Millä soittimella? Niin, no. Onko sillä nyt niin väliä? Perusasiat on samanlaisia soittimesta riippumatta: 1) Pitää oppia lukemaan biisiä niin, että tietää missä kohtaa mennään. Tähän sisältyy kertausmerkit, pomppamerkit ja sensellaiset ... 2) Pitää oppia lukemaan rytmejä. Siis nuottien ja taukojen aika -arvoja, niin että niistä mustien pisteiden ryppäistä alkaa muodostua fraaseja. Vähän niinkuin k-i-r-j-a-i-m-i-s-t-a kokonaisia sanoja. 3) Pitää oppia lukemaan nuotin sävelkorkeutta nuottiviivastolla, niin että tietää minkä nuotin soittimesta nappaa, kun kohdalla ollaan. Tuossa pääkohdat. Ja vielä tärkeystärjestyksessä. Kohta 1) on nimittäin edellytys sille, että on ylipäänsä lukemassa oikeita nuotteja biisin edetessä. Kohta 2) taas määrittää nuotin paikan periaatteessa äärettömässä aika-avaruudessa. Kohdassa 3) onkin enää sitten kyse siitä, että mikä (tai mitkä) käytössä olevasta 12 nuotista valitaan (ok, siis 1 okt. sisällä on 12 nuottia). Aika pikkujuttu, jos 1) ja 2) on hanskassa. Tämmöttiis mää oon tääl fundeerannu. Mutta itselläni on oikeasti hyvin hallussa vain kohta 1), kohdat 2) ja 3) ei suju prima vista -tyyliin. Että jätän sen ukk -kirjoituksen jollekin, joka oikeasti osaa lukea sujuvasti nuotteja. |
äärettömässä aika-avaruudessa Vai oiskohan se kuitenkin vaan aikajana? :-) Mutta sillä aikajanallakin on äärettömästi mahdollisuuksia, jos paikkaa ei määritä (tai osaa määrittää). Ja on sillä sittenkin oikeastaan äärettömästi mahdollisuuksia, vaikka osaakin lukea nuotteja. Nuotiti on kuitenkin vaan tämmöinen ... approximaatio siitä, missä nuottien pitäisi olla. Tulkintaan jää kuitenkin varaa: ollaanko vähän etukenossa vai takaenossa. Vai just "päällä". Hyvässä tapauksessa tämmöistä tulkintaa kutsutaan grooveksi. Huonossa tapauksessa sleebaamiseksi (kirj.?) tai kiilaamiseksi. :-) Meni aika off -topic. M'oon pitkästyny. Sori. |
Kirjoittaisiko joku aiheesta FAQ:in "soittaminen nuoteista"? Kirjoittaisin itse mutta tieto ja taidot eivät riitä. Varmaan kannattaa odottaa siihen saakka, että saadaan nuotit tännekin. Helpottaisi _paljon_ selittämistä. Sinälläänhän kyse ei kuitenkaan ole sen ihmeellisemmästä asiasta, kuin että osaa yhdistää mustat pallukat oikean korkuiseen & pituiseen ääneen. Ole jazzkitaristi - osta PM100. |