Aihe: Akustisen viritys
1 2
Jako
10.05.2004 21:28:34
Eli, eli, öö ,öö. Löysin tuolta nurkasta jonkun vm. 199x landolan metallikielisen akustisen, rämpyttelin siinä hetken sitten tuli jotenki sellanen fiilis, että tämä tuskin on vireessä (olen veivaillut niitä nuppeja joskus aina ajankuluksi :)) Nyt sitte mietin että millä tuon sais johonkin vireeseen. Onko akustiseen jotain virittimiä missä on joku mikki tjsp?
Vai onko jotain muuta helppoa keinoa. Koitin ettiä täältä jotain mutta löyty ohjeita vaan jolleggi AGBNVBDJS BADGER BADGER jutuille. help me :(
Spiridon
10.05.2004 22:11:30 (muokattu 10.05.2004 22:11:53)
Kitarakaupasta käyt jonkun virittimen vaikka ostamassa, melkein kaikissa on mikrofoni (en ole huomannut yhtään jossa ei olisi).

Jos tietokoneessa on mikrofoni, etsi AP Guitar Tuner ohjelma.

Niin ja tavoitevire on siis EADGBE
Jos täytyy nimetä yksi hyvä urheilulaji, niin kyllä se on tämä koripulloilu.
viltsu77
11.05.2004 05:41:39
Jos et millään malta odottaa musiikkikauppaan asti et saat mittarin ni voit virittää sen esim. näin.

Ylimmäisen kielen vaa kiristät jotenki silleen et se tuntuu hyvältä. Ei liian kireelle mut ei sit ihan löysällekkään. Sit seuraavan kielen kiristät niin että sen ääni on vapaana soitettuna sama kuin ylimmässä kielessä viidennnen nauhan kohdalta soitettuna. Samalla tavalla käyt kaikki kielet läpi .. paitsi 4 kieli ylhäältä katsottuna otetaan kiinni 4 nauhasta.

Tolla nyt pääset alkuun, mut suosittelen silti sen mittarin hommaamista ni saat sen pelin tarkkaan vireeseen.
Billsner
11.05.2004 09:54:38
http://kotisivu.mtv3.fi/ponto/viritys.htm

Siellä ihan sivun alhaalla on midi-tiedosto joka kannattaa ladata. Vertailet sitten omasta kitarasta lähteviä ääniä tuohon. Itse viritän tuon mukaan aina akustiseni.
Cursed Ibanez 7-string of molestation.
vaurio
11.05.2004 13:34:45
Jos et millään malta odottaa musiikkikauppaan asti et saat mittarin ni voit virittää sen esim. näin.

Ylimmäisen kielen vaa kiristät jotenki silleen et se tuntuu hyvältä. Ei liian kireelle mut ei sit ihan löysällekkään. Sit seuraavan kielen kiristät niin että sen ääni on vapaana soitettuna sama kuin ylimmässä kielessä viidennnen nauhan kohdalta soitettuna. Samalla tavalla käyt kaikki kielet läpi .. paitsi 4 kieli ylhäältä katsottuna otetaan kiinni 4 nauhasta.

Tolla nyt pääset alkuun, mut suosittelen silti sen mittarin hommaamista ni saat sen pelin tarkkaan vireeseen.

olen sanonut tämän ennenkin, mutta mun mielestä noi mittarit ei kyllä ole kovin tarkkoja. korvalla kuulee paremmin
perkele! kuka varasti allekirjoitukseni?!
Mr.Babbit
11.05.2004 13:43:02
riippuu korvasta
Mimi
11.05.2004 13:53:25
riippuu korvasta

Niinpäniin.. Kyllä minä ainakin saan tarkemmin mittarilla ku korvalla. korvalla menee yleensä vähän sinnepäin, tai vähintäänkin metsään...=).. Mutta puukorva kun olen, ni olen pitäytynyt siinä mittarissa...
Kaveri:-Hei voitsä avata tän viinipullon kun mulla ei oo sitä värkkiä millä tän saa auki!? Toinen kaveri:*tutkii pulloa n. 5 sek.* -Okei..*vääntää kierrekorkin auki*
Skinwalker
11.05.2004 17:17:01
Akustinen on siitä mukava peli, että siitä ei perusvire kovin nopeasti muutu. Kerran kun katsoo jostakin että missä se A luuraa, niin ei tarvitse myöhemmin pelätä kielten napsumista virittäessä. Kannattaa ainakin välillä yrittää väkisinkin virittämistä ilman mittaria, vaikka hankalalata tuntuisikin. Korvat oppii kyllä ajan kanssa kuulemaan ne pienetkin huojunnat.
Big man, pig man, ha ha, charade you are
viltsu77
11.05.2004 17:30:51
olen sanonut tämän ennenkin, mutta mun mielestä noi mittarit ei kyllä ole kovin tarkkoja. korvalla kuulee paremmin

No jotkut saa ja jotkut ei. Oletin tossa nyt kysyjän tekstin perusteella et kyseessä ei taida olla kovin kokenut soittaja. Tiedä sit.
Voin ainaski sanoa ku itte pidin ekoja kertoja kitaraa kädessä, ni voi olla et ois jääny vireet löytämättä.
noir
11.05.2004 18:11:39 (muokattu 11.05.2004 18:12:23)
Täällähän oli jossain, olisiko ollut musiikin teoria vai mikä palsta, linkit äänitiedostoihin, jotta saa niiden avulla laittaa kitaran perusvireeseen.

EDIT: olinpas möhlö, kun tuolla oli jo vastaaviin mideihin linkitetty.
Mä haluun sua - sulta ei kysytä.
Jako
11.05.2004 19:40:38
Kiitti vinkeistä.
poppamies
11.05.2004 21:19:33

Ja paskat. Ei sellaista korvaa ole mikä olisi "tarkempi" kuin hyvä mittari joka centin (sadasosan) tarkkudella sanoo sulle silmänräräyksessä kumpaan suuntaan pitää vääntää. Puhumattakaan kaikenmaailman "korvalla", "soinnuilla" ja "huiluäänillä" virittäjistä joitten kitara ei koskaan voikaan olla vireessä...
"G-strings are for strippers"
baron
11.05.2004 21:30:24

Ja paskat. Ei sellaista korvaa ole mikä olisi "tarkempi" kuin hyvä mittari joka centin (sadasosan) tarkkudella sanoo sulle silmänräräyksessä kumpaan suuntaan pitää vääntää. Puhumattakaan kaikenmaailman "korvalla", "soinnuilla" ja "huiluäänillä" virittäjistä joitten kitara ei koskaan voikaan olla vireessä...

Mä komppaan. Mä oon tavannut "korvalla" virittäjiä, jotka yllättyy, miltä kitara kuulostaa, kun se on pantu oikein vireeseen.

Siihen pieneen "korvaepävireisyyteenkin" tottuu, kun aina siten soittaa.
Children of Baron - The Ultimate Keyboard Academy "mulla on korvat sulla ei"
vaurio
12.05.2004 10:08:27
jaa. oottekos koskaan tavannu henkilöä, jolla absoluuttinen sävelkorva?
perkele! kuka varasti allekirjoitukseni?!
viltsu77
12.05.2004 10:28:23

Ne jätkät on vähä harvassa ja taitaa pyörii pikkasen eri porukoissa ku meikäläinen.
baron
12.05.2004 11:22:09

Joo, ne ei kysy miten viritetään.
poppamies
12.05.2004 11:52:08

No mutta ongelma onkin siinä ettei kitaraa voi/saa laittaa "absoluttiseen" vireeseen vaan harkiten "epävireeseen" koska kyseessä on tasavireinen soitin. Puhtaita intervalleja ei missään nimessä saa käyttää. "Absoluuttisella" sävelkorvalla varustettu heppu saattaisi helposti virittää soittimensa johonkin puhtaaseen sointuun ja sitten ollaan aivan kusessa...
"G-strings are for strippers"
TatuK
13.05.2004 08:34:20
Oon miettiny niitä absoluuttisen sävelkorvan omaavia ihmisiä, itse tunnen muutaman ja oon kyselly että miten ihmeessä ne pystyy siihen. Kukaan ei oo osannu selittää. Ehkä niillon joku äänirauta päässä tai jtn... Jos on niin kiitän onneeni ettei mulla soi koko ajan joku piipitys päässä
baron
13.05.2004 08:41:31

Oon miettiny niitä absoluuttisen sävelkorvan omaavia ihmisiä, itse tunnen muutaman ja oon kyselly että miten ihmeessä ne pystyy siihen. Kukaan ei oo osannu selittää. Ehkä niillon joku äänirauta päässä tai jtn... Jos on niin kiitän onneeni ettei mulla soi koko ajan joku piipitys päässä

Ne on siinä suhteessa surkeita soittajia, että ne ei pysty soittamaan transponoidulla soittimella.
TatuK
13.05.2004 10:46:32
riffin foorumilla oli mielenkiintonen juttu aiheesta kun absol. sävelkorvan omaava pianisti soitteli digitaalipianolla ja joutui solistin takia transponoimaan nappuloista eikä soitosta meinannut tulla mitään kun sormet alkoi väkisin hakeutua koskettimille joita oikeasti kuuli. ei käy kateeksi =D

...tosin ei tainnut pianisti olla mikään seppohovi kun ei onnistunut "normaali" transponointi...
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)