Aihe: Jousien löysääminen
1
Hohhoijaa
10.09.2004 17:12:04 (muokattu 10.09.2004 17:12:15)
Kuulin että kun laittaa kitaran drop- vireeseen, pitäisi löysätä niitä jousia. Mitenkäs tällainen prosessi oikeen onnistuukaan?
maitoa perkele
Safaweb
10.09.2004 17:33:52 (muokattu 10.09.2004 17:35:19)
Ei niitä löysätä, vaan otetaan yksinkertaisesti pois (ei kaikkia tietenkään). Saatat myös joutua säätämään intonaatiota ja kaularautaa. Jos olet vaihtamassa paksumpia kieliä nykyisten tilalle, joudut ehkä laittamaan lisää jousia tallaan.
Hohhoijaa
10.09.2004 19:21:33 (muokattu 10.09.2004 19:22:05)
Aha, ymmärsin väärin

Entä jos noita rituaaleja ei suoritakaan?
maitoa perkele
Safaweb
10.09.2004 21:35:02
No silloin säädöt ei ole kohdallaan, esim. intonaatio tai kielten korkeus. Ei ole yhtä mukava soittaa.
Härski
10.09.2004 21:49:05
Ai esim. Dropped D? Onko floikka kitara? Jos ei, eikä paljoa kampea käytä, ei niitä jousia tartte ottaa pois eikä löysätä.
Lord of the strings
10.09.2004 22:00:19
Ja kiintellä tallalla ei tarvitse tehdä sen enempää säätöjä.
"Who are you? How did you get in?" "Well, i'm the locksmith and.. I'm the locksmith."|IHKK #14| "Eihän tässä lasissa oo pohjaa" -Mutsi Slide-putkesta.
Safaweb
10.09.2004 22:17:25
Ja kiintellä tallalla ei tarvitse tehdä sen enempää säätöjä.

Joutuu. Intonaatio ja kaularauta!
Lord of the strings
10.09.2004 22:19:53

No ei välttämättä. Oma skeba ei kärsinyt jos pisti Drop-Deehen. Mutta esim. Drop-C onkin jo eri asia.
"Who are you? How did you get in?" "Well, i'm the locksmith and.. I'm the locksmith."|IHKK #14| "Eihän tässä lasissa oo pohjaa" -Mutsi Slide-putkesta.
Safaweb
10.09.2004 22:24:28
Tottakai, jos nyt vaan sen paksuimman E-kielen laskee, niin ei se kauheasti vireeseen vaikuta kiinteällä tallalla.
kurmo
11.09.2004 01:06:11

Viisaat kitaragurut vittuilivat kaverille, ettei siihen kaularautaan oikeasti tarvitse useimmiten koskea ensinkään, ellei sitten esim. setin paksuus vaihdu dramaattisesti. Mene tiedä?
"En tiedä mikä täällä on menossa, mutta jatkakaa." -Gypsy
Dr. Muff
11.09.2004 05:37:15 (muokattu 11.09.2004 05:39:45)
Viisaat kitaragurut vittuilivat kaverille, ettei siihen kaularautaan oikeasti tarvitse useimmiten koskea ensinkään, ellei sitten esim. setin paksuus vaihdu dramaattisesti. Mene tiedä?

No näinhän se on. Säädetään tarvittaessa, ja tarvetta on, jos kaula menee kuperaksi, eli kielet ei mahdu värähtelemään, vaan sammuvat ylempään nauhaan tai relieffiä on liiaksi. Ei siis mikään automaatio. Sama pätee intonaatioon.

Ja floikkakitarassa (tai vaikka stratotyyppisessä tallassa jos on säädetty kellumaan) pitää ja voi säätää tallan asentoa jousien ankkuroinnista(bodyyn). Elikkä kompensoidaan kielien pienentynyttä vetoa niistä kahdeta ruuvista. Radikaalimmat muutokset tulee jousien lisäämisestä/poistamisesta. Rauha niitten trollien kanssa.
I Smell Urine
Hohhoijaa
11.09.2004 14:34:41
Juu, kitara on stratotyyppinen.

Kampea en ole oikeastaan koskaan käyttänyt.

Pitäisi varmaan opetella säätämään keppiä kunnolla. Perkele, olen tyhmä ihminen.
IMIK #17
VÄKIPÄÄ
13.09.2004 05:33:03
Ei niitä löysätä, vaan otetaan yksinkertaisesti pois (ei kaikkia tietenkään). Saatat myös joutua säätämään intonaatiota ja kaularautaa. Jos olet vaihtamassa paksumpia kieliä nykyisten tilalle, joudut ehkä laittamaan lisää jousia tallaan.

Kikkeliä kans!

Kiristämällä ja löysäämällä niitä ruuveja jotka kiinnittävät jouset bodyyn voi säätää tallan kulmaa! Eli virität haluamaasi vireeseen, katsot apaut miten paljon tallaa pitää vetää, kiristät ruuveja, viritätä, katsot, kiristätä tai löysäät, virität....

niminerkillä drop-C
"Haista sinä, homo, vittu! Nyt lähetään vittuun täst sikalasta." -Joku meidän bändistä.
Henko
13.09.2004 13:57:41

Mulla on semmonn käsitys että strtotyyppisellä tallalla pitää paremmin vireen jos on jäykähköt jouset. Eli jos ei käytä kampea ni kannattaa pitää kireellä. Eiks je, korjatkaa jos olen väärässä ja vastatkaa muutenki.
If it's too loud, you're too old.
T.S. S L A Y E R
13.09.2004 15:48:08

Mulla on BC Rich Beastissä 12-kielet ja vire on ollut nyt A-drop. Eli Bssä normaalisti. Huiman alhaalta saa munakkaiset saundit. Ja pitää tarpeen vaatiessa säätää jousia että pysyy kireellä. Nyt oon käyttänyt MacGyvermaisesti vibratokammen laittanut floikkatallan alle silleen ettei se talla katoa sinne alas.
Kun en jaksa muuten lukkoon laittaa.
Vaihdoissa ym. toimii tremlockit ym.
Vemmy
13.09.2004 18:17:52
Mulla on semmonn käsitys että strtotyyppisellä tallalla pitää paremmin vireen jos on jäykähköt jouset. Eli jos ei käytä kampea ni kannattaa pitää kireellä. Eiks je, korjatkaa jos olen väärässä ja vastatkaa muutenki.

Tiedä sitten onko tähänkään olemassa yleispätevää vastausta, toiset ovat tuota mieltä ja minä taas kaikkien yhden straton kokemuksella sanon että jaskat. Omassa toimii parhaiten kelluva talla ihan normaaleilla kolmella jousella (ei todellakaan ole jäykkä), ja pitää vireen taatusti. Talla jäykkänä ei pysynyt mielestäni yhtä hyvin. Niin, ja kampea en juurikaan käytä. Kokeilemalla se selviää.
Asiasta en mitään tiedä, mutta kyllä se nyt on näin.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)