seventh son 23.05.2004 13:29:31 | |
---|
Oon soitellu nyt sahkökitaraa noin vuoden ja arvelin että pitäis jo soinnut osata.. Mutta kun ei pysy mielessä miten mikäkin sointu menee.. Onko jotain poppa konsteja sointujen oppimiseen vai pitääkö niitä vain päntätä niin kauan että ne muistaa? life is pain...
so get used to it. |
Johnny99 23.05.2004 16:39:04 | |
---|
Kyllä ne siitä mieleen jää kuhan vain soittelet. |
Mimi 23.05.2004 16:56:17 | |
---|
Soittamalla ja hinkkaamalla niitä aina vaan.. Eipä taida tähän(kään) mitään poppaskonstia olla... Kyllä ne perus soinnut menee aika nopeasti sinne selkäytimeen kun niitä jaksaa soittaa... Tsemppiä opetteluun... Kaveri:-Hei voitsä avata tän viinipullon kun mulla ei oo sitä värkkiä millä tän saa auki!?
Toinen kaveri:*tutkii pulloa n. 5 sek.* -Okei..*vääntää kierrekorkin auki* |
Mako 23.05.2004 22:05:26 (muokattu 23.05.2004 22:08:03) | |
---|
Itse opin sitä mukaa soinnut kun niitä tuli vastaan biiseissä, joita halusin soittaa. Alkuun pärjäsi perussoinnuilla, mutta sitten iski dimejä ja kutosia, ties mitä muita. Pakkohan ne oli opetella kun halusi noita kivoja kappaleita soitella edes vähän alkuperäisten tyyliin! Soittelet vaan musaa josta pidät, kun halua oppimiseen löytyy niin kyllä soinnutkin mieleen painuu. Sitten kannattaa myös miettiä vähän, että mitäs tää maj7 nyt sitten oikeestaan tarkottaa. Eli jos ei sata ja yks eri otetta painu mieleen, opettele logiikka niiden takana! Siihen se menee lopulta kuitenkin. Ellet sitten halua hinkata apulantaa avosoinnuilla tms. lopun ikää.. :) EDIT: huomasin tuon kirjoituksen alun vielä, niin: vuosi soittoa niin itse en todellakaan osannut kuin mollit, duurit, seiskat ja joitakuita harvinaisempia. Ei ollut "tullut vastaan", eikä korvakaan oikein sulattanut "erikoisempia" sointuja kuin tietyissä yhteyksissä.. Malttia ja treeniä vaan! I must Create a System, or be enslav'd by another Mans. I will not Reason and Compare, my business is to Create -W.Blake |
baron 23.05.2004 22:42:42 | |
---|
Jokainen oppii omalla tavallaan. Mullakin on jonkunnäköinen "kitaramenneisyys" ja kun tuli uusi ihmeellisen näköinen sointu vastaan, niin mun oppimista helpotti se, että en opetellut pelkästään kitaraotetta, vaan myös, miten se on nuotteina ja mitä se oikeasti tarkoittaa. Children of Baron - The Ultimate Keyboard Academy "mulla on korvat sulla ei" |
jari2905 24.05.2004 08:36:28 | |
---|
Itse opin soinnut soittelemalla helppoja biisejä, kuten Eagles - Hotel california (soinnut meni kai Bm, F#, A, E, G, D, Em, F# ja sama uudelleen..). Tulee sekaisin barre-sointuja ja "tavallisia" sointuja. Jos pelkkiä barre-sointuja haluaa harjoitella, esim. 4 baritonia - pop musiikkia toimi kohdallani.. |
paavi 24.05.2004 08:51:33 | |
---|
Onko jotain poppa konsteja sointujen oppimiseen vai pitääkö niitä vain päntätä niin kauan että ne muistaa? Kitaralla voi sointuja tietysti ottaa mitä ihmeellisimmillä tavoilla. Kombinaatiot ovat lukemattomia. Kuitenkin eniten käytetyt soinnut ovat ns. avoimet soinnut ja niiden variaatiot barre-tekniikalla. Avoin sointu käyttää hyväkseen vapaana soivia kieliä, joita ei siis paineta alas minkään nauhan kohdalta. Yleisimmät avoimet soinnut ovat E, A, D ja näiden mollit. Yleisiä myös C ja G. Barre-tekniikalla voidaan kyseisiä sointuja liikuttaa ylösalas kitaran kaulalla siten että etusormella painetaan monta kieltä samaan aikaan alas tietyn nauhan kohdalta ja siirretään tavallaan näin satulan paikkaa. Opetelkaa heti alkuvaiheessa nuotit ja mistä ne löytyvät kitaran kaulalta. Sen jälkeen opetelkaa edellä mainitut avoimet soinnut. Ymmärtäkää, mikä on näiden sointujen juurisävel (jonka mukaan sointu nimetään). Tämän jälkeen kaikki perussoinnut saadaan barre-otteella eri kohdilta kaulaa. Juju on siinä, että ulkoa opettelemista ei paljon ole. Periaatteessa riittää parin kolmen soinnun sormitukset ja sävelten tunteminen kitaran kaulalla. Jos ei sitä ymmärrä, tällainen linkki on täyttä hepreaa: http://kotisivu.mtv3.fi/ponto/soinnut.htm Kaikki sointujen hienommat variaatiot sitten saa järkeilemällä, kun opettelee musiikinteorian alkeet. |
Kapane 24.05.2004 13:02:37 | |
---|
nyt tulee tunnustus oon nyt soittanut kohta kaks vuotta, mutta sointuja en vieläkään osaa... tai siis osaan ja en. Erilaisia soituja tulee kyllä, mutta jostain syystä nimet on jääny opeteltua...Ku ei niitä normaalissa soitossa tuu niin esille, kun nu,asenne,trash,speed,powermetallissa ei tule kuin kvinttejä käyteltyä. yhdessä biisissä on susseja, yhdessä 6sia(saatanoita) ja joitain muita. usein tulee sellainen hetki, että ai toiko ton nimi on... olen kuin Frendien Phoebe karhunkäpälä ote, flamingo ote... no joo. eipä sitten muuta täytyy kaivaa kesällä se saatanan kirja esille ja opetella ne soinnut... elisa jumppaa taas.. tossa tytössä on vaaroja
[Kyllä Lähtee] MEKKALA #1 |
MrFunk 31.05.2004 17:55:03 | |
---|
Olen soittanut kitaraa n. 8 kk (sähkistä joulukuusta asti) ja soinnut opein kuin itsestään. Innostuksen mukana tahkosin päivittäin pientä vanhaa nuotiolauluvihkoa läpi ja oppisin avosoinnut ja 6. ja 5. kielen barreeotteet ihan parissa kuukaudessa. Nyt menee jo jotain kuutos ja ysi sointuja, mutta kiinnostus on siirtynyt enemmän melodian puolelle...vallan tabeja soittelen. Soinnut on käteviä monissa tilanteissa...ei voi muuta sanoa... Soinnut helpottavat usein jonkin kohdan soittamista vaikka ks. kohdassa ei sointua soitettaisikaan. |
Peoplez 01.06.2004 01:53:08 | |
---|
nyt tulee tunnustus Nyt tulee pahempi tunnustus: Oon soittanu neljä ja puoli vuotta kitaraa enkä vieläkään osaa kunnolla edes sointuja puhumattakaan mistään teoriasta. Barret ja avosoinnut osaan toki soittaa ja muitakin mutta en tiedä mitä niiden nimet ovat ja niin edelleen. En osaa myöskään nuotteja ja todella huonosti asteikkoja ja skaaloja. Luotan enemmän korvakuuloon ja sydämeen! "With your bitch slap rappin' and your cocaine tongue you get nothing done" |
Kapane 01.06.2004 21:02:57 | |
---|
totuus on että hevissä ei muillakun vitosilla soitella. perkeleet... Itselleni tuli kerran uimarannalla sellainen rasvattu Horst Warchenknaggel ehdottelemaan notta "Lähtisitkö mun kanssa tonne metsään kävelylle?" - Helinkopteri
Da Make 01.06.2004 21:42:28 (muokattu 01.06.2004 21:43:42) | |
---|
totuus on että hevissä ei muillakun vitosilla soitella. perkeleet... Olen sitten kerettiläinen... ja niin taitavat monet muutkin olla. Suosikki "hevi sointuni" on Gmadd9. Mutta asiaan, onko ongelmana soinnun nimen muistaminen vai sormituksen muistaminen? Menetkö sekaisin mollissa ja duurissa? JA eihän niitä kaikkia laulukirjan takana näkyviä sointuja tarvitse erikseen harjoitella... |
Kapane 01.06.2004 23:19:12 | |
---|
Olen sitten kerettiläinen... ja niin taitavat monet muutkin olla. Suosikki "hevi sointuni" on Gmadd9. Mutta asiaan, onko ongelmana soinnun nimen muistaminen vai sormituksen muistaminen? Menetkö sekaisin mollissa ja duurissa? JA eihän niitä kaikkia laulukirjan takana näkyviä sointuja tarvitse erikseen harjoitella... en tiedä / muista sitä nimeä... ja suurin osa soinnuista lähtee vain ottamalla...heitän summan mutikassa jonkun otteen ja siitä alan siirtelemään... ja katos siinä olis jotain hienoja sointuja, mutta mitä... no jaa ei kiinnostaa... lisäksi unohdan soinnun kovin nopeasti, ellei sa satu olemaan hyvä... ja sitten taas löydän sen uudestaan.. elämä on hienoa eikö vain.. NOLO
hevimusamies 03.06.2004 12:34:10 (muokattu 03.06.2004 12:40:35) | |
---|
Kohta kolme vuotta soittamista takana ja soinnuista tiedän C, Am ja G..... että silleen... kyllähän noita yrittää aina opiskella mut sit ku ei tahdo oppi mennä päähän niin se ei mene! EDIT: Ja nuoteista ymmärrän vähemmän kuin sika hybridi-Toyotasta! |
Dolmo 03.06.2004 19:42:48 | |
---|
Koska olen tälläinen sunnuntaisoittelija, niin ei noita teoriaosuuksia ole tullut opeteltua. Harmittaa näin jälkikäteen, mutta katsoo mitä tulevaisuus tuo tullessaan. "Oma tyhmyyteni on minulle tärkeämpi, kuin vieras viisaus" |
Keppis 04.06.2004 11:09:09 | |
---|
Kun niitä vähän aikaa kattelee, niin löytyy sellanen selkee kaava. Pitää vaan muistaa C C# D# E F# G# A# H C Tilutus on sairasta. |
seventh son 04.06.2004 11:17:49 | |
---|
muistanhan minäkin 5 eri sointua mutta en muista muita vaikka aina katson ne ja soitan jonku aikaa..... mutta seuraavana päivänä en muista enää yhtäkään uutta sointua... life is pain...
so get used to it. |
Heart Of Steel 04.06.2004 14:30:52 (muokattu 04.06.2004 14:32:53) | |
---|
Kun niitä vähän aikaa kattelee, niin löytyy sellanen selkee kaava. Pitää vaan muistaa C C# D# E F# G# A# H C Mistähän ihmeestä mahdat puhua? Anyway... Eka kannattanee opetella ne yleisimmät avoimet soinnut. Em Am Dm E G A C D. Sitten molli- ja duuri-barret ainakin E-kieleltä. "Nobody tells a Man how to play." |
Vimpo 05.06.2004 19:43:20 | |
---|
Kun niitä vähän aikaa kattelee, niin löytyy sellanen selkee kaava. Pitää vaan muistaa C C# D# E F# G# A# H C Mitä hittoa? Tää on varmaan sitten joku älykkyystesti. |
perkeles 06.06.2004 11:34:05 | |
---|
Kun niitä vähän aikaa kattelee, niin löytyy sellanen selkee kaava. Pitää vaan muistaa C C# D# E F# G# A# H C hehheh "selkee kaava" HELLO CLEVELAND |