Aihe: liima ja pulttikaulan ero
1 2
käsi
16.09.2004 18:59:14

eli siis mikä ero näillä on? en tarkoita sitä että toisessa on pultit ja toisessa ei. vaan miksi toinen on toista parempi, mitä etuja ja haittoja näissä on? jäänyt jostain syystä epäselväksi
hulluus on hulluudessa
tommiot
16.09.2004 19:03:42 (muokattu 16.09.2004 19:04:28)
No liimakaulassa on (yleensä. Eiköhän hyvä pulttikaula oo parempi kuin huono liimakaula) parempi sustaini, mutta sitä on vähän vaikeempi alkaa vaihtamaan, jos sattuu hajoomaan.
käsi
16.09.2004 19:08:19

näin olen ymmärtänyt, aika moni kitaraa rämpyttelevä tuttu sanoo että pulttikaulat on niiden mielestä persiistä ja ei kannattaisi hommata. itellä on ollu pulttikaulanen kitara aika kauan ja mitään huonoa en oo huomannu. kai tää on makuasia ja kitara merkki ja valmistaja (valmistusmaa) vaikuttaa laatuun
hulluus on hulluudessa
Härski
16.09.2004 21:04:25
Jos kerran pulttikaula olisi jotenkin huonolaatuisuuden merkki, niin miksi kalleimmissakin ja laadukkaimmissakin Stratocastereissa on pulttikaula? Eli ei mitään väliä, kuhan se on hyvä.
makoskela
17.09.2004 08:16:17
Jos kerran pulttikaula olisi jotenkin huonolaatuisuuden merkki, niin miksi kalleimmissakin ja laadukkaimmissakin Stratocastereissa on pulttikaula?

Lisätäkseni tähän... jos pulttikaulat olisivat huonoja niin miksiköhän niin suuri joukko tiluttaja-staroja ja muita
kitaralegendoja käyttäisi pulttikauloja?

Ei sen puoleen, kyllä kunnon runkoläpibodyn-skeba kelpaisi.
Kaikki on annettu - mitään ei saatu.
Härski
17.09.2004 20:48:56
Ei sen puoleen, kyllä kunnon runkoläpibodyn-skeba kelpaisi.

Toki, toki... siitä vain uupuisi se kunnon klangi, mutta sitähän ei välttämättä se naapurin "oon kaks vuotta soittanu ja osaan metallican kaikki soolot!!1"- pojan kloppi paljoa perusta.
poppamies
17.09.2004 21:42:38 (muokattu 18.09.2004 18:33:33)

No tämä on niitä ikuisuuskysymyksiä. Toinen tykkää äidistä j.ne. Taitaa olla enemän tällainen Fender - Gibson kisa. Sanoisin jopa näin että mitä kokemattomampi soittaja niin sitä enemmän kiinnitetään huomiota tällaiseen sivuseikkaan. Ne on vain yksinkertaisesti erillaisia ratkaisuja. Hyviä molemmat. Ei se kuitenkaan levylle asti kuulu. Tai jos joku kuulee niin on todella guru. Toki Gibsonin soundin erottaa Fenderin saundista, mutta se on kokonaan toinen juttu.
"G-strings are for strippers"
Lennu
18.09.2004 18:17:38

Oli tästä just torstaina Nevalaisen Matin kanssa juttua, kun käytiin custom-shopissaan Tampesterissa (uudet tilat pub kantiksen naapurissa)

Liimakaulat on pääosin kalliimpia siksi, että ne on hankalampia tehdä tilttikulmineen ja hiomisineen. Suuren suurta sustaineroa ei juurikaan ole. Kuka sitä puuta kuuntelee korva kiinni lankussa, että soiko se millisekunnin kauempaa kuin toinen? No varmasti joku, mutta pääosin sillä ei ainakaan kovin arvostetun kitaranvalmistajan mielestä ollut merkitystä.
AK 88
19.09.2004 11:26:46
liima kaulausissa ei taida olla kaulan säätö mahdollisuutta?
mutta en mä tiiä onko sitä kaikissa pultti kauloissakaan.
miten akustisenkitaran kaula luokitellaan?
85423321
19.09.2004 15:04:16
Bisnesmies sanoisi että pulttikaula on parempi, koska on halvempi ja nopeampi valmistaa -> enemmän voittoa.
Muusikko sanoisi että ovat ominaisuuksiltaan erillaisia, muttei voi pistää paremmuusjärjestykseen.
George W Bush: "I know the human being and the fish can coexist peacefully."
Lord of the strings
20.09.2004 10:18:35
Paskan väliä, kunhan soitto kulkee.
"Who are you? How did you get in?" "Well, i'm the locksmith and.. I'm the locksmith."|IHKK #14| "Eihän tässä lasissa oo pohjaa" -Mutsi Slide-putkesta.
Robert
21.09.2004 09:43:56
Paskan väliä, kunhan soitto kulkee.

Näinhän se on.
Aina sattuu, muttei koskaan tapahdu.
käsi
22.09.2004 16:54:41

sitä pientä eroa tässä yritin tarkentaa. itellä on pulttikaulanen ja liimakaulanen kitara kotosalla. ja mitään eroa ite en ole huomannut. tosin pulttikaulanen on mun suosikki, mutta se johtuu ihan siitä että se on epin les-pauli.
sen mallin kitaroista olen aina pitänyt ja soundista
hulluus on hulluudessa
kjh
23.09.2004 08:57:35
Hmm, viimeksi kuin kokeilin epin les paulia, niin siinä oli liimakaula...

Karri
M-Juhana
23.09.2004 09:54:54

sitä pientä eroa tässä yritin tarkentaa. itellä on pulttikaulanen ja liimakaulanen kitara kotosalla. ja mitään eroa ite en ole huomannut. tosin pulttikaulanen on mun suosikki, mutta se johtuu ihan siitä että se on epin les-pauli.
sen mallin kitaroista olen aina pitänyt ja soundista

Jos tuntuu mukavalta kitaralta niin hyvä. Mut kuriositeettinä , et Les Paul liennee yksi "standardi" liimakauloista.
Raja asiantuntijuuden ja kaikkitietävyyden välillä on hiuksenhieno -Jusstus-
saha
23.09.2004 12:29:46
Pulttikaulalla on helpompaa päästä ylimmille nauhoille.
Ota poika ohvia. Ostan wahin, tarjoa omaasi.
skebajaba
23.09.2004 15:20:52
Jos tuntuu mukavalta kitaralta niin hyvä. Mut kuriositeettinä , et Les Paul liennee yksi "standardi" liimakauloista.

jep, eli tähän sanoisi "pro" äijjät joiden mielestä pulttikaula on kakka että lessu ei voi olla pulttikaulainen.
-mikä olisikaan v****maisempaa kuin epävireinen tinnitus?-
Jaba
23.09.2004 22:11:45
Pulttikaulalla on helpompaa päästä ylimmille nauhoille.

Mun mielestä se on toisin päin. Vai johtuuko sen mun SG:stä, koska siinä on tupla soololovet (oikea nimitys?).
Jormaakin kiinnostaa.
lxi
24.09.2004 02:05:08
Mun mielestä se on toisin päin. Vai johtuuko sen mun SG:stä, koska siinä on tupla soololovet (oikea nimitys?).

SG on varmaan sarvettomia kitaroita (Flying V jne.) lukuunottamatta paras mahdollinen tuossa suhteessa, ylänauhoille pääsee käsiksi selvästi paremmin kuin vaikka Stratossa.
The fact that no one understands you doesn't make you an artist.
käsi
24.09.2004 15:26:36 (muokattu 24.09.2004 15:28:52)

Hmm, viimeksi kuin kokeilin epin les paulia, niin siinä oli liimakaula...

Karri

toi mun epin les-pauli on ostettu joskus 95 vai oliko se 96.
en ole 100% varma tosin koska en ole ottanut pultteja irti, että pitääkö ne pultit vain sen kaulantakana olevan metalli laatan paikoillaan vai meneeko kaulaan asti. mutta pulttikaulaselta se vaikuttaa enemmän kuin liimakaulaiselta. tosin en ole muutenkaan kitaroiden anatomiaan kovinkaan paljon tutustunut, kuin vasta nyt. pääasia on ollut mulle että kunhan toimii ja jotain osaa säätää.
hulluus on hulluudessa
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)