Aihe: Mitä opetella ennen kitaratunteja?
1
Noobi
30.09.2004 19:30:45
Ajattelin aloittaa kitaratunneilla käymisen lähiaikoina ja kysyn siis pitäisikö minun opetella jotain perus soituja tai vastaavaa ennen tunneille menoa?
tommiot
30.09.2004 19:37:30
Barresoinnut ja avoimet kolmisoinnut kannattaa opetella. Ainakin mulla ne tuli kun menin tunneille.
Pastilli?
biibob
30.09.2004 20:07:07
Sinä voit mennä tunnille ihan vapaasti, vaikka et osaisi ottaa kitaran kaulalta edes c:tä. Opettaja on sitä varten, että hän opettaa. Ei hän lopeta sinun tuntejasi, jos et satu vaikka osaamaan barre sointuja.
Jos joku olisi nimettävä jumalan jälkeen niin se on Jimmy Page.
Lord of the strings
30.09.2004 20:07:58
Onhan se ihan hyvä opetella vähän sointuja ennen tunnillemenoa. Perussoinnuilla pärjää varmasti aluksi. Opettele vaikka C, D, E, G, A ja niistä mollit (ehkä seiskat).
Noilla pääsee jo jotenkunten alkuun. F voi tuntua aluksi hiukan vaikealta, mutta kyllä se siitä, kunhan sormiin tulee lisää voimaa ;)
"Who are you? How did you get in?" "Well, i'm the locksmith and.. I'm the locksmith."|IHKK #14| Pastilli?
Hohhoijaa
30.09.2004 20:13:04 (muokattu 30.09.2004 20:13:18)
Niin, ei mitään tarvitse osata ennen kitaratunteja.

Ei yhtään mitään.
Kirkan paska, ei siis hai. Pastilli? IMIK #17 IHKK #17
taikakameli
30.09.2004 20:29:24
Ei tarvitse opetella mutta ei siitä haittaakaan ole. Ite soitin vuoden kotona levyiltä ja tabulatuureista opetellen ja sit vasta menin tunneille.
paskaa
käsi
30.09.2004 20:40:01

ideahan on että menet oppimaan sinne, ei sun tarvi osata mitään. toki nopeuttaa etenemistä jos osaat jo jotain perusjuttuja kuten barresoinnut ja avoimet soinnut.
kohta ne ottaa avaimet pois
biibob
30.09.2004 22:45:49
Mutta älä ota mitään paineita siitä, jos et satu osaamaan jotain sointuja. Ei siellä tunnilla aleta mitään testiä pitämään. Ope todennäköisesti saattaa heittää sulle esim."soita c sointu" ja tässä hän pyrkii saamaan kuvan millä tasolla olet. Jos et satu tietämään silloin mistä c otetaan niin no problem, todennäköisesti seuraavalle tunnille tultaessa tiedätkin sen.
Roadari
05.10.2004 11:18:46
"Ainakin soitan sitä oikein päin!"

Roadari
"Maailmassa monta on ihmeellistä asiaa."
Etevä
06.10.2004 15:39:32

Kitaratunneillahan ne oikeastaan opetetaan, mutta mikään ei estä sinua ottamasta hieman tuntumaa ja pohjaa kitaransoittoon kotona. C-duuri, A-duuri, Am, G-duuri, D-duuri ja D-molli ovat helposti harjoiteltavissa saatavilla olevista sointutaulukoista. Itse opin ne ja muutamat muut soinnut kitarasta ennen kun menin itse kitaratunneille. Osasin myös etukäteen soittaa korvakuulolta, se on pianisteilla yleinen etu :)

Mutta eipä sinun väkisin tarvitse mitään ruveta opettelemaan ennen tunteja, siellä kyllä opetetaan. Barresointuihin pitää olla jo hieman kitaran kaulalle kehittyneet sormet, jotka sitten tulevat ajan myötä.
-Tekijä
Lassa
06.10.2004 23:48:23
No sen verran voisin olla edellisten kanssa eri mieltä, että jos haluaa oppia soittamaan eikä vain näyttämään hyvältä peli sylissä, niin ei kannata opetella paljoakaan, ainakaan oikean käden tekniikkaa ennen tunteja. Väärin opetellun huonon tekniikan korjaaminen on nimittäin aika ilkeää puuhaa, lihasmuisti kun istuu suhteellisen tiukassa. Vasemman sormia kannattaa vahvistaa ja nopeuttaa naputusharjoituksilla(siis naputtelet tasarytmissä pöytää ja vetelet pitkin sitä sormenpäillä ilman että rystyset joustaa -siis kämmenpohja irti tasosta) ja totutella sormenpäitä kielikosketukseen(ota pikkurilli ajoissa tähän treeniin mukaan, se on enemmän kuin käyttökelpoinen!!). Barret ja muut jätä suosiolla opettajan hermolle, niissä oikea ranteen asento on aika merkittävä. Onnea vaan tämän harrastuksen kanssa, kysyy hermoa, mutta antaakin aika paljon(kun olet soittanut kaksikymmentä vuotta).

Pelottelee Lassa
biibob
07.10.2004 22:35:52
No mä olin soittanut 1.5 kuukautta akustisella, niin sain sähkökitaran ja menin yksityisopetukseen. ekalla tunnilla opeteltiin barresoinnut. Tuohon aikaan minä kylläkin soitin päivässä kaiken aikaa. Siis kirjaimellisesti. Koulupäivisinkin tuli soitettua 7tuntia ihan tavallisesti. Viikonloppuisin 10-14tuntia. Innostus oli niin hirveän kovaa. Minä en siis oikeasti tehnyt mitään muuta,kuin soitin. Koulussa oli pakka käydä, mutta heti koulusta päästyäni ja kotiin tultuani aloin soittamaan. Tavallaan soitin klo 15-23. Kumpa vieläkin soittaisin yhtä paljon. Nykyisin soitan enää 3 tuntia päivässä. Sekin kyllä on paljon lukion rinnalla. Eli muistat vain harjoitella. Soittotunneilla ei niinkään opita muuta kuin tekniikat. Harjoittelu tapahtuu kotona. Jos et harjoittele kotona, niin taatusti siusta ei tule hyvä soittaja.
Mesa/Boogie
08.10.2004 16:26:49
No sen verran voisin olla edellisten kanssa eri mieltä, että jos haluaa oppia soittamaan eikä vain näyttämään hyvältä peli sylissä, niin ei kannata opetella paljoakaan, ainakaan oikean käden tekniikkaa ennen tunteja. Väärin opetellun huonon tekniikan korjaaminen on nimittäin aika ilkeää puuhaa, lihasmuisti kun istuu suhteellisen tiukassa. Vasemman sormia kannattaa vahvistaa ja nopeuttaa naputusharjoituksilla(siis naputtelet tasarytmissä pöytää ja vetelet pitkin sitä sormenpäillä ilman että rystyset joustaa -siis kämmenpohja irti tasosta) ja totutella sormenpäitä kielikosketukseen(ota pikkurilli ajoissa tähän treeniin mukaan, se on enemmän kuin käyttökelpoinen!!). Barret ja muut jätä suosiolla opettajan hermolle, niissä oikea ranteen asento on aika merkittävä. Onnea vaan tämän harrastuksen kanssa, kysyy hermoa, mutta antaakin aika paljon(kun olet soittanut kaksikymmentä vuotta).

Samaa mieltä.

Oikeesti kannattaa jättää minimiin toi etukäteen opettelu. Teen tän vuoden suht aktiivistesti opettajan hommia ja se tuottaa ihan järkyttävän paljon ylimääräistä duunia kun jengi on opetellu puoli vuotta Metallicaa netistä haetuista tabulatuureista. On nimittäin tullu sellaisia nakkisormi tapauksia vastaan että epätoivo iskee. Yks sormi on otelaudalla ja muut nyrkissä sen alla.

Perustekniikka on kuitenkin sen verran tärkeä juttu että kannattaa jostain ottaa selville mitä se noin niinku suurinpiirtein tarkoittaa.

Mulla on tällä kaudella mul on ollu noin kahdeksan viikkoa opetusta ja tässä vaiheessa ihan nollasta aloittaneet asiasta todella innostuneet on paljon paremmassa tilanteessa kuin nää itse huonoja tapoja puoli vuotta oppineet.

En toki väitä että itse opiskelu olis pelkästään pahasta, mutta jostain pitäis kuitenkin hakea se perustietämys siitä miten ne nakit pitäis olla siinä kaulalla... Ja miten sitä plekua noin niinku suurinpiirtein pidetään kädessä.

Että tällainen tilitys vähän viiniä maistelleelta opettajalta...
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)