Aihe: Meinaa kärsivällisyys loppua
1
Seeker
24.09.2003 22:39:09
Kauanko teillä meni kun aloitte oppia soittamaan kunnon kipaleita, eikä mitään yksinkertaisia Am Em C D toistoja. Olen soittanut noin kuukauden ja ei irtoa muuta kun GnR Patience tietenkin ilman sooloa. Nothing else mathersia olen koittanut soitella, mutta ei nopeus riitä. Jotkut on tuolla kirjotellu, että suunnilleen ensimmäinen kipale minkä oppi oli Eaglesin Hotel California tai Strairways to heavenin intro niin ihmettelen vaan, että miten kauan sitten tollasten opetteluun menee. Oonko hidas oppimaan vai onko se oikeesti vaikeeta, saa sanoo suoraan jos oon paska.
Härski
24.09.2003 22:43:52 (muokattu 24.09.2003 22:44:37)
Voi jumalauta. Kuukaudessa ei opi vielä mitään. Jos kuvittelet, että sun pitäis ensimmäisen kuukauden jälkeen osata soittaa Stairway to heaven tai Hotel California, olet hyvää vauhtia menossa kohti metsää. Opettele aluksi otelauta. Sitten soinnut. Sitten metronomin kanssa komppausta. Sitten biisejä ym...

Mä en osannut ensimmäisenä vuotena mitään biisiä ulkoa. Opettelin ne sitten, kun oli jotain pohjaa oppimiselle.
Fortune
24.09.2003 22:43:55
Aikaa menee, rentoudu ja nauti siitä mitä osaat.

-jos soinnut sujuvat, niin etsi uusia lauluja ja viheltele/laula niitä

-soita, soita ja soita, älä kuitenkaan hampaat irvessä ja väkisin, jos siltä ei tunnu

-soittele osaamiasi juttuja ja palaa aina aika ajoin uusien haasteiden pariin, huomaat että koko ajan homma etenee ja tavoitteet täyttyvät

Aikaa menee kuukausia ja vuosia, välillä edistyt nopeammin, välillä kehitys junnaa paikoillaan, mutta silloin kannattaa lähinnä unohtaa kehityspaineet ja nauttia jo opituista asioista.

Soittaminen on hieno harrastus ja sitä kannattaa lähestyä siltä kantilta, että maksimoi oman hyvän soittofiiliksen.
Seeker
24.09.2003 22:53:14
Joo kyllä noi soinnut ihan hyvin menee kyllä mä pystyn soittamaan monia kappaleita jos se koostuu noista helpoista soinnuista. Ongelma on siinä, että mistä hyviä harjoitus kappaleita kun noi mitä yleensä suositellaan Nothing elset sun muut on liian vaikeita, mutta jos jää pyöritteleen liian helppoja kappaleita niin ei siinä opi mitään uutta. Just tossa opettelin Viidestoista yö ja Rakkaus on lumivalkoinen kappaleet niin jotain vähän niitä vaikeempaa vois olla seuraava. Mitä suosittelisitte?
Fortune
24.09.2003 22:58:32
Koppaa jokin lukion/yläasteen musiikinkirja ja lähde soittamaan jotain pop-kappaleita. Siellä ne ovat fiksusti nuotinnettuina ja sovitettuina aloittelijoillekin.

Opettele nuotit, siitä taidosta kiität itseäsi tulevaisuudessa monesti.

Tabulatuurit oppii sitten kyllä helposti, jos jostain syystä tarvitsee.
fox
25.09.2003 01:06:52

Joo kyllä noi soinnut ihan hyvin menee kyllä mä pystyn soittamaan monia kappaleita jos se koostuu noista helpoista soinnuista. Ongelma on siinä, että mistä hyviä harjoitus kappaleita kun noi mitä yleensä suositellaan

Yleensä ne mitä suositellaan on hyviksi havaittu.. Kokeiles joskus, kun oikeen kyllästytyttää x:nnen kerran soittaa läpi jotain kappaletta, ihan vaan leikilläs mielivaltaisessa järjestyksessä sointuja. Sitten lähdet esim. jotain uutta sointua jonka olet kattonu, sieltä "vaikeemmasta" päästä vähän yhteen jos toiseenkin väliin heittämään. Tällä opit sointuvaihtoa ja sormitusta. Mutta mutta, kyllähän soittaminen lähtee perusjutuista. Kyllähän joku voi kuukaudessa "oppia" vaikka Stairwayn intron. "Toi oli muuten Stairwayn intro!" OOH! Toisaalta, monesti se on kuitenkin päin - no, jotain soitettu tulkinta. =)
Ja Fortunen ohjetta sun on noudatettava, nuotit on ihan kiva osata- siinä ei mitään menetä vaan voittaa.
Hyviä soitteluita vaan ja koit ny jaksaa "hinkata" niitä perussointuja ensiks. :)
Jurza
25.09.2003 08:44:03

Mulle oli joskus suuri järkytys tajuta että kitaransoiton opiskelu on ikuinen matka joka ei koskaan lopu. Vaikka olisi kuinka kauan soittanut niin ikinä ei tule olemaan täysin tyytyväinen omaan soittoonsa ja aina löytyy jotain parannettavaa.
Jos olet vasta kuukauden soittanut niin eihän sun mitään ihmeellistä pitäisi pystyäkään soittamaan. Kannattaa treenata perusasiat haltuun, soinnut avoimena ja barrena, sointuvaihtoja ym. Joo ja nuotit kannattaa opiskella vaikka ei niistä hirveästi soittelisikaan, kuuluu yleissivistykseen.
"Like my brother Jimmie says, I play like I'm breaking out of jail." -Stevie Ray Vaughan
kivi
25.09.2003 09:22:47
Kauanko teillä meni kun aloitte oppia soittamaan kunnon kipaleita, eikä mitään yksinkertaisia Am Em C D toistoja. Olen soittanut noin kuukauden ja ei irtoa muuta kun GnR Patience tietenkin ilman sooloa.

En ymmärrä kysymystä. Vaikka on tullut yli 25 bändivuoden aikana tehtyä kaikki mitä bändikuvioon kuulua voi, niin mitä enemmän soittaa, sitä varmempi oon että _kaikki_ soitto on ihan just tuota yksinkertaista toistoa. Se on niinkuin Lou Reed aikoinaan sanoi: osaan samat kolme sointua kuin alussa, nyt vain soitan ne paremmin.

Ja jos oikein muistan, multa meni ensimmäinen harjoitteluvuosi jo sen oivaltamiseen, että jos virittää kitaran aina samalla tavalla, saa samat soinnut samoilla sormituksilla. Eikä siis tarvi joka kerran alkaessaan soittaa hakea niitä sointuja nuotti kerrallaan. Loppuvuodesta kaverin isoveli kertoi mulle jo, että on olemassa kirjoja joissa on sointujen kuvat. Treenaaminen nopeutui yllättävästi;-)

Hyvä puoli tuosta spontaanista lähestymisestä oli, että kitaran kaula tuli tutuksi, samoin itsestään selvästi se, että soitetaan kuunnellen eikä katsellen. Olisko tuohon ne muutamat viulutunnitkin vaikuttaneet, miten soittoon suhtutui.

Oikeastaan vasta bändikuvioiden myötä tuli kuvaan päivittäinen monen tunnin treenaus. Sitä jatkui sitten niin kauan kuin elämäntilanne salli, ja sen vähän mitä olen soittamaan oppinut, olen oppinut bändeissä, keikoilla ja studioissa. Kotona harjoitellessa oppii sitten sen, _mitä_ soittaa - näppärät ja omaperäiset siirtymiset soinnusta toiseen pelastavat paljon, ja niillä saa sen hyvän soittajan maineen. Niillä ja tyylitajulla, sillä että uskaltaa soittaa vain tarvittavan, ei liikaa.

Tuntuu että noi ihmiset jotka sanovat osaavansa sen tai tuon kappaleen jo heti alkutaipaleella, osaavat soittaa (mahdollisesti samalla tabulatuuuria tuijottaen) jotakin, josta saattaa tulla etäisesti mieleen se tai tuo kappale. Missään tapauksessa ei tekniikka vielä kukauden treenauksella kummoinen ole.

Ota iisisti. Soittamiselle pitää antaa aikaa, koska se on niin loputon suo, että hyväksi ei välttämättä tule koskaan. Onneksi jossain vaiheessa taidot alkaa jo riittää siihen vähimpään...
"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)    
Mika Antero
25.09.2003 10:08:01
Kauanko teillä meni kun aloitte oppia soittamaan kunnon kipaleita, eikä mitään yksinkertaisia Am Em C D toistoja.

Pyörein luvuin 20 vuotta olen kitaran kanssa yhdessä ollut ja edelleenkin ihmettelen, että milloin opin soittamaan.

Am, Em, C ja D on jo semmoinen määrä sointuja, että niillä on tehty varmaan miljuuna "kunnon kipaletta".
Nauraessakin sydän suree, ja ilon loppu on murhe.
Diablero
25.09.2003 18:41:58
Herrain jumala, mies. Eihän sitä kuukaudessa opi mitään. Saattaa mennä vuosia että oppii soittamaan ja sillonkin vasta osaa teknisesti ne hommat. Sen jälkeen menee vielä enemmän aikaa siihen että homma hioutuu ja tulee se "oma" tyyli.
Tai suoraan sanoen tossa hommassa ei voi tulla koskaan valmiiks. Ite oon soitellu kaikennäköstä ja eri soittimilla jo 10v ja tuntuu että nyt vasta alan päästä todella hommaan sisälle.
Se että osaa jonkun biisin kokonaan niinku se on tehty, ei mun mielestä merkkaa vielä sitä että osaa soittaa.

Tää ei sitten ollu tarkotus olla mikään masentamisviesti. Jatka ihmeessä harjottelua mutta muista että ei noita hommia voi ahnehtia. Parempi ottaa rauhassa ettei mee hermo koko hommaan
Ei kai se sulle kuulu mitä sä teet
gravedepth
25.09.2003 20:05:37
Mulla oli eka keikka samassa kuussa kun sain ensimmäisen basson. No joo olin ehkä soittanut sitä ennen vuoden kitaraa ja hieman bassoa. Totta se on ettei kuukaudessa opi vielä oikein mitään, mutta kyllä se siitä pikkuhiljaa kun jaksaa vaan harjotella. Kuulemma vähintään puolituntia päivässä että kehittyy, mutta itse kyllä soitan 2-3+ tuntia päivässä, mutta olenkin hullu ja basisti mikä selittää moisen treenin.

Kannattaa harjotella barret kuulemma jo ihan alussa. Niillä on helppo muodostaa otteet, mutta ne on vaikee oppia. Eikä olla sellasella asenteella et ei mun tätä tarvi osata kaikki minkä opettelee on aina eteenpäin ja vie lähemmäs sitä loppuun myytyä tavastian keikkaa.
Diablero
25.09.2003 20:43:18
mutta itse kyllä soitan 2-3+ tuntia päivässä, mutta olenkin hullu ja basisti mikä selittää moisen treenin.

.

Hoho sama vika
Ei kai se sulle kuulu mitä sä teet
weelie
26.09.2003 14:55:39
Kauanko teillä meni kun aloitte oppia soittamaan kunnon kipaleita, eikä mitään yksinkertaisia Am Em C D toistoja. Olen soittanut noin kuukauden ja ei irtoa muuta kun GnR Patience tietenkin ilman sooloa. Nothing else mathersia olen koittanut soitella, mutta ei nopeus riitä. Jotkut on tuolla kirjotellu, että suunnilleen ensimmäinen kipale minkä oppi oli Eaglesin Hotel California tai Strairways to heavenin intro niin ihmettelen vaan, että miten kauan sitten tollasten opetteluun menee. Oonko hidas oppimaan vai onko se oikeesti vaikeeta, saa sanoo suoraan jos oon paska.

Opettele otelauta: E ja A-kieliltä. Eli toisinsanoen siis barret. Barret nopeuttaa peruskuvioiden soittoa huomattavasti kun kättä ei tarvitse niin paljoa liikuttaa: G ja C on samassa kohtaa, D C:stä kaksi nauhaa ylöspäin jne.

Lainaa Only Complete kirjastosta ja opettele sointujen muodostus. Se ei ole niin vaikeaa kuin voisi luulla.

Kappaleethan oppii kun soittaa niiden mukana. Eaglesin Greatest CD masiinaan. ja komppaamaan mukana. Jos pystyt vielä laulamaan se tietty auttaa. Jauhat CDn kanssa kunnes biisin rytmi ja melodia jää kalloon. Jos CD soi liian nopeaan, hommaa Winampiin (v.2.X) Pacemaker tai joku muu hidastava plugin, jolla voit soittaa MP#:sia hitaammin mutta samassa pitchissä. Hitaasti hyvä tulee, sanoo monet nopeatkin kitaristist. Kun hitaasti menee aivan nappiin, nopeammin soittokin alkaa sujua.

Eaglesin biisit on helppoja, kuten myös CCR:t ja jotkut Doorsit. Netissä tosin tabloissa ne on usein väärin rustattu, joten kirjastosta "Complete"-tablat lainaan ja jauhamaan.

truefire.com:issa on muistaakseni joitain Guitar Playerista kopioituja Eagles-nuotteja. Jos kiinnostaa tarkemmin oppia. Mä olen soittanut Hotel Californiaa muistaakseni: Bm barrena kakkosnauhalta, F#m myös kakkosnauhalta, A vitosnauhalta, E avoimena, G avoimena, D avoimena, Em, F#... (Sitten kun alkaa soittaa levyltä noita arpeggioita, tietysti soinnut ylempää kaulalta). Eaglesin muutkin biisit on helppoja, tuo vaan sattuu olemaan se kuuluisin.

Ja opettele vaikka rautalankabiisejä (Shadows, Ventures) korvakuulolta.

Onko sulla PowerTab softa? Siinä näet nuotit ja kuulet biisin samaan aikaan. Kätsy ja havainnollinen. Netistä löytyy archiveja joissa sille nuotteja löytyy.
Ronnie Earl: 'Music is not a sport, there's no competition'
Robert
26.09.2003 22:43:06
On tuo kitaransoitto kyllä älyttömän vaativa projekti kun siihen paneutuu. Pari vuotta soittoa takana, ja silti en osaa vielä paljoa mitään... Kaipa se tästä.
Mix sä niinqu luit tän?
ikkunaprinsessa
27.09.2003 15:53:57
eli siis soinnut kannattaisi opetella?
no sitten; miten ne voi opetella yksin ilman opastusta?
jakakaa mullekkin kaikki tieto.
mä kun olen hiukan tyhmä.
"Anna keksi, you fucking monkeyboy!"
Fortune
27.09.2003 18:08:47
eli siis soinnut kannattaisi opetella?
no sitten; miten ne voi opetella yksin ilman opastusta?
jakakaa mullekkin kaikki tieto.
mä kun olen hiukan tyhmä.

Sointutaulukoita löytyy koulun musiikkikirjoista, ne ovat alkuun hyviä. Sitten kun alkaa syvemmälle soiton suohon suunnistaa, niin sointujen rakenneoppi on jossain määrin kiva sisäistää, helpottuu käännösten opettelu kun ei tarvitse sormituksia kuvamuistiin tallentaa vaan voi päätellä.
JulGubbe
04.10.2003 14:25:50
Ja jos oikein muistan, multa meni ensimmäinen harjoitteluvuosi jo sen oivaltamiseen, että jos virittää kitaran aina samalla tavalla, saa samat soinnut samoilla sormituksilla

Heh.
Itselläni meni varmaan 2 vuotta ennenkuin sain barresoinnut kuullostamaan joltain muulta kuin brrllrrm:ltä. Todennäköinen syy on se, että minulla on niin kovin luisevat (Auchwitcz*) sormet. Luisevien sormien kanssa on hyvin tarkkaa missä asennossa sormea pitää, jos meinaa monta kieltä painaa. Läskisormilla lienee helpompaa tämän asian suhteen.

Barre-sointujen takia meinasin lopettaa koko soiton. Jotenkin se sormet sitten vaan hakeutuu oikeisiin paikkoihin/asentoihin itsestään, kun tarpeeksi kauan treenaa.

Virtuoosia aniharvasta harvasta tulee, hyväksi soittajaksi tulee jotkut. Pääasia on, että soittamisesta saa positiivisia viboja. Ja jos soittamisen opettelun tarkoitus on se, että voi tehdä itse musiikkia, sillä ei käsittääkseni ole soittotaidon kanssa mitään tekemistä. Musiikkia voi tehdä huonollakin soittotaidolla varustettu henkilö, jos vain osaa! Tähän tietysti voisi pistää sen ikiaikaisen Kurt Cobain -vertauksen, mutta kun se on jo aikansa elänyt. Oho! tuossahan se vertaus taisi tullakin jo.

*) Todennäköisesti väärin kirjoitettu. En kaipaa korjauksia kiitos.
Marsuni synnytti eilen kuusi poikasta. Kun aamulla menin katsomaan, se oli syönyt niistä kaksi... No, hemmetti, minäkin vedin pari.
Ze Kink
04.10.2003 14:39:22 (muokattu 04.10.2003 14:40:43)
Kuukaudessa?!? No nyt oot vähän käsittäny väärin, oon 15 ja soittanu 7v (akustista, vasta 2v sähkistä) ja vasta joku 4v päästä opin barret ilman särinää. (johtuu osittain siitä että aloitin joskus 8 vuotiaana...) Jos haluat oppia, annan neuvon, mene opetukseen. Niin mäkin opin akustisen, tosin sähkiksen oon ite opetellu, joka johtuu siitä, että tiedän miten opetella ja osaan lukea nuotteja sujuvasti jne. Vasta 2v päästä opin tiluttamaan jotenkuten ja vetää pitkiä juoksutuksia, joten voin tähän todeta: Jos haluat oppia kitaransoiton, ja luulet, että se käy nopeasti, olet väärässä. Soitan itse noin 2-3 tuntia päivässä (Ja olen hullu kitaristi ;) ja kun joitain harjoituksia soittelee, niin tuntuu ettei se millään mene, ja kas vaan noin viikon päästä se menee, kunhan sitä hinkkaa sen vähintään puol tuntia päivässä. Kitaraan pitää paneutua tosissaan jos sen soiton haluaa oppia.
Up the Irons!
Lord of the strings
04.10.2003 17:20:37
Opettele soittamaan AC/DCn tuotantoa, 90% biiseistä menee ihan E , A , D ,G soinnuista.
Silleen määkin opettelin, en tosin vieläkään osaa soittaa.
"Who are you? How did you get in"? "Well i'm the locksmith and... I'm the locksmith"
outo_O
04.10.2003 17:47:21
mihin mun viesti on hävinnyt tästä ketjusta?
B L A C K E N E D ! ! !
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)