Waldemar1 13.11.2005 13:31:41 | |
---|
Olen kauan yrittäny ja miettiny et miten oppii parhaiten ja nopeimmin virittämään kitaraa ihan vaan korvakuulolla? Siis ilman mitään viritysmittareita ja ilman mitään muita instrumenttejä? |
lxi 13.11.2005 13:39:57 | |
---|
Nimeämällä viestin otsikot paremmin. Eiku... Syntymällä henkilöksi, jolla on äärettömän tarkka absoluuttinen sävelkorva. Jostainhan se ensimmäinen sävel on otettava, oli se sitten viritysmittari tai jokin toinen soitin. Muut kielet kykenee sitten virittämään sen ensimmäisen perusteella. The fact that no one understands you doesn't make you an artist. | kuunneltua |
kivi 13.11.2005 13:55:15 | |
---|
Nimeämällä viestin otsikot paremmin. Eiku... Syntymällä henkilöksi, jolla on äärettömän tarkka absoluuttinen sävelkorva. Jostainhan se ensimmäinen sävel on otettava, oli se sitten viritysmittari tai jokin toinen soitin. Muut kielet kykenee sitten virittämään sen ensimmäisen perusteella. Ei sen tarvitse olla synnynnäistä, vaan aivan hyvin pystyy kehittämään kuuloaan esimerkiksi virittämällä aina A-ääniraudan mukaan. Äänirautaa sitten nypätään, ei kopauteta. On verrattain helppoa ja useimmiten ihan automaattista, että kun on soittanut pidempään, osaa automaattisesti laittaa sen kitaran A-kielen oikeaan vireeseen ihan ilman apuvälineitäkin, varmaan siksi, että siitä A:sta yleensä lähdetään virittämään. Kannattaa ehdottomasti virittää kitara korvan mukaan, kun soittaa yksin. Kitaran vire on aina kompromissi, ja se voi olla siis myös kompromissi oikeaan suuntaan jotain tiettyjä biisejä ajatellen. Bändisoitossa taas mittari on onnen omiaan - bändisoitto vaatii mahdollisimman neutraalia, moneen sopivaa virettä. |
lxi 14.11.2005 12:21:08 | |
---|
On verrattain helppoa ja useimmiten ihan automaattista, että kun on soittanut pidempään, osaa automaattisesti laittaa sen kitaran A-kielen oikeaan vireeseen ihan ilman apuvälineitäkin, varmaan siksi, että siitä A:sta yleensä lähdetään virittämään. Kyllä sen aikanaan suunnilleen oppii, mutta ei sitä ihan prikulleen kovin moni saa. Tämä tuskin on ongelma vain kitaristien ja basistien kesken, mutta yhtyeen kosketinsoittaja ei arvosta kun backstagella väännetty likiarvovire onkin neljäsosasävelaskelen Korgia korkeammalla. Tällöin on siis väistämättä turvauduttava mittariin tai toiseen instrumenttiin. The fact that no one understands you doesn't make you an artist. | kuunneltua |
poppamies 14.11.2005 20:51:48 | |
---|
...Kannattaa ehdottomasti virittää kitara korvan mukaan, kun soittaa yksin. Kitaran vire on aina kompromissi, ja se voi olla siis myös kompromissi oikeaan suuntaan jotain tiettyjä biisejä ajatellen.... Minä olisin kyllä ehdottomasti taas aivan eri mieltä tuosta asiasta. Totta on että tasavireinen soitin kuten kitara on kompromissi virityksen suhteen. Nimenomaan sen takia että on kyse kompromissistä en lähtisi virittämään kitaraa soitettavan laulun tai jonkun yksittäisen soinnun mukaan. Kun saa sen yhden soinnun kuulostamaan hyvältä niin 10 muuta kuulostaa sitten aivan paskalta. Toki kitaran voi virittää korvakuulota mutta kielet tulisi aina virittää EADGHE (jos sitä virettä käyttää) eikä siinä kompromisseja saa tehdä. Myytävänä Fender 15" 150W bassoelementti! Ehjä ja EDULLINEN! |
kivi 15.11.2005 09:59:21 | |
---|
Minä olisin kyllä ehdottomasti taas aivan eri mieltä tuosta asiasta. Totta on että tasavireinen soitin kuten kitara on kompromissi virityksen suhteen. Nimenomaan sen takia että on kyse kompromissistä en lähtisi virittämään kitaraa soitettavan laulun tai jonkun yksittäisen soinnun mukaan. Kun saa sen yhden soinnun kuulostamaan hyvältä niin 10 muuta kuulostaa sitten aivan paskalta. Toki kitaran voi virittää korvakuulota mutta kielet tulisi aina virittää EADGHE (jos sitä virettä käyttää) eikä siinä kompromisseja saa tehdä. Taisinpa sanoa epäselvästi kantani. Tarkennetaan: Kitara pitäisi aina ja iankaikkisesti, aamen, virittää sillä tavalla oikeaan vireeseen, että kitaran A myös on jossain 435 ja 445 herzin välissä (mielellään aina samassa, ja samassa kuin muu bändi). Jos kitara on milloin ylä- milloin alavireessä, ei koskaan opi kuulemaan ääniä oikein, se sävelkorva ei kehity. Sen sijaan jos yksikseen kotona soittelee, niin on ihan hyvä ajatus hienosäätää sitä virettä korvakuulolta, niin oppii miltä oikeasti puhtaat äänet kuulostaa, ja sävelkorva kehittyy nopeaa tahtia. Sitä pitää vain tehdä koko ajan, joten usein on helpompi tyytyä siihen keskiarvovireeseen, mittarivireeseen, kuin viilata viritystä joka biisin väliin. |
IommI 15.11.2005 13:48:49 | |
---|
Mulle ei tuo korvakuulolla virittäminen/soittaminen ole ollut ongelma, born to be good..:p Pyhä pietari sanoi aikoinaan rokkarille... tänne et hevillä pääse... |
sikanaama 15.11.2005 15:33:39 (muokattu 15.11.2005 15:35:41) | |
---|
Tuntuu kivalle kun ääniraudan lyö, eiku nypäyttää johonki ja sitten laittaa sen toisen pään päähänsä niin mukavasti kallo sitä ääntä johtaa ja pään sisällä humisee. Näin se A jää päähän soimaa. Joo. Mulle tuo korvakuulolla virittäminen on ollu ongelma. Koko ajan se soiton mukana kyllä kehittynee näköjään. Lukitsen sinut komeroon käsiraudoissa koska en halua satuttaa sinua. Rakastan sinua. |
Hassel 15.11.2005 15:47:02 | |
---|
Itse saan aina kitarani suunilleen vireeseen G:stä kun mietin roadrunnerin alkua. |
poppamies 15.11.2005 17:46:30 | |
---|
Itse saan aina kitarani suunilleen vireeseen G:stä kun mietin roadrunnerin alkua. Ovelasti tehty ajatellen sitä että kappale menee E:stä... Myytävänä Fender 15" 150W bassoelementti! Ehjä ja EDULLINEN! |
Hassel 15.11.2005 19:05:00 | |
---|
Ovelasti tehty ajatellen sitä että kappale menee E:stä... Ensimmäinen riffin nuotti on kuitenkin G |
Eemil 16.11.2005 12:35:18 | |
---|
Itse saan aina kitarani suunilleen vireeseen G:stä kun mietin roadrunnerin alkua. Mäkin pystyn usein vaikka laulamaan miltä korkeudelta biisi lähtee vaikken olisi kuullut sitä puoleen vuoteen. Sitä sitten ihmettelee kun joitain ei pysty ja joitain pystyy. Käykää kuulemassa Musiikkia! Musiikkinäyte on se pieni kiva nuotti kun katsot oikealle ylös.
K100 #2 |
JMP71 16.11.2005 23:29:01 | |
---|
Soittajan elämää helpottava niksi: "sävellä" kännyysi kappale joka tuuttaa pelkkää A:ta, kännykkä on yleensä aina mukana, äänirauta ei. Alkoholi lyhentää ihmisen ikää, mutta toisaalta ehtii nähdä kaksin verroin. -K.Palsa- |
sikanaama 17.11.2005 18:30:37 | |
---|
Soittajan elämää helpottava niksi: "sävellä" kännyysi kappale joka tuuttaa pelkkää A:ta, kännykkä on yleensä aina mukana, äänirauta ei. Vois kyllä tästä lähtien alkaa kuljettaa kännyn sijasta äänirautaa mukana. Onhan se paljon pienempikin. - Onko sulla lainata kännykkää? - Ei mutta on mulla äänirauta. - Hyvä. Lukitsen sinut komeroon käsiraudoissa koska en halua satuttaa sinua. Rakastan sinua. |
Lennu 17.11.2005 19:53:49 (muokattu 17.11.2005 19:56:18) | |
---|
Ensimmäinen riffin nuotti on kuitenkin G Öö, onko siinä koko biisissä edes g-nuottia? Vois kyllä tästä lähtien alkaa kuljettaa kännyn sijasta äänirautaa mukana. Onhan se paljon pienempikin. - Onko sulla lainata kännykkää? - Ei mutta on mulla äänirauta. - Hyvä. Voinksmä soittaa mun kaverille? - siitä vaan. *antaa ääniraudan* - *nyppää äänirautaa* kaveri: - makeen kuulonen! - how did you think I got these inside, by osmosis? |
poppamies 17.11.2005 23:43:41 | |
---|
Vois kyllä tästä lähtien alkaa kuljettaa kännyn sijasta äänirautaa mukana. Onhan se paljon pienempikin... Aivan. Äänirauta on paljon kätevämpi. Esim. pianoa on tosi hankala kuljettaa mukana. Myytävänä Fender 15" 150W bassoelementti! Ehjä ja EDULLINEN! |
baron 18.11.2005 07:39:32 | |
---|
Aivan. Äänirauta on paljon kätevämpi. Esim. pianoa on tosi hankala kuljettaa mukana. Niin ja jos sitä pianoa kuljettais mukana, se ei pitäisi virettään eli se pitäisi ensin virityttää. My name is Baron, Sir Baron. |
risto 18.11.2005 10:23:25 | |
---|
Aivan. Äänirauta on paljon kätevämpi. Esim. pianoa on tosi hankala kuljettaa mukana. Niin ja jos sitä pianoa kuljettais mukana, se ei pitäisi virettään eli se pitäisi ensin virityttää. Helpompaa on ottaa vaan se pianon A kieli mukaan. Ne jotka eivät ymmärrä kokonaisuuksien kauneutta ovat kärkkäitä osoittamaan sormella yksityiskohtien näennäisiä epäloogisuuksia. Mietelause by Risto 2005, Inspired by Platon 427-347eKr. |
MV 20.11.2005 10:38:22 | |
---|
Kyllä sen melkein väkisinkin oppii kun on jonkun aikaa soittanut... wätless |
fredag 21.11.2005 19:58:34 | |
---|
Argh. Tuntuu että kovinkaan moni ei ole vielä ihan täysin sisäistänyt varsinaista kysymystä. Vaikka en kitaristi olekaan, itse olen lähtenyt opettelemaan esim. Guitar Pron kanssa. Siinä on viritysohjelma, joka antaa vaikka mitä piippausta. Eli varsinainen vinkkini menisikin näin: Ostat laillisesti kalliilla rahalla lisensoidusta liikkeestä Guitar Pron ja pistät viritysohjelman päälle. Sitten vääntelet sen lähtökielen kohdalleen, jonka jälkeen virität loput kielistä. Jossain vaiheessa kun olet kotonasi soitellut sen verran että Guitar Pron kanssa alkaa homma onnistumaan, voit kehittää sävelkorvaasi virittämällä kitarasi itse ja vertaamalla tulosta Guitar Pron virittimeen. Paras olisi tietenkin se, että pääsisit jälkeenpäin tsekkaamaan mittarilla miten lähelle todellisuudessa osuit. Kö? |