Aihe: Kitaroista, soundeista ja mikeistä (mm., yms.)
1
derble
17.11.2005 21:39:00 (muokattu 17.11.2005 22:05:33)
Kyselen tässä lämpimikseni ja kiinnostuksen vuoksi tyhmiä, mutta tällä palstallahan se on sallittua, ellei suotavaa. Niin, tarkoitus olisi kokemuksen puutteen vuoksi tehdä pientä kartoitusta eri kitaroista. Tietysti kokemuksen, erilaisten testauksien ja iän karttuessa sitä oppii kaikennäköistä, mutta jostain se on aloitettava. Lueskelin FAQia kitaramikeistä tuolla toisella palstalla ja (ymmärtääkseni) jako oli mikeissä siis jotenkin tälläinen:

Humbuckerit eli kaksikelaiset: Paksumpi (lämpimämpi?) ääni kuin yksikelaisissa. (Les Paul, PRS-kitarat?)
Single coil, yksikelaiset: Kirkkaampi soundi kuin humppareissa. (Stratocaster?)

Tähän väliin kysymys: Törmäsin The Pretendersin DVD:ssä ilmiöön nimeltä Soapbar. Näillä mikeillä pehmeä softisääni?
P90 mikit taas sijoittuvat johohinkin ykis- ja kaksikelaistan välimaastoon. (?)

Mitkä muut asiat vaikuttavat soundiin, siis merkittävästi? Tiedän että esim. eri puulajit, materiaalit&tarvikkeet (mm.kielet) ymsyms. vaikuttavat sointiin. Onko kitaran sointi siis kaiken tämän summa?

Sitten seuraa ikuisuuskysymys: Jos täytyisi tehdä karkea jako kitaroiden soinnissa ja sitä kautta käyttötarkoituksessa, niin mitkä asiat tekevät eri"tyyppiset" kitarat? Tietysti samoilla kitaroilla käyttötarkoituksia voi olla monta, mutta noin karkeasti ajatellen. Esimerkiksi, mitä tunnusomaista on hevi-, jazz-, rock-, tai vaikkapa blueskitaralla? Jos siis sähkökitaroista puhutaan. Tietysti, tässä kohtaa täytyy muistaa että soittajahan sen musiikin tekee, eikä soitin. Mutta tässä teille päänvaivaa.

EDIT: Onhan tietysti paljon ja olennaisesti kiinni myös kitaran tuntumasta, että mikä sopii mihinkin, eikä pelkästään soundi.
Niq
18.11.2005 06:49:06

EDIT: Onhan tietysti paljon ja olennaisesti kiinni myös kitaran tuntumasta, että mikä sopii mihinkin, eikä pelkästään soundi.

Rohkenen olla täysin eri mieltä. Niin hevit kuin bluussitkin ja kaikki siltä väliltä taittuu sekä stratolla, että les paulilla. Enemmän se on soittajasta kiinni. Ja jos tosiaan kaikkea haluaa soittaa yhdellä kitaralla, on mun mielestä paras vaihtoehto strato tallahumbukkerilla.
"I have a cunning plan" -Baldrick
derble
18.11.2005 16:20:25
Rohkenen olla täysin eri mieltä. Niin hevit kuin bluussitkin ja kaikki siltä väliltä taittuu sekä stratolla, että les paulilla. Enemmän se on soittajasta kiinni. Ja jos tosiaan kaikkea haluaa soittaa yhdellä kitaralla, on mun mielestä paras vaihtoehto strato tallahumbukkerilla.

Ourait, tarkoitus sillä mun lisäämällä kommentilla olikin tarkoitus vaan ottaa kantaa silleen että tietyillä soittimilla harvoin soitetaan toista äärilaitaa. Tietysti mahdollista, mutta jo ehkä ulkonäön kannalta harvinaista. Hauskoja esimerkkejä voi kaikki keksiä itse.
Sir Härö
18.11.2005 17:16:21
Mitkä muut asiat vaikuttavat soundiin, siis merkittävästi? Tiedän että esim. eri puulajit, materiaalit&tarvikkeet (mm.kielet) ymsyms. vaikuttavat sointiin. Onko kitaran sointi siis kaiken tämän summa?

Soundi lähtee sormista. Hyvän särösoundin saa nyrkillä.

Ei vaan. Tuota täällä yhteen aikaan toitotettiin :)

Itse en pahemmin erottele kitaroita eri musatyyleihin soundin puolesta. Tietysti että mikä soundi sopii parhaiten mihinkin, mutta onhan heavybändejä joissa kitaristi vetelee Fenkun Telecasterilla. Ja mikäpä siinä, on ainakin hieman erilainen soundi kuin lähes poikkeuksetta kaikilla muilla heavybändeillä jotka vetävät ESP-kitaroilla joissa on emg 81/81 tai 81/85 setti.

Jos jaottelemaan lähdetään, niin minä katson kitaran ulkonäöstä että mihin se "kuuluu". Siis kuvainnollisesti.

Mutta jos otetaan sellainen käsite kuin "yleiskitara" niin minulle tulee heti mieleen Gibson Les Paul.

Se sopii soundien puolesta mihin musiikkityyliin tahansa. Ja kitaran muoto ja desing on myös kaikkeen sopiva ;)

Tästä kirjoituksestani ei ole mitään hyötyä alkuperäiseen kysymykseen, mutta tilitinpä näkemykseni.
Älköön kukaan käyttäkö väärin minun päätäntövaltaani.
derble
18.11.2005 20:12:42
Niin siis, täähän on vähän niinkuin FAQ väärinpäin. (kysymyksiä ilman vastauksia) Mutta tarkoituksena olis myös aiheuttaa keskustelua, näkemyksistähän suurimmaksi osaksi tässä on kyse. :)
Ocean Boulevard
18.11.2005 20:30:30
Mutta jos otetaan sellainen käsite kuin "yleiskitara" niin minulle tulee heti mieleen Gibson Les Paul.

Minulle "yleiskitarasta" tulee mieleen Fender Strato tallahumpparilla. Väännetäänkö
kättä? :-)
derble
19.11.2005 00:21:15

Minulle "yleiskitarasta" tulee mieleen Fender Strato tallahumpparilla. Väännetäänkö

Sinänsä mielenkiintoista. :P Kitaroina nämä ovat kuitenkin aika...erilaisia? Omakohtaista kokemusta vähän. Mutta eikös Lespassa ole tuplahumpparit, ja useimmissa stratoissa kolme sinkkua.
Ocean Boulevard
19.11.2005 11:03:38
Sinänsä mielenkiintoista. :P Kitaroina nämä ovat kuitenkin aika...erilaisia? Omakohtaista kokemusta vähän.

Onhan ne erilaisia, mutta puhuttiinkin yleiskitarasta, mikä sopii mihin vaan. Meikäläisen on vaikea kuvitella wanhan ajan rautalankaa soitettavaksi Les Paulilla. Sen sijaan tallahumpparistratolla voi vetää mitä vaan.
Mutta en minä mikään puristi ole. Jokainen saa soittaa mitä haluaa millä haluaa.

Mutta eikös Lespassa ole tuplahumpparit, ja useimmissa stratoissa kolme sinkkua.

Perinteisessä Stratossa kyllä, mutta saa niitä tallahumpparillakin.
PIM
19.11.2005 12:37:18

Mulle taas yleiskitarasta tulee mieleen Line6 Variax.
...ttu tätä elämää, yhtenä päivän autokuume ja toisen GAS...
Sir Härö
25.11.2005 13:11:57 (muokattu 25.11.2005 13:14:12)

No strato sopii myös vähän minne vaan.

Ja kyllähän Lespallakin "räminät" saa aikaan kun vähän veivaa vahvarin nuppeja :)

Mutta minulle strato ja lespa ovat tällä hetkellä yksi paskanmaku :) En ole kumpaakaan hankkimassa.

Mulle taas yleiskitarasta tulee mieleen Line6 Variax.

Joo, monipuolisten soundien puolesta. Mutta eipä sillä uskottavasti dempata ;) Siinähän oli se joku mikki juttu joka ei toimi kunnolla dempatessa. (kuulemma. Älkää tappako viestintuojaa)
Soundi lähtee sormista. Hyvän särösoundin saa nyrkillä.
Vapour
26.11.2005 13:11:16 (muokattu 26.11.2005 13:11:24)
Joo, monipuolisten soundien puolesta. Mutta eipä sillä uskottavasti dempata ;) Siinähän oli se joku mikki juttu joka ei toimi kunnolla dempatessa. (kuulemma. Älkää tappako viestintuojaa)

Tallan piezot jäävät demppauskäden "väärälle" puolelle tuossa, eli demppaava käsi jää kielen soivan osan ja piezojen väliin. Käsittääkseni tästä johtuu Variaxin nihkeä demppisoundi.
Ihmisillä, jotka pelkäävät menettävänsä kasvonsa, ei ole kasvoja, mitä menettää. -Allekirjoittanut.
benny
02.12.2005 01:10:07

Strato ja Les Paul on molemmat yleiskitaroita, Strato ehkä enemmän (koska kaikki pahikset käyttää niitä).

Kaikella kyllä voi soittaa kaikkea, luulemma.
shitfuck inc.
derble
02.12.2005 18:22:23
Kaikella kyllä voi soittaa kaikkea, luulemma.

Kaikkea kaiketi voi. On vaan hauska ajatus. Esimerkiksi että jos jollain floikallisella hevisuunnikkaalla vedettäis pehmojazzia. Tai että sellasella puoliakustisella jazzkitaralla vedettäis Bodomia tms. ( hymiö )
Niq
02.12.2005 21:38:20

Kaikkea kaiketi voi. On vaan hauska ajatus. Esimerkiksi että jos jollain floikallisella hevisuunnikkaalla vedettäis pehmojazzia. Tai että sellasella puoliakustisella jazzkitaralla vedettäis Bodomia tms. ( hymiö )

Kyllähän noita on. Modernimmassa jatsimenossa näkyy hevimpää ibaneesia ja puoliakkareitakin on hevin puolella nähty. Esim. Viikatteen Kaarle vetelee Washburnin puoliakkarilla, tosin EMG81-setti mikkeinä ja koppakin lienee täytetty jollain muulla kuin ilmalla. :)
"I have a cunning plan" -Baldrick
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)