Aihe: Vasuri taas
1 2
Gamo
25.02.2004 10:43:33
Voiko vasenkätinen kaveri oppia soittamaan oikeakätistä kitaraa? Miksikään huippukitaristiksi ei ole tarkoitus tulla. Tämä kaveri ei ole ikinä soittanut mitään kampetta, ja pystyy ainakin auttavasti käyttelemään oikeakätisille tehtyjä koneita.

Lähiseudun liikkeissä ei ole yhtään vasurikitaraa, jolla kokeilla..!
paavi
25.02.2004 10:53:20
Tässä oon ollut aina sitä mieltä, että miksi tehdä asiasta vaikeampaa kuin se on. Saattaa olla pikkasen ahdistavaa vasurille aloittaa vaikeaa harrastusta väärinpäin. Onhan se vaikeampaa hankkia kitaroita vasurille, mutta se fakta täytyy vaan hyväksyä. Itse olen siis vasuri.
I know the pieces fit
JuSu
25.02.2004 14:53:31
Voiko vasenkätinen kaveri oppia soittamaan oikeakätistä kitaraa? Miksikään huippukitaristiksi ei ole tarkoitus tulla.

Voi oppia, eikä estä tulemasta huippukitaristiksi, esim. Gary Moore on vasenkätinen mutta soittaa oikeakätistä kitaraa.

Ei ole ollenkaan huono ajatus opetella soittamaan oikeakätistä kitaraa, jos se tulee luonnostaan. Pyydä kaveria soittamaan ilmakitaraa sen enempää ajattelematta, kumminpäin vetää? Jos opettelee soittamaan oikeakätisesti, niin säästyy 1) monelta vaivalta ja 2) monta euroa kitaraostoksilla. Myös valikoima on laajempi.

Mutta ei väkisin. Niinpäin kuin tuntuu paremmalta.

JuSu
"All those moments will be lost in time, like tears in rain.... Time to die."
fox
25.02.2004 18:07:35

Ja taas omakohtainen havainto: meidän basisti soittaa oikeakätistä kitaraa ilman kielien kääntöä. On soittanu jo yli kolmekymmentä vuotta, koska a)eipä niitä vasuribassoja ja kitaroita tosiaan ole nyt, ja vielä vähemmän tuolloin kun se aloitti soittamisen. Ja b) Itse mainitsi, että eipä niitä kieliä kannata ruveta vaihtamaan, vallankaan jos lainaa kitaristin sähkistä/akustista niin on sitten kahdenkertainen työ.
Kyllähän sitä vieraammat ihmettelee jos se vetää jotain tiukkaa komppia kitaralla soinnut "peilikuvana".. Muuta haittaa ei ole sillä ollut, paitsi joutuu "tyytymään" symmetrisiin tai lähes symmetrisiin bassoihin. Ja kitaroihin.
paavi
26.02.2004 09:32:43
Voi oppia, eikä estä tulemasta huippukitaristiksi, esim. Gary Moore on vasenkätinen mutta soittaa oikeakätistä kitaraa.

Täytyy kuitenkin muistaa, että on tavallaan 100% vasenkätisiä, 100% oikeakätisiä ja kaikkea siltä väliltä. Gary Mooresta en tiedä. Itse oon ehkä jotain 75% vasenkätinen. :)

Ei ole ollenkaan huono ajatus opetella soittamaan oikeakätistä kitaraa, jos se tulee luonnostaan. Pyydä kaveria soittamaan ilmakitaraa sen enempää ajattelematta, kumminpäin vetää?

Itselläni valinta oli aikoinaan täysin selvä. Vaikka en kitaraan ollut koskenutkaan, jotenkin soittopuoli tuntui selkeältä ratkaisulta. Tuo ilmakitarointi on juuri hyvä testi. Sanoisin ehkä näin, että jos on pikkasen epävarma kummalta puolelta pitäis aloittaa, silloin voi olla hyvä ajatus aloittaa oikealta.

Jos opettelee soittamaan oikeakätisesti, niin säästyy 1) monelta vaivalta ja 2) monta euroa kitaraostoksilla. Myös valikoima on laajempi.

Näin on. Eikä kukaan estä opettelemasta pikkuhiljaa soittamaan kummaltakin puolelta.
I know the pieces fit
paavi
26.02.2004 09:33:47
Ja taas omakohtainen havainto: meidän basisti soittaa oikeakätistä kitaraa ilman kielien kääntöä.

Samma här. Tosin kyllä paremmin vasenkätistä kitaraa, mutta jos oikeakätinen tulee vastaan - no problem.
I know the pieces fit
weelie
26.02.2004 10:12:49
Täytyy kuitenkin muistaa, että on tavallaan 100% vasenkätisiä, 100% oikeakätisiä ja kaikkea siltä väliltä.

Mielestäni jos on 100% vasenkätinen tai oikeakätinen, niin voi unohtaa koko kitaransoiton, koska siinä todellakin tarvitaan kahta kättä. (YMMV, IMO).
Ronnie Earl: 'Music is not a sport, there's no competition'
Gamo
26.02.2004 11:49:24
Yritämme tässä selvitä mahdollisimman helpolla (ja halvalla) ensimmäisen kitaran hankinnassa. Voihan se olla, että kaveri heittää kepin nurkkaan kuukauden päästä kun usko omiin kykyihin loppuu.

Hommaa vaikeuttaa se, että kun liikkeeseen tilaa vasurin testattavaksi, on se myös pakko ostaa. Muuten eivät rupea tilaamaan.
jarkk0-
29.02.2004 14:15:53
oon suunnillee 50 ja 50 et osaan kummalki kädel tehä kaikkee paitsi pelata jääkiekko vasuri mailal
Rock'n Roll
maelstrom
29.02.2004 14:48:39
Olen ns. umpivasuri ja minulle tuottaa kitaransoitossa suuria ongelmia plektran käyttö.

Oikea käsi on kuin kova kikkeli ja oikeiden kielien löytäminen on esim. sointuja näppäiltäessä ylivoimaista. Otelaudalla vasen käsi toimii mainiosti, mutta oikean käden kömpelyys vaikeuttaa soittamista kohtuuttomasti. Toisaalta olen kerran kokeillut kääntää kitaraa, niin ei taas otteiden ottaminen luonnistunut millään, vaikka näppäily sujui helpommin.
Ennenkuin olin soittanut kitaraa koskaan, soittelin ilmakitaraa "vasuripuolelta", mutta kun joskus ala-asteen bändikoulussa minulle opetettiin kaksi sointua, ei saatavilla ollut nurinkurista keppiä ja minun oli pakko alkaa käyttä kitaraa "oikein päin". Nyt ilmakitarakin tulee luonnostaan "oikein päin".
On ässäarpa syntyä Suomeen.
mie
29.02.2004 17:57:09

Tässä esimerkki siitä ettei kannata yrittää soittaa väärän käden kitaralla.

Anteeksi.
Minun kirjootuskistani et löydäkirotus virhe itä ,etkä kieli oppi etkä yhdysja väli, merkki virheet.
Stain
01.03.2004 18:17:36
Billy Corgan (Smashing Pumpkins) on myös vasuri ja soittaa oikean käden kitaralla. Ja on hyvä kitaristi.

Itse olen myös vasuri ja soitan vasurilla.
Planned a show Treasoned my roots Ice cream snow See you in June
littlemick
02.03.2004 13:59:25
Billy Corgan (Smashing Pumpkins) on myös vasuri ja soittaa oikean käden kitaralla. Ja on hyvä kitaristi.

Onhan noita vasureita jotka soittaa oikeakätisesti. Heti tulee mieleen Joe Perry(AEROSMITH) , Noel Gallagher(OASIS) ja Michael Angelo (se nopeusjäbä) ja monet muut, ei vaan nyt muistu muita.

Itse olen myös vasuri ja soitan vasurilla.

Kuin myös, tosin kitaraa pystyn soittaan kummaltakin puolelta vaikka täysvasuri olen, mutta basso ei oikeen taitu oikee-kätisesti, kai sekin menis treenaamalla.

Mun mielipide on että kannattaa testata molemmin päin,
käännät vaikka jonkun frendin kitarasta kielet ja satulan (jos ei vasuria kitaraa löydä mistään). Jos tuntuu selvästi luonnollisemmalta soittaa vasuristi, niin kannattaa hommata vasuri kitara, jos ei selvää eroa ole, niin kannatta varmaankin hommata oikeakätinen kitara.

tais olla taas aika sekavaa mut kai tosta jotain tolkkua saa
littlemick
02.03.2004 14:14:41
Yritämme tässä selvitä mahdollisimman helpolla (ja halvalla) ensimmäisen kitaran hankinnassa. Voihan se olla, että kaveri heittää kepin nurkkaan kuukauden päästä kun usko omiin kykyihin loppuu.

Ostakaa joku suhteellisen symmetrinen kitara, esim joku stratokopio ne toimii hyvin molemminpäin, niin voi sitten testailla rauhassa kumminpäin luonnistuu paremmin. Itsellä oli sellanen Kramerin 80-luku hevikeppi pitkään vasuriksi käännettynä, kun ei ollut rahaa kunnon vasuriin. Hyvin silläkin pärjäsi.

Hommaa vaikeuttaa se, että kun liikkeeseen tilaa vasurin testattavaksi, on se myös pakko ostaa. Muuten eivät rupea tilaamaan.

Jep, itsekin jouduin näkemättä ostaan 13 000 markan basson, kun ei vasurikamat ole mitään hyllytavaraa.

Missäpäin asutte? isommissa musaliikkeissä on monesti jotain vasurimallejakin, yleensä ainakin jonkunlainen strato-kopio tai perus hevi-keppi löytyy
Gamo
03.03.2004 19:37:24
Oikeakätinen näyttäisi toimivan. Näppäilykäden kanssa saa harjoitella jonkin verran. Kuitenkaan tilanne ei näytä toivottomalta.
weelie
04.03.2004 11:57:13
Hyvä esimerkki siitä että vasurikin voi osata soittaa on mielestäni Danny Gatton.
Ronnie Earl: 'Music is not a sport, there's no competition'
Ziggy Bubba
29.04.2004 22:13:57

Hyvä esimerkki siitä että vasurikin voi osata soittaa on mielestäni Danny Gatton.

Mitä helvettiä!!!!!!!
Tarviiko tästä esimerkin? Ei.

Okei, oisko Hendrixin Jimi.

Vitu, ihan kuin vasenkätisyys ois joku vamma.
kivi
29.04.2004 22:53:45
Olen ns. umpivasuri ja minulle tuottaa kitaransoitossa suuria ongelmia plektran käyttö.

Tässäpä se ongelma usein onkin. Nimittäin, oon soittanut kahden oikeakätisesti soittavan vasurin kanssa, ja molemmilla oli sama ongelma, jota myös oikeakätisesti soittava vasuri Steve Morse on julkisesti harmitellut - näppäilykäden tarkkuus vaatii jatkuvaa ja kovaa treeniä.

Alkuvaiheessa oikeakätisesti soittavan vasurin homma on nastaakin, kun otelaudalta lähtevät vaikeat ja monimutkaiset kuviot tuosta vain, paljon paremmin kuin oikeakätisiltä kavereilta. Soinnut ja niiden ulottuvuus on parempi, riffit ja soolot saavat olla hyvinkin hankalia - no problem!

Mutta se komppaus. Kun ei se ole kellontarkkaa ellei joka päivä treenaa, ja se kun vielä kuuluukin. Kuulija antaa anteeksi hyvinkin väärät nuotit, jos ne tulevat oikeassa taimissa, toisaalta, komppisoittaja voi olla loistava lajissaan vaikkei liikuttaisi otelautakättään yhtään. Tässä vaiheessa tulee homma vaikeaksi, ja tää on syy, miksi mä ehdottomasti suosittelen omakätisellä kitaralla soittamista.

Vaikkei se tarkoittaisi muuta kuin että talla ja satula käännetään. Tai opetellaan soittamaan vääräkätistä paksuin kieli alimpana. Kitaran kätisyys on kumminkin melko helppo operaatio, jos estetiikkaan sopii, että kitara on näennäisesti jotenkin väärin, ja kunhan hihnalle löytyy tasapainossa oleva tapin paikka.

Näin mun nähdäkseni.
"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)    
Ziggy Bubba
30.04.2004 14:10:21

Tässäpä se ongelma usein onkin. Nimittäin, oon soittanut kahden oikeakätisesti soittavan vasurin kanssa, ja molemmilla oli sama ongelma, jota myös oikeakätisesti soittava vasuri Steve Morse on julkisesti harmitellut - näppäilykäden tarkkuus vaatii jatkuvaa ja kovaa treeniä.

Alkuvaiheessa oikeakätisesti soittavan vasurin homma on nastaakin, kun otelaudalta lähtevät vaikeat ja monimutkaiset kuviot tuosta vain, paljon paremmin kuin oikeakätisiltä kavereilta. Soinnut ja niiden ulottuvuus on parempi, riffit ja soolot saavat olla hyvinkin hankalia - no problem!

Mutta se komppaus. Kun ei se ole kellontarkkaa ellei joka päivä treenaa, ja se kun vielä kuuluukin. Kuulija antaa anteeksi hyvinkin väärät nuotit, jos ne tulevat oikeassa taimissa, toisaalta, komppisoittaja voi olla loistava lajissaan vaikkei liikuttaisi otelautakättään yhtään. Tässä vaiheessa tulee homma vaikeaksi, ja tää on syy, miksi mä ehdottomasti suosittelen omakätisellä kitaralla soittamista.

Vaikkei se tarkoittaisi muuta kuin että talla ja satula käännetään. Tai opetellaan soittamaan vääräkätistä paksuin kieli alimpana. Kitaran kätisyys on kumminkin melko helppo operaatio, jos estetiikkaan sopii, että kitara on näennäisesti jotenkin väärin, ja kunhan hihnalle löytyy tasapainossa oleva tapin paikka.

Näin mun nähdäkseni.

Aika osuva kirjoitus.

Mulla ei tullu mieleenkään alistua oikeakätiseen soittoon, se tuntuu vaan niin kovin väärältä. Eikä tuo vasurius nyt juurikaan menoa haittaa, ainoastaan kun sitä keppiä lähtee ostamaan. Valikoimahan on vasureille kovin suppea.. Vahvistimia sun muita tosin löytyy meille vääräkätisillekin ihan mukavasti :D
U.Honey
01.05.2004 09:38:32
Mä kävin kakarana puoli vuotta viulutunneilla jossa opettaja yritti tehdä musta oikeakätistä viulistia. Ehkä se viulunsoitto jäi just sen takia, se tuntui aina yhtä epäluonnolliselta. Eli, jos oikeakätisesti soittaminen tökkii, niin hanki vaan vasuri. Kyllä niitä löytyy, kyllä niitä löytyy, kyllä niitä löytyy...

t: vasuri "kitaristi".
My name is Baron, U.Honey Baron.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)