Aihe: Rumpujen opettelu
1
DigiDrummer
18.12.2004 22:58:58
Hommasin juuri Rolandin sähkörummut. Sähkörummut siksi, että rivitalossa ei pysty oikeilla oikein soittamaan. Nyt olisi tarvetta alkaa opettelee määrätietoisesti rumpujen soittoa.

Kokemusta on 3 vuoden koulubändikeikkailusta lähinnä sijaisrumpalina (laulu muuten), perus kompit menee, mutta nyt olis tarvetta syventää osaamista ja pyrkiä saamaan jonkinlaisen opetusvideon/kurssimateriaalin tai vastaavan avulla peruasiat kuntoon ja sitten pikkuhiljaa lisätä vaikeutta.

Voisko joku suositella hyvää materiaalia tai metodia miten päästä eteenpäin? Pelkkä hakkaaminen musan tahdissa tai taustabiisien perässä naputtaminen kun ei ole mitenkään erityisen palkitsevaa eikä hirveesti kehitäkään. Eli haastetta ja mielikuvitusta lisää jonkinlaisen opetussysteemin kautta olis kiva saada.

Kiitos avusta etukäteen!
kivi
19.12.2004 00:18:30
Voisko joku suositella hyvää materiaalia tai metodia miten päästä eteenpäin? Pelkkä hakkaaminen musan tahdissa tai taustabiisien perässä naputtaminen kun ei ole mitenkään erityisen palkitsevaa eikä hirveesti kehitäkään. Eli haastetta ja mielikuvitusta lisää jonkinlaisen opetussysteemin kautta olis kiva saada.

Joo, sopiva ja samanhenkinen rumpumaikka on ehdoton neuvoja. DAFRY on mun käsittääkseni paikka, josta rumpumaikkoja on helpoin etsiä, löytynee netistä.

Kannattaa valita sellainen, jonka kanssa tulee juttuun. Kaikille ei sovi samat harjoitukset, mutta hetken kuunneltuaan hyvä opettaja tietää neuvoa jatkoon.
"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)    
LumPus
19.12.2004 00:25:21
joo suosittelen opettajaa. ihan jo sen takia että vaikka muuten itseopiskelisit, pätevä äijä karsii mahdolliset tekniikkavirheet jo ihan alussa pois.
Kotiopiskeluun Leevi Leppäsen Rokkaavat Rummut kirja, toimii itseopiskelussa, ja useat opettajat käyttävät sitä oppimateriaalina.
Kannattaa kysellä täällä, Daffin foorumeilla ja kaikissa mahdollisissa paikoissa kun kysyttävää tulee, kannattaa tutustua jos mahdollista rumpaleihin jotka tietävät asioista.. Ja suosittelen edes muutamaa rumputuntia ottamaan.

Just my 2 cents
Elämä vie liikaa aikaasi!!!
DigiDrummer
19.12.2004 02:45:42
Jotenkin tuntuu näin "aikuisvuosina" hankalalta lähtee hakee opetusta. Ikää on 35+ ja en tiedä miten nuo opettajat suhtautuu tähän ikään ehtiseeseen "aloittelijaan".

Kiinnostus olisi todella kova saada tästä uusi mielenkiintoinen harrastus. Rytmi on veressä, musiikkia olen harrastanut koko ikäni, bändissä laulajana ja akustista kitaraa soittelen omaksi ilokseni. Joku hullu kaverini kutsuu Gene Krupaksi, mutta se liittynee yleiseen rytmitajuun ja "ilmarummutukseen", joka toki on kehittänyt myös motoriikkaan ihan aidosti.

Soittelin äsken uudella Roland TD-6KV setilläni äsken kolmisen tuntia taustabiisien mukana ja sainpa ekan tallennuksenkin tehtyä. Ei se nyt ihan hirveetä ole vaikka itse sanonkin ja fiilis alkaa kohota - varsinkin kun se ei ole pelkkää peruskompin jauhamista.

Tilasin tuon Rokkaavat Rummut kirjan samantien. Katsoin myös Daf Ry:n sivuja. Oliskohan kellään heittää suosituksia noista opettajista pääkaupunkiseudulla?

Vielä pitkän vastauksen lopuksi, heitän kysymyksen noista sähkörummuista. Mitenköhän ne saisi parhaiten soimaan himassa? Ylimääräiset stereot löytyy johon olen ne kytkenyt, myös PC vieressä. Ongelma tuntuu olevan volyymi suoraan stereoilta soitettaessa, taustabiisi kun kuuluu ihan liikaa yli niin ettei rumpuäänistä saa oikein fiilistä, tasapaino siis pielessä. Aivoista saanee balanssin kuntoon, mutta miten saada lisää dynamiikkaa ääneen, erityisesti bassari tuntuu olevan aika heikko?
kivi
19.12.2004 03:35:28 (muokattu 19.12.2004 03:36:01)
Jotenkin tuntuu näin "aikuisvuosina" hankalalta lähtee hakee opetusta. Ikää on 35+ ja en tiedä miten nuo opettajat suhtautuu tähän ikään ehtiseeseen "aloittelijaan".

Siinä kuin muihinkin, sanoisin (lienen vähän sua vanhempi). Jossain iässä pitää aloittaa:-)

Ei siellä tunneilla tarvi loputtomiin olla. Käyt soittamassa vähän että ne kuulee ja osaa arvioida, ja kysyt, millaisia asioita kannattaisi eniten harjoitella, ja miten. Kyllä se opettajakin tajuaa, ettei aikuisella oo aikaa eikä tarvettakaan tulla joka viikko tunnille, ja toisaalta motivaatio treenata yksin on aivan eri.

Mä olen ottanut aina silloin tällöin aikuisiälläkin asiakseni treenata rumpuja muutaman vuoden välein. Tekee ihmeitä muulle komppaukselle ja taimin pitämiselle, vaikka tiedän ihan hyvin, ettei musta tullut koskaan rumpalia.

Pianotunneille vois kyllä mennä...
:-)
"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)    
DigiDrummer
19.12.2004 15:16:44
Näin se taitaa olla. Mulla tosin ei ole taustaa edes niihin alkeisiin, tyypillinen bändijäsen, joka huvikseen kokeili rumpuja 20 vuotta sitten ja oppi soittamaan muutaman peruskompin tyydyttävästi ja sen jälkeen kun ei ollut apuja jäi homma sille tasolle. Nyt tosiaan aikuisiällä jaksas keskittyä tohon opetteluun, joten taidanpa maanantaina metsästää opettajaa joka jaksas kattoo meikäläisen räpeltelyä muutaman tunnin. Jos opettaja on sitä mieltä, että tosta jotain saattas tullakin niin miksi ei tosiaan ottaa tunteja 3-4 kertaa vuodessa ihan kehityksen vuoksi.

Kuten huomaatte, tarvitsen vain rohkaisua ja joten kyllä se siitä lähtee ;-)
jhoik
19.12.2004 23:00:16
Eka asia varmaan on se että osaat pitää kapuloita sillä tavalla että et riko käsiäsi, netistä löytyy tästä varmaan enemmän, kokeile googlea. Sitten kokeilet harjoitella soittamaan selkä suorassa ja ranteita käyttäen. Yksi asia mitä minulle on joskus opetettu on neljään laskeminen komppia soittaessa. Eli; yksi (basari) - kaksi (virveli) - kolme (basari) - neljä (virveli). Metronomin kanssa kannattaa harjoitella. Kaikista vaikeinta on opettaa niitä eri käsiä toimimaan "epärytmissä", vedä vaikka peruskomppia ja sitten ajoitat virvelin iskuja eri tahdeissa - soita jotain kuvioa, muuten harjoitus ei toimi. Tee sama mutta bassorummulla. Sitten vaikka sillä haikkakädellä. Sitten ne perusfillit kannattaa opetella, aluksi hitaasti. Kuuntele Metallicaa ja opettele lyömään tomit samaan tahtiin läpi kuin Mr.Peruskomppi, kannattaa valita joku hitaampi biisi. Eiköhän noilla eväillä jo jotain saa aikaan.
Vapaata tilaa myytävänä.
baron
19.12.2004 23:12:18

Jotenkin tuntuu näin "aikuisvuosina" hankalalta lähtee hakee opetusta. Ikää on 35+ ja en tiedä miten nuo opettajat suhtautuu tähän ikään ehtiseeseen "aloittelijaan". ?

Toisinpäin: Jos sun opettajasi iästä riippumatta osaa sen verran, että koet hänellä olevan sulle jotain annettavaa, hänellä on taidon suoma auktoriteetti ja sinä osaat suhtautua häneen ja tilanteeseen oikein.
Children of Baron- "The piano is the ultimate percussive and harmonic instrument"
DigiDrummer
20.12.2004 01:13:41
Nuo perusasiat mistä puhuttiin koskien 1-4 laskemista onnistuu kyllä ihan hyvin. Samoin mielestäni oikeanlainen kapulaote, joka todellakin on joskus kouluaikoina iskostunut aliltajuntaan niin vahvasti, että vuosien varrella on tullut soiteltua jos jonkinlaisilla "kapuloilla" kavereiden kanssa ja ranne on tottunut liikkeeseen niin ettei varmaan väkisinkään saa enää "suoralla kädellä" lyötyä. Kämmenselkä on siis ylöspäin ja liike lähtee ranteesta sormien tehdessä palautuksia (varsinkin sähkörummuilla tuo palautusefekti on "kalvoista" vaimeempi, joten täytyy sormilla paikata).

Peruskompit menee Rolandin TD-6KV setin taustabiisien kanssa naputtaessa ihan kivasti, samoin pienet "fillit" väliin ja lautasiakin olen nyt ruosteisen alun jälkeen oppinut käyttämään hyväkseni. Komppien kanssa yritän vaihdella oikeen käden hi-hat komppia biisin aikana ja teen juuri noita mainittuja välilyöntejä vasurilla jo mielestäni hieman monipuolisemmin kuin pelkästään välitahdein.

Tomien käyttö tuntuu olevan se suurin haaste näin alussa, eikä bassarijalkakaan jaksa seurata fillien aikana aina mukana, vaan "unohtuu" jonnekin. Tomit tosiaan aiheuttaa hankaluuksia, en oikein saa mitään järkevää käyttöä niille paitsi perinteinen 2 iskun sarja sarjassa virveli ja 1-3 tomit läpi ja sit lautanen ja takas komppiin. Pientä yritystä on ollut lyödä virveliltä 1 ja 2 tomiin vuorotellen, mutta ei oikein ole vielä kuulostanut siltä kuin pitäs musta. Tahteja jää väliin ruosteisen "osumatarkkuuden" takia ja monesti jää vajaaksi tai menee yli enkä pääse jatkaa takas komppiin oikees kohtaa.

Eniten mä pelkään, että jos en saa nopeesti jotain opetusmatskua/opettajaa, niin näiden jo bändissä opittujen juttujen kanssa tulee aika pitkäksi ja kun taito ei riitä itse oivaltaa kaikkea, niin mielikuvitus rajaa kehitystä ja kiinnostus loppuu. Tosin nyt jo pakotan itseni väkisin soittamaan taustabiisejä, jotka ei ole niin "seksikkäitä" mutta sitäkin enemmän monipuolistaa tuota perusjumputusta.

Kauhukseni huomasin, että Bossa Nova on aika mukavan monipuolinen perusjuttu, jonka päälle voi tehdä mielikuvitusta laajentavaa treeniä käyttäen enemmänkin hyväksi koko settiä pelkän virvelin, haitsun ja crashin sijasta. Sama pätee iisimmän jazzin kanssa, pystyy jotenkin vapaammin hakee paikkoja ja yrittää yhdistää rumpujen äänialoja toisiinsa yhteen, niin ettei kuulosta ihan kännisen paukuttelulta joka hyppää kesken illan lavalle kun bändi on tauolla.

Kunhan tuo Rokkaavat Rummut kirja CD:n kera vielä saapuu ensi viikolla himaan, niin eiköhän tämä tästä lähde luistamaan. Paljon vaan kurinalaista perustreeniä ja noiden lisämausteiden ymmärrystä perusteista alkaen niin uskoisin että keväällä alkaa jo olemaan "kotistudiossa" vilinää iltaisin.
XBreed
20.12.2004 08:50:14
Vielä pitkän vastauksen lopuksi, heitän kysymyksen noista sähkörummuista. Mitenköhän ne saisi parhaiten soimaan himassa? Ylimääräiset stereot löytyy johon olen ne kytkenyt, myös PC vieressä. Ongelma tuntuu olevan volyymi suoraan stereoilta soitettaessa, taustabiisi kun kuuluu ihan liikaa yli niin ettei rumpuäänistä saa oikein fiilistä, tasapaino siis pielessä. Aivoista saanee balanssin kuntoon, mutta miten saada lisää dynamiikkaa ääneen, erityisesti bassari tuntuu olevan aika heikko?

Oletko harkinnut mikserin ostamista? Hinnat lähtevät jostain 50 euron paikkeilta. Sähkörummut kiinni mikseriin, samoin taustabiisiä soittavat stereot ja sitten tasot kohdilleen. Mikseriin vielä kuulokkeet kiinni niin voi paiskoa mielin määrin. Itse olen soveltanut samaa kielisoitinten kanssa. Tuollainen silent studio -ratkaisu on erinomainen jos täytyy saada soittaa rauhassa muita häiritsemättä.

Tai sitten taustabiisi tietokoneelta eli kone ja rummut mikseriin ja siitä stereoille.
Soittakaa Paradroid! Eiku...
depe
20.12.2004 15:14:01

Mitä jos iskisit nuo rummut tietokoneen line-in:iin. Sitten koneelta soimaan biisi (esim. winampilla, voit säätää äänen voimakkuutta). Koneesta line-out stereoihin. Ja sitten sieltä koneen mikseripalkista vaan säätelet äänentasot kohdilleen. Itse joskus jammailen POD:llani tuolla tavalla kotona, kun ei satu vahvistin olemaan paikalla. Köyhän miehen mikseri.
Ilman hauskaakin voi olla alkoholia.
DigiDrummer
20.12.2004 18:14:51
Hyviä vinkkejä kiitos. Ensimmäinen ei kuitenkaan tietääkseni onnistu, koska rumpukoneesta tulee ne äänet, joten se sama linja joka kytketään stereoihin soittaa siis taustabiisiä ja rumpuja joten niiden äänenvoimakkuus on yhdessä ja samassa. Tietenkin voisin tehdä niin, että liitän stereot mix-liittimeen, jolloin oma biisi tulee stereoilta ja soitan kuulokkeet korvissa mutta silloin nuo rumpukoneen taustabiisit ei ole käytössä.

Täytynee suosiolla tehdä niin, että ostaa edullisen mikserin ja kytkee siitä sit linjatehot kohdalleen siinä ja ajaa ne ulos stereoista. Silloin sais "liveääntä" peliin, joka tuntuu olevan kuitenkin aina mukavampaa silloin kun pystyy soittaa vapaasti ilman naapurihäirintää.

Oisko noista miksereistä suosituksia?
Hesrock
20.12.2004 20:32:26
Joskus olen katsonut Matti Oilingin opetusvideon, näyttää mitä kaikkea kannattaa treenata, hyvä rumpali. kannatta jostakin se hommata, siitä on varmaan paras treenata mitä minä tiedän
XBreed
20.12.2004 20:38:06
Behringeriltä joku pikkuruinen mikseri. Itse meinasin hankkia sellaisen, mutta kun ei pitkänkään odotuksen jälkeen saapunut kaupan hyllylle, niin päädyin toiseen ratkaisuun. Behringerin mikserit ovat kyllä edullisia, mutta laadusta en sattuneesta syystä osaa sanoa mitään. Vilkaisepa www.behringer.com ja www.stpaulssound.fi.
Soittakaa Paradroid! Eiku...
Progressor
20.12.2004 21:50:15
Joskus olen katsonut Matti Oilingin opetusvideon, näyttää mitä kaikkea kannattaa treenata, hyvä rumpali. kannatta jostakin se hommata, siitä on varmaan paras treenata mitä minä tiedän

Leevi Leppäsellä on myös ihan hyvä video. En vain tiedä, saako sitä mistään. Se kappale, jonka minä katsoin, taisi olla kirjastosta lainassa.

Minä ainakin olen oppinut paljon (no, suhteellisen paljon) katsomalla videoita ja lukemalla. Kirjastossa kannattaa lukea Modern Drummer -lehtiä; niistä löytyy usein hyviä vinkkejä.

Ja tietysti pitää kuunnella paljon musiikkia.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)