Aihe: Mitä tarvin nauhoittaakseen? 1 | |
---|---|
![]() 27.09.2003 13:19:52 | |
Niin että minkäslaisia johtoja ja härveleitä tarvin nauhottaaksen tietokoneelle. Kaikki tarvittava on jo mutta nauhotusjohto ja kuulemma joku palikka puuttuu(äänikorttiin). Minkäslainen sen johdon pitäis olla ja mitäs sellanen maksaa. Joku kertois mitä tarvin niin hyvä. | |
![]() 27.09.2003 13:35:02 | |
Ite oon nauhotellu seuraavilla tavoilla:1) basso pedaalin kautta tietokoneen linja reikään ja voila! 2) mikittämällä vahvistimen (mikki vahvistimen eteen). Linja on siis se reikä joka ei ole mikki reikä vaan se toinen input liitäntä. Piuhoja ei paljon tartte mikin mukana tulee piuha jonka saa linjaan vaikkapa adapterilla ja jos pedaalin kautta nauhottelee niin sellanen piuha jossa on toinen pää sellanen pieni ja toinen iso. tai molemmat pieniä ja toiseen adapteri. Joku nauhotus ohjelma on kans aika hyödyllinen olla olemassa jos nauhottelee. Minä en sitten ole mikään nauhotus guru vaan noin teen itse ja varmana on parempiakin keinoja nauhotella. | |
![]() 27.09.2003 13:38:42 | |
Niin että minkäslaisia johtoja ja härveleitä tarvin nauhottaaksen tietokoneelle. Kaikki tarvittava on jo mutta nauhotusjohto ja kuulemma joku palikka puuttuu(äänikorttiin). Minkäslainen sen johdon pitäis olla ja mitäs sellanen maksaa. Joku kertois mitä tarvin niin hyvä. Kerro ensin, mitä aiot äänittää koneelle? Jos äänität kitaraa, niin tarvitset aivan tavallisen kitarajohdon ja siihen supistajan. Eli siihen supistajan naaraspäähän tulee se kitarapiuhan 6,3mm plugi, ja toisen pään 3,5mm uros kytketään äänikortin mic-naaraaseen. Mene liikkeeseen ja kysy 6,3mm --> 3,5mm monoadapteria. Kitaramikrofonin signaali on kuitenkin aika heikko, jolloin joutuu nauhoitusvolumea nostamaan, jolloin taustasuhina/-kohina kasvaa. Tästä syystä kitaran ja tietokoneen välissä olisi hyvä olla jokin härveli, joka muuttaa signaalin linjatasoiseksi (line). Esimerkiksi multiefekti, DI-boksi, mikrofonietuaste. Joistain niistä saa stereoulostulon, riippuu laitteesta. Tällöin ostat stereopiuhoja ja -adaptereita. Nämä kytket tietokoneen "line in" tuloon. Äänitysohjelmaksi käy vaikka Sound Recorder, kunhan valitset äänityslähteeksi sen äänikortin tulon, mihin sulla on kitara (härveleineen) kytketty. Nämä on sellaisia asioita, jotka selviävät hieman katselemalla ja kokeilemalla. Oma-aloitteisuutta vaan ja rohkeasti kokeilemaan. Ces chaussettes sont ã vous? | |
![]() 27.09.2003 15:30:26 (muokattu 27.09.2003 15:37:06) | |
Kerro ensin, mitä aiot äänittää koneelle? Jos äänität kitaraa, niin tarvitset aivan tavallisen kitarajohdon ja siihen supistajan. Eli siihen supistajan naaraspäähän tulee se kitarapiuhan 6,3mm plugi, ja toisen pään 3,5mm uros kytketään äänikortin mic-naaraaseen. Mene liikkeeseen ja kysy 6,3mm --> 3,5mm monoadapteria. Kitaramikrofonin signaali on kuitenkin aika heikko, jolloin joutuu nauhoitusvolumea nostamaan, jolloin taustasuhina/-kohina kasvaa. Tästä syystä kitaran ja tietokoneen välissä olisi hyvä olla jokin härveli, joka muuttaa signaalin linjatasoiseksi (line). Esimerkiksi multiefekti, DI-boksi, mikrofonietuaste. Joistain niistä saa stereoulostulon, riippuu laitteesta. Tällöin ostat stereopiuhoja ja -adaptereita. Nämä kytket tietokoneen "line in" tuloon. Äänitysohjelmaksi käy vaikka Sound Recorder, kunhan valitset äänityslähteeksi sen äänikortin tulon, mihin sulla on kitara (härveleineen) kytketty. Nämä on sellaisia asioita, jotka selviävät hieman katselemalla ja kokeilemalla. Oma-aloitteisuutta vaan ja rohkeasti kokeilemaan. Noniin nytten tiedän mitä tarvin. Joo pitää käyhä kysymässä tuota 6,3mm --> 3,5mm monoadapteria. Kiitoksia. EDIT. Kaikenlaista musaa hevistä rokkiin ja tanssimusiikkiin. No joo siis kitaran soittoo. | |
![]() 29.09.2003 14:05:11 | |
Pitääkö se piuha laittaa vahvistimen Line out reikään vai headphone reikään? Rock´n´Roll ain't noise pollution! | |
![]() 29.09.2003 21:13:58 | |
Pitääkö se piuha laittaa vahvistimen Line out reikään vai headphone reikään? Line outtiin. Kyllä. | |
![]() 30.09.2003 17:30:09 (muokattu 30.09.2003 17:30:20) | |
Pitääkö se piuha laittaa vahvistimen Line out reikään vai headphone reikään? Oho! | |
![]() 30.09.2003 20:07:10 | |
Oho! Mitä? | |
![]() 04.10.2003 18:14:40 | |
Niin että minkäslaisia johtoja ja härveleitä tarvin nauhottaaksen tietokoneelle. Kaikki tarvittava on jo mutta nauhotusjohto ja kuulemma joku palikka puuttuu(äänikorttiin). Minkäslainen sen johdon pitäis olla ja mitäs sellanen maksaa. Joku kertois mitä tarvin niin hyvä. Mulla on ainakin koneella sellanen ohjelma kuin Cubase SX, ja myöskin Steinbergin wawelab. Tuossa on hyvä softa koneelle. Sitten kannattaa hankkia jostain mikki esim. akustisen kitaran, basson, sähkökitaran jne. nauhoitukseen. Itsellä löytyy 10 kanavainen mikseri, ja tarkoitus olisi ostaa noita mikkejäkin vähän lisää.. suosittelen kuitenki nauhoittamaan esim. sähkökitaran mikittämällä vahvistimen, jos suoraa vahvistimesta nauhoittaa, niin se kuulostaa paskalta. Myös vahvistin mallinnos systeemit on hyväksi havaittuja (esim. Pod ja v-amp). Että sellasta. | |
![]() 05.10.2003 10:20:29 | |
Noniin nytten tiedän mitä tarvin. Joo pitää käyhä kysymässä tuota 6,3mm --> 3,5mm monoadapteria... Voin taas höpistä vastoin parempaa tietoani, mutta monona tota voi olla vaikee löytää. Mun mielestä normaali stereoadapteri käy yhtä hyvin, vailla siihen kitarasignaalin monoplugilla kytketkin. Osta mut - ma olen kaupan! | |
![]() 05.10.2003 11:10:40 | |
Voin taas höpistä vastoin parempaa tietoani, mutta monona tota voi olla vaikee löytää. Mun mielestä normaali stereoadapteri käy yhtä hyvin, vailla siihen kitarasignaalin monoplugilla kytketkin. No stereoo mä oon kattonu. Tai en oo vielä mutta pitäs nyt ensviikolla käyhä ettimäs. Yritän laittaa sitten jonkinmoisen musanäytteen jos onnistuu. | |
![]() 05.10.2003 13:49:32 | |
Voin taas höpistä vastoin parempaa tietoani, mutta monona tota voi olla vaikee löytää. Mun mielestä normaali stereoadapteri käy yhtä hyvin, vailla siihen kitarasignaalin monoplugilla kytketkin. Ihan samallalailla niitä löytyy sekä monona, että reteona. Joka radioliikkeestä. Ces chaussettes sont ã vous? | |
‹ edellinen sivu | seuraava sivu › 1 |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)