Aihe: kaularaudan väännöstä..
1
JamesHetfield
30.11.2005 17:57:56

eli eli..

mulla on kitara, joka tietenkin alunperin oli E-vireessä, mutta sitten bändimme vaatimusten mukaisesti viritin sen D:hen.

Tässä vaiheessa huomasin kaularaudan väännön olevan aiheellista. Siispä väänsin sitä n. 1/6- kierrosta 3-4 kertaa, en enää muista tarkkaan, siitä kun on jo jonkun verran aikaa.

Mutta: ongelma on, että en kehdannut vääntää enempää, koska minulla ei ollut kokeneempaa kaularaudanvääntäjää matkassa opastamassa, enkä ollut aivan 100- prosenttisen varma, väänsinkö sitä edes oikeaan suuntaan; väänsin sitä vastapäivään jos katsotaan viritysnupit omaavasta päästä kohti tallaa. eli:

1. Väänsinkö kaularautaa oikeaan suuntaan?
2. Kuinka monta kierrosta kaularautaa noin suunnilleen kääntää, jos virettä vaihdetaan kokosävelaskel alaspäin, jotta saadaan kielet yhtä kireälle kuin alkuperäisessä vireessä?
ibanez + asiaa = ibanaziaa!
ravensoul
30.11.2005 18:33:10 (muokattu 30.11.2005 18:43:22)
1) Kyllä.

2) Riippuu täysin kaulasta.

EDIT: Siis kielethän ovat yhtä kireällä riippumatta kaularaudasta, jos vire on kohdallaan (tässä tapauksessa D-vireessä). Jos haluat kielet kireämmälle, eli vastaamaan suurinpiirtein samaa tatsia kuin korkeammassa vireessä ollessaan, vaihda paksumpi kielisetti. Nyrkkisääntönä olen kuullut mainittavan, että yksi pykälä paksuutta lisää vastaa n. puolta sävelaskelta. Eli tässä sun tapauksessa tarvittais kaks pykälää paksummat (esim. 09-42 -> 11-52).

EDIT2: Ja tällöin ei kaularautaa olis tarvinnu välttämättä säätää ollenkaan, jos kielten vetovoima pysyy suurinpiirtein samana kuin alkuperäisten oli E-vireessä. Intonaation joutuu säätämään sit paksummalle kielisetille sopivaksi.
"Only two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the the universe." - A. Einstein
Romantikkoitkijät #27 :'-)
Luojan kiitos, olen ateisti!
JamesHetfield
30.11.2005 19:02:23

2) Riippuu täysin kaulasta.

Kitarani on Ibanezin rg1570, jossa on kyllä todella ohut kaula, tilutukseen!:)

EDIT: Siis kielethän ovat yhtä kireällä riippumatta kaularaudasta, jos vire on kohdallaan (tässä tapauksessa D-vireessä). Jos haluat kielet kireämmälle, eli vastaamaan suurinpiirtein samaa tatsia kuin korkeammassa vireessä ollessaan, vaihda paksumpi kielisetti.

no entäs jos vaihdan 010-046 -setin kitaraan, niin eikö sillä kaularaudan väännöllä saa niitä kieliä "kireämmälle"?

Nyrkkisääntönä olen kuullut mainittavan, että yksi pykälä paksuutta lisää vastaa n. puolta sävelaskelta. Eli tässä sun tapauksessa tarvittais kaks pykälää paksummat (esim. 09-42 -> 11-52).

EDIT2: Ja tällöin ei kaularautaa olis tarvinnu välttämättä säätää ollenkaan, jos kielten vetovoima pysyy suurinpiirtein samana kuin alkuperäisten oli E-vireessä. Intonaation joutuu säätämään sit paksummalle kielisetille sopivaksi.
ravensoul
30.11.2005 19:49:26
Ei, kun jos sinä "kiristät" kieliä, niiden vire nousee. Kaularaudalla säädetään kaulan vastavoima kielille sopivaksi, jotta kaula pysyy optimiasennossa eri paksuisilla kieliseteillä ja vireillä. Eli jos lasket virettä, kielten tatsi väkisinkin löystyy. Jos haluat kielten jäykkyyden pysyvän samana, joudut vaihtamaan paksumman satsin.
"Only two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the the universe." - A. Einstein
Romantikkoitkijät #27 :'-)
Luojan kiitos, olen ateisti!
JamesHetfield
02.12.2005 16:57:30

Ei, kun jos sinä "kiristät" kieliä, niiden vire nousee. Kaularaudalla säädetään kaulan vastavoima kielille sopivaksi, jotta kaula pysyy optimiasennossa eri paksuisilla kieliseteillä ja vireillä. Eli jos lasket virettä, kielten tatsi väkisinkin löystyy. Jos haluat kielten jäykkyyden pysyvän samana, joudut vaihtamaan paksumman satsin.

Selvä... kiitos avusta.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)