gravedepth 19.04.2003 10:52:32 | |
---|
Saatiin bändiin kakkoskitaristi ja sillä oli paksummat kielet kitarassa ja vakiona D-viritys. Ajattelin sitten ottaa selvää että onko bassoihin paksumpia kieliä joilla vois vakio virityksen pitää alhaalla? ja entä viis/kuuskieliset bassot en oo kyllä koskaan kuullu et jollain olis ollu viiskielinen basso viritettynä A:han. Kertokaapa. |
Dumb 19.04.2003 11:23:33 | |
---|
Saatiin bändiin kakkoskitaristi ja sillä oli paksummat kielet kitarassa ja vakiona D-viritys. Näinhän se vähän menee. Mitä alemmaksi virittää, sitä paksummat kielet kannattaa olla. Tosin, kukaanhan ei estä soittamasta oikein paksuilla kielillä normaalivireessäkään. Ajattelin sitten ottaa selvää että onko bassoihin paksumpia kieliä joilla vois vakio virityksen pitää alhaalla? Onhan bassoihinkin (tottakai) eripaksuisia kielisettejä saatavilla. Itse kun en ole basisti niin en kauheasti tiedä noista paksuussuosituksista tms., mutta joka tapauksessa eri paksuuksia on saatavilla. ja entä viis/kuuskieliset bassot en oo kyllä koskaan kuullu et jollain olis ollu viiskielinen basso viritettynä A:han. Kertokaapa. Esimerkiksi KoRnin Fieldyllä on 5-kielinen basso viritettynä A:han eli sävelaskeleen alas (vastaa 4-kielisessä bassossa ja 6-kielisessä kitarassa D-virettä). |
Cornflake 19.04.2003 12:14:34 | |
---|
gravedepth: Ajattelin sitten ottaa selvää että onko bassoihin paksumpia kieliä joilla vois vakio virityksen pitää alhaalla? On toki. ja entä viis/kuuskieliset bassot en oo kyllä koskaan kuullu et jollain olis ollu viiskielinen basso viritettynä A:han. Kertokaapa. Heh. On näitäkin. Täälläkin on jengillä todella matalia vireitä. Käytännönongelmia mitä olen kohdannut: Laskimme pumpun kanssa virettä puolella sävelaskeleella. Minulla on Musarin Stingray vitonen joka pelitti normaalivireellä loistavasti, mutta pudotus aiheutti heti sen että kielet jäivät liian alas ja ottivat kiinni nauhoihin. Aika tarkkaa touhua. Koska 5-kielisetti on muutenkin niin kallis ja suosimassani putiikissa ei ole kuin tätä yhtä vaihtoehtoa tarjolla, päätin että säädän vehkeen näille kielille sopivaksi, sensijaan että olisin vaihtanut pakumpiin. No tämä vaati tietysti kaularaudan löysäykset, kielten korkeuksien ja intonaation kanssa kikkailua jonkinaikaa. Tälläiselta tusinatassulta se vei vielä aikaakin. Tuon kaiken olisin voinut *ehkä* säästää siirtymällä paksumpiin kieliin. Täytyy ehkä kokeilla joskus jos jostain löytää järkevään hintaan paksumpia. Edellyttäen että putiikissa on näitä kuukaudenkin päästä hyllyssä. (En ole tosin edes kauheasti etsinyt:-/) Vaadimme bassonkielten hinnanlaskua ja lounaaltapaluurahaa! |
gravedepth 19.04.2003 13:40:11 | |
---|
Tämäpä oli valaisevaa. Toi A:han laskeminen kyllä kuulostaa aika mielenkiintoselta. Vois vaikka harkita. |
KMT 19.04.2003 16:30:00 | |
---|
Trumpetin kanssa soiteltaessa olen käyttänyt A:han viritystä Toki minulla on ideana hankkia vielä se seittemänkielinen F#-llä höystettynä... Mä olen vain tyhmä... |
Cornflake 19.04.2003 16:42:43 | |
---|
gravedepth: Toi A:han laskeminen kyllä kuulostaa aika mielenkiintoselta. Vois vaikka harkita. Mitä alemmas mennään sen enemmän se vaatii vahvarilta, soittimelta ja skobeilta. Nelikielisestä on paljon helpompi saada hyvä soundi kuin 5-kielisestä. Saati sitte A-vireestä... Vaadimme bassonkielten hinnanlaskua ja lounaaltapaluurahaa! |
villeh 21.04.2003 10:06:33 | |
---|
"Laskimme pumpun kanssa virettä puolella sävelaskeleella. Minulla on Musarin Stingray vitonen joka pelitti normaalivireellä loistavasti, mutta pudotus aiheutti heti sen että kielet jäivät liian alas ja ottivat kiinni nauhoihin. Aika tarkkaa touhua." jos vaihdat bassossa vireen niin täytyy aina kaularautaa säätää, koska bassossa kielten vetovoimat ihan eri luokkaa kun esim kitarassa, loogista. eri vireitä pystyy kyllä vaihtaa kunhan säätää kaulan sen mukaan. |