derble 13.11.2005 14:20:43 | |
---|
Teinkö nyt aivan väärin? Tilasin (biltemastakin olisi saanut mutta samapa tuo) pienenninadapterin jotta saisin kitaran suoraan kiinni tietokoneen line-in liitäntään. Tuttu neuvoi sitten hankkimaan Cooledit -ohjelman jolla tietokoneelle nauhoitettu soitto sitten muokataan jne. En ole pystynyt vielä kyseistä metodia kokeilemaan, mutta käykö se ylipäänsä noin? Luin että vahvistin pitää mikittää ja sitä kautta koneelle nauhoittaa. |
sammakko54 13.11.2005 15:19:02 | |
---|
Pystyy jos kitaran tuikkaa mikki reikään. Tuosta vahvari hommasta en tiedä. päyväpäy |
apenaattori 13.11.2005 16:26:04 | |
---|
Voit tunkea kitaran kiinni koneeseen, vahvarin kiinni koneeseen tai mikin kiinni koneeseen ja äänittää sillä vahvaria/kitaraa. Itse käytän jälkimmäistä tapaa. Janne Henrikson ja kokemus heittää tua alakerrassa saundtsekkii et mennään tsiigaa. |
tommiot 13.11.2005 16:36:49 (muokattu 13.11.2005 16:38:45) | |
---|
Voit tunkea ... vahvarin kiinni koneeseen ... Eikä sitten käytetä kaappiliitäntää! Palaa vahvari (jos putki-) ja tietokone. Kovin hyviä soundeja ei välttämättä saa kytkemällä kitaran suoraan äänikorttiin, paitsi jos on hyvä äänikortti ja hyvät softat. |
derble 13.11.2005 18:54:34 | |
---|
Elikä mikki pitäisi varmaan hankkia jokatapauksessa. Lähinnä tulee mieleen akustisen äänittely. Mistä saisi kohtuuhintaisia perusmikkejä? (biltemaa ei lasketa) |
apenaattori 13.11.2005 20:34:58 | |
---|
Elikä mikki pitäisi varmaan hankkia jokatapauksessa. Lähinnä tulee mieleen akustisen äänittely. Mistä saisi kohtuuhintaisia perusmikkejä? (biltemaa ei lasketa) Musaliikkeistä. Kolmisen kymppiä kun sijoitat niin saat jo ihan tarpeeksi (ainakin minulle tarpeeksi) hyvän mikin. Janne Henrikson ja kokemus heittää tua alakerrassa saundtsekkii et mennään tsiigaa. |
ravensoul 14.11.2005 15:22:56 | |
---|
Elikä mikki pitäisi varmaan hankkia jokatapauksessa. Lähinnä tulee mieleen akustisen äänittely. Mistä saisi kohtuuhintaisia perusmikkejä? (biltemaa ei lasketa) Vink: Kohtuuhintaisin perusmikki, mihin olen törmännyt, on Shure C606. Jämäkkä rakenne, ja ihan hyvä soundi ottaen huomioon, että maksoin omastani 20e. Taisi tosin olla joku tarjous päällä. Mutta kuitenkin, kun ylsi mielestämme laulumikkinä samalle ellei paremmallekin tasolle 400 euron AKG:n langattoman sydeemin kanssa. En tiedä sitten soveltuuko kuinka hyvin akustisen äänittelyyn. Peaveyn pikkuvahvaria piti sillä mikittää silloin, kun ei vielä ollut isompaa ja pelas kohtuudella. "Only two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the the universe." - A. Einstein Romantikkoitkijät #27 Luojan kiitos, olen ateisti! |
derble 14.11.2005 19:59:53 | |
---|
Oorrait, en mä mitään kamalan hyvää äänenlaatua haekaan, tarkoitus olisi lähinnä saada ideoita ja muita koneelle. Ja olisihan se kiva omaa räpellystä kuunnellakin. |
Bentley 16.11.2005 15:22:23 (muokattu 16.11.2005 15:23:37) | |
---|
Mikillä nauhoittelu on aika kiva kun tulee mahdolliset sivuäänet (yskäsyt sun muut) mukaan. Tai riippuu kitarakaapin etäisyydestä ja sen sellasista tietenkin. Itse olen nauhoittanut kitarani seuraavasti: Kitarasta piuha V-amp2:seen ja siitä piuha tietokoneen äänikortin (mulla SBlive 1024) line-in liitäntään. Käy kuuntelemassa miltä jälki kuulostaa: www.mikseri.net/pen (Kaikki tosin kyllä haukkuu noita soundeja, muita soundeja enemmän kuin kitarasoundeja mutta mä en sellasista välitä. Sitten kun ne nauhoitetaan aikuisten oikeesti oikeissa studioissa niin silloin niitä soundeja vasta rukataan enemmän. Ja älä anna häiritä sen meikäläisen käyttämän Flanger, vai oliko se Chorus efektin käyttö :) ) Ja tosin tuossa ei ole niin hyvät kitarasoundit mitä mun viimesimmässä. Jahka saan sen valmiiksi niin laitan senkin tuonne. (Olen oppinut pikkaisen miksauksestakin enemmän.) Jos nauhoittaa kitaroita jonkin efektilaitteen läpi suoraan tietokoneen äänikortin sisäänmenon kautta (kuten meikäläinen) niin olisi hyvä jos siinä efektilaitteessa olisi jonkinnäköinen kaappimallinnus. Tuossa mun käyttämässäni V-amp2:ssa niitä piisaa ihan kohtuullisesti ja kotioloissa nauhoitteluun en tarvitsekaan parempia. (Eli jokku hifistit jaksaa aina vaa sit valittaa soundista) - Mutta valittajiakin tarvitaan tässä maailmassa :) EDIT: Ja minäkin käytän juuri sellaista pienennys adapteria (mikä se virallinen nimi on?) jolla saa kitarapiuhan äänikortin line-ineen kiinni. For those who can't be without the music! |
derble 17.11.2005 20:04:03 | |
---|
Mutta mulle ei oo vahvarissa (Yamahan startteripakki) line-out liitäntää. Kävisköhän korvakuulokeliitäntä...? Eikö niinkun PERIAATTEESSA sama tarkoitus: ääni ulos. ( ? ) |
derble 17.11.2005 20:05:22 (muokattu 17.11.2005 20:12:12) | |
---|
Ja tosta sun materiaalista: älä lannistu, ainakin mun aloittelijankorvaan kuulostaa ihan hyvältä. EDIT: Muuten, ihan kiinnostuksesta, millä oikeen teet musiikkisi? Kuitenkin kitaraa lukuunottamatta koneella tehty? Aika jänskää kuitenkin. EDIT: Ai niin, tämä sun metodisi, jossa kitara liitetään vahvistimen kautta koneeseen, niin miten (tai millä ohjelmalla) sitä ääntä sitten saa muokattua? (Efektejä lisättyä yms.) Vähän samaa kuin edellinenkin kysymys. |
Lennu 17.11.2005 20:44:18 (muokattu 17.11.2005 20:47:13) | |
---|
EDIT: Ai niin, tämä sun metodisi, jossa kitara liitetään vahvistimen kautta koneeseen, niin miten (tai millä ohjelmalla) sitä ääntä sitten saa muokattua? (Efektejä lisättyä yms.) Vähän samaa kuin edellinenkin kysymys. Aloittelevan tietokoneäänittelijän startteripaketti. Lue ohjelman mukana tulevat käyttöohjeet, kysy täältä sitten lisää: Äänitysohjelma: http://www.kreatives.org/kristal/ Efektit: http://www.kjaerhusaudio.com/classic-series.php edit: vielä yksi linkki, jos soitat kitaraa suoraan sillä pienennysadapterilla: http://www.simulanalog.org/guitarsuite.htm Saat vahvarimallinnuksia, jotka kelpaa kotiäänittelyyn. - how did you think I got these inside, by osmosis? |
derble 17.11.2005 21:02:06 | |
---|
Kiitoksia paljon! Näillä eväillä luulisi tosiaan alkuun hyvin pääsevän ja selviävän jonkin aikaa. Noista taustoista pitää vielä odotella vastausta. Tällä hetkellä käytössä FruityLoops, joka ei taida olla paras ohjelma musiikin tekemiseen...Mutta kiitos, vielä kun tulisi postissa se adapterikin niin pääsisi soittelemaan. |
Bentley 18.11.2005 12:03:39 | |
---|
Mutta mulle ei oo vahvarissa (Yamahan startteripakki) line-out liitäntää. Kävisköhän korvakuulokeliitäntä...? Eikö niinkun PERIAATTEESSA sama tarkoitus: ääni ulos. ( ? ) Jaa sori. En hokannu jos olit aikaisemmin maininnut että sulla on vain tuollainen sydeemi käytössä. En ole varma kuinka kuulokeliitännästä voi laittaa äänikortin line-ineen kiinni ja miten hyvin se toimii. Luulisi sen olevan ihan ok asia? Viisaammat voisi valaista tätä asiaa tarkemmin. For those who can't be without the music! |
ravensoul 18.11.2005 12:41:48 | |
---|
Kuulokeliitäntä ei tuohon käy. Siitä ei tule linjatasoista signaalia. Eli kitara äänikortin mic in:iin. Ja vahvistinmallinnukset vaikka GuitarSuite -VST-plugareilla Kristalin avulla, kuten Lennu tuossa listasikin. Tässä tapauksessa olisi sit hyvä, jos äänikorttiin saisi ASIO-ajurit. Muuten voi viive olla melkoinen ja hankala soittaa. Jos kortti on SB Live! tai Audigy, kannattaa ajureiksi vaihtaa kX Projectin ASIOt. "Only two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the the universe." - A. Einstein Romantikkoitkijät #27 Luojan kiitos, olen ateisti! |
derble 18.11.2005 16:28:04 | |
---|
Kuulokeliitäntä ei tuohon käy. Siitä ei tule linjatasoista signaalia. Eli kitara äänikortin mic in:iin. Ja vahvistinmallinnukset vaikka GuitarSuite -VST-plugareilla Kristalin avulla, kuten Lennu tuossa listasikin. Tässä tapauksessa olisi sit hyvä, jos äänikorttiin saisi ASIO-ajurit. Muuten voi viive olla melkoinen ja hankala soittaa. Jos kortti on SB Live! tai Audigy, kannattaa ajureiksi vaihtaa kX Projectin ASIOt. Okei, eli toisinsanoen ihan hyvä juttu että sen adapterin tilasin. Mutta eikö kitara kannata laittaa line-in:iin eikä mikkiliitäntään? En kyseenalaista, näin vaan olin kuullut aikaisemmin. Äänikorttina toimii emolevyyn integroitu peruskortti, noita ajureita kannattaa varmaan kattoa että miten tarvitsee sitten kun nauhoituspuuhiin pääsen. Kiitos, suuri apu on tähän asti ollut. |
Lennu 18.11.2005 19:35:42 | |
---|
Okei, eli toisinsanoen ihan hyvä juttu että sen adapterin tilasin. Mutta eikö kitara kannata laittaa line-in:iin eikä mikkiliitäntään? En kyseenalaista, näin vaan olin kuullut aikaisemmin. Äänikorttina toimii emolevyyn integroitu peruskortti, noita ajureita kannattaa varmaan kattoa että miten tarvitsee sitten kun nauhoituspuuhiin pääsen. Kiitos, suuri apu on tähän asti ollut. Ei ei. Homma on ihan looginen. Jos sulla on jokin mokkula, esimerkiksi multiefekti, joka muuttaa signaalin linjatasoiseksi, niin kytket LINE IN (linja sisään) jakkiin. Kun laitat kitaran suoraan äänikorttiin, laitat itseasiassa kitaran pienitehoisen mikrofonin kiinni koneeseen. Tällöin MIC IN. Joissain korteissa tämä valitaan ohjelmallisesti, jakki on sama. Täältä sitten asio4all- ajurit. Voi toimia, tai sitten ei, riippuu äänikortistasi (AC97?) http://www.asio4all.com/ - how did you think I got these inside, by osmosis? |
derble 18.11.2005 20:27:24 | |
---|
Selkis. Näin se selvisikin. Äänikorttina on...kyllä, VIA AC 97! Joo-o, kiitoksia! Vieläkun toimisi kaikki niin avot. :P |
derble 23.11.2005 16:41:42 | |
---|
No niin, hieman apua tarvisi taas. Asensin Krystalin, ja purin Gsuiten tavarat, siirsin ne krystalin plugins-kansioon. ( ? ) Liitin kitaran koneeseen, mikkiliitäntään. Ei pihahdustakaan. Yritin nauhoittaa krystalilla, ei ääntä. Testasin windowsin omalla mikkitestauksella control panelista, ei ääntä. Liitin kitaran line-in -liitäntään, soittamani ääni kuuluu kauittimesta. Yritin nauhoittaa krystalilla, ei ääntä. Missä vika? |
derble 23.11.2005 16:42:29 | |
---|
edit: Asensin myös ASIO-ajurit ja Krystal ne tunnistaa. |