Aihe: kitaran duuri-asteikot!
1
joojoo
29.09.2003 17:33:01
tää on aika tyhmä kysymys, mut miten menee kitarassa d, e, f ja g duuriasteikot? Onks siinä joku "idea"? tai siis miten ne voi tosta noin vaan "löytää"? c-duuriasteikon mä osaan ku oon joskus opetellu ulkoo.. noi soinnut mä kyl osaan. osaisko joku neuvoo?
lxi
29.09.2003 18:10:22
Olet siis ilmeisesti opetellut nyt jonkin sormituksen C:stä alkaen. Siirtämällä saman sormituksen kaksi nauhaa ylöspäin (jolloin aloitat sen D:stä) saat aikaan D-duurin. Siitä kaksi nauhaa ylöspäin on E-duuri, siitä yksi ylöspäin on F-duuri jne.

Toki sormituksia on jokaiselle asteikolle useita muitakin. Mutta duurit ovat aina "samannäköisiä" keskenään, aloitussävel vain vaihtuu.
"I do not agree with what you have to say, but I'll defend to the death your right to say it." -- Voltaire
baron
29.09.2003 23:39:44

Olet siis ilmeisesti opetellut nyt jonkin sormituksen C:stä alkaen. Siirtämällä saman sormituksen kaksi nauhaa ylöspäin (jolloin aloitat sen D:stä) saat aikaan D-duurin. Siitä kaksi nauhaa ylöspäin on E-duuri, siitä yksi ylöspäin on F-duuri jne.

Toki sormituksia on jokaiselle asteikolle useita muitakin. Mutta duurit ovat aina "samannäköisiä" keskenään, aloitussävel vain vaihtuu.

Ex-kitaransoittaja haluaisi vain varmistaa, mitä otelaudalla tarkoittaa "ylöspäin"?

Mä olisin käyttänyt termiä "alaspäin"
lxi
30.09.2003 01:20:23
Ex-kitaransoittaja haluaisi vain varmistaa, mitä otelaudalla tarkoittaa "ylöspäin"?

Mä olisin käyttänyt termiä "alaspäin"

Kohti ylempiä nauhoja. Se nauha siellä lähinnä satulaa on ensimmäinen, ja siitä edetään kaulaa ylöspäin, lähemmäs mikrofoneja.
"I do not agree with what you have to say, but I'll defend to the death your right to say it." -- Voltaire
superfly
30.09.2003 08:29:58
Nimenomaan ylöspäin sanoisin minä.
Harppu on alaston piano
Keppi
30.09.2003 09:04:11
Soittimena kitaran hyviä puoliahan on nimenomaan tuo, ett transponointi(eli sävellajin vaihto), on melko helppoa. Samoin just noitten skaalojen/sointujen opettelu, koska aijemmin opittu on helppo muuttaa toiseen sävellajiin yksinkertaisesti "siirtämällä" kättä toiseen asemaan, eli sormitus pysyy samana. Täytyy vaan opetella, missä mikäkin asema on.
"Kyllähän vaikeita biisejä osaa kuka tahansa tehdä, mutt tehkääpä Ukko Nooa uudestaan?!"-Dave Lindholm
baron
30.09.2003 10:12:35

Kohti ylempiä nauhoja. Se nauha siellä lähinnä satulaa on ensimmäinen, ja siitä edetään kaulaa ylöspäin, lähemmäs mikrofoneja.

Aina sitä viisastuu, kun viisaammilta kysyy!

(Mä olisin tietysti voinut miettiä analogiaa koskettimiin, jolloin asia olisi ollut itsestään selvä)
joojoo
01.10.2003 18:29:48
mut mites sitte ku yks mun tuttu näytti mulle joskus just noita duuriasteikkoja ja ne ei kyl ollu samanlaisia (paitsi erikohasta alotettuja)?? esim. d ja c oli kyl aika erilaisia... *ihmettelee*
lxi
01.10.2003 19:21:41
mut mites sitte ku yks mun tuttu näytti mulle joskus just noita duuriasteikkoja ja ne ei kyl ollu samanlaisia (paitsi erikohasta alotettuja)?? esim. d ja c oli kyl aika erilaisia... *ihmettelee*

Koska niitä sormituksia on lukuisia. Tuossa esimerkkinä A-duuri seitsemästä eri asemasta: http://www.cc.jyu.fi/~altikeur/sormitukset.txt
baron
01.10.2003 19:35:55

Jos et käytä vapaita kieliä, niin voit ottaa ne samalla lailla.
JulGubbe
03.10.2003 14:41:09
tää on aika tyhmä kysymys, mut miten menee kitarassa d, e, f ja g duuriasteikot? Onks siinä joku "idea"? tai siis miten ne voi tosta noin vaan "löytää"? c-duuriasteikon mä osaan ku oon joskus opetellu ulkoo.. noi soinnut mä kyl osaan. osaisko joku neuvoo?

Jos duuriasteikkoa ei 'löydä' korvakuulolta, kannattaisi ehkä harkita harrastuksen vaihtoa. Se on rehellinen mielipiteeni.
Marsuni synnytti eilen kuusi poikasta. Kun aamulla menin katsomaan, se oli syönyt niistä kaksi... No, hemmetti, minäkin vedin pari.
baron
03.10.2003 14:44:21

Jos duuriasteikkoa ei 'löydä' korvakuulolta, kannattaisi ehkä harkita harrastuksen vaihtoa. Se on rehellinen mielipiteeni.

Ootpas vaativa!:-))
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)