Aihe: miten jimin tyyppinen saundi?
1
Seeker
27.09.2004 20:09:09
Mulla on kitarana Fenderin mehiko strato, vahvistimena Behringer gm108 ja fuzina Roger Mayerin axis. Niin miten siitä saa edes vahän sen tapaista saundia kun jimillä tai sellaista joka on custom soundin ääni näytteissä? Kun tuppaa olemaan vaan sellasta matalan oloista surinaa.
Nazareth
27.09.2004 20:29:47
Saundi lähtee loppujen lopuksi sormista. Jimi käytti lisäksi jonkin sortin Univibe-efektiä tiemmä.
"Two witches watch watches, which witch watch which watch?"
kivi
27.09.2004 21:06:26 (muokattu 27.09.2004 21:07:54)
Saundi lähtee loppujen lopuksi sormista. Jimi käytti lisäksi jonkin sortin Univibe-efektiä tiemmä.

Nyt ei ongelma tosiaankaan oo efekteissä, vaan sormissa. Jos nyt jonkun laitteen haluaa ostaa, niin hanki vaikka Voxin wah-pedaali avuksi ja opettele nuotteja bendatessa käyttämään sitä samaan aikaan, pistä kitara "puhumaan". Tarkkuus ja luja ote kitarasta sen soundin kuitenkin lopulta tekevät.

Mä olin myös pettynyt, kun lopulta sain hankittua elämäni ensimmäisen sähkökitaran, eikä se kuulostanut yhtään Band Of Gypsys Liveltä. Aika monta vuotta meni, ennenkuin kitaran kaikki metalliosat hihnatappeja myöten lähti soimaan mukana. Vieläkään ei kyllä kuulosta samalta, mutta hyvänä päivänä ehkä jollain muulla tapaa siedettävältä.

Putkivahvistin on ehdoton, jos haluaa fuzzista hyvää sointia.
"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)    
Härski
27.09.2004 22:10:20
Joo, ei se meikäläisenkään Squieri ihan Pulliaiselta aikanaan kuulostanut, eikä Järvisestä ollut tietoakaan. Vasta nyttemmin on alkanut ns. ominaissoundi alkanut minunkin sormista muodostumaan, josta en pääse eroon, vaikka olisi mitkä vehkeet. Tosin, sehän olisi se ideaalein asia, eli saada omaksi tunnistettava soundi.
Seeker
27.09.2004 23:48:01
Selvä. Kiitos vastauksista ei kai sitten vaan muuta, kuin lisää treeniä.
M-Juhana
28.09.2004 09:24:17

Joo, ei se meikäläisenkään Squieri ihan Pulliaiselta aikanaan kuulostanut, eikä Järvisestä ollut tietoakaan. Vasta nyttemmin on alkanut ns. ominaissoundi alkanut minunkin sormista muodostumaan, josta en pääse eroon, vaikka olisi mitkä vehkeet. Tosin, sehän olisi se ideaalein asia, eli saada omaksi tunnistettava soundi.

Jeps, parempi hyvä oma saundi ku huono kopioitu.
Raja asiantuntijuuden ja kaikkitietävyyden välillä on hiuksenhieno -Jusstus-
Feggy
28.09.2004 11:02:07

Tarpeeksi paksut kielet, riittävän korkealle otelaudasta, etumikki ja voimaa niihin sormiin. Siitä lähdetään.
Less is more.
Volle
28.09.2004 11:13:56
Tarpeeksi paksut kielet, riittävän korkealle otelaudasta, etumikki ja voimaa niihin sormiin. Siitä lähdetään.

Mä muistelin "jostakin lukeneeni", että Jimi veti suht ohuilla kielillä ja useimmiten puoli tai koko sävelaskeleen alaspäin viritettynä.
Nam.
M-Juhana
28.09.2004 12:39:48

Mä muistelin "jostakin lukeneeni", että Jimi veti suht ohuilla kielillä ja useimmiten puoli tai koko sävelaskeleen alaspäin viritettynä.

Hmm. kovin ohuet kielet ja ½-kok sävelaskeleen alas virittäminen ei oikein ole paras ratkaisu, kovin ovat "plötkyt" kielet tatsiltaan sitten. Usien puhutaan enempi, et (esim, SRV) on kielet 14-15 sarjaa ja sit on vire esim Eb.

Mut kaikkeehan on jossain kokeiltu.
Raja asiantuntijuuden ja kaikkitietävyyden välillä on hiuksenhieno -Jusstus-
kivi
28.09.2004 12:47:04

Tää on yleinen väärinymmärrys. Kas, siihen aikaan (kieliä kun valmistettiin lähinnä jazzkitaran standardeihin) kaikki alle .014 kielet oli ohuita, joten "ohuet" kielet saattoivat olla esim .010 tai .011

Myös käännöksissä on tulkittu termi "rock'n'roll strings" tarkoittamaan ohuita kieliä, mitä se ei suinkaan ole. Se tarkoittaa sitä, että setissä on punomaton G-kieli.
"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)    
Volle
28.09.2004 19:01:33
Joo, tarkoitin "suht ohuilla" aikakaudelle ohuita kieliä.

En tiedä onko näihin luottaminen (nopea googletus), mutta näissä viitattaisiin aika ohuisiin kieliin:

http://www.musicplayer.com/lounge/setups/hendrix.htm
http://www.geocities.com/SunsetStrip/8157/jhgear.html
http://guitargeek.com/rigview/354/
Nam.
sikanaama
28.09.2004 20:14:35 (muokattu 28.09.2004 20:15:05)
Saundi lähtee loppujen lopuksi sormista.

Jos se on sittenkin kiinni vain siitä mitä korvat haluavat kuulla.
COMPASS, Helps you navigate through uncharted deserts.
Mako
28.09.2004 21:30:12

Jos se on sittenkin kiinni vain siitä mitä korvat haluavat kuulla.

Hehe, totta tuokin puoli.

Soundi on minusta semmonen juttu ettei se siitä funtsimalla ja liikaa säätämällä ainakaan parane. Ainakaan MUITTEN soundien funtsimisella..muutenkin liian hypetetty juttu. Soittoa vaan, perkele, jonain päivänä huomaa löytäneensä oman juttunsa.
"Kuka minä on? Missä minä on? Kun nyljetty on nahka mustan hevosen ja lampaan olen alaston."
biibob
28.09.2004 21:56:36 (muokattu 28.09.2004 21:57:04)
Mun mielestä sinun kannattaa tässä vaiheessa keskittyä enemmän treenaamiseen, kuin kamojen ostoon. Jos välttämättä haluat jimin soundiin vielä panostaa kamavarustelussa, niin wah pedaali olisi aika hyvä hankinta. Uni-vibea soundia en lähtisi vielä ostelemaan, ne esim. ovat hintaluokaltaa 200+ e.
Jos joku olisi nimettävä jumalan jälkeen niin se on Jimmy Page.
Miikathebest
28.09.2004 22:04:01

Kannattaa keskittyä saamaan ne pari säveltä soimaan kunnolla, ja sitten vasta lähteä nopeisiin juoksutuksiin ja tilutukseen.

Vibrato ja venytykset kunniaan.
Ota se mikä on paras, äläkä valita!
Miika Rocks It
Niskamies
29.09.2004 12:31:16
http://guitargeek.com/rigview/354/

Ainakin Dunlopin waheissa tulee mukana paperi jossa sanottiin että henkka käytti fuzzia ennen wahia, mutta mitenpäin se nyt oikeasti on?
Meitsi on meshissä.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)