Guitargirl1 26.12.2003 00:44:49 (muokattu 26.12.2003 00:45:48) | |
---|
Olisi mukava jos joku ois valaista vähän noista pedaalijutuista.. Siis kun ei oo tullu vielä käytettyä pedaaleita kun oon akustista soitellu.. Kertokaa jotain ihan yleisiä hommeleita, esim. kuinka toimii (laitetaanko pedaalista johtu inputtiin ja sit kitaraan? Vai miten toimii? ja muutenkin käyttöä), millaisia (säröpedaaleja jne?), minkä hintaisia jne.. Vähän hölmöä kysellä tälläsiä joillekkin ihan päivän selviä juttuja mut kaipa täällä on tyhmempiäkin kyselty! :) Kaipa tää tänne aloittelijat-osastolle kuuluu... Vaikka kitarakamoistahan mä pelkästään kyselin... |
Härski 26.12.2003 01:34:20 | |
---|
Oikein sydäntä riipaisee, mutta sanoa täytyy, että etsimällä edes hieman, löytää vaikka mitä näistä jutuista. Esim. just tuolla Kitarakamapuolella on kyselty viimeaikoina näitä kyssäreitä. Ja haulla löytää sitten vielä lisää. Taitaapa siellä vissiin FAQ:kin tehty aiheesta. |
Reddie 26.12.2003 03:19:15 (muokattu 26.12.2003 14:29:29) | |
---|
Joo no eli perusperiaate on että siis se loota mikä siinä lattialla on tekee jotain kitaran äänelle. Se jotain voi sitten olla esim. kaikua, säröä tai jotain muuta kivan kuullosta suhinaa. Laatikot voi toimia myös jonain muuna apuvälineenä. Laatikkomuodossa löytyy ainakin virittimiä, EQta ja etuasteita. Avainsanoja etsiessä tietoa efekteistä on mm. overdrive, distortion, fuzz (noi kolme on erilaisia säröjä), phaser, flanger, chorus, echo, delay, filter, modulator, wah.. Tossa nyt ainakin ne mitä pikaseen tuli mieleen. Perusperiaate on että kitarasta pistetään johto siihen pedaalin ja pedaalista seuraavaan pedaalin/vahvistimeen. Ja sit se yleensä kytketään päälle polkemalla siinä pedaalissa olevaa numikkaa. |
Härski 26.12.2003 11:33:37 | |
---|
Perusperiaate on että kitarasta pistetään johto siihen pedaalin ja pedaalista seuraavaan pedaalin/kitaraan. Ööh? Siis seuraavaan kitaraan? Tarkoitat varmaan vahvistimeen? |
Lord of the strings 26.12.2003 12:02:34 | |
---|
Kitara -> Pedaali -> Toinen pedaali/vaffistin. "Kaikki kuolee aikanaan... Paitsi tietysti Rock'n'roll"
-Kalkkuna |
Lennu 26.12.2003 12:13:15 | |
---|
Ööh? Siis seuraavaan kitaraan? Tarkoitat varmaan vahvistimeen? Voi sen pistää toiseen kitaraankin ... mutta ei siitä mitään iloa ole. |
Härski 26.12.2003 12:18:51 | |
---|
Voi sen pistää toiseen kitaraankin ... mutta ei siitä mitään iloa ole. Ai niinpäs voikin. Harmi kun en tajunnu. |
Reddie 26.12.2003 14:29:55 | |
---|
Ööh? Siis seuraavaan kitaraan? Tarkoitat varmaan vahvistimeen? Joo sori.. Ei pitäis kirjottaa noin öiseen aikaan mitään.. |
Härski 26.12.2003 16:53:15 | |
---|
Joo sori.. Ei pitäis kirjottaa noin öiseen aikaan mitään.. Joo, ton olen todennut myös itse. Mut ei se mitää. |
Lord of the strings 27.12.2003 20:14:12 | |
---|
Joo, ton olen todennut myös itse. Mut ei se mitää. Ei sun kannattais kirjoittaa ollenkaan. "Kaikki kuolee aikanaan... Paitsi tietysti Rock'n'roll"
-Kalkkuna |
Härski 27.12.2003 20:17:18 | |
---|
Ei sun kannattais kirjoittaa ollenkaan. Senkin olen huomannut. |
Guitargirl1 27.12.2003 23:11:49 | |
---|
Joo... Ehkäpä sitä ois voinu tutkailla noita vanhoja kirjotuksia ennen kuin alottaa uutta, mut se on paljon helpompaa lukea suoraan vastauksia kysymykseensä kun alottaa uuden jutskan.. :) (Voi ei, iskeeks muhunkin laiskuus?!) heh |
Lord of the strings 28.12.2003 14:16:48 | |
---|
iskeeks muhunkin laiskuus?!) heh Tervetuloa mukaan. "Kaikki kuolee aikanaan... Paitsi tietysti Rock'n'roll"
-Kalkkuna |
Lennu 28.12.2003 15:27:04 | |
---|
Joo... Ehkäpä sitä ois voinu tutkailla noita vanhoja kirjotuksia ennen kuin alottaa uutta, mut se on paljon helpompaa lukea suoraan vastauksia kysymykseensä kun alottaa uuden jutskan.. :) (Voi ei, iskeeks muhunkin laiskuus?!) heh Nääh, sä oot vaan ihminen. Kukaan ei ole niin laiska kuin minä. Harmi vaan ettei mulla ole mitään kysyttävää ikinä. |
JartZA 29.12.2003 22:32:22 | |
---|
By the way, toimiiko jos pistää piuhan kitarasta vaikkapa ihan perus säröpedaaliin ja siitä piuhan stereoihin? Kuuluuko stereoista silloin mitään? Eikai ne vaan jäjähdä?! No joo, tätä olen tässä tuuminut enkä panisi pahakseni jos joku hiukan valaisisi asiaa. SG: "nicht only forthe guys that like Angus Young or Pete Townsend." -Thomann |
Volle 29.12.2003 23:47:25 | |
---|
By the way, toimiiko jos pistää piuhan kitarasta vaikkapa ihan perus säröpedaaliin ja siitä piuhan stereoihin? Kuuluuko stereoista silloin mitään? Eikai ne vaan jäjähdä?! No joo, tätä olen tässä tuuminut enkä panisi pahakseni jos joku hiukan valaisisi asiaa. Toimii. Eikä ne mulla ainakaan ole räjähtäneet, kun olen pitänyt säristimen leveliä aika pienellä. Saundi, jonka stereoista kuulee, ei mitä suurimmalla todennäköisyydellä ole kovinkaan hyvä (toki tämäkin on makuasia). En kuitenkaan ota vastuuta stereoidesi räjähtämisestä, paskaksi menosta tai muusta turmeltumisesta, jonka onnistut särkijälläsi aiheuttamaan. Haluan kitarakaapin. |