opuh 26.04.2005 21:59:27 | |
---|
Oletetaan, että joku sanoo "vedetään jamia A:sta" niin mitä se komppaaja soittaa eli mitä sointuja. Hahahah |
Da Make 26.04.2005 22:05:31 | |
---|
Yleensä jammaillessa käytössä on joku tuttu kierto, tai riffi jonka kumpikin tuntee. Kierto lähtee A:sta. Yleensä kannattaa sopia kompaajan kanssa se kierto ja suunnitella hieman. Tai, pääasiahan on se että kumpikin pitää hauskaa. |
Manicci 26.04.2005 22:47:41 | |
---|
Oletetaan, että joku sanoo "vedetään jamia A:sta" niin mitä se komppaaja soittaa eli mitä sointuja. Vedäppä vaikka A:sta blues kaavaa, A, D, A, E jnejne Rock'n'Roll nousee |
biibob 26.04.2005 23:19:59 | |
---|
Jammailla voi käytännössä melkein mitä vain kappaleita, mutta idea on että se on sellaista rentoa soittoa. Ei mitään hiki hatussa jokainen nuotti oikealle kohdealle. Jammailu on ehkä enemmänkin improvisaatiota. Sanot vaikka että vedetään black night -jami E:stä. Eli black nightin riffi on niinkun se tausta ja eikun soittelemaan. Toinen vaihtoehto, jota minä itse tykkään myös harrastaa on vain silleen, että minä alan soittamaan jotain juttua ja rumpali tulee mukaan sitten basso jne... Sanoo vaan alussa että siitä ja siitä sävellajista ja sitten mennään. Idea että hauskaa pidetään. Monet tunnetuimmistakin rock-kappaleista on syntynyt ihan jammailun pohjalta. Jos joku olisi nimettävä jumalan jälkeen niin se on Jimmy Page. |
McNulty 26.04.2005 23:28:37 (muokattu 26.04.2005 23:29:07) | |
---|
jammailu on vaarallista... viimeksi kun jammailtiin bluesin merkeissä niin tuo kipale kesti jonkun 35min :) Siinä meni sit ohessa SICKpäkki ölppää. Noh, väliin tietysti lihikset kuten reeniksellä on tapana... sinapin kera tottakai. Perään toinen 20min jami ja muutamat ölpet lisää. SE oli rentoa menoa...!!! Olis vaan ollut nauhuri niin olis saanut melkein tunnin mittaisen pluus-levyn :) "I have tried so fuckin' many tubeamps and they all sound like some fuckin' AC/DC... except Krank" - Darrell Lance Abbott |
baron 26.04.2005 23:44:56 | |
---|
Oletetaan, että joku sanoo "vedetään jamia A:sta" niin mitä se komppaaja soittaa eli mitä sointuja. Ei tuo sano vielä mitään. Kyllä pitää sanoa piisi tai standardísointukierto, blues, kvinttikierto tai II-V-Í. Se joku ei tiedä, mistä puhuu. VAROITUS: Oheinen kirjoitus ärsyttää E C:tä. |
McNulty 26.04.2005 23:53:08 | |
---|
Ei tuo sano vielä mitään. Kyllä pitää sanoa piisi tai standardísointukierto, blues, kvinttikierto tai II-V-Í. Totta, mutta eikös aika moni jamittele blues-pohjalta. Se on ainakin "simppeli" ja impro-soolotkin toimii vähintään kohtalaisesti :) "I have tried so fuckin' many tubeamps and they all sound like some fuckin' AC/DC... except Krank" - Darrell Lance Abbott |
baron 27.04.2005 00:06:22 | |
---|
Totta, mutta eikös aika moni jamittele blues-pohjalta. Se on ainakin "simppeli" ja impro-soolotkin toimii vähintään kohtalaisesti :) Kait se pitää sanoa, bluesia X-sävellajista. Se on periaatteessa yksiselitteistä paitsi, että mä soitan sen |I|IV7|I|I7|IV7|IV7| I|III VI|II V| I V7) ja jotkut muut primitiivisemmin, mutta toimii kuitenkin. VAROITUS: Oheinen kirjoitus ärsyttää E C:tä. |
Ostinaatio 27.04.2005 00:46:59 | |
---|
Se tarkoittaa mitätahansa moodia tai sävellajia tai sointua/sointukiertoa jossa on A pyörii keskeisenä juurisävelenä. Tarkempaan päättelyyn tarvii intuitiota ja korvia. Tai sitten soitatte pelkkää A:ta ja sen oktaaveja. Ei sekään varmaan kuulosta huonolta jos keksitte jänniä rytmejä ;-) "Die Grenzen meiner Sprache sind die Grenzen meiner Welt." -- Ludwig Wittgenstein |
baron 27.04.2005 00:49:36 | |
---|
Se tarkoittaa mitätahansa moodia tai sävellajia tai sointua/sointukiertoa jossa on A pyörii keskeisenä juurisävelenä. Tarkempaan päättelyyn tarvii intuitiota ja korvia. Tai sitten soitatte pelkkää A:ta ja sen oktaaveja. Ei sekään varmaan kuulosta huonolta jos keksitte jänniä rytmejä ;-) Monkin Oska T. kappaleessa on vain yksi sointu: Ab6. Periaatteessa helppo, mutta saada kuulostamaan hyvältä: tosi haastavaa! VAROITUS: Oheinen kirjoitus ärsyttää E C:tä. |
saha 27.04.2005 14:17:46 | |
---|
Minun poppoissa aina on jamittelussa kuljettu niin, että "jamitellaan A:sta" tarkoittaa sitä että a-mollia vedetään improillen, katsellaan millasta kuviota muut on lähteny hakemaan ja pikkuhiljaa kaikki pääsevät rytmiin. Siitä sitten kukin sooloilee vuorollaan ja homma toimii. Toisinaan sitä öisin herää uskomattomaan paskahätään, muttei siltikään jaksa nousta. Siinä sitä ihmettelee että miksen tajunnut käydä illalla pyyttonilla. kalamies#2 >-)))> Punttisika #5. |
Mako 27.04.2005 17:25:14 | |
---|
Kait se pitää sanoa, bluesia X-sävellajista. Se on periaatteessa yksiselitteistä paitsi, että mä soitan sen |I|IV7|I|I7|IV7|IV7| I|III VI|II V| I V7) ja jotkut muut primitiivisemmin, mutta toimii kuitenkin. Et kaikkia kai kuitenkaan duurisointuina/duuriseiskoina? "Ollaann hilja!!!1"
-unkarilaissyntyinen musiikkiopettajani ala-asteella |
Teijo K. 27.04.2005 17:37:33 | |
---|
Ei tuo sano vielä mitään. Kyllä pitää sanoa piisi tai standardísointukierto, blues, kvinttikierto tai II-V-Í. Turhaa hifistelyä. Sentakia on korvat, että kuulee sen sointukierron sieltä. Sitäpaitsi, mistä sen etukäteen tietää improjamissa, mihin se sointukierto lähtee edes. |
baron 27.04.2005 17:37:51 (muokattu 27.04.2005 18:57:18) | |
---|
Et kaikkia kai kuitenkaan duurisointuina/duuriseiskoina? Sorruin näppäryyteeni, en mä osaa noita sointumerkintöjä. Edit: Mites ne mollisoinnut muuten merkitään? VAROITUS: Oheinen kirjoitus ärsyttää E C:tä. |
baron 27.04.2005 17:39:04 | |
---|
Turhaa hifistelyä. Sentakia on korvat, että kuulee sen sointukierron sieltä. Sitäpaitsi, mistä sen etukäteen tietää improjamissa, mihin se sointukierto lähtee edes. Kuka kuuntelee kenen sointukiertoa???? VAROITUS: Oheinen kirjoitus ärsyttää E C:tä. |
Teijo K. 27.04.2005 21:42:39 | |
---|
Kuka kuuntelee kenen sointukiertoa???? No kaikki muut kuuntelee sun sointukiertoa tietty! Eikös tämä jo sovittu siellä miitissä? :) |
Nuages 28.04.2005 00:57:55 (muokattu 28.04.2005 00:59:52) | |
---|
Edit: Mites ne mollisoinnut muuten merkitään? Pikkukirjaimilla. i ii v... tai voi ne kai merkitä ihan ämmälläkin, eli Im Vm jne. "Sointua löytyy kahta sorttia: hilipiää ja haikiaa. Ruuri piristää niinku hömpsyt ja molli herkistää porajamahan. Kauvan lasetettuna alakaa ruurit naurattahon, mollit pakkaa rääyttämähän ihimisiä." -Einon urkukoulu |
baron 28.04.2005 05:56:23 | |
---|
Pikkukirjaimilla. i ii v... tai voi ne kai merkitä ihan ämmälläkin, eli Im Vm jne. | I7| IV7| I7| I7| IV7| IV7|I7|iii7b5 VI7b9|ii7|V7| I7 |V7| Mahtaisko alkaa kelvata? Eiks ne oo reaalisointumerkintöjä nimeltään, joissa ilmoitetaan sävellaji? Mitä nää on? VAROITUS: Oheinen kirjoitus ärsyttää E C:tä. |
pira 28.04.2005 14:54:26 | |
---|
Mitä nää on? Mun englanninkielinen opus käyttää tommosista nimeä progression. En tiedä mitä vois olla suomeksi.
Vibrato lähtee syrämmestä. |
baron 28.04.2005 15:01:52 (muokattu 28.04.2005 15:02:16) | |
---|
Mun englanninkielinen opus käyttää tommosista nimeä progression. En tiedä mitä vois olla suomeksi. Itse asiassa apu löytyi lähempää kuin arvasinkaan. Tuolta teoriapalstan FAQ:eista. Reaalisointumerkinnät ja astesointumerkinnät. VAROITUS: Oheinen kirjoitus ärsyttää E C:tä. |