Aihe: Kaulan vaihto
1
k...
22.05.2005 21:46:56
Mitenkäs saisi helposti selville onko kitaran kaula pultti- vai liima-mallia?

Kuinka tuskainen operaatio olisi vaihtaa n. 150 e Squieriin toinen kaula? Riippuu varmaankin siitä onko se liimattu vai pultilla?

Amfisoundin hinnastoista löysin valmiin hinnan strato-kaulalle. Myyköhän muut kitaravalmistajat pk-seudulla kauloja mittatilaustyönä? Näin ehkä onnistuisi viedä kitara pajalle jossa hoitaisivat operaation pienestä lisämaksusta.
PoLFus
22.05.2005 21:49:06 (muokattu 22.05.2005 21:49:37)

150e euron squieriin en itse kyllä alkaisi missään nimessä teettämään kaulaa, koska hintaa sille tulee moninkertaisesti kitaraan verrattuna. Korkeintaan tekisin itse.

Tai jos löytää halvalla käytettyjä kauloja.
"I believe in what George Harrison says that you can change the world with love-if you really got it. If you really care, you can do it." - FZ
Cujo
22.05.2005 21:55:32
Mitenkäs saisi helposti selville onko kitaran kaula pultti- vai liima-mallia?

No katsoo, onko siinä kaulan ja bodyn liitoksessa pulttia vai ei.
Yst. vast. tälle palstalle ASAP.
k...
22.05.2005 21:56:42 (muokattu 22.05.2005 21:58:56)
150e euron squieriin en itse kyllä alkaisi missään nimessä teettämään kaulaa, koska hintaa sille tulee moninkertaisesti kitaraan verrattuna. Korkeintaan tekisin itse.

Sillä ainakin saisin semmosen kaulan minkä haluisin. En viittis ostaa kokonaan uutta ku oon muutenki suunnitellu hankkivani mittatilaustyönä seuraavan kitaran. Siihen oisin valmis satsaamaan enintään 2500 e eikä oo nyt rahoja kasassa mut haluisin tuolla n. 400 e sijotuksella hieman parempaa soitettavuutta siihen asti että saan rahat kasaan uutta varten.

No katsoo, onko siinä kaulan ja bodyn liitoksessa pulttia vai ei.

Hmm.. Pitäsköhän tuo metallinen takalevy irrottaa missä lukee sarjanumero ja "made in china"?
BoNey
22.05.2005 22:33:40 (muokattu 22.05.2005 22:35:09)

Hmm.. Pitäsköhän tuo metallinen takalevy irrottaa missä lukee sarjanumero ja "made in china"?

Tuo levy on juuri se missä ne pultit ovat, liimakaulassa tuota levyä ei ole. Liimakaulaan tuo kaulan vaihtaminen on huomattavasti tuskallisempaa.
huGGGswarrna
k...
22.05.2005 22:53:13
Tuo levy on juuri se missä ne pultit ovat, liimakaulassa tuota levyä ei ole. Liimakaulaan tuo kaulan vaihtaminen on huomattavasti tuskallisempaa.

Jahas, kiitoksia tiedosta. En lähteny vielä irrottamaan ku ristipääruuvvari on autossa.

Mutta tuota, sanokaas miksi moni ei laittais hyvää kaulaa "huonoon bodyyn"? Luulen et pistäsin tästä muutaki ajan myötä uusiks. Esim. mikit varmasti lähtee pian vaihtoon ja tallalleki pitäs tehä jotain ku kammen jengat on menny. Tietty jos bodyn puu on huonoa laatua ni sit pitäs melkee myydä vähän niinku eriksee nää kalliit osat mitä tähän ostaa jos aikoo joskus pois myydä. Tai myöhemmin ostaa paremman bodyn mihin nämä iskeä.
Wolffie
22.05.2005 23:09:32 (muokattu 22.05.2005 23:12:00)
n. 400 e sijotuksella

Taikasanat, tuollahan saat jo vaikka mitä käytettynä. 80-luvun Charvelit, Iban 5xx-sarja, Kramerit saattavat hyvin irrota tuohon hintaan kun jaksat katsella. Myös Tokain 80-luvun tuotannosta voit löytää todellisen helmen tuolla rahalla. Ja tietysti myös ihan Fenderin mex stratoa, Epiluureja jne.

Kannattaa seurata toria, 400e:lla saatat tehdä todellisia löytöjä :)

Lisäys: Eli http://muusikoiden.net/tori/haku.ph … amp;price_max=450&x=22&y=16
Katteles siitä, haulla 300-450e:n kitaroita. Ja koeta myös tinkiä jos jokin kiinnostaa :)
Mitäköhän tästäkin taas tulee...
Jormaz
22.05.2005 23:21:33
Ensinnäkin, miksi se kaula pitäisi vaihtaa? Onko sitä yritetty säätää? Ja toisekseen sanon nyt sen mitä muutkin että harkitse nyt vielä mitä teet, ei välttämättä kannata alkaa halpiskeppiä liikaa tuunaamaan, menee melkosesti rahaa. Käytettynä saat tolla 400€:lla valmiiksi todella hyvän paketin. Käytettyjä vanhempia japanilaisia kannattaa kattella. Esim. juuri Fender, Charvel, Tokai yms.
In Goth We Trust!
The 666 Club #4 Mactep - Love Metalia Neuvostoliitosta
poppamies
22.05.2005 23:52:40

Jahas, kiitoksia tiedosta. En lähteny vielä irrottamaan ku ristipääruuvvari on autossa...

No nyt sulla oli enemmän tuuria kuin taitoa...
Jos olisit ruuvannut kaikki pultit auki niin kitara olisi mennyt kasaan kuin linkkuveitsi...
Myytävänä Alesis Microverb III MYYTY!
PoLFus
22.05.2005 23:58:22

Jep! Sen sijaan, että satasen kitaralle teet neljällä sadalla uuden kaulan, SUOSITTELEN LÄMPIMÄSTI mm. toria, josta saat 300-450 eurolla loistokitaran.
"I believe in what George Harrison says that you can change the world with love-if you really got it. If you really care, you can do it." - FZ
MyssyE
23.05.2005 08:37:24
Kaulan tyypin saa selville siten, että käännät rungon ympäri polvillesi (kielet polviin päin). Yleensä pulttikaulassa on isot ruuvit (3-4 kappaletta), ja liimakaulassa ei luonnollisesti yhtään, korkeintaan jotkut pienet ruuvit jollekin Merkki-laatalle. Pulttikaulan vaihto on sinänsä järkevämpää, enkä lähtisi liimakaulaa vaihtamaan. Pulttikaulan vaihto on perin yksinkertaista: ruuvit irti, uutukainen kaula tilalle. Liimakaulan vaihto on mutkikasta ja sotkuisaakin. Lisäksi soundi voi kärsiä pahasti onnistuneenkin kaulanvaihto-operaation lopuksi, sillä kovettunut liimamassa on ns. yhtenäinen muun kitaran kanssa, eli tärkeä tekijä soundin kannalta.

Lopuksi: Kitaran turha modifikointi on perin turhaa, ja vaikka et pitäisi nykyisestä kaulasta/kitarasta, ei kaulan vaihto soundia paranna, korkeintaan soitettavuutta.
poppamies
23.05.2005 11:57:00

..Lopuksi: Kitaran turha modifikointi on perin turhaa, ja vaikka et pitäisi nykyisestä kaulasta/kitarasta, ei kaulan vaihto soundia paranna, korkeintaan soitettavuutta.

Monestihan se on täysin turhaa. Olen kuitenkin itse käyttänyt samaa custom jazz kaulaa ainakin kolmessa eri Jazz bassissa. Kaula on kuitenkin sellainen tärkeä tekijä, ainakin tuntuman puolesta, että standardi vehkeissä ei mikään estä vaihtamasta siihen sitä lempikaulaa. Monet suuret kitaristit on kasanneet osista itselleen mielensä mukaisia keppejä.
Myytävänä Alesis Microverb III MYYTY!
weelie
23.05.2005 13:24:05
Mikä osa siinä Squierissa on sellainen, että luultavasti siihen tulevaan 2500€:n kitaraan laittaisit? Jos ei mikään, niin myy Squieri pois ja osta joku paremmin käteen sopiva keppi.
Pahoittelen syvästi kaikkia tekemiäni yhdyssana- ja kielioppivirheitä, kiitän korjauksista ja pyydän anteeksiantoa.
k...
23.05.2005 17:32:30 (muokattu 23.05.2005 17:38:47)
Kitaran turha modifikointi on perin turhaa, ja vaikka et pitäisi nykyisestä kaulasta/kitarasta, ei kaulan vaihto soundia paranna, korkeintaan soitettavuutta.

Soundia en sillä pahemmin lähtis hakemaankaan vaan soitettavuutta. Tosin jotkut ovat (olleet) sitä mieltä että kaulallakin on jonkin verran osaa saundiin.

Tällä hetkellä ärsyttää se että kielten pitää olla turhan korkeella jotta kielet ei rämisis nauhoihin. Kaularautaa ja tallaa on kyllä säädetty. Oikeaoppisestikin käsittääkseni. Eli kaulaa käyremmäks jos rämisee alemmilta nauhoilta ja suoremmaks + tallaa mahdollisesti korkeammalle jos rämisee ylemmiltä nauhoilta. Muistaakseni ne oli tuossa 12-15 nauhojen kohdalla ne ongelmakohdat.

Mikä osa siinä Squierissa on sellainen, että luultavasti siihen tulevaan 2500€:n kitaraan laittaisit? Jos ei mikään, niin myy Squieri pois ja osta joku paremmin käteen sopiva keppi.

Tais tulla väärinkäsitys. Tuskin siihen 2500 € kitaraan mitään osaa ottaisin. Korkeintaan Kinmanin mikit mitä oon suunnitellu tuohon Squieriin hankkivani.

Aattelin siis siirtäväni nuo kaulat + muut mitä mahdollisesti Squieriin hommaisin, uuteen bodyyn tms. Jos sillee ois helpompi myydä nuo pois. Jos nyt ikinä niistä haluisin luopua.

Ja tuota sen takia oikeestaan aattelin ihan pelkän kaulan hommata koska haluisin koverretun kaulan. Kaikki heti mollaamaan yngwie-wannabeksi jookosta. Harvoista kitaroista kuitenkaan semmosta löytää, varsinkaan käytetyistä. Ja tällöin kun saisin semmosen kaulan mikä tällä hetkellä näyttäis ihanteelliselta, sais heti tuntumaa siihen eikä tarttis kärsiä pitempään semmosesta kaulasta mikä ei kuitenkaan oo se mun juttu tms.
Juniper
23.05.2005 20:58:24
Vie se sun nykyinen kaula laitettavaksi, tai teet itse.
Elikkä koverrat otelaudan ja sen jälkeen nauharemppa. Joko hiomalla vanhat tai sitten vaihtamalla nauhat.
Uuden kaulan hommaaminen maksaa aika paljon, mutta jos on valmis siihen satsaamaan, niin mikäs siinä.
weelie
24.05.2005 11:03:00 (muokattu 24.05.2005 11:03:08)
Tais tulla väärinkäsitys. Tuskin siihen 2500 € kitaraan mitään osaa ottaisin. Korkeintaan Kinmanin mikit mitä oon suunnitellu tuohon Squieriin hankkivani.

Ei tässä mitään suurempia väärinkäsityksiä ollut. Tarkoitin vain, että ilmeisesti kitarassa ei ole mitään mistä pidät, niin miksi et myy kaikkia osia mistä et pidä... eli siis koko kitaraa.
Pahoittelen syvästi kaikkia tekemiäni yhdyssana- ja kielioppivirheitä, kiitän korjauksista ja pyydän anteeksiantoa.
risto
24.05.2005 14:33:53 (muokattu 24.05.2005 14:34:31)

Soundia en sillä pahemmin lähtis hakemaankaan vaan soitettavuutta. Tosin jotkut ovat (olleet) sitä mieltä että kaulallakin on jonkin verran osaa saundiin.

Tällä hetkellä ärsyttää se että kielten pitää olla turhan korkeella jotta kielet ei rämisis nauhoihin. Kaularautaa ja tallaa on kyllä säädetty. Oikeaoppisestikin käsittääkseni. Eli kaulaa käyremmäks jos rämisee alemmilta nauhoilta ja suoremmaks + tallaa mahdollisesti korkeammalle jos rämisee ylemmiltä nauhoilta. Muistaakseni ne oli tuossa 12-15 nauhojen kohdalla ne ongelmakohdat.

Älä vaihda kaulaa, vie säädettäväksi. Jos ei ole tottunut säätäjä voi vaan mennä huonommaksi eli kannattaa aluksi vähän maksaa palvelusta ja opista.

Jos asut PK seudulla, suosittelen Arto Pulkkista, Herttoniemen teollisuusalueella, samoissa tiloissa J. Lottosen kanssa. Artolta kannattaa kysellä kaikkea säädön tiimoilta muutenkin, se vastaa auliisti ja siinä oppii kaikenlaista tärkeetä.
Elämää ja rauhaa
k...
24.05.2005 21:56:36 (muokattu 24.05.2005 21:58:33)
Ei tässä mitään suurempia väärinkäsityksiä ollut. Tarkoitin vain, että ilmeisesti kitarassa ei ole mitään mistä pidät, niin miksi et myy kaikkia osia mistä et pidä... eli siis koko kitaraa.

Siis toi action tossa lähinnä ottaa päähän. Jos lasken sitä ni kielet rupee rämisemään.

Jos hommaan irtonaisina osat ni varmasti saan semmosen kepin mikä kelpaa mulle.

Ensinnäki suurin osa kepeist on ruman näkösii ;)
Jostain syystä satuin tommosen aikoinaan saamaan joululahjaks joka miellyttää mun silmää. Oon aika ronkeli siitä minkä näkönen keppi on eikä oo pahemmin aikaa tai jaksa muutenkaan kattella että millon löytyy nätti, hyvin soiva ja mukavan tuntunen strato. Tarkotus on siis saada väliaikasesti ok-keppi soitteluun jotta GAS käyrä laskis hieman ja jotta tietäs ettei mun soiton paskuus johtunukaan siitä että oli paska action/keppi kädessä. Kuha tolla vois 3-6 kk soitella ni voisin pistää customin vaikka Ruokankaalta tilaukseen.

Jos ostasin jonkun käytetyn ni todennäkösesti siinä ois osia mihin en ois tyytyväinen ja sit mul ois 2 keppiä missä on jotain "vikaa". Mieluummin tyydyn yhteen.

Älä vaihda kaulaa, vie säädettäväksi. Jos ei ole tottunut säätäjä voi vaan mennä huonommaksi eli kannattaa aluksi vähän maksaa palvelusta ja opista.

Jos asut PK seudulla, suosittelen Arto Pulkkista, Herttoniemen teollisuusalueella, samoissa tiloissa J. Lottosen kanssa. Artolta kannattaa kysellä kaikkea säädön tiimoilta muutenkin, se vastaa auliisti ja siinä oppii kaikenlaista tärkeetä.

Kiitoksia vinkistä. Vilkases muuten tämä threadi: http://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=15&t=93985 :)
Öyvind
29.05.2005 00:09:31
Minkä helvetin takia pitää kutsua sitä ruuviliitosta nimellä pulttikaula, eikä ruuvikaula? Englannissa se johtuu siitä että ei voi sanoa screw, koska moinen tarkoittaa hässimistä, vaan sanotaan että bolt-on, mutta miksi Suomessa pitää samaa kaavaa käyttää.
poppamies
29.05.2005 08:37:11

Minkä helvetin takia pitää kutsua sitä ruuviliitosta nimellä pulttikaula, eikä ruuvikaula?...

No koska se ei kuulostaisi kovin vakuuttavalta jos esim. aloittelijan palstalla joku kysyis:"Miks ei minulta sweepit meinaa onnistua? Johtuuko siitä että mulla on ruuvit löysällä ja kaula vinossa".
Mahdollisesti myytävänä EBS MultiComp jos hyvin sattuu
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)