalla on tehty whammylla. Samoin kyseistä efektiä on käytetty mm. Faarao-kappaleessa; sen toisen säkeistön taustalla kun menee sellainen ihmeellinen korkeaääninen juttu. Seuraavaksi signaali kulkee Danelectron Cool Cat Chorus -pedaaliin, josta saan halutessani sellaisen kivan "näppäily-choruksen" eli käytän aika lailla keskivahvaa (vittu mikä ilmaisu!) chorussoundia. Esimerkkinä sanottakoon vaikka Apulannan Anna mulle piiskaa -kappaleen intro. Tämän jälkeen matka jatkuu kohti Line6:n valmistamaa MM4 Modulation Modeler "modulaatiomultiefektiä", jossa on valittavana 16 erilaista soundia, joista neljä mieluisinta voi tallentaa pikavalitsimen taakse. Tällä hetkellä kytkimien taakse on tallennettu nopeasti väpättävä Uni-Vibe (joku osaa ehkä antaa tästä jonkun hyvän esimerkkisoundin?), puolinopeasti (eli nopeus-potikka hieman alle puolivälin) ja syvästi (syvyys-säätö täysillä) "puhaltava" flanger (Jyvät-kappaleen live-versiolla (löytyy teit meistä kauniin -ep:ltä) Toni pitää flangeria päällä useasti), samoilla asetuksilla kuin flanger oleva phaser (astetta "rankempi" muoto flangerista) ja viimeisenä "överiksi" vedetty vibrato-efekti (muistuttaa hieman Kurt Cobainin Poly-Choruksesta ottamaa soundia joka esiintyy mm. radio friendly unit shifter -kappaleen alussa). Kun signaali lähtee modulaatiomallintajasta ulos, on seuraava kohde BOSSin DD-3 Digital Delay, joka on tuollainen perus viive-pedaali. Kyseisestä pedaalista haen yleensä sellaista aika lyhyttä ja vain parilla toistolla olevaa viivettä, eli tämä on mun ns. "soolodelay". Seuraava kohde on sitten ikään kuin tuon BOSSin Delayn "isoveli" eli Line6 DL4 Delay Modeler. Kuten modulaatiomallintajakin, myös tämäkin toimii samalla periaatteella, eli 15:sta eri soundista valitaan kolmen kytkimen taakse haluamansa soundit, jonka jälkeen ne toimivat kuin pikkupedaalit. Laitteessa on myös neljän kytkin, mutta se on pyhitetty Tap Tempo -toiminnolle, jonka avulla viiveen voi (yrittää) asettaa biisin tempoa mukailevaksi kahdella jalan painalluksella. Myös luuppisämpleri löytyy ja tämä on ikään kuin 16. soundivaihtoehto, mutta laitetta ei voi käyttää sekä delay-pedaalina että luuppisämplerinä yhtä aikaa vaan kun luuppisämplerin valitsee käyttöön, laite palvelee vain sitä. Pienenä lisänä mulla on tuollainen Line6:n EX-1 Expression Pedal (näyttää periaatteessa samalta kuin esim. wahi-pedaali), jonka avulla voin tallentaa jokaiseen kolmeen muistipaikkaan ikään kuin kaksi erilaista soundia ja liu'uttamalla sitten niiden väliä tolla keinupedaalilla. Esim. Apulanann Kadut-biisin live-version alussa on hyvä esimerkki tuosta liu'utuksesta. Toisin kuin tuosta BOSSin delaysta, tästä laitteesta haen lähinnä hieman pidempiä ja erikoisempia soundeja. Erikoisimpana soundina mulla on parin-kolmen sekunnin delay-ajalla ja melkein täysillä toistoilla varustettu digital delay -soundi, jota käytän usein kitaraa vaihtaessa; soitan jonkun nopean jutun koneeseen sisälle ja se alkaa toistamaan sitä uudelleen ja uudelleen ja tällä välillä vaihdan itselleni toisen kitaran. Yleisön ei siis tarvitse tuijotella "hiljaisuudessa" kuinka vaihtelen kitaroita vaan saavat jotain edes kuullakseen siksi aikaa. Muita käyttämiäni soundeja on nauhakaiku-mallinnus sekä sweep echo, eli flangerin tapaisella modulaatioefektillä varustettu echo-kaiku. Erittäin mukava pedaali, tykkään erittäin paljon. Tuosta vihreästä delay-laatikosta signaali jatkaa sitten Line6 POD Pro etuasteelle, josta edelleen Tube Worksin MosValve 2x80W:n transistoripäätteelle ja Marshallin 4x12":n kaiutinkaappiin. POD Prosta lähtee vielä yksi piuha Line6 Floor Board jalkaohjaimelle, jossa on mm. wah-ohjain. Wahin lisäksi POD Prosta löytyy muitakin efektejä, joista käytän vain muutamaa (yhtä flangeria, kompressoria, delay/swelliä, tremoloa sekä delay+chorusta). Sekä puhtaat että särösoundit tulevat myös POD Prosta, joten signaaliketjuni ei ole aivan sellainen kuin yleensä neuvotaan. "Väärin" on esimerkiksi se, että modulaatio- ja viive-efektit ovat ennen säröä ja wah ym. PODista tulevat efektit ovat myös hieman hassusti sijoitettu. Soundaa kuitenkin minun korviin hyvälle, joten tältä pohjalta mennään. Tulipas taas tekstiä. Melkein tunti vierähti tätä kirjoittaessa, huh. | |
![]() 12.03.2003 10:23:11 | |
Kiitoksia hyvin paljon vaivannäöstä. Oon mäkin Kornia aikoinani kuunnellu, mut nykyään noi räminät on tasottunu:) In the world where you can be anything-be yourself. | |
![]() 13.03.2003 09:53:19 | |
Lisään tähän vielä, että kitaristeista mieluiten apinoisin John Frusciantea RHCP:sta ja Lenny Kravitzia. Osmo ja Dumb paneutuivat asiaan kiitettävästi. Sitä FAQ-juttua minäkin vielä suositten. Muistutan myös, että vaikka efektien kanssa puljaaminen on kivaa, niin niitä kannattaisi käyttää vasta sitten kun oikeasti tarvitsee jotain, eli ei pelkän efektoinnin itsensä takia. Lenny Kravitz esimerkiksi soitti joskus soundilla, josta muut kyselivät, "mitä sulla tuossa on? Mitä oot käyttänyt tuohon?". Vastaus oli ettei mitään: vain hyvä kitara ja hyvä vahvistin. Kaikkien ihanien purnukoiden maailmassa tuota ei joskus hoksaa funtsia noin. | |
![]() 13.03.2003 14:11:43 | |
Minusta paras ois ostaa tai lainata joku halpa (Zoom-merkkinen) multiefekti jonka kautta oppii tietään mitä eriefektit tekee. Naura itkussanaura perkele! | |
![]() 13.03.2003 15:42:48 | |
Osmo ja Dumb paneutuivat asiaan kiitettävästi. Sitä FAQ-juttua minäkin vielä suositten. Muistutan myös, että vaikka efektien kanssa puljaaminen on kivaa, niin niitä kannattaisi käyttää vasta sitten kun oikeasti tarvitsee jotain, eli ei pelkän efektoinnin itsensä takia. Lenny Kravitz esimerkiksi soitti joskus soundilla, josta muut kyselivät, "mitä sulla tuossa on? Mitä oot käyttänyt tuohon?". Vastaus oli ettei mitään: vain hyvä kitara ja hyvä vahvistin. Kaikkien ihanien purnukoiden maailmassa tuota ei joskus hoksaa funtsia noin. Hyvin sanottu! Efektejä ei todellakaan kannata juuri ostaa jos ei ole niille tarvetta. Ehkä paras ja halvin tapa tutustua eri efekteihin on eri valmistajien sivuilta löytyvät ääninäytteet erilaisista efekteistä. Toinen hyvä tapa tutustua efekteihin on hankkia halpa multiefekti esim. ZOOM 505II kuten joku täällä jo sanoikin. Nykyisin kyllä löytää kohtalaisen helposti tarvitsemansa tiedot esim. internetistä. Toista oli silloin (90-luvun puolessa välissä) kun itse pähkäilin efektihankintojani. Tietoa oli tavattoman vaikea löytää tai sitten etsin vääristä paikoista tai jätin etsimättä. Nykyisillä tietolähteillä esim. tämä Muusikoiden.net olisin säästänyt aikaa ja rahaa, mutta ehkä ostamistani pedaaleista sain ainakin jotakin tietoa eri efekteistä. Tuo Lenny Kravitz juttu on hyvä ja myös sen pointti. Periaatteessahan hyvään soundiin tarvitaan vain kitara ja vahvistin sekä soittaja. Efektejä voisi verrata vaikkapa ruoan mausteisiin. Kannattaa ensin opetella soittamaan hyvin hyvällä kitaralla ja vahvistimella ja sitten jos tarve vaatii, maustaa soundia erilaisilla efekteillä. Itse olen ns. meat and potatoes mies eli kytken kitarani vahvistimeen ja se on siinä. Efektejä käytän minimaalisesti, chorusta tai leslie-efektiä joskus puhtaissa kuvioissa ja en juuri muuta. Minulla ei ole mitään efektejä vastaan. Olen vain ajanmyötä tullut tähän lopputulokseen. | |
![]() 13.03.2003 15:58:19 | |
Lisäisin vielä sen, että ehkä kaikkein tarpeellisimmat efektit ovat delay, reverb ja chorus. Näitä em. mainittuja efektejä on käytössä melkein biisissä kuin biisissä ja tyylissä kuin tyylissä. Jos itse hankkisin nyt ensimmäiset pedaalit hankkisin hyvän delay-laitteen (esim. Boss Digital Delay DD-5, mallin numero ei välttämättä oikein, mutta kuitenkin), hyvän reverb-laitteen (esim. Boss Digital Reverb/Delay RV-1, taas mallin numero ei välttämättä oikein) ja hyvän chorus-laitteen (esim. Boss Super Chorus CH-1). Tuossa Boss Digital Reverb/Delay-pedaalissa on sekä reverb, että delay samassa paketissa ja en tiedä onko siinä oleva delay samaa tasoa kuin Bossin Digital Delay-pedaalissa. Tietävämmät voivat lisätä jotain, jota en ole muistanut mainita tai maininnut väärin. | |
‹ edellinen sivu | seuraava sivu › 1 |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)