Aihe: Otelaudan öljyäminen 1 | |
---|---|
![]() 24.09.2003 23:51:01 | |
Jotain infoa kyseisestä toimenpiteestä löysinkin jo haun kautta mutta askarruttamaan jäi vielä seuraavat asiat.. Kuinka kauan tulee odotella puhdistusaineen haihtumista ennen öljyämistä? Kyseessä on Dunlopin Fingerboard 01 Cleaner.. Entä kuinka kauan tulee odotella öljyn imeytymistä otelautaan? Valuuko öljy pois jos kitara on pystyasennossa? Homma vissiin hoidetaan ulkotiloissa ettei kämppä rupee haisemaan myrkyiltä? Kuinka pitkäksi aikaa kitara pitää jättää ulos (tai esim. varastoon) tuulettumaan jos näin on? Käykö otelaudan hopeisille tarroille, tai mitä ovatkaan, mitään kyseisessä operaatiossa? Sanokaapas vielä jotain mitä tulisi ottaa huomioon putsaamisessa tai öljyämisessä. | |
![]() 25.09.2003 00:29:30 | |
Kuinka kauan tulee odotella puhdistusaineen haihtumista ennen öljyämistä? Kyseessä on Dunlopin Fingerboard 01 Cleaner.. Tosta aineesta ei kokemusta oo, mutta miksi sen pitäisi antaa haihtua, jos se kerran puhdistusainetta on? Pyyhkäse ylimääräset pois vaan, sanoisin jopa. Entä kuinka kauan tulee odotella öljyn imeytymistä otelautaan? Valuuko öljy pois jos kitara on pystyasennossa? Valuuko pois? Ei sitä nyt ihan litroittain siihen laiteta. :) Anna sen nyt ainakin muutama tunti imeytyä. Mä teen Dunlopin kaa silleen, että ensin vähän öljyän sitä otelautaa, sitten laitan tarpeen mukaan lisää ja annan imeytyä yön yli, olettaen että operaatio tehdään illalla. Jos otelauta, näyttää aamulla siltä, että vielä öljyä menisi, niin lisään vähän, annan kuivua pari tuntia. Sitten pyyhin parilla eri kankaalla ylimääräiset pois ja homma onkin valmis. Homma vissiin hoidetaan ulkotiloissa ettei kämppä rupee haisemaan myrkyiltä? Kuinka pitkäksi aikaa kitara pitää jättää ulos (tai esim. varastoon) tuulettumaan jos näin on? Hmm.. Mitäs ympäristömyrkkyjä sä meinaat käyttää? Mä oon aina tehny ihan omassa huoneessa. Ehkä siitä myrkkykaasusta mun kierot musiikkiaiheiset ideat syntyykin. --> haistelemaan öljypulloa. Käykö otelaudan hopeisille tarroille, tai mitä ovatkaan, mitään kyseisessä operaatiossa? Umm. Hopeiset tarrat? Siis ne merkit mitä kaulassa on? Ei niille mitään käy. Ja sitten pieni yksityiskohta: ne ei oo tarroja, vaan upotukset. Yleensä halpiskitaroissa jotain helmiäisjäljitelmää, eli muovia. Sanokaapas vielä jotain mitä tulisi ottaa huomioon putsaamisessa tai öljyämisessä. Se, että mitä puuta sun otelauta on. Kaikki aineet ei käy kaikille puulaaduille. Jos sä käytät Dunlopin 02:sta, se ei käy vaahteraotelautaisille kitaroille. Vaahtera on siis sitä vaaleata puuta. Kysy kauppiaalta, tai lue pullon kyljestä. Eikä kannata pihdata sitä muutamaa euroa siitä öljystä sen takia, että kotona on kaapissa ruokaöljyä. Ruokaöljy rupeaa haisemaan ennenpitkää ja sillä voi olla jotain ennalta-arvaamattomia sivuvaikutuksia puulle. "Varo mitä haluat, sillä sä saat sen." -A. McCoy | |
![]() 26.09.2003 14:58:16 | |
Kitaraa ei kannata viedä ulos (ilmankosteuden ja lämpötilan vaihtelut ei ole hyväksi, rupee nauhat töröttämään jne). Osta paremman tuoksuista tököttiä jos se haittaa. (Mä en otelautaani öljyile. Ei ole tarvetta ollut.) Ronnie Earl: 'Music is not a sport, there's no competition' | |
![]() 26.09.2003 14:59:51 | |
Kitaraa ei kannata viedä ulos (ilmankosteuden ja lämpötilan vaihtelut ei ole hyväksi, rupee nauhat töröttämään jne). Kyllä siihen kuiva talvi-ilma sisätiloissakin riittää. Ja jos meinaa soittaa muuallakin kuin omassa makuuhuoneessa, niin pakko sitä kitaraa on uloskin viedä joskus. | |
![]() 26.09.2003 17:11:18 | |
Tosta aineesta ei kokemusta oo, mutta miksi sen pitäisi antaa haihtua, jos se kerran puhdistusainetta on? Pyyhkäse ylimääräset pois vaan, sanoisin jopa. Pullon kyljessä lukee että aineen pitäs antaa haihtua ennenku käyttää dunlop 02:sta Hmm.. Mitäs ympäristömyrkkyjä sä meinaat käyttää? Mä oon aina tehny ihan omassa huoneessa. Ehkä siitä myrkkykaasusta mun kierot musiikkiaiheiset ideat syntyykin. --> haistelemaan öljypulloa. :) Mietin vaa et paljo nää aineet haisee ja onks terveellist hengittää näit. Joskus pistin vähä crc:tä toimistotuolii ni rupes kämppä lemuu siihe mallii et en toista kertaa viiti aineskaa sisätilois tehä sitä :) Kiitoksia vastanneille.. | |
‹ edellinen sivu | seuraava sivu › 1 |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)