Aihe: Soinnuista
1
Johnny99
05.07.2004 01:42:43
Mikä tarkoittaa jos sointumerkinnän perässä on aste merkki ?
Esim. Cº
Sano EI jos pelkäät, sano KYLLÄ jos pelkäät turhaan.
poppamies
05.07.2004 08:52:03

Mikä tarkoittaa jos sointumerkinnän perässä on aste merkki ?
Esim. Cº

No tarkoittaa että se on dim sointu (diminished = vähennetty)
"G-strings are for strippers"
Mako
05.07.2004 09:58:56

"Kuka minä on, missä minä on? Kun nyljetty on nahka mustan hevosen ja lampaan olen alaston"
Mako
05.07.2004 10:04:07 (muokattu 05.07.2004 10:04:35)

http://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=39&t=65179

Asiasta olisi itselläkin kyssäri: nimitykset on kyllä hankalia.. Siis kun joku lähde: dim=3 molliterssiä (esmes C, D#, F#), ja °-sointu taas 4 molliterssin "pino" (C, D#, F# sekä vielä A), onko se näin? Tässäkin kysyttiin °-sointua (mollidimi, mikähäh?) ja joku vastasi puhuen dimistä..kö?

Itse käytän lähes aina jälkimmäisenä mainitsemiani. Messevämpi vaikutus.
"Kuka minä on, missä minä on? Kun nyljetty on nahka mustan hevosen ja lampaan olen alaston"
poppamies
05.07.2004 13:35:53 (muokattu 05.07.2004 13:45:11)

Asiasta olisi itselläkin kyssäri: nimitykset on kyllä hankalia.. Siis kun joku lähde: dim=3 molliterssiä (esmes C, D#, F#), ja °-sointu taas 4 molliterssin "pino" (C, D#, F# sekä vielä A), onko se näin? Tässäkin kysyttiin °-sointua (mollidimi, mikähäh?) ja joku vastasi puhuen dimistä..kö?

Itse käytän lähes aina jälkimmäisenä mainitsemiani. Messevämpi vaikutus.

No ei tuo ensimmäinen (C, D# ja F#) ole mikään dimi vaan Cm b5 .
Sensijaan (C, D#, F# ja A) on C dim, Eb dim (D# dim), F# dim ja A dim, elikkä kaikki neljä. Your choice.
Sitten vielä n.s "puolidimi" (A, D#, G ja C) joka itse asiassa on Am7 b5

Itse olen aina (sekavuuden välttämiseksi) pitänyt että tuo pollo perässä viittaisi aitoon dim sointuun.
lxi
05.07.2004 20:20:47
Näitä saa aina jauhaa uudestaan ja uudestaan, kun merkintä- ja tulkintatavat ovat loputtoman kirjavat.

Tässä minun värittynyt näkemykseni aiheesta:

Cdim = C° = C-Eb-Gb
Cdim7 = C°7 = C-Eb-Gb-Bbb (ts. C-Eb-Gb-A)
Mainostilaa vuokrattavana.
Johnny99
06.07.2004 01:47:18
Miten nuo soinnut sitten soitetaan ? Esim. just toi Cº
Sano EI jos pelkäät, sano KYLLÄ jos pelkäät turhaan.
KMT
06.07.2004 01:49:05

"Ääninäytteittesi perusteella suosittelisin suuntaamaan sen musiikillisen monilahjakkuutesi lähinnä sinne kuuntelupuolelle" -JK
KMT
06.07.2004 01:49:27

Miten nuo soinnut sitten soitetaan ? Esim. just toi Cº

Millä soittimella?
"Ääninäytteittesi perusteella suosittelisin suuntaamaan sen musiikillisen monilahjakkuutesi lähinnä sinne kuuntelupuolelle" -JK
mr.muzak
06.07.2004 05:37:29
Millä soittimella?

"Kuvaus: Kolme vuotta kitaraa soitellut 20 kesää nähnyt opiskelija Nakkilasta "

En oo varma, mutta veikkaisin kitaraa..
mr.muzak
06.07.2004 06:24:00
No ei tuo ensimmäinen (C, D# ja F#) ole mikään dimi vaan Cm b5 .
Sensijaan (C, D#, F# ja A) on C dim, Eb dim (D# dim), F# dim ja A dim, elikkä kaikki neljä. Your choice.
Sitten vielä n.s "puolidimi" (A, D#, G ja C) joka itse asiassa on Am7 b5

No jos taas aletaan viilaa pilkkua niin opetelkaa kirjoittamaan nuo sointujen "selvennykset" enharmonisesti oikein.

C-Eb-Gb, eikä C-D#-F#. Peruskolmisoinnunhan muodostaa priimi, terssi, kvintti (1-3-5), eikä esim. priimi, sekuntti, kvartti (1-2-4). Ja kyllä, nämä äänet muodostavat C-dimikolmisoinnun. Nelisointuna lisättäisiin soinnun vähennetty septimi, tässä tapauksessa Bbb (eikä A).

Se, että onko "oikeampi" sointumerkki tietyssä yksittäisessä tilanteessa esim. Cmb5 kuin C° selviää varsinaisesti vasta täydennettäessä sointu laajimpaan muotoonsa, joten minusta järkevintä näissä "epätäydellisissä" soinnuissa käytännön kannalta on yrittää löytää jokin loogisuus harmonian etenemisessä...esim.:

1) |C C°|C....|

2) |C |H° E |Am....|

Näistä esimerkeistä jälkimmäisessä oleva H° -sointu pitäisi korvata Hmb5:llä, koska kyseessähän on II-V ketju VI:lle asteelle, eikä erillinen dimisointu-tilanne.

Ensimmäinen esimerkki olisi taas epälooginen |C Cmb5|C....| -muodossa (Cmb5:n pitäisi olla jotenkin tonaalisesti selitettävissä).

Eli molemmat tarkemmin nelisointuina (joita "säveltäjä" ehkä myös tarkoitti):

1) |C6 C°7|C6...| (C6 voi luonnollisesti olla myös Cmaj7)

2) |C |Hm7b5 E7 |Am7....|

Aloittelijoille tietysti helpompi soittaa nuo ensimmäiset versiot, jonka harmonisista liikkeistä syntyy lähes täysin sama kuulokuva kuin jälkimmäisestä nelisointu-versiostakin. Merkintätavat vaihtelee sen mukaan kenelle nuotti/tms. on suunnattu.

Ja nekin jotka eivät tästä tarinasta mitään ymmärtäneet toivottavasti kuulevat koska se ° -soinnun vähennetty septimi ei käytännön tilanteessa kuulosta "hyvältä" ja jättävät sen automaattisesti pois. Jos korvat toimii niin teoriakirjoja ei tarvitse:)
baron
06.07.2004 08:09:18 (muokattu 06.07.2004 08:19:27)

Näitä saa aina jauhaa uudestaan ja uudestaan, kun merkintä- ja tulkintatavat ovat loputtoman kirjavat.

Tässä minun värittynyt näkemykseni aiheesta:

Cdim = C° = C-Eb-Gb
Cdim7 = C°7 = C-Eb-Gb-Bbb (ts. C-Eb-Gb-A)

Mun mielestä Nahkiksen näkemys on teoreettisesti oikea (analogia Cdim - Caug), mutta käytännössä näkee usein Cdim soinnulla tarkoitettavan Cdim7 sointua.
Children of Baron - The Ultimate Keyboard Academy "mulla on korvat sulla ei"
poppamies
06.07.2004 12:56:33

Mun mielestä Nahkiksen näkemys on teoreettisesti oikea (analogia Cdim - Caug), mutta käytännössä näkee usein Cdim soinnulla tarkoitettavan Cdim7 sointua.

Jo näin on ja käytännön syistä Cdim merkintä mulla ainakin kuvaa nelisointua (Cdim7) koska niinkuin sanoin kolmisointuna se ainakin minulle on Cmb5 ja "puolidiminä", siis G sen Gb sijaan aivan eri sointu eli Am7b5
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)