Aihe: Hyvää soundia kaivamaan
1
aoksman
30.06.2004 11:05:54
Kokeneemmat kitaroijat varmaan voisivat antaa vähän vinkkiä miten vahvistimesta ja kitarasta saisi edes jonkinlaista perus "rokkisoundia". Tokihan se on tietysti kalustostakin kiinni. Itselläni pakettina yamahan telekopio ja roland cube 30. Miten vahvistimen säädöt kannattaisi lykkästä noin suurinpiirtein ja mites telessä niitten mikkien "oikea" käyttötapa on?
tommiot
30.06.2004 11:16:34 (muokattu 30.06.2004 11:17:53)
No siinähän on niitä eri mallinnuksia siinä cubessa. Pistäpä joku särömallinnus, joku muu kun se rectifier, taitaa olla siinä liikaa säröä "rokkisäröks". Gainit johonki puoleen väliin(tai jopa alle, paras kun pistät siihen missä kuulostaa sopivan säröiseltä, itelläni ei oo tota vahvistinta, kaverilla oon vähä leikkiny sillä). EQ-potikoita pyörittelet niin että tulee kiva soundi, ja kitarasta varmaan kannattaa tallamikki laittaa käyttöön.
EDIT: Ja jos nyt et sitä EQ:ta saa mitenkään säätöön niin pistä vaikka kaikki siihen puoleen väliin, sit hiukan middleä pois ehkä, ja vähän trebleä lisää.
Antti1
30.06.2004 11:44:16 (muokattu 30.06.2004 11:45:39)
Mä säädän soundit yleensä näin: kitarasta tallamikki ja kaikki potikat täysille. Vahvarista eq puoleenväliin, kaiut yms. pois ja sitten säröä sen verran kuin haluaa. Sitten kieliä dempaten ja vapaana soitellen säädän samalla toisella kädellä eq:ta. Yleensä lähden siitä ettei bassoa ole liikaa, sitten säädän hiukan lisää keskiääniä erottuvuuden takia, jonka jälkeen yläpäätä silleen että ääni on kirkas ja pureva, muttei liian räikeä. Jos on jotain presenceä yms., niin ne pysyvät melko pitkälti keskiasennon tietämissä. Sooloja nauhoittaessa joskus käännän presenceä hiukan takaisin pehmentääkseni yläpäätä ja lisään eq:sta jonkin verran trebleä. Komppeihin ei kaikua ollenkaan, sooloihin aika hillitysti. Puhtaissa tykkään käyttää kaikua ja yksikelaisia.

EDIT: Jaha, sulla oli tele. Säröillä kompatessa käyttäisin itse tallamikkiä, pehmeissä soolosoundeissa kaulamikkiä ja puhtaissa sitä keskiasentoa. Tuo keskiasento on mun mielestä juurikin se soundi, jossa tele loistaa.
"Sun täytyy varoo mitä sä haluut, sillä sä saat sen." -A. McCoy
Keke Urlaub
30.06.2004 11:59:03

Telen mikkejä, volaa ja toneahan voi käyttää juuri niinkuin itse parhaaksi näkee.
Itse hieman musiikkityylistä riippuen soitan kompit tallamikillä, siten että tone on noin puolessa välissä, tai jos oikein rootsiblues on kyseessä, saapi tone olla vaikka kokonaan pois, jos siltä tuntuu. Sitten sellaisiin rock/metallisooloihin tone kannattaa pyöräyttää kaakkoon.
Keskiasentoa käytän nykyään vähemmän, ehkä se tosiaan sopii parhaiten puhtaille rämpyttelysoundeille.
Kaulamikki loistaa puolestaan sooloissa ja muissa melodioissa, joissa tarvitaan runsaasti sustainia. Lisäksi puhtailla tai lähes puhtailla soitettavat jazzit ja bluesit ovat hienoja. Kaulamikin kanssa suosittelen tonea täysillä, vola harkinnan mukaan.
If you can't beat the silence, be quiet.
McNulty
30.06.2004 13:46:36 (muokattu 30.06.2004 13:47:55)
Hieman offtopic menee tämä mutta menkööt.

Mulla on noita kaikenmaailman efektipedaaleita lattia täynnä ja jotta niissä pysyy joku tolkku niin mulla on sellainen kierrevihko jonne merkkaan eri stompboxien eri asetuksia ylös muistiin.

Eli yleensä homma menee siten että istun lattialla pedalboardin edessä, kaikki efektit pois päältä. Vahvistimesta mulla onkin aina FLAT-säädöt eli bass/mid/treble nupit keskellä. Sitten polkasen särön päälle ja haen potikoilla mieluisen saundin... näissä pedaaleissa potikat aina vähän vaihtelee, mutta esim fuzzissa on volume, tone ja gain niin yleensä säädän aluksi gainin sopivan mureaksi, sitten volumea lisää ja lopuksi tonella vielä tsekkaa ettei ole liian basso-voittoinen saundi, eikä liian treble-voittoinen (jollei sitten sattumalta halua omia ja naapurien korvia rikkoa) =) Kun särösaundi on valmis, kirjaan joko potikoiden paikat tai numeraaliset arvot vihkoon ylös ja siirryn seuraavaan pedaaliin.

...Yleensä läväytän EQ-spedun päälle ja liukukytkimillä haen sopivan saundin... sit sitä mukaan voi lisätä delayta, chorusta, reverbiä jne jne... Ja kaikista ottaa ylös ne arvot/paikat. Yleensä mulla jo päässä soi joku saundi mitä lähden omilla laatikoillani metsästämään. Esim, viimeksi oli tuo ihana Fuzz-saundi Foo Fightersin - Foo Fighters-levyllä viimeisessä biisissä nimeltä "Exhausted"...

Niin ja miun pedaalien järjestys on yleensä...
Volume, WahWah, EQ, Särö, Fuzz, EQ, Chorus, Flanger, Delay, Reverb, WahWah

tuo wah ja eq on siksi väreissä/kursiivilla kun ne voivat vaihdella paikkaa. Vaikuttaa saundiin jokseenkin paljon. Itseasiassa siksi olenkin ostamassa toista EQ:ta ettei tartte vaihdella paikkaa =) Hifistelyäkö? no jaa, ehkä kuitenkin enempi käyttömukavuutta =)

Niin juu, kompuraakin tulee joskus käytettyä, mutta aika harvoin... sen yleensä laitan tuohon särö-osaston eteen.

Mutta tosiaan, ihan kokeilemalla löytyy sopiva saundi... mulla saattaa mennä päiväkin kun etsin hyvää saundia, joten maltti on valttia tässäkin.
T-Bone
aoksman
30.06.2004 21:53:06 (muokattu 30.06.2004 21:57:38)
kiitosta vaan kaikille, lähinnä tuo vahvistimen eq olisi se mitä toivoisin enemmän tietää
ja noista mikeistä, ite oon vähän arka soittelemaan tallamikillä, tulee soitettua kompinkin tyylisiä hiutaleita kaulamikillä tai "keskiasennossa" jotenkin tuossa jammussa menee se soundi oikein erityisen raa'aksi kun laittaa tonea yhtään enemmän, mikähän avuksi?
Keke Urlaub
01.07.2004 21:32:23

kiitosta vaan kaikille, lähinnä tuo vahvistimen eq olisi se mitä toivoisin enemmän tietää
ja noista mikeistä, ite oon vähän arka soittelemaan tallamikillä, tulee soitettua kompinkin tyylisiä hiutaleita kaulamikillä tai "keskiasennossa" jotenkin tuossa jammussa menee se soundi oikein erityisen raa'aksi kun laittaa tonea yhtään enemmän, mikähän avuksi?

Kyllähän sitä tallamikkiä kestää käytellä, mutta laitappa vahvarista treble sinne klo 12 kieppeille, ja bassoa ja middleä saa olla hieman ronskimmin. Sitten säädät sillä kitaran tonella sellaisen itseä miellyttävän soundin. Tonea itse asiassa on hyvä jättää vähän "varastoon" vaikka sooloa varten.
If you can't beat the silence, be quiet.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)