Aihe: Trumpetistit kertokaa ?
1
Anonymous-jazz
02.05.2004 02:22:04

Kuvailkaa pähkinänkuoressa miten trumpettia soitetaan.

- minkälainen puhallustekniikka on hyvä
- miten käytetään ansatsia
- miten sormituksia käytetään
- millä tavalla venttiilien säätäminen vaikuttaa ääneen
- kuinka kauan saa soittaa putkeen

Olen aivan the first beginner ja ostin Thomann trumpetin.. Epäilen toki sitäkin että tämä Thomann trumpetti on huono ja halpa/surkea venttiilinen torvi ? Miten on ?
Teemujazz
Klovnixx
03.05.2004 17:16:17
Kuvailkaa pähkinänkuoressa miten trumpettia soitetaan.

- minkälainen puhallustekniikka on hyvä
- miten käytetään ansatsia
- miten sormituksia käytetään
- millä tavalla venttiilien säätäminen vaikuttaa ääneen
- kuinka kauan saa soittaa putkeen

Olen aivan the first beginner ja ostin Thomann trumpetin.. Epäilen toki sitäkin että tämä Thomann trumpetti on huono ja halpa/surkea venttiilinen torvi ? Miten on ?

Kertokaas nyt. Minuakin kiinnostaisi, kun harkitsen itsekkin tämän soittimen soittamisen aloittamista.
jarkk0-
03.05.2004 18:57:07
klovni säästät rahaa kun teet trööt trööt trööt
Rock'n Roll
Klovnixx
03.05.2004 20:10:43 (muokattu 03.05.2004 20:11:49)
klovni säästät rahaa kun teet trööt trööt trööt

Mitäs tämä nyt on olevinaan?

EDIT: Senkin lälläri!
funkylord
04.05.2004 10:09:43 (muokattu 04.05.2004 10:11:59)

Huhhuh Tämähän on nyt aivan mielettömän vaikeata kirjoittaa.

- Minkälainen puhallustekniikka on hyvä

Puhallustekniikkaa voit treenata vaikka sillä että pistät käden (|) tuolla tavalla suuhun kiinni eteen, eli pysty suoraan tikuksi, ja vedät henkeä niin nopeasti kun pystyt, ja niin nopeasti ulos kun pystyt vain, ja paineella.
Kymmenen veto-puhalluksen jälkeen alkaa pyörryttää, mutta pari kolme kertaa päivässä kun tekee, niin alkaa viikossakin menemään jo 15-20 ennenkuin alkaa pyörryttää.

- Miten käytetään ansatsia

Ansatsiin tarvitset opettajan. Sitä ei kannata opetella itsekseen. tulee vaan sutta ja sekundaa, mutta jos joku haluaa välttämättä tietää tässä, niin väärä minä olen sitä kertomaan

- Miten sormituksia käytetään

Teoriassa trumpetti (ja muutkin vasket) perustuu yliäänisarjaan, ja erilaisilla sormiyhdistelmillä saadaan pari, kolme oktaavia kromaattista, ja loput ylöspäin menee millä sormituksella tahansa =)

mutta käytännössä voisin antaa tähän listan sormituksista ensimmäisen oktaavin alalta, joka toistaa itseään toisessa oktaavissa

C= T T T (vapaa)

Db= _ _ _

D= T _ T

Eb= T _ _

E= _ _ T

F= _ T T

Gb= T _ T

G= T T T

Ab= T _ _

A= _ _ T

Bb= _ T T

B= T _ T

C= T T T

- Millä tavalla venttiilien säätäminen vaikuttaa ääneen

öh?

- Kuinka kauan saa soittaa putkeen

Aluksi kannattaa soitella 30 min sessioissa. mutta kyllä sen huomaa, kun alkaa naama lihakset väsyä.

Itse asiassa tähän asiaan en vastaa, kun ei niin paljon ole kokemuksista eri trumpeteista.

Toivottavasti vähän avitti tiellä. ja isot poijaat saa auttaa, jos jottein virheitä (muita kun kirjotusvirheitä) näkyy tuolla.
KahviKlubi perustajajäsen#1 Elämä maistuu, kun noudattaa kahta sääntöä: 1. Älä ota paineita pienistä asioista 2. Kaikki asiat ovat pieniä asioita
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)