Aihe: Kun on pianonuoteista pakko soittaa kitaraa?
1
Renki
05.04.2003 10:36:16

Monesti on tullut vastaan semmonen homma että on lyöty pianonuotit nokan eteen ja sanottu että soitappa siitä.
No minä olen sitten kitaralla soittanut sointuja ja hakannut niitä niin kuin hyvältä tuntuu, mutta mikähän ois parempi tapa?

Piano nuotteja kun olen tutkiskellut on bassoviivastolta löytynyt selviä rytmikuvioita, eli olenko silloin oikeilla jäljillä jos soitan tahdin sointua rytmillisesti bassoviivaston nuottien mukaan vai meneekö homma ihan perseelleen?

Haluasin tietää mikä on tässä tapauksessa mahdollisimman oikein?
Kynä vie miestä, ei mies kynää.
Fortune
05.04.2003 10:42:30

Piano nuotteja kun olen tutkiskellut on bassoviivastolta löytynyt selviä rytmikuvioita, eli olenko silloin oikeilla jäljillä jos soitan tahdin sointua rytmillisesti bassoviivaston nuottien mukaan vai meneekö homma ihan perseelleen?

Hmm, kannattaa opetella soittamaan siitä bassoklaavista ja biisin tyylistä riippuen tapailla sitä bassokuviota sointusäestyksen yhteydessä, niin minä teen kun säestän ihmisiä Toivelaulukirja-tyylin lapuista.

Lisäksi joskus pitää tukea laulajaa (tai ihan muuten vain) soittamalla teemaa sinne sointujen "sekaan", mutta se toki ei ihan prima vistana tai lonkalta aina kovin kunnialla lähde. Avoimiin sointuihinhan se on helppoa, aina se laulumelodia on napattavissa joltain kieleltä vähän sinnepäin, tuohan se lisäväriä soittoon.

Tuommoisia voisi harjoitella pikku hiljaa, toki nuotinlukutaito on edellytys (itsestäänselvyytenä pidän sinun kohdallasi, vai kuinka on?).

Basson rytmityksen mukaan soittaminen ei aina ole kovinkaan luontevaa, jos sitä koko ajan tekee, mutta jos siellä bassoviivastolla näkyy jotain selkeitä aksentointeja ja rytmisiä, kappaleelle tunnusomaisia "kikkoja", niin toki ne on sopivaa yrittää soittaa kitarallakin.

Nämä siis pätevät silloin, kun säestetään laulua tms. yhdellä kitaralla ja lisäksi korkeintaan pianolla tms.

Bändisoitto sitten erikseen, siellä pelataan sointujen ja riffien kanssa, monestihan riittää pelkkä hillitty soinnunpohjasävelen aksentointi, ränttätäntässä perusblues-kuviot soinnutuksen mukaan jne.
"Blaeough!"-Sega Megadriven NHL95-pelin laitataklausääniefekti
Lisää kuvia!
Renki
05.04.2003 11:20:54

Tuommoisia voisi harjoitella pikku hiljaa, toki nuotinlukutaito on edellytys (itsestäänselvyytenä pidän sinun kohdallasi, vai kuinka on?).

No nuotinlukutaito on aika heikko mutta pärjään nyt kumminkin.

Mitä tuo räntäntänttä tarkoittaa?
oon kysyny sitä täällä ennenkin mutta en kyllä mitään valaisevaa vastausta saanut.
Piirtäisittekö esim. miten sitä soitetaan.
Kynä vie miestä, ei mies kynää.
Lennu
05.04.2003 11:53:54

Ränttätänttä on paino ykkösellä:

YK-si KAK-si KOL-me NEL-jä.
www.whoax.tk
"they knew all the right people, they took all the right pills"
Hermanni
05.04.2003 14:59:50
ränttätänttä on kolmimuunteinen komppaustyyli. se ränttä on ykkösellä ja kakkosella ja tänttä on kolmosella... aika korkeemman tason musikin teoriaa=P=P
Fortune
05.04.2003 15:13:50
ränttätänttä on kolmimuunteinen komppaustyyli. se ränttä on ykkösellä ja kakkosella ja tänttä on kolmosella... aika korkeemman tason musikin teoriaa=P=P

Jos tuon vääntäisi aukottomaksi teoriaksi ja paperille niin että se toimisi, niin kyllä se korkeammalle tasolle menisi :)

Vrt. "Groove-kuinka se saavutetaan?"
"Blaeough!"-Sega Megadriven NHL95-pelin laitataklausääniefekti
Lisää kuvia!
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)