Guderian 24.11.2003 16:26:00 (muokattu 24.11.2003 16:28:05) | |
---|
Olen törmännyt valtavaan ongelmaan soittaessa kitaraani ylimmiltä kielillä (siis G, B, ylä-E), kun käsi aina vaientaa alemmat kielet ja muutenkin homma menee aivan plörinäksi. Onko mitään vinkkiä tai neuvoa kuinka saada kielet soimaan heleästi ja kepeästi kuitenkin armotonta kaahausta soittaen? Olisiko yksinkertaisesti helpointa opetella soittamaan ilman käsitukea, eli käsi olisi ilmassa eikä koskisi mihinkään (mikkiin)? Sitä olen kokeillut mutta perhanan raskasta ja hankalaa pidemmän päälle, siihen mikkiin on niin helppo tukea kättä... edit: tyylittelyä Klotzen, nicht Kleckern! |
Eemil 24.11.2003 16:46:04 | |
---|
En nyt ihan tarkkaan ymmärtänyt mitä haet, mutta ilmeisesti sun oikea käsi stumppaa niitä kolmea kieltä vaikkei niin pitäisi olla? Ja tota mikkihommaa en tukena kässänny myöskään... :) No mut hei! Perus soittoasento oikealla kädellä on seuraava: peukalo ja etusormi pitää plekua ja muut sormet tukee kättä sormenpäät kitarassa kiinni siinäkielten alla. Tästä nyt on versioita monia, mutta toi tukeminen on kyllä näin nähdäkseni tehokkainta. Tästä tuli vissiin vähintään yhtä selkee kun sun avauksesta... :) Torilla Ibanez S570wnsol 850 ja Yamaha fg-411c-12bl elektroakkari 200.
Tukekaa köyhää muusikkoa. |
Guderian 24.11.2003 16:59:31 | |
---|
Tästä tuli vissiin vähintään yhtä selkee kun sun avauksesta... :) Verdamt, voiko tuota enää selvemmin sanoa? :-) En nyt ihan tarkkaan ymmärtänyt mitä haet, mutta ilmeisesti sun oikea käsi stumppaa niitä kolmea kieltä vaikkei niin pitäisi olla? Ja tota mikkihommaa en tukena kässänny myöskään... :) No mut hei! Perus soittoasento oikealla kädellä on seuraava: peukalo ja etusormi pitää plekua ja muut sormet tukee kättä sormenpäät kitarassa kiinni siinäkielten alla. Tästä nyt on versioita monia, mutta toi tukeminen on kyllä näin nähdäkseni tehokkainta. No siis, tuo mikkijuttu, eli kielten alta pilkottaa humbuckeri juuri sopivasti että voi kämmentä 'lepuuttaa' samalla kun soittaa...ei varmaankaan kaikissa kitaroissa ulotu mikki niin pitkälle. Tuo kuvaamasti perussoittoasento, se on tosiaan selvä juttu, mutta tuo sormilla tukeminen onkin uusi juttu! Tuota täytyy kokeilla, jos olisi vaivattomampi. Ongelma tosiaan on ollut kun käsi on vaientanut ('stumpannut') alemmat kielet. Danke! Klotzen, nicht Kleckern! |
PoLFus 24.11.2003 21:08:10 | |
---|
Niitä mikkien korkeuttahan voi säätää vapaasti? ~ 7ender $tratocaster ~ |
Guderian 24.11.2003 23:09:55 | |
---|
Niitä mikkien korkeuttahan voi säätää vapaasti? Itseasiassa se on tuo mikin 'kuori', sitä ei ihan noin vain säädetä. Mutta se on nyt aivan sivuseikka, pointti oli tuo että käsi tuppaa vaimentamaan kielet E ja A kun soittaa yläkieliä. Kokeilin tuota Mordencainenin esittämää tapaa, missä sormet tukevat kättä kielten alapuolelta, se on ihan hyvä mutta tuppaa nopeassa soitossa vähän lipsumaan sekin ;-) Klotzen, nicht Kleckern! |
Eemil 25.11.2003 16:48:06 (muokattu 25.11.2003 16:49:47) | |
---|
Niinhän se menee, että kukaan ei ole seppä syntyessään ja kannattaa kokeilemalla löytää se sun oma paras tapa. Reeniähän tää perkuleen soittaminen vaatii kosolti, mut mukavinta on aina itse oivaltaa! Edit: ja nyt muuten ymmärsin ton ongelman laadun kunnolla. Ihan hyvin se onkin selitetty, mutta en huomannut yhtä pikkujuttua sieltä rivien välistä. Torilla Ibanez S570wnsol 850 ja Yamaha fg-411c-12bl elektroakkari 200.
Mimi 03.12.2003 12:38:01 | |
---|
Perus soittoasento oikealla kädellä on seuraava: peukalo ja etusormi pitää plekua ja muut sormet tukee kättä sormenpäät kitarassa kiinni siinäkielten alla. Tästä nyt on versioita monia, mutta toi tukeminen on kyllä näin nähdäkseni tehokkainta. Tästä tuli vissiin vähintään yhtä selkee kun sun avauksesta... :) Äyh.. Mulle on aina neuvottu että ei mitään sormia minnekkään tukemaan vaan koko koura on sievästi supussa ja kämmenen ulkosyrjä ottaa tukea tallasta. Mä tein itse aikoinaan niin että tuin ihan vaan pikkusormella kielten alapuolelta ja se on kitaranopettajan mielestä väärin... "Jos oikeutta enemmän vain nähdä saan, voin verhoutua vaikka lumenvalkeaan. Mutta jos maailma jatkaa pimeän matkan taivallusta, ylläni on surupuku, ja surupuku on musta..."
NOMEN EST OMEN |
Eemil 03.12.2003 13:31:59 | |
---|
Äyh.. Mulle on aina neuvottu että ei mitään sormia minnekkään tukemaan vaan koko koura on sievästi supussa ja kämmenen ulkosyrjä ottaa tukea tallasta. Mä tein itse aikoinaan niin että tuin ihan vaan pikkusormella kielten alapuolelta ja se on kitaranopettajan mielestä väärin... Natsitkin oli joittenkin mielestä hyvä juttu, eli kaikelle löytyy kannattajansa...:) Voisin kuvitella tossa tekniikassa floikkatallaisen kitaran kanssa pientä vireen heilumista jos ei ole jykeviä tallajousia. Jokainen omalla tavallaan! Torilla Ibanez S570wnsol 850 ja Yamaha fg-411c-12bl elektroakkari 200.
Eemil 03.12.2003 23:41:30 | |
---|
Voisin vielä väärinkäsitysten estämiseksi painottaa, että toi mun käyttämä kädenasento on siis ainoastaan tota "tremolokaahausta" varten. En minäkään siis normaali rämpytyksessä tue kättä mihinkään. Torilla Ibanez S570wnsol 850 ja Yamaha fg-411c-12bl elektroakkari 200.
Guderian 05.12.2003 15:41:55 (muokattu 05.12.2003 15:42:11) | |
---|
Natsitkin oli joittenkin mielestä hyvä juttu... Noniin, vihdoinkin puhutaan asioista niiden oikeilla nimillä! ;-) Njoo, kiitos vain noviisin opastamisesta, tulin siihen tulokseen että olette kaikki väärässä; tuppaavat nuo kielet vaimenemaan joka tapauksessa, yritti mitä kikkaa tahansa joten täytyy vain opetella soittamaan oikea käsi irti kitarasta kokonaan. Pirun raskasta ja hankalaa alkuun... "Klotzen, nicht Kleckern!" |
Eemil 05.12.2003 16:11:50 | |
---|
tulin siihen tulokseen että olette kaikki väärässä Noniin, vihdoinkin puhutaan asioista niiden oikeilla nimillä! :) Torilla Ibanez S570wnsol 850 ja Yamaha fg-411c-12bl elektroakkari 200.
Mimi 05.12.2003 21:56:13 (muokattu 05.12.2003 22:00:39) | |
---|
Njoo, kiitos vain noviisin opastamisesta, tulin siihen tulokseen että olette kaikki väärässä; tuppaavat nuo kielet vaimenemaan joka tapauksessa, yritti mitä kikkaa tahansa joten täytyy vain opetella soittamaan oikea käsi irti kitarasta kokonaan. Pirun raskasta ja hankalaa alkuun... Kirjastosta joskus pitkän aikaa sitten lainasin jonkun kitaransoiton oppaan, en tiedä miksi koska en oppinut siitä juuri mitään, mutta siinä sanottiin että kaikkein suotavinta olisi opetella alusta alkaen soittamaan koko käpälä irti kitarasta, tai siis koko käsi kyynärpään alapuolelta, tottakai sitä nyt jotenkin saa nojata kitaraan, muuten näyttäisi varmaankin aika paljon lepakolta...=) Voisin vielä väärinkäsitysten estämiseksi painottaa, että toi mun käyttämä kädenasento on siis ainoastaan tota "tremolokaahausta" varten. En minäkään siis normaali rämpytyksessä tue kättä mihinkään. en minäkään, mutta siis jos soitan jotain pikkailuja tai melodiaa tai jotain, nin sillon on pakko tukee johonkin ja aika usein lipee se pikkusormi tukemaan, opettaja yrittää karsia sitä pois, selittää vaan aina että käsi tallaan, tyttö hyvä, käsi tallaan! "Jos oikeutta enemmän vain nähdä saan, voin verhoutua vaikka lumenvalkeaan. Mutta jos maailma jatkaa pimeän matkan taivallusta, ylläni on surupuku, ja surupuku on musta..."
NOMEN EST OMEN |