AK 88 14.09.2004 19:31:40 | |
---|
kuinka suuri ero on trankku ja putki vahvisitimen äänen kovuuden ero suhteessa watteihin? jossain sanottiin että 30wattinen putkivahvarin ääni on niin kova että sillä ei voi soittaa kotona häiritsemättä naapureita. mä ite soittelin aluksi 50wattisella trankkulla mutta sen ääni ei pärjännyt rummuille millään vaan hukkui sen alle. Siten mä vaihoin sen 80wattiseen trankkuun ja rumpujen alta rupesi kuulumaan ääntä. |
Heavymies 14.09.2004 19:43:47 (muokattu 14.09.2004 19:44:15) | |
---|
kuinka suuri ero on trankku ja putki vahvisitimen äänen kovuuden ero suhteessa watteihin? jossain sanottiin että 30wattinen putkivahvarin ääni on niin kova että sillä ei voi soittaa kotona häiritsemättä naapureita. mä ite soittelin aluksi 50wattisella trankkulla mutta sen ääni ei pärjännyt rummuille millään vaan hukkui sen alle. Siten mä vaihoin sen 80wattiseen trankkuun ja rumpujen alta rupesi kuulumaan ääntä. No tähän ei kyllä oo tietääkseni mitään tarkaa tietoa tehty. Se tehomäärä on niin vahvistimesta kiinni. Watit ei kerro kaikkea! Se on kyllä totta, että noi putkivahvistimet on tehokkaampia. 50w putkikone riittää täydellisesti bändin kanssa soitteluun! Jaa vielä varaakin. Kyllä siitä 30w putkivahvarista lähtee jo niin paljon hönkää, että sitä ei voi pitää kovin isolla kotona. Silläkin pärjää jo bändin kanssa. Jossain hevijunttaörvellyksessä saattaa jäädä hiljaseks. Jumala ei vähennä elämästäsi soittamiseen käytettyä aikaa.
MULLA ON UUS VAHVARI! |
Volle 14.09.2004 22:05:56 | |
---|
.... Se on kyllä totta, että noi putkivahvistimet on tehokkaampia. .... Pikkutarkennus: 50 w trankkukoneessa ja 50 w putkikoneessa on molemmissa 50 w tehoa jne. Putkivahvistin vaan kuulostaa yleensä äänekkäämmältä kuin samantehoinen transistorivahvistin. On silti mahdotonta sanoa, minkä tehoinen vahvari on riittävä esim. bändisoittoon, koska muuttujia on paljon. Asiaan vaikuttaa esim. haluttu saundi (bassovoittoinen tarvitsee enemmän tehoa), kaiuttim(i)en herkkyys, tila, jossa soitetaan, muu bändi (koostumus ja etenkin rumpalin äänekkyys). Itse olen pärjännyt triossa 15-wattisella putkivahvarilla hyvin (tosin ison ja herkän kaapin kanssa). Jollekin muulle erilaisessa yhtyeessä toi ei riittäisi. Tulipas ympäripyöreetä tekstiä. Nam. |
VÄKIPÄÄ 15.09.2004 01:41:28 | |
---|
Tulipas ympäripyöreetä tekstiä. Kyllähän tuon tajusi! "Haista sinä, homo, vittu! Nyt lähetään vittuun täst sikalasta."
-Joku meidän bändistä. |
Henko 15.09.2004 10:05:31 | |
---|
Jossain hevijunttaörvellyksessä saattaa jäädä hiljaseks. Mitä vittua, onko muunkinlaista musiikkia olemassa!? If it's too loud, you're too old. |
Vemmy 15.09.2004 11:40:29 | |
---|
Mitä vittua, onko muunkinlaista musiikkia olemassa!? Se muu on sitä musiikkia... ;) Ihan aiheeseen, noista wateista kun aina tapellaan, niin tulipa tällainenkin vastaan, että Marshallin Valvestaten eräässä mallissa (en kommentoi laitetta muuten) on kuulemma tehot 100 wattia 4 ohmiin ja 50 wattia 8 ohmiin. Ja kaiuttimena 8-ohminen elementti. Eli, suomeksi, täydet 100 wattia saa irti vasta siinä vaiheessa, kun lykkää sinne 8-ohmisen lisäkaapin lisukkeeksi, muuten tämä 100-wattinen onkin 50-wattinen. Transistoripäätteethän kai käytännössä aina toimivat näin, eli mitä suurempi kuorma sen pienemmät tehot. Putkivehkeet ainakin usein taasen antavat saman tehon sillä alueella johon pystyvät, eli esim. normaali Marsun putkinuppi antaa sen saman tehon niin neljään, kahdeksaan kuin kuuteentoistakin ohmiin. Asiasta en mitään tiedä, mutta kyllä se nyt on näin. |
AK 88 15.09.2004 12:47:17 | |
---|
eli kurmitus vaikuttaa myös vai? tajusinkohan mä oikein.... siis jos mulla on 80wattinen trankkukombo johon saa lisä kaapin ja mä kytken sen niin ääni heikkenee? mikä on kaijutin pinta alan merkitys? |
Vemmy 15.09.2004 18:32:53 (muokattu 15.09.2004 18:33:24) | |
---|
eli kurmitus vaikuttaa myös vai? tajusinkohan mä oikein.... siis jos mulla on 80wattinen trankkukombo johon saa lisä kaapin ja mä kytken sen niin ääni heikkenee? mikä on kaijutin pinta alan merkitys? Riippuu kytkennästä. Usein kun kytketään lisäkaappi comboon, niin se tulee rinnan oman kaiuttimen kanssa, jolloin kuorma pienenee ja transistorivahvistimen antama teho watteina kasvaa. Eli, jos combossa on kahdeksan ohmin kaiutin, ja siihen länttää kahdeksanohmisen lisäkaapin, niin transistoripääte puskee enemmän tehoa siihen neljään ohmiin (8+8 ohmia rinnan = 4 ohmia) kuin kahdeksaan ohmiin. EDIT: Eli ääntä tulee enemmän. Kyllähän se kaiutinpinta-alakin vaikuttaa. Enemmän kuitenkin vaikuttaa useimmiten kaiuttimien herkkyys siihen, paljonko sitä ääntä ilmoille tulee. Asiasta en mitään tiedä, mutta kyllä se nyt on näin. |
Miikathebest 15.09.2004 18:45:24 (muokattu 15.09.2004 18:46:16) | |
---|
Yleensä transistorivehkeissä on kovempi soundi. Putkivahvistimissa taas on sellainen hyvä (ieo) pehmeä soundi. Äänen voimakkuus taas on putkivahvistimissa aivan toista luokkaa. Meillä reeneissä 100w valvestate täysillä ja 50w putkimarsu volume alle puolessa välissä, ja valvestate ei meinaa oikeen kuulua kunnolla(lattialta... vika toisen kitaristin korvien välissä:) ). |