Aihe: Mistäs aloittaa?
1 2
Booligan
23.07.2003 23:02:34

Voisittekos te viisaat ja kokeneet neuvoa aloittelevaa kitaristia, että mistä kannattaisi lähteä? Siis, mitä biisejä te olette ensimmäiseksi opetelleet, mitkä olisivat hyviä ja kehittäviä kappaleita aloittelijalle? Pieni perustietämys on jo, osaan kymmenkunta sointua ja tulkita tabulatuureja. Kiitän kovasti. ;)
Doesn´t matter what you see Or into it what you read You can do it your own way IF IT`S DONE JUST HOW I SAY
Spiridon
23.07.2003 23:21:57
Itsekin olen aikalailla aloittelija, mutta voinnen silti suositella joitakin kappaleita.

Jos ei osaa vielä niin opettele Smoke on the waterin intro, Paranoid, Stairway to Heaven.

Jos olet ihan aloittelija melodian soittamisessa, niin tule taas kuukauden päästä kyselemään lisää piisejä.

Soinnut kuitenkin oli aika hallinnassa, joten ei noiden kappaleiden oppimiseen välttämättä sinulla tuota kuukautta mene. Ei raevinne enää pelätä että sormet kipeytyy.
Skinwalker
23.07.2003 23:39:33 (muokattu 23.07.2003 23:41:03)
Mitä musiikkia itse kuuntelet ? Voisin kuvitella että alkajalle on järkevämpääkin soittaa itse jo tavallaan ulkoa osaamiaan kappaleita, kunhan kyse ei ole mistään dream theatherista.

www.apulanta.fi linkin takaa löytyy kattavat tabit kyseisen orkesterin biiseihin. suht helppoja aloittelijallekkin saada kuulostamaan hyvältä.

EDIT: stairway to heaven on kyllä aika kinkkinen kappale. se alku on tosin helppo.
Skinwalker
23.07.2003 23:42:25 (muokattu 23.07.2003 23:43:02)
Mitä musiikkia itse kuuntelet ? Voisin kuvitella että alkajalle on järkevämpääkin soittaa itse jo tavallaan ulkoa osaamiaan kappaleita, kunhan kyse ei ole mistään dream theatherista.

www.apulanta.fi linkin takaa löytyy kattavat tabit kyseisen orkesterin biiseihin. suht helppoja aloittelijallekkin saada kuulostamaan hyvältä.

EDIT: stairway to heaven on kyllä aika kinkkinen kappale. se alku on tosin helppo.

EDIT2: ja onnea "uudelle" harrastukselle

EDIT: mä taisin nyt sekoittaa nappulat
jogo3000
24.07.2003 10:11:47

Vinkki: Mitä tahansa opetteletkin, soita oikein. Jos on vaikeaa, soita hitaammin, mutta oikein. Tällä tavalla tekniikka kehittyy nopeammin. Niin, ja sitten hitaasti kasvattaa nopeutta.
I'm a whiskey rock'n'roller.
Heart Of Steel
24.07.2003 10:25:56

Mitä tahansa opetteletkin, opettele se korvakuulolta, eikä jostain kämäsistä nettitabulatuureista.
Aloita helpoista biiseistä/melodioista/sointukuluista ja siirry pikkuhiljaa monimutkaisempiin.
Paras konsti kehittää sävelkorvaa on laulaminen. Laula.
mikko1
24.07.2003 16:27:47 (muokattu 28.07.2003 22:20:14)
minä en kyllä heti lähtis stairway to heavenia vetämään, vaikka metallican for whom the bell tollsin komppikitarat jos metallicasta tykkäät, eli älä väkisin soita jos et tykkää jostain...
Mullon kans tele.
Booligan
28.07.2003 13:39:56

minä en kyllä heti lähtis stairway to heavenia vetämään, vaikka metallican for whom the bell tollsin komppikitarat jos metallicasta tykkät, eli älä väkisin soita jos et tkkää jostain...

"Bell tollsia" kaikki sanoo todella helpoks ja soittelen sitä mielelläni, koska lempibändi on Metallica ;)
noista muista sen verran, että osaan kyllä Paranoidin ilman sooloa ja Smoke on the waterin alkuriffin.

Mutta kiitoksia vaan vinkeistä, pitää kokeilla tuota Stariway to heavenia.
Ja Jogo2000:n (menikö oikein?) vinkki oli hyvä, täytyy pitää mielessä.
Doesn´t matter what you see Or into it what you read You can do it your own way IF IT`S DONE JUST HOW I SAY
Hermanni
28.07.2003 14:18:54
joo, korvakuulolta opettelu on yks parhaista, ja sit se et laulat samalla kun soitat jotain melodiakulkua, vaikka improvisoitua,siinä huomaa paremmin mitä soittaa ja tulee pidemmän päälle enemmän ajatusta soittoon.
midprice
28.07.2003 14:48:56 (muokattu 28.07.2003 14:49:25)

laulat samalla kun soitat jotain melodiakulkua, vaikka improvisoitua

Haa, tuollaista en olekaan tullut koskaan ajatelleeksi. Tarkoitat siis, että laulaa sitä samaa melodiaa mitä soittaa? Pitääpä alkaa treenailla tuolla metodilla.

EDIT: typoja
moses malone
29.07.2003 07:57:26 (muokattu 29.07.2003 07:58:35)
Opettele nuottien lukeminen edes välttävästi, jos et vielä osaa. Opettele monenlaisia kappaleita, myös muuta kuin omaa suosikki musaa, laidasta laitaan. Helppoja klassisen musiikin melodioita, kansanlauluja, iskelmää, rokkia, heviä. Opettele ensin melodia, sitten säestys/komppaus. Aloita sopivan helpoista, kitaransoitto-oppaista löytyy sopivia kipaleita, niissä on monesti mukana CD josta voi kuunnella miltä sen pitäisi kuulostaa. Kirjastoista löytyy sellaisia opuksia. Tietystikin tutut biisit on nuoteistakin paljon helpompi opetella kuin tuntemattomat, kun korva sanoo heti oliko sävel oikea ja kuinka pitkä sävelen pitäisi olla.
Acid_Dare
29.07.2003 10:17:07
Lastenlaulut on hyviä aloittelian biisejä. Niistä löytyy suht helppoja melodioita, joita pystyy sitten hyräilemään ja soittelemaan samalla kitaralla. Kanattaa harjoitella ehkä joku ukkonooa ja päivänsäde mennikäis homma kunnolla ennekuin siirtyy vaikeempiin kipaleisiin.

Yks tärkeä juttu soiton harjoitteluun liittyen on myös palutteen saaminen omasta soitannosta. Kannattaa kysellä vaikka omalta tyttö/poika ystäväiltään meneekö niiden mielestä kipale oikein. Soitat jotain helposti tunnistettavaa kappaletta vaikka jotain Anssi Kelaa. Ja kysäset kaverilta, jonka ei välttämättä tartte olla mikään musiikinammatilainen, että 'hei tiedätkös mikä biisi kyseessä on?' Mikäli hän tunnistaa kappaleen olet jollakin tavalla onnistunut tuottamaan havaittavaa melodiaa ja musiikkia. Ja hän voikin opastaa vaikka snomalla, että 'Hei tuo on Anssi Kelaa, mutta soitat sitä mielestäni hieman nopeammin kuin levyllä. Tai vaikka 'Ei tuo kuulosta ollenkaan samalta pidät liikaa taukoja soitossasi' yms.. Nämä palautteet ohjaavat sinua oikeille raiteille soiton harjoittelussasi. Samat virheet toistaa helposti, jos ei saa palutetta mistään.
R.Cooley
30.07.2003 16:10:53
Voisittekos te viisaat ja kokeneet neuvoa aloittelevaa kitaristia, että mistä kannattaisi lähteä

Ootko kuullu sweepeistä.?=)
Ensin teknisesti huipputasolle sitten musiikillisesti
mathias
30.07.2003 19:13:19
Ootko kuullu sweepeistä.?=)

Tuolle nauroin jonkun aikaa. Mutta hei, eipä vittuilla... :)
Kitara on lyömäsoitin ja siinä on oltava vitusti säröä -J. Hynynen-
coffeemaker
05.08.2003 10:23:34
Olin joskus vähän aikaa kitaratunneilla ja siellä osattiin hyvin tappaa innostus soittamisen opetteluun surkeilla biisi valinnoilla... Eli todellakin kannattaa soitella helppoja biisejä mistä itse pitää, niin pysyy mielenkiintokin soittamiseen ja sen opetteluun. Lieneekö tuo itsestäänselvyys :)
'I am too lazy to live and too afraid to die'
Aardfather
05.08.2003 15:06:01 (muokattu 05.08.2003 15:06:46)
Olin joskus vähän aikaa kitaratunneilla ja siellä osattiin hyvin tappaa innostus soittamisen opetteluun surkeilla biisi valinnoilla... Eli todellakin kannattaa soitella helppoja biisejä mistä itse pitää, niin pysyy mielenkiintokin soittamiseen ja sen opetteluun. Lieneekö tuo itsestäänselvyys :)

Näin on. Innostus on se kaikkein tärkein asia kun opetellaan jotain. Silloin kun on halua ja innostusta oppia niin sitä myöskin oppii tehokkaasti ja hyvät biisit mistä itse pitää on tässä kaiken A ja O. Jos taas joutuu opettelemaan jotain todella tylsiä biisejä mistä ei pidä ollenkaan, niin innostus ja halu oppia latistuu taatusti ja homma muuttuu väkinäiseksi jolloin oppiminen on vaikeaa.

- Aardfather
ikkunaprinsessa
05.08.2003 15:41:46
Argh. Itekkin tässä opettelen soittamaan, ja tällä hetkellä tuntuu hiukan..hmm.. vittumaiselta. Ja pää menee sekaisin, kun kaikki neuvoo niin eri asioita.. oi voi.. mutta yksi asia on varma, mä en vittu luovuta! en vaikka mikä ois. Lainasin kyllä kirjastosta kitarakirjan, mutta se on aika paska, kun se on sitä varten, että opettaja selittää 3/4-osaa niistä jutuista, joten pitänee keksiä jotain. tai jos joku selittäisi täällä joitain asioita aloittelijalle?
In the grace of your love I writhe in pain -V.Valo-
Spiridon
05.08.2003 16:07:13
Kertaakaan en ole käynyt oppitunneilla jotaka liittyvät kitaran soittoon.

Paras tapa opetella kitaran soittoa (ainakin minulle) oli ensin opetella tabulatuurien luku (siinä ei kauan kestänyt). Tämän jälkeen hain netistä tabulatuurea biiseihin joista pidin tai joiden kuulin olevan helppoja.
Oodi ilolle, Smoke on the water... Noista on hyvä alotella.
Vimpo
05.08.2003 17:51:06

Tabulatuurit ovat oikotie onneen, mutta nuotinlukua kannattaa treenata ja paljon. Ennemmin tai myöhemmin tulee tilanne jossa eteesi laitetaan nuottipaperi eikä tabulatuuria ole mailla halmeilla.

Suosittelen, että ostat metronomin. Sen kanssa treenaaminen auttaa kummasti, jos olet tulevaisuudessa liittymässä bändiin.
ikkunaprinsessa
05.08.2003 20:29:24
Tunnen itseni nyt todella tyhmäksi. Tabulatuureista tajuan kyllä juu. MUTTA nuotit. argh. ei onnistu. Koko ajan tulee mieleen PIANON nuotit.. auttakkee minnuu! :( pliis?
In the grace of your love I writhe in pain -V.Valo-
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)