Aihe: Sweepit. Siis häh?
1 2
Paskaskitta
26.11.2003 11:23:12
Niin tota, oon tässä vähän aikaa katellu näitä muusikoiden sweeppijuttuja sun muita. Sitten on haukuttu joitain hevikitaristeja liioista sweeppien kaytöstä. Ja jotukut pistävät semmoisia tabloja joissa mennään vaan ylös alas ääniä ja kieliä. Mutta; mä en osaa/tajuu MISTÄ TÄSSÄ ON KYSE?!?eli onks tää joku Ynqwie Malmsteenin juttu kun kaikki haukkuu sen sweeppaus nopeutta ja niiden ylikäyttöä. Sivistäkää wannabehevikitaristia joka ei tajua asiasta muuta kuin sen että siinä mennään ylös alas otelaudalla. Laittakaa joku simppeli tabikin niin että voi vähän ittekkin harjoitella..
" Ja vitut hiteistä. Nimetkää mahatauti mun mukaani" -Kurt Cobain
Nuages
26.11.2003 12:53:58 (muokattu 26.11.2003 12:54:30)
Sweepit ovat kuin arpeggioita, mutta vain yksi ääni soitetaan kerralla. Sweeppaushan tarkoittaa pyyhkäisyä, ja nimi kuvaa osuvasti tekniikkaa, koska plektrakäsi pyyhkäisee yhdellä liikkeellä kielten päältä samalla kun otelauta käsi soittaa sävelet.
Kirjoitinko ymmärrettävästi?

Kokeileppas vaikka yksittäisiä sointuja sweepata. Tässä esim. F-molli

E--------4------------
B------6--6-----------
G----5-----5-----------
D---6-------6---------
A--8---------8----------
E----------------------

"Sointua löytyy kahta sorttia: hilipiää ja haikiaa. Ruuri piristää niinku hömpsyt ja molli herkistää porajamahan. Kauvan lasetettuna alakaa ruurit naurattahon, mollit pakkaa rääyttämähän ihimisiä." -Einon urkukoulu
blastoff
26.11.2003 12:55:31
Vastakysymys: Miksi kukaan kitaristi haluaisi oppia jonkin teknisen jutun vain sen itsensä takia? En näe tuossa hirveästi järkeä. Jos sinulle nämä ns. sweepit eivät ole vielä soittaessa tulleet vastaan (ei noita varmastikaan kaikissa musiikkityyleissä edes tarvitse), niin miksi turhaa niitä vielä harjoittelemaan.

Sitten jos/kun rupeat opettelemaan arpeggioiden soittamista niin luontaisestikin varmasti huomaat, että joissain kohtaa on helpompi pikata peräkkäiset kielet samansuuntaisesti perinteisen ylös-alas-pikkauksen sijaan...
A prostitute is someone who loves you, No matter who you are, or what you look like - Chef
Nuages
26.11.2003 12:59:27
Vastakysymys: Miksi kukaan kitaristi haluaisi oppia jonkin teknisen jutun vain sen itsensä takia?

Ai miksi heavy-kitaristi haluaa oppia sweepit? Laitetaanko "TOP10: Tyhmimmät kysymykset"-listalle?
"Sointua löytyy kahta sorttia: hilipiää ja haikiaa. Ruuri piristää niinku hömpsyt ja molli herkistää porajamahan. Kauvan lasetettuna alakaa ruurit naurattahon, mollit pakkaa rääyttämähän ihimisiä." -Einon urkukoulu
blastoff
26.11.2003 13:59:23 (muokattu 26.11.2003 15:43:08)
Ai miksi heavy-kitaristi haluaa oppia sweepit? Laitetaanko "TOP10: Tyhmimmät kysymykset"-listalle?

Laita vaan... Pointtini (jota en ilmeisesti tarpeeksi hyvin osannut ilmaista) oli jotakuinkin tällainen: Miksi lähestyä musiikkia teknisesti, kun sitä voi lähestyä myös musiikillisesti? Ehkä tämä on helvetinmoista pilkunviilaamista, mutta minusta siinä on eroa ajatteleeko "sweeppaavansa" vai soittavansa musiikillisia ideoita, joissa mahdollisesti sitten käyttää näitä "sweeppejä".

Olen huomannut, että etenkin hevipuolella tähän sweeppaamiseen liitetään jotain täysin käsittämätöntä hehkutusta ja pahimmillaan samassa yhteydessä annettut musiikkiesimerkit ovat tyyliä: "Tässäpä kivoja otelaudalle muodostuvia geometrisiä kuvioita, joita voitte sweeppailla ihan sairaan nopeeesti!"

Puhunkohan minä tässä nyt ihan puutaheinää?! Laittakaa joku viestiä, jos ymmärrätte edes vähääkään siitä mitä minä tässä tekstissä yritän sanoa.

EDIT: huh! *helpoituksen huokaus*... kiitos nahkis!
EDIT2: kijrjotus vihreitä
A prostitute is someone who loves you, No matter who you are, or what you look like - Chef
lxi
26.11.2003 14:10:51
Laittakaa joku viestiä, jos ymmärrätte edes vähääkään siitä mitä minä tässä tekstissä yritän sanoa.

Hep! Ensimmäinen kappale olisi voinut olla sanasta sanaan minun kirjoittamani.
"I do not agree with what you have to say, but I'll defend to the death your right to say it." -- Voltaire
Locrian
26.11.2003 14:14:18
Ehkä tämä on helvetinmoista pilkunviilaamista, mutta minusta siinä eroa ajatteleeko "sweeppaavansa" vai soittavansa musiikillisia ideoita, joissa mahdollisesti sitten käyttää näitä "sweeppejä".

Jos mulla on idea, joka pitäisi soittaa sweeppaamalla,on aika ankeeta jos en osaa sweepata.Eikö?Eli eka pitää oppia sweeppaamaan.

Tekniikoiden treenaaminen on aika kaukana "musiikillisista ideoista".Toisaalta teknistä treenaamista harjoitetaan juuri siksi, ettei puutteellinen tekninen taito rajota sitä tärkeintä eli "musiikillista" taitoa.Hyve ja totuus kohtaavat harvoin.Valitan.
I hate eatin' vegetables... Can't swallow the wheelchair...
Nuages
26.11.2003 14:58:40
Jos mulla on idea, joka pitäisi soittaa sweeppaamalla,on aika ankeeta jos en osaa sweepata.Eikö?Eli eka pitää oppia sweeppaamaan.

Aamen.
Nuages
26.11.2003 14:59:22 (muokattu 26.11.2003 14:59:33)
Laita vaan...

Tarkoitus ei sitten ollut loukata tai aukoa päätä. Sori.
rainmaker
26.11.2003 15:50:42
blastoff
26.11.2003 16:15:15 (muokattu 26.11.2003 16:34:57)

Onhan se, mutta eikös sinulla tässä tapauksessa musiikillinen idea tule ennen teknistä toteuttamista? Sweeppaus on tällöin vain tapa toteuttaa tuo idea toisin kuin silloin, jos sweeppailisit menemään VAIN sen takia, että osaat tuon tekniikan.

Tekniikoiden treenaaminen on aika kaukana "musiikillisista ideoista".

Ei minusta tarvitse olla ainakaan koko aikaa. Voihan sitä harjoitella käyttämällä materiaalia, jolla on musiikillisestikin jotain merkitystä: Esim. Jos on kiinnostunut jazzista niin voi käyttää vaikka Charlie Parkkerin teemoja/sooloja pikkauksen harjoitteluun, tai jos tuo nimenomainen sweeppaus kiinnosta niin voi soittaa vaikka Bachin etydeitä jne... Nämä vain vastakohtana sellaiselle 1234-sormiharjoitus-ajattelulle, johon törmää yllättävänkin usein.

Toisaalta teknistä treenaamista harjoitetaan juuri siksi, ettei puutteellinen tekninen taito rajota sitä tärkeintä eli "musiikillista" taitoa.

Totta puhut. Tosin minulla on vain aika usein sellainen harmillinen tunne, että nimenomaan kitaristeilla (mukaan lukien itseni, vaikken mikään tekniikkavirtuoosi olekkaan) on taipumusta monesti korostaa tekniikkaa juuri musiikin kustannuksella. Tämähän toki on vain raaka yleistys.

Aika hiusten halkomiseksihan tämä keskustelu on minun osaltani mennyt. Saa kritisoida.
Robert
26.11.2003 17:57:47
Itse opettelen sviippaamaan, koska toinen vaihtoehto on katsoa Ringalingia...
Mitään en o tehny
Locrian
26.11.2003 19:16:49
Blastoff.Lainaan itseäni.

Hyve ja totuus kohtaavat harvoin.Valitan.

Olen kanssasi hyvin pitkälti samaa mieltä siitä, mikä olisi henkisesti paras asennoitumistapa harjoitteluun ja musiikkiin yleensä.Älä korosta yksityiskohtia kokonaisuuden kustannuksella jne.

Valitettavasti ei-luonnonlahjakkuudet (pätee myös motorisiin valmiuksiin) kadottavat johdonmukaisuuden harjoittelustaan jos eivät keskity asiaan kerrallaan.Sillä ei ole väliä opetteletko ensin sweeppaamaan vaiko soittamaan etydejä sellaisella tunteella, että kalliotkin itkevät, kunhan et tee kaikkea yhtäaikaa.Kokonaisuus koostuu osista ja osat pienemmistä osista.Kartesiolainen metodi toimii hyvin kitaran soiton opiskelussa.Pura kaikki niin pieniin osiin että et voi erehtyä.Kun hallitset kokonaisuuden osien kautta ovat osat menettäneet merkityksensä.Osa osista on puhdasta tekniikkaa kun taas osa puhdasta muusikon näkemystä ja ymmärrystä.

Tai sitten....Use the Force Luke...

P.S.:Sori kaikki...OK?
Keppis
27.11.2003 10:40:14
Vastakysymys: Miksi kukaan kitaristi haluaisi oppia jonkin teknisen jutun vain sen itsensä takia? En näe tuossa hirveästi järkeä. Jos sinulle nämä ns. sweepit eivät ole vielä soittaessa tulleet vastaan (ei noita varmastikaan kaikissa musiikkityyleissä edes tarvitse), niin miksi turhaa niitä vielä harjoittelemaan.

Sitten jos/kun rupeat opettelemaan arpeggioiden soittamista niin luontaisestikin varmasti huomaat, että joissain kohtaa on helpompi pikata peräkkäiset kielet samansuuntaisesti perinteisen ylös-alas-pikkauksen sijaan...

Soittomanine on hienoo kun saa tuotettua hienot kuuloisia ääniä....
Fobiayhtyeen uudet sivut www.fobiayhtye.cjb.net
Paskaskitta
27.11.2003 13:35:25
Soittomanine on hienoo kun saa tuotettua hienot kuuloisia ääniä....
Onhan se, mutta tämä voisi olla jossain muualla...

Siis sweeppaus on niinq plekulla lakasemista ylös, alas ja sormilla painellaan jotain tiettyjä kohtia? Okei. Mutta tää eka vastaaja sano että sen laittama sweeppi on F-molli. Mikä on sitten F#-molli? Toimiiko skaala-periaatteella, eli soitetaan puol sävelaskelta ylempää? Im niinq intrested...
Reddie
27.11.2003 14:34:23
minulla on vain aika usein sellainen harmillinen tunne, että nimenomaan kitaristeilla (mukaan lukien itseni, vaikken mikään tekniikkavirtuoosi olekkaan) on taipumusta monesti korostaa tekniikkaa juuri musiikin kustannuksella.

Tämä on kyllä mielestäni täysin totta. Ei siitä pääse mihinkään. Ja kyllä se aika yleistäkin on. Mutta surullista siitä tulee siinä vaiheessa kun tämmöset kitaristit ei enää osaa soveltaa tekniikoitaan joihinkin uusiin ideoihin. Kaikki hevikitaristit haluu oppia Paranoidin mutta harva keksii uutta. Pätee myös tietenkin muihin musalajeihin, hevi on vaan aika yleistä ja toi käytös vielä sillä puolella on myös aika tunnettua. Tämä on tietenkin aika karrikoitu esimerkki.

Kirjoitetaanko muuten karrikoitu edes noin?
Tilanne on traagisuudessaan koominen
Formed - Nu-metallia suomesta
Locrian
27.11.2003 14:51:33
Kirjoitetaanko muuten karrikoitu edes noin?

Kyl mun mielestä.
opuh
02.12.2003 23:04:00
Voin vastata tähän: "Siis häh."
Lennu
03.12.2003 15:23:33

Onhan se, mutta tämä voisi olla jossain muualla...

Siis sweeppaus on niinq plekulla lakasemista ylös, alas ja sormilla painellaan jotain tiettyjä kohtia? Okei. Mutta tää eka vastaaja sano että sen laittama sweeppi on F-molli. Mikä on sitten F#-molli? Toimiiko skaala-periaatteella, eli soitetaan puol sävelaskelta ylempää? Im niinq intrested...

Juujuu, an mennä vaa. Seuraava on sit g-molli.
Ces chaussettes sont ã vous?
Paskaskitta
04.12.2003 13:54:03
Juujuu, an mennä vaa. Seuraava on sit g-molli.

Jea!!! Onks sit niinq jotain vaikeampiakin sweeppejä, vai pitääkö ruveta räpeltelemään muunnoksia Molli sweeppauksesta?
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)