Aihe: Jäykät/venyvät sähkökitaran kielet?
1 2 3
Kuosi
01.03.2004 00:04:54 (muokattu 01.03.2004 01:32:12)
Onko olemassa erikseen jäykkiä ja löysiä kieliä kun omassa kitarassani on D'addarion .09 setti (lila paketti) ja ne tuntuu aika jäykiltä ja jos paljon soittaa niin sormenpäät kipeytyvät ja niistä uusiutuu nahka.

Sitten taas kaverini iskän kitarassa on huomattavasti 'venyvämmät' kielet jolla on paljon helpompi tehdä mm. bendauksia. Onko ne vaan ohkasemmat vai mistä se johtuu? Olisi kiva saada kitaraani hieman joustavammat kielet.
kid ego
01.03.2004 00:19:07 (muokattu 01.03.2004 00:19:21)
WTF??!!

9-settihän on verrattavissa kuminauhoihin. Miten setin kielet voivat tuntua jäykiltä, nehän ovat ihan löysiä kuin impotentin penis.
Kääk!! Olen Ankka!!
Kuosi
01.03.2004 01:34:05
WTF??!!

9-settihän on verrattavissa kuminauhoihin. Miten setin kielet voivat tuntua jäykiltä, nehän ovat ihan löysiä kuin impotentin penis.

No kyl ne on jäykät. Ettei ois sit viimein käyttöpäivä menny ku toi paketti oli veljeltä jäänyt.
blastoff
01.03.2004 01:36:25
Kyllä tuollainen 9-setti pitäisi tosiaan olla aika kevyt soittaa. Onkohan sinulla sekä kaverisi isukilla kitarat nyt ihan normaalissa vireessä?
I forgot my mantra
skebajaba
01.03.2004 02:06:48
Kyllä tuollainen 9-setti pitäisi tosiaan olla aika kevyt soittaa. Onkohan sinulla sekä kaverisi isukilla kitarat nyt ihan normaalissa vireessä?

joo, mul kans ekana tuli mieleen et oisko pikkasen ylävireessä, toisaalta en tiedä oletko kauan soittanut, ja minkä ikänen/kokonen kaveri on kyseessä?
kyl toisaalta itelläni tuntu ihan alussa 9 setti jonkun verran jäykältä, mut nopeesti sit tottu siihen, ja sit olikin jo makaroni setti, jonka jälkeen kymppiin.
ja jos askutisella soittelet niin siinä mul on ainakin 12 tai isompikin setti ja sillä tulee toisaalta näppeihin "ruutia".
-mikä olisikaan v****maisempaa kuin epävireinen tinnitys?-
kid ego
01.03.2004 11:46:51
No kyl ne on jäykät.

Ei pitäisi olla. Oletko varma, ettet ole virittänyt reippaasti ylävireeseen?

Ettei ois sit viimein käyttöpäivä menny ku toi paketti oli veljeltä jäänyt.

Mitä vittua?! Missä päin kielipakettia sä näät viimeisen käyttöpäivän? Ei se mitään maitoa ole!!
Kääk!! Olen Ankka!!
Gypsy
01.03.2004 11:59:04 (muokattu 01.03.2004 12:24:39)
WTF??!!

!!!

En yhtään ihmettele vaikka olis jäykät. Jos mä vedän kymppisetillä kaks tuntia ja teen paljon venytyksiä, niin kädet on ihan paskana. Mä käytänkin yleensä .009 settiä, ja se on mulle hyvä. Ja 15 vuotta olen soittanu joten siitä ei oo kiinni.

LISÄYS; ja kyllä siihen saundiin saa sitä pippeliä .009 setilläkin.

LISÄYS97263954: Niin ja kielien kireys (tai että ne tuntuu kireeltä) voi johtua monesta asiasta. Esim kaulan muodosta/leveydestä/paksuudesta, otelaudan muodosta, skaalan pituudesta, nauhoista, kielten korkeudesta... LISÄYS: ja tietenkin siitä kielten paksuudesta. Osta vaikka .008 setti ja kokeile. Ja jos kielet on korkeella niin pistä vähän matalemmalle.

Mä olenkin muuten m.netissä ihmetelly, kun vuoden soittaneet skidit sanoo jotain .011 settiä löysäks.
Miinusnappi hukassa?
Kuosi
01.03.2004 16:00:05
Onkohan sinulla sekä kaverisi isukilla kitarat nyt ihan normaalissa vireessä?

On ne ihan normaalissa E vireessä.

Mitä vittua?! Missä päin kielipakettia sä näät viimeisen käyttöpäivän? Ei se mitään maitoa ole!!

No se nyt olikin lähinnä vitsi, en vain jaksanut laittaa hymiötä perään.

Olen 17 ja jonkun aikaa jo soittanut, tai alottelin joskus ala-aste ikäisenä koulun innostamana ja rämpyttelin lähinnä sointuja. Sitten soitto jäi olemattomaksi muutamaksi vuodeksi kunnes taas nappasin skeban syliin ja aloin treenata aktiivisesti. Noi sormet on tullu kipeeksi venytysten astuessa kuvioihin.

Ni sen mun kaverin isukin kitarassa (joku el Maya strato) on ihan älyttömän löysät kielet verrattuna mun kitaraan, jotkut alkuperäiskielet ilmeisesti.

Ei noi mun kielet periaatteessa kovin jäykät ole, kyl niit jaksaa helpostikin venytellä mut sormet vaa ei kestä jos soitaa kauan putkeen ja useana päivänä peräkkäin.

Onko noissa paksummissa kielissä sittä jotain soinnillista eroa vai miksi soittaa paksuilla kielillä? Mun mielestä on kivempi soitella sellasel kitaral mis ei kipeydy sormet jos venyttelee paljon.
Mark-Ken
01.03.2004 16:17:36
Talla vaikuttaa myös. Les Paul -mallisella tallalla varustetulla kitaralla on helpompi venytellä kuin stratolla.
kid ego
01.03.2004 17:20:17
Onko noissa paksummissa kielissä sittä jotain soinnillista eroa vai miksi soittaa paksuilla kielillä? Mun mielestä on kivempi soitella sellasel kitaral mis ei kipeydy sormet jos venyttelee paljon.

Paksummissa kielissä on paksumpi ja mureampi soundi. Omasta mielestäni paksummilla kielillä (11-setti) saa paremman tatsin ja venytykset ovat mehukkaampia, kun pitää vähän vääntää. 9-setillä bendaan metrin verran ohi. Onhan se kiva soittaa kitaralla, joka ei kipeytä sormia, mutta ei mun käteni hirveästi kipeydy ellen useita tunteja soita, mikä on hyvin harvinaista. Totuttelua, totuttelua. Sitä paitsi, masokismi on jees.
Kääk!! Olen Ankka!!
lapio
02.03.2004 09:43:24

Talla vaikuttaa myös. Les Paul -mallisella tallalla varustetulla kitaralla on helpompi venytellä kuin stratolla.

Ja sen kitaran skaalakin vaikuttaa. Eli käytännössä kuinka pitkinä ne kielet ovat, kun ne ovat siinä kitarassa.
"These pretzels are making me thirsty!" -Cosmo Kramer
Lonesome
02.03.2004 12:08:13
Mä olenkin muuten m.netissä ihmetelly, kun vuoden soittaneet skidit sanoo jotain .011 settiä löysäks.

Tuntuu olevan paksut setit muodissa, tosin samalla normaalia alemmat virityksetkin. 60-luvulla kuitenkin jouduttiin silloisissa normaaliseteissä ylä-E korvaamaan banjon kielellä ja siirtämään muut kielet vastaavasti alemmaksi. Siis että tällaiset blues-tyyliset venytykset olis yleensä onnistuneet.

70-luvullahan näitä ohuita "rokkikieliä" sitten sai ihan kaupan setteinä ja esim. Albert Järvinen käytti normaalisti Ernie Ballin 008-settiä. Valitteli, ettei Suomesta saanut Rotosoundin 007-settiä kuin satunnaisesti. Ainakin mun mielestä Alpun soundissa on myös sitä voimaa...
"Cities on flame, with rock and roll; Marshall will buoy, but Fender control" (BÖC)
Shaft
02.03.2004 12:40:27
Ovatkohan kitaran nauhat ja säädöt ihan kunnossa, jos ysisetti tuntuu liian jäykältä? Harva tuon ohuempia kieliä käyttää.

Valitteli, ettei Suomesta saanut Rotosoundin 007-settiä kuin satunnaisesti.

Häh? En voi ymmärtää miksi kukaan edes haluaisi soittaa sellaisella setillä.
Gypsy
02.03.2004 12:55:23 (muokattu 02.03.2004 13:09:08)
Ovatkohan kitaran nauhat ja säädöt ihan kunnossa, jos ysisetti tuntuu liian jäykältä? Harva tuon ohuempia kieliä käyttää.

No niinkun sanoin, mun handuun .009 setti ei tunnu kuminauhoilta. Billy Gibbons soittaa .008 setillä. Ace Frehley soittaa .009 setillä. Soittikohan yngwie .008 setillä ja sillä on kuitenkin iso käsikin.

Jeff Beck käytti muistaakseni ennen .008 settiä.

Siis perkele, mikä siinä on niin vaikee uskoo, että kaikki ei oo syöny puuroonsa niin hyvin kun jotkut? Voi olla pieni käsi tai muuta.

Samanlailla voin sanoo, että miks kukaan haluis soittaa jollain helvetin paksulla .011 setillä. Mutta en kysy koska tiedän, että joillain on enemmän potkua käsissä kun toisilla.

LISÄYS: Mutta tohon ketjun alottajan juttuun, että sormenpäistä lähtee nahat ja ne kipeytyy. Se on normaalia. Ne sormenpäät kovettuu ja niitten nahasta tulee paksumpi kun soittelet jonkun aikaa.

LISÄYS2: Dick Dalehan soittaa kanssa .018 kielillä, ja se sano, että vaan naiset soittaa alle .014 kielillä. Mitäs sanot siihen, tyttö?
Miinusnappi hukassa?
Shaft
02.03.2004 13:57:02
Siis perkele, mikä siinä on niin vaikee uskoo, että kaikki ei oo syöny puuroonsa niin hyvin kun jotkut? Voi olla pieni käsi tai muuta.

Sanoinko, että ysisetin käyttämisessä olisi jotakin vikaa? Totta se silti on, että aika harva tuon ohuempaa settiä käyttää. Siksi lähtisinkin etsimään syytä myös kitarasta, jos nuo kovin jäykiltä tuntuvat. Nauhat voivat olla olla turhan matalat ja kuluneet, kielet liian korkealla tms.

Samanlailla voin sanoo, että miks kukaan haluis soittaa jollain helvetin paksulla .011 setillä. Mutta en kysy koska tiedän, että joillain on enemmän potkua käsissä kun toisilla.

LISÄYS2: Dick Dalehan soittaa kanssa .018 kielillä, ja se sano, että vaan naiset soittaa alle .014 kielillä. Mitäs sanot siihen, tyttö?

Käsitit pointtini väärin. Eivät paksut kielet ole mikään kunniakysymys tai miehisyyden osoitus. Itse käytän vähän paksumpia kieliä, sillä pidän niiden soundista ja tuntumasta.
Ohuempien kielien käyttö on tietysti OK, mutta tuo seiskasetti alkaa kuulostaa jo aikamoiselta liioittelulta. Nehän olisivat tuntumaltaan jo todella lepsut ja soundi kärsisi varmasti. Esimerkiksi Les Paulissa ysisettikin on jo niin kevyt, etten ymmärrä mitä hyötyä vielä ohuemmista kielistä olisi.
kivi
02.03.2004 14:12:14

Jos kitara on parhaissa mahdollisissa säädöissä, se on aika lailla sama, onko .009 vai .012 -setti. Actionin (kielen korkeus) säädöllä voi tuon kokoisen eron kompensoida, samoin kitaran mensuuri (kielen soiva pituus) vaikuttaa olennaisesti.

Mä käytän itse GHS:n boomerseja, jotka ovat puolet joustavampia kuin d'Addariot. Nykyään kymppisettiä, aiemmin ysi-kymppiä (GBCL, 9-11-16-26-36-46), mutta toisaalta mulla on kitaroissa "pelimiehen action", eli kielet korkealla ja nauhat finaalissa:-). 70-luvulla kun aloin soittaa, oli ihan luontevaa aloittaa .008 Super Bulletseilla - ne oli tosi kumikielet! Kielen saattoi bendata kaulan taakse. Mutta se oli sen ajan tyyliä.

Kitara ei välttämättä hyödy ylipaksuista kielistä, soittaja saattaa joskus hyötyäkin. Makuasiasta on siis kyse.
"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)    
Gypsy
02.03.2004 14:28:34 (muokattu 02.03.2004 14:46:28)
Esimerkiksi Les Paulissa ysisettikin on jo niin kevyt, etten ymmärrä mitä hyötyä vielä ohuemmista kielistä olisi.

No nimenomaan tätä tarkotan. Se .009 setti ei kaikille oo "jo niin kevyt". Mulla on itellä les pauleja, ja yli .009 setillä en kauaa pysty soittaan. .009 setti ei tunnu ollenkaan kumilta mun handuun. Kyse ei oo mistään, että kielet olis korkeella tai kitaran säädöt perseellä. Mutta tottakai, nauhat vaikuttaa, skaala vaikuttaa, kielet vaikuttaa, kaulan paksuus, leveys ja muoto vaikuttaa, kielten korkeus vaikuttaa, helvetin moni juttu vaikuttaa siihen kuinka jäykiltä kielet tuntuu, niinkun sanoinkin tuolla alummassa ketjua.

Ja loppuun vielä, mulle ei mun kitaraa pysty säätään niin, että mä pystyisin .011 soittaan. Liian paksu on liian paksu säädit sitten miten vaan.

LISÄYS: Mulla OLI .011 setti kitarassa pari vuotta sitten. .011, .014, 018, 028, 038, 049. Ihan testimielessä sen ostin. Niillä en pystyny soittaan. Aluks laskin kieliä jos auttais, ei auttanu. Pakko oli vaihtaa.
Miinusnappi hukassa?
weelie
02.03.2004 14:42:42
60-luvulla kuitenkin jouduttiin silloisissa normaaliseteissä ylä-E korvaamaan banjon kielellä ja siirtämään muut kielet vastaavasti alemmaksi.

Tätä kyllä kiroan! Miksi ei G-kielet ole perus-setissä punottuja! Argh! menee hermo ainaiseen epävireiseen G-kieleen.
Ronnie Earl: 'Music is not a sport, there's no competition'
kivi
02.03.2004 14:48:30
Tätä kyllä kiroan! Miksi ei G-kielet ole perus-setissä punottuja! Argh! menee hermo ainaiseen epävireiseen G-kieleen.

Sileällä G-kielellä se G:n tallapala pitää siirtää suunnilleen yhtä taakse kuin A-kielen tallapala, sitten se on vireessä.

Ei tuosta muuta ongelmaa oo. Kolmiportaisella tallalla varustetut kitarat (vintagetele, musicmaster, jotkut orkesterikitarat...) tarvitsevat sitten sen punotun G:n. Mutta saahan niitäkin settejä joka kaupasta.
"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)    
Gypsy
02.03.2004 15:02:15 (muokattu 02.03.2004 15:22:30)
Käsitit pointtini väärin. Eivät paksut kielet ole mikään kunniakysymys tai miehisyyden osoitus.

Muuten, tuntuu, että se just sitä joillekkin kitaristeille on, koska miten muuten selität sen, että jos jollekkin kitaristille sanon, että käytän .009 settiä, niin saan kuulla naurua, ja "vitun ämmä"? Tosin ei mua kyllä kiinnostakkaan, mikä on muitten mielipide siitä, mitä kieliä MÄ käytän.
Miinusnappi hukassa?
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2 3
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)