jpk 05.03.2005 14:28:47 | |
---|
Onnistuin katkaisemaan akustisesta kitarastani alimman, sen ohuimman kielen. Voinko nyt vaan mennä musiikkiliikkeeseen ja sanoa, että akustiseen kitaraan "se ohuin kieli", vai pitääkö ottaa joku kieli malliksi että myyjä tietää mitä sarjaa se on, vai miten pitäisi toimia? Kannattaisiko ostaa vaan kaikki kielet uusiksi? |
tenkainen 05.03.2005 14:37:03 | |
---|
Melkeimpä kannattaa ostaa koko setti, jos n. kymmenen euroa liikenee. Jos ei mitään hajua kuinka paksu setti, niin aika vaikea sitä sitten on yrittää arvailla, varsinkin jos ei ole hajuakaan kuinka paksu on esim 10-setin korkea E. Sanoisin: Osta uudet. Paitsi jos se edellinen setti on aivan uusi. Ja jos jostain ylipäätään löytää askustisen irtokieliä. Päätä itse, minä en osaa. "Jos haluat tosissasi tehdä pahaa vanhemmillesi, mutta kanttisi ei kestä ryhtyä homoseksuaaliksi, voit aina siirtyä taiteiden pariin." Kurt Vonnegut |
Mimi 05.03.2005 16:59:52 | |
---|
Yleensä nuita kieliä myydään kokonaisina paketteina, joistain liikkeistä saa irtonaisinakin, mutta ei kaikista. Jos et tiedä mitä settiä (=minkä paksuiset) ne sun kielet on, niin kannattaa varmaan ostaa koko satsi, ja varsinkin jos ne kielet on vanhat ja vaihdon tarpeessa. Teräskieliä on ainakin montaa eri paksuutta, yleisimmin taitaa olla joku .11 setti, itselläni .10 (kevyempi soittaa). Mako eräässä topikissa: "Kohta on great balls on fire itse kullakin kun nuo Mnetin femakot™ rynää tänne" |
Ostinaatio 05.03.2005 17:16:35 | |
---|
Niin riippuu onko nailon vai teräskielinen, että mitä ostelet. Irtokieliä toki saa ainakin isoimmita musiikkiliikkeistä. E:tä haeskelet, jos on nailonit, niin mediumit on aika turvallinen ratkaisu. Teräskielisissä varmaan joku .11 Jos päätät ostaa koko setin, osta myös yksi ylimääräinen e siihen mukaan, alkaa meinaan hatuttaa jos se sitten uudelleenlaitettaessa katkeaa ja irroita vanhat kielet talteen, ennen uusien laittamista... Jos kielet todella ovat vanhat niin voit sitten operaation onnistuttua viskasta ne pois. "Die Grenzen meiner Sprache sind die Grenzen meiner Welt." -- Ludwig Wittgenstein |
Sa,kke 07.03.2005 09:40:30 | |
---|
Tjaah. No mulla on kitarassa ainakin kielet just mitä sattuu. Aina on jotain vanhoja tallessa joita sitten tarpeen tullen käytän. Eikä hajuakaan mitä paksuutta ne kielet ovat :) And rämina goe's on... r0k r0k. "Nazi punks fuck off" |
Hesrock 07.03.2005 13:14:18 | |
---|
Ei kantsii ostaa liian paksujakaa sitte, ei pysty oikein soittaan jos on liian jäykät. Ostin sähkikseeni .12 kielet, mukavat mun makuun, ainoa vaan että G-kielikin on sellanen, "karhea" kieli, varmaan sen vaihdan .11 et saa sitäkin venymään, muuten soppelit stringit |
asdfg 07.03.2005 14:22:18 | |
---|
Niksi: Kun ostat kitaraasi uuden kielisetin, älä heitä pakkausta pois vaan jätä se esim. kitarakoteloon. Näet heti mitä paksuutta kielet ovat, jos tarvitsee vaihtaa uusi katkenneen tilalle. Pakkausta voi käyttää myös soittokommenttien kirjaamiseen. Näin muistat muutamaa erilaista settiä käytettyäsi millaisia kieliä kannattaa ostaa myöhemmin. Tietenkin varakieliäkin olisi hyvä olla... |
weelie 07.03.2005 14:28:23 (muokattu 07.03.2005 14:30:42) | |
---|
Ei se ole niin kovin tarkkaa mikä se ohuin kieli on muihin nähden kunhan se suunnilleen on sama. Eli siis jos teräskielinen akustinen, niin 11 tai 12 kieli ohuimmaksi. Jos nailonit, niin sitten medium tai heavy tension. Todellisuudessahan eri kielimerkkien välilläkin on eroja vaikka paksuus olisi sama. G-kieltä ei mielestäni kannata vaihtaa punomattomaksi, sillä se ei intonoi oikein, vaan kuullostaa helposti epävireiseltä. Mutta jos bluessoolojen soitto akustisella jostain kumman syystä on tärkeää, niin siitä jotta vaan, mielipiteitä on monia jne. Itse vaihdan nykyisin koko kielisarjan samantein, koska kieliä saa niin halvalla. Pahoittelen syvästi kaikkia tekemiäni yhdyssana- ja kielioppivirheitä, kiitän korjauksista ja pyydän anteeksiantoa. |
konehes 07.03.2005 14:54:14 | |
---|
Itse vaihdan aina kaikki kerralla ja laitan vanhat kielet pakettiin ja talteen. Jos kieli katkeaa, eikä pääse heti ostamaan uusia, niin voi onpa sitten varalla. Yllättäen kokoelmasta löytyy kymmennittäin paksuinta E-kieltä. |
weelie 07.03.2005 16:45:48 | |
---|
Säilöön ei mielestäni kannata turhaan laittaa muita kuin helpoimmin katkeavia. Eli siis e- ja b-kieliä tahi nailonkielisessä d-kieliä (tuon voi myös jossain vaiheessa kääntää, jotta ei mene niin nopeasti poikki). (Mulla on noin 15 kpl käyttämättömiä GHS:n 009-kieliä jos jotain kiinnostaa edullisesti ostaa, ostin ne pari kuukautta sitten, ja sittemmin siirryin 10-settiin...). Pahoittelen syvästi kaikkia tekemiäni yhdyssana- ja kielioppivirheitä, kiitän korjauksista ja pyydän anteeksiantoa. |
Hesrock 07.03.2005 17:44:30 | |
---|
Säilöön ei mielestäni kannata turhaan laittaa muita kuin helpoimmin katkeavia. Eli siis e- ja b-kieliä tahi nailonkielisessä d-kieliä (tuon voi myös jossain vaiheessa kääntää, jotta ei mene niin nopeasti poikki). (Mulla on noin 15 kpl käyttämättömiä GHS:n 009-kieliä jos jotain kiinnostaa edullisesti ostaa, ostin ne pari kuukautta sitten, ja sittemmin siirryin 10-settiin...). Mulla oli joskus kauan sitte .9 kielet ja nehän on aika kuminauhoja |
Mimi 08.03.2005 18:42:54 | |
---|
"karhea" kieli=punottu Mako eräässä topikissa: "Kohta on great balls on fire itse kullakin kun nuo Mnetin femakot™ rynää tänne" |
Hesrock 09.03.2005 13:17:59 | |
---|
=punottu En nyt muistanut sitä niin pistin tuon, nytpä muistan/tiedän tuonkn :D |
weelie 09.03.2005 13:27:45 | |
---|
Mulla oli joskus kauan sitte .9 kielet ja nehän on aika kuminauhoja Olen kyllä aiemmin käyttänyt Fendereissäni kaikki kieliä 11 fläteistä 9-42:siin. Mutta se mitkä tuntuu milloinkin riippuu siitä kuinka paljon soitan ja mitä soitan. Kantrin soittamiseen ohuemmat soveltuvat mielestäni hyvin. Ja ohuisiinkin tottuu ja saundi voi olla aivan kohdallaan ohuillakin. YMMV. Pahoittelen syvästi kaikkia tekemiäni yhdyssana- ja kielioppivirheitä, kiitän korjauksista ja pyydän anteeksiantoa. |