Aihe: mikkien vahaus?
1
käsi
08.09.2004 06:30:38

aina törmää johonkin uuteen juttuu itelle. eli mitä tolla tarkoitetaan ja miksi? estämään "kiertoa"? vai mitä.
ja voisko joku kertoa millä vahaatte tai kannattaa vahata
ja vielä miten te sen teette
humppaa PERKELE
Heavymies
08.09.2004 08:35:46
No siis mikkien vahaushan tapahtuu niin, että laitat kattilaan vettä kiehumaan ja sitten toisen prukin/kattilan sinne sisälle johon laitat sen vahan. Olis hyvä ettei purkki missä vaha on koskis siihen kattilaan, koska helposti kärähtää se vaha siellä. Sitten kun vaha on sulaa upotat sen mikin sinne ja vähän kääntelet ja pyörittelet. Lopuksi nostat vain mikin sieltä kattilasta, annat "kuivua" ja teet viimeistelyt.
Mehiläisvaha on kuulemma paraasta tohon hommaan. Olen kyllä jostain parafiinistakin joskus lukenu, mutta kuulemma huonompi korkean sulamispisteen vuoksi.
Jumala ei vähennä elämästäsi soittamiseen käytettyä aikaa. MULLA ON UUS VAHVARI!
Safaweb
08.09.2004 09:07:24
http://www.projectguitar.com/tut/dip.htm

Tästäkin on ollut täällä ennen keskustelua. Hakua!
midprice
08.09.2004 11:23:25

Mehiläisvaha on kuulemma paraasta tohon hommaan. Olen kyllä jostain parafiinistakin joskus lukenu, mutta kuulemma huonompi korkean sulamispisteen vuoksi.

Ei vaan parafiini kovettuu ajan myötä ja alkaa murenemaan. Jos parafiiniin sekoittaa hieman mehiläisvahaa, niin vaha ei kovetu kivikovaksi, vaan pysyy tarkoituksen mukaisella paikallaan.
käsi
10.09.2004 10:22:19

vahauksen ideako on siis estää kiertämistä? antaako se kuinka hyväm suojan muuten mikille? eli pidentääkö mikin ikää, kun sinne ei pääse pöly tai muu lika?

en ole ikinä ennen tätä törmännyt ko. asiaan
humppaa PERKELE
midprice
10.09.2004 11:38:49

vahauksen ideako on siis estää kiertämistä? antaako se kuinka hyväm suojan muuten mikille? eli pidentääkö mikin ikää, kun sinne ei pääse pöly tai muu lika?

en ole ikinä ennen tätä törmännyt ko. asiaan

Kyllä se mikin kuori antaa sen suojan sille käämille paremmin kuin vahaus, tai no voi se kyllä vähän suojatakin. Mutta tosiaan vahauksen tarkoitus on se, että mikin käämi ei lähde värähtelemään ja näin ollen tuota niitä tahattomia kiljahduksia ja ulvaisuja mitä monet halpismikit tekee, kun soitellaan vähänkin lujempaa. Joissakin mikeissä tämä on hoidettu epoksilla ja joissakin lakalla, näitä mikkejä ei välttämättä vahaus auta.
käsi
11.09.2004 15:44:28

eli enpä taida kokeilla tota vahausta, oman kitarani mikit toimii mainiosti.

ehkä opettelu mielessä tota voisi kokeilla jos olis huonomikkinen kitara
hulluus on hulluudessa
viltsu77
14.09.2004 05:40:59
Ketkä oikeesti vahaa mikkejään? .. onx äänen laadussa nii mieletön ero sen jälkeen? .. vahaaks tääl joku mikkejä?
midprice
14.09.2004 09:20:20

Ketkä oikeesti vahaa mikkejään? .. onx äänen laadussa nii mieletön ero sen jälkeen? .. vahaaks tääl joku mikkejä?

Minä vahasin Tokaini mikit, kun oli kiljuntaa ja ulinaa jatkuvasti treeneissä, eikä mitään kontrollia siihen vinkunaan. Auttoi minun tapauksessa.

Ei se oikeastaan äänenlaatuun vaikuta, alentaa vaan kiertoherkkyyttä. Eli jos hallitsematon kierto on ongelma, niin mikkien vahaus (tai vaihto parempiin) voisi olla ratkaisu.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)