Aihe: Viritysmittarin ominaisuuksista..
1
harppi
24.03.2004 21:39:10
Eli minulla on tuollainen Seikon digitaalinen viritysmittari mikä virittää kitaran melkein itsetään.. Mutta: mitä tolla pitchillä tekee? Ja mitä noilla Key:llä tekee, niitä on F, Bb ja C.
baron
25.03.2004 06:42:18

Eli minulla on tuollainen Seikon digitaalinen viritysmittari mikä virittää kitaran melkein itsetään.. Mutta: mitä tolla pitchillä tekee? Ja mitä noilla Key:llä tekee, niitä on F, Bb ja C.

Pitch on vire. Rokkarin rutiini on 440 Hz, sitä ei kannata vaihdella.
Key on transponointi. Pidä C:ssä, niin tulee se ääni joka pitäisikin.
Children of Baron - The Ultimate Keyboard Group> Soitto kuulostaa hyvalta vaikka onkin loistavaa
harppi
25.03.2004 17:04:54 (muokattu 25.03.2004 17:05:51)
Mitäs transponointi sitten tarkoittaa niinkuin käytännössä?
baron
25.03.2004 21:42:30

Se tarkoittaa sitä, että sä laitat soittimesi sellaiseen vireeseen, että kun sieltä pitäisi tulla C niin tulee D, silloin sä oot transponoinut soitinta yhden koko tai kaksi puolisävelaskelta ylöspäin.

Tulee kyseeseen esim silloin, kun olet opetellut kappaleen jossain sävellajissa ja se on liian matala/korkea sun laulajallesi ja transponoimalla sä voit soittaa ihan samalla tavalla kuin olet opetellut, mutta äänet tulee ulos uudessa laulajalle sopivassa sävellajissa.

Sitten kun osaat hyvin soittimesi, sä muutat sujuvasti uuteen sävellajiin taidollasi ja korvallasi, etkä enää tarvitse transponointia.
Children of Baron - The Ultimate Keyboard Group> Soitto kuulostaa hyvalta vaikka onkin loistavaa
Mimi
26.03.2004 17:36:57

Sävellyksen siirtoa toiseen sävellajiin...
Kaveri:-Hei voitsä avata tän viinipullon kun mulla ei oo sitä värkkiä millä tän saa auki!? Toinen kaveri:*tutkii pulloa n. 5 sek.* -Okei..*vääntää kierrekorkin auki*
baron
26.03.2004 18:02:24

Sävellyksen siirtoa toiseen sävellajiin...

Joo mut kysymys oli (kai) viritysmittarin transponoinnista.
Muhwi
27.03.2004 10:34:52
Viritysmittareissa n noita transponaatio-ominaisuuksia pääasiassa puhaltimia varten, esmes vasket virittää Bb:hen ja jotkut klarinetit on Eb ja niin poispäin, kitaran kanssa niillä ei paljoo tee..
It wasn't me, it was the Other Guy.
harppi
27.03.2004 17:24:51
Mä olen nyt viritellyt F:ään. Tossa ylempänä joku mainitsi että C:hen. Onko se se mitä yleensä kitaroissa käytetään? Ja jos viritän C:hen niin etsinkö silloinkin kielille vireet E A D G H ja E?
lxi
27.03.2004 20:21:04
F, Bb ja Eb ovat lähinnä tiettyjä puhaltimia varten. C on kaikkia muita soittimia varten. Sävelnimet pidät ihan normaalisti.
"Everyone is entitled to his own opinion but not his own facts." -- Daniel Patrick Moynihan
harppi
30.03.2004 20:37:40 (muokattu 30.03.2004 20:38:11)
No voi vittu!! Mulla oli F siinä!! Ei ihme ku kielet oli ku viulussa ja katkeili. Ja minä ihmettelin ku jotkut sano että ysisetti on löysä kun mulla ei nyt mitkään pienet sormet tosiaan ole ja kun ei jaksa bendata yhtä sävelaskelta ylöspäin!! LOL OMG yms yms

Ja tosiaan ysisetti ON löysä!
Spiridon
30.03.2004 22:29:22 (muokattu 30.03.2004 22:29:49)
No voi vittu!! Mulla oli F siinä!! Ei ihme ku kielet oli ku viulussa ja katkeili. Ja minä ihmettelin ku jotkut sano että ysisetti on löysä kun mulla ei nyt mitkään pienet sormet tosiaan ole ja kun ei jaksa bendata yhtä sävelaskelta ylöspäin!! LOL OMG yms yms

HOHO! Tää oli hyvä.
Vahingonilo on paras ilo. :) (vaikka tässä nyt ei pahhempaa vahinkoa päässytkään tapahtumaann)
Jos täytyy nimetä yksi hyvä urheilulaji, niin kyllä se on tämä koripulloilu.
baron
30.03.2004 22:37:42

HOHO! Tää oli hyvä.
Vahingonilo on paras ilo. :) (vaikka tässä nyt ei pahhempaa vahinkoa päässytkään tapahtumaann)

Mistään ei opi niin hyvin kuin omista erehdyksistä. Sä et enää loppuelämässäsi tule tuota virhettä tekemään.
Robert
14.04.2004 15:39:15

HOHO! ei millään pahalla...
Kopioi tämä teksti itsellesi allekirjoitukseksi. Tarkoitus on koota eksponentaalisesti lisääntyvä, mitäänmerkitsemätön allekirjoitus mahdollisimman monelle m-nettiläiselle.
vrajala
17.04.2004 19:50:48
Hohoilut sikseen, tämä oli erittäin opettavaista. (joo, kyllä muakin hieman hymyilyttää).

Mutta eipä olisi tullut mieleen tuollainen. Jos ajattelee ihmistä, joka ostaa jonkun aloittelijasetin ja rupee treeneemaan kotona keskenään, niin näin voi käydä. Mikä täten on siis todistettu... Eikä ole tosiaankaan kysymys tyhmyydestä vaan ainoastaan inhimillisestä erehdyksestä.

Tässä on yksi syy lisää, minkä takia aloittelijoiden kannattaisi ottaa ainakin muutamia soittotunteja. Varsinkin jos ei ole lähipiirissä ketään kokeneempaa. Vaikka soittelisikin vain omaksi ilokseen tai pelkkää bodomia (vai mitä ne nykyään?), niin opettaja voi auttaa alussa monessa asiassa. Ja jos kokeilee muutaman tunnin eikä vaan nappaa, niin ei sitten. Ei siellä mun mielestä väkisin kannata käydä. Mutta kokeilla kannattaa. Ei siinä ainakaan mitään häviä.

Olis munkin varmaan kannattanut...
Juu, varmast näi, mää kysyi?
baron
18.04.2004 18:34:02

Tässä on yksi syy lisää, minkä takia aloittelijoiden kannattaisi ottaa ainakin muutamia soittotunteja...

Joo, opettaja vois kertoa mitenpäin kitaraa pidellään.

Nimimerkki: Kaikki mahdolliset virheet ihan itse tehnyt
Children of Baron - The Ultimate Keyboard Academy
ganesha
23.04.2004 17:33:39
luovassa toiminnassa (sellaiseksi lasken myös kotona itsekseen soittelun ilman sen kummenpaa virtuositeettiakaan) ei voi tehdä virheitä - ne ovat vain näkemyseroja.
"if we can´t be free, let´s at least be cheap!" - Frank Zappa
drone
06.05.2004 18:02:46
Tyhmänä kysymyksenä, vaatiiko viritysmittari toimiakseen vahvistimen? Kitara on tulossa, mutta vahvistimen ajattelin ostaa vasta ensi kuussa, joten millä kitara vireeseen ennen sitä?
lxi
06.05.2004 18:42:28
Tyhmänä kysymyksenä, vaatiiko viritysmittari toimiakseen vahvistimen? Kitara on tulossa, mutta vahvistimen ajattelin ostaa vasta ensi kuussa, joten millä kitara vireeseen ennen sitä?

Ei tarvitse. Viritysmittari lukee signaalin piuhasta, ei sen tarvitse "kuulla" sitä vahvistimesta.
"Everyone is entitled to his own opinion but not his own facts." -- Daniel Patrick Moynihan
baron
06.05.2004 20:43:15 (muokattu 06.05.2004 20:43:54)

Ei tarvitse. Viritysmittari lukee signaalin piuhasta, ei sen tarvitse "kuulla" sitä vahvistimesta.

Mun viritysmittarissa on mikki, jolla voi pistää oman äänensä ja akustisen soittimen (niinku Steinwayn) vireeseen ja sitten siinä on piuhareikä ja kun siihen työntää piuhan, sulkee mikin ja lukee piuhasignaalia.
Children of Baron - The Ultimate Keyboard Academy "mulla on korvat sulla ei"
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)