Spiff 22.03.2003 19:43:37 | |
---|
Olen nyt parisen viikkoa, noin 3-8 tuntia päivässä, harjotellu tota soittamista. Vasemman käden sormista on kadonnu tunto ja kyynärpää (siis se nivel)on kipeytynyt. Onko se normaalia? Teenkö jotain väärin? Vai onko liika liikaa? |
Antti1 22.03.2003 20:15:26 | |
---|
Olen nyt parisen viikkoa, noin 3-8 tuntia päivässä, harjotellu tota soittamista. Vasemman käden sormista on kadonnu tunto ja kyynärpää (siis se nivel)on kipeytynyt. Onko se normaalia? Teenkö jotain väärin? Vai onko liika liikaa? Jos tunto katoaa jo sormista on homma aika huolestuttavaa.. Lopeta nyt hyvä ihminen ennen kuin itsesi rikot. Kipu on merkki siitä että jokin ei ole kohdallaan. Liika on tosiaan liikaa. Vihaan heitä, niitä, jotka sanovat: "Paperi on valkoinen." kääntämättä katsettaan. Vihakaan ei ole aitoa, en enää tiedä mikä on. -P. Karjalainen 2003 |
noir 22.03.2003 21:46:20 (muokattu 22.03.2003 21:47:11) | |
---|
Tuossa vaiheessa lopetat hetkeksi tai vähennät, rupeat verryttelemään ja tarkistat soittoasennon, niin eiköhän se siitä helpotu. Heti jos kipua tulee, kannattaa ruveta toimenpiteisiin, niin ei mene kauankaan siihen palautumiseen. EDIT: Ja jollei parane, niin sitten lääkärille näyttämään, saa reseptilääkkeitä ;) Don't hate me because I'm pretty. |
Mimi 06.04.2003 19:06:33 | |
---|
Olen nyt parisen viikkoa, noin 3-8 tuntia päivässä, harjotellu tota soittamista. Vasemman käden sormista on kadonnu tunto ja kyynärpää (siis se nivel)on kipeytynyt. Onko se normaalia? Teenkö jotain väärin? Vai onko liika liikaa? Sorry kaivelen tämmösen vanhan viestin, mutta mä haluaisin tietää että onko se sormista kadonnu tunto nimenomaan kadonnu koko sormista, vai pelkästään sormenpäistä... Sormenpäistä hävinny tunto voi johtua siitä että on vaan yksinkertasesti tullu niin "paksu" nahka sormiin että ei enää tunne mitään (ei nyt ehkä ihan kaikki tunto kumminkaan häviä...)... jos mä pidän yhtään pitempää taukoo soitosta, vaikka vaan kaks viikkoo, ni kyllä on sormet niin sileät että, mut sit ku rupen taas soittamaan, niin en voi soittaa tuntia pitempään, hyvä jos sitäkään, ku on näpit ihan punaset ja kirvelee... Mutta toi kyynärpää on varmaan jo vakavampi juttu... Samoin kun jos rupee koskemaan ranteeseen... sit kannattaa jo pitää taukoo per aspera ad astra |
Spiff 07.04.2003 12:56:26 | |
---|
Alkuun oli tosiaan sormenpäät hellänä ja sitten ne meni kokonaan tunnottomiksi kun en malttanu ottaa iisimmin. Lihanpalojakin lähti irti. Nyt on sormet tottuneet enkä enää roiku kitarankaulassa koko päivää. |
pwallin 07.04.2003 13:09:15 | |
---|
No itselle joku 6-8 tuntia ei ole harvinaista. Parhaimmillaan on tullut soitettua jopa 16 tuntia päivässä. Juju onkin että tajuaa koska lihakset sanoo "Ei" ja vaihtaa harjoitusta. Ajoittaiset paussit on myös elintärkeitä. Kipu on aina hälyttävä merkki ja silloin teet varmaan jotain väärin. Alkuvaiheessa tietysti kuuluu jotkin kivut asiaan (esim. sormenpäiden herkkyys) jotka aika korjaa kun nahka paksuuntuu kuten sinun kohdallasi näin on varmaan käynytkin. Mielestäni tuo "tunnottomuus" on normaalia ja pystyn itse esimerkiksi pitämään otekäden sormia vaikkapa kuumaa lämpöpatteria vasten huomattavasti kauemmin kuin plekukäden sormia, joissa tuota tuntoa on enemmän jäljellä. Kyynärpään kipu varmaan katoaa kun et paina liikaa kitaran kantta vasten. Tahaton jännitys ym. ovat varmaan syynä, joten kokeile rentouttaa oikea käsi ja homma pitäisi toimia sen jälkeen. Eihän vain kyynärpääsi hankaa kitaran kantta vasten? Sen kuuluisi kevyesti vain antaa tukea ja olla kuin "vipu" jonka mukaan ohjataan käden paikkaa kieliin nähden. Kyllä, se olen minä kuten arvasitkin... |