Aihe: Aluksi..
1
LbLs
09.11.2005 18:30:59

Minulla on sähkökitara ja osaan soittaa sillä jopa jotain, mutta haluaisin oppia katsomaan edes vähän nuotteja ja kaikkea perus juttuja. Kotona haluaisin opetella mutta mistä löydän opeteltavaa juttua?
Kärpäsruoska
09.11.2005 18:41:47
Kirjaston musiikkiosastolta luulisi löytyvän jotain.
Kääntänyt takkini? Tällä hetkellä minulla ei ole takkia laisinkaan, sillä olen alasti ja hieroin koko uljaan vartaloni laardilla ja kompostijätteellä jotta raatokoirat luulisivat minua hirveksi. THV-klubi #28 Romantikkoitkijät #34
Cujo
09.11.2005 19:12:57
Tällaisen tekstin joskus johonkin kirjoitin. Ehkei ihan sitä, mitä etsit, mutta asiaan liittyen:

"Eli aluksi opettelin soittamaan C-duuriskaalan näin:

e-----------5-7-8-
h-----5-6-8-------
g-5-7-------------

Tässä on vain yksi oktaavi, ei ole vaikeaa miettiä miten tuo jatkuu.

Ja ideana on, että yksi sormi per nauhaväli eli etusormi 5. väli, keski- 6. väli jne. Harjoittelee ensin niin että menee tuo skaala sujuvasti ylös-alas. Sitten aloin vain soittamaan nuoteista yksiäänisiä helppoja C-duuri melodioita tyyliin: tuo nuotti on F, painanpa h-kieltä keskisormella.

Sitten siirryin pikkuhiljaa myös muihin sävellajeihin. Kitarallahan tämä on helppoa, kun ei tarvitse muuta kuin siirtää tuota skaalaa kaulalla ylös tai alas. Esim. D-duuriskaala saadaan kun aloitetaan tuo sama kuvio g-kielen 7. välistä. Soitetaan siis sama kuvio ja skaalaan tulee automaattisesti tarvittavat ylennykset/alennukset. Pitää tietenkin muistaa että nyt h-kieltä keskisormella painettaessa saadaankin sävel g jne.

Mollisävellajeista soitan yleensä käyttämällä kyseisen sävellajin rinnakkaisduuriskaalaa (samat sävelet). Tämä siksi että molliskaala tuohon samaan tyyliin kolmelle yläkielelle sormitettuna ei mahdu neljään väliin; ei se vaikea ole mutta samahan se kumpaa siinä käyttää. Siis jos kappale menee A-mollista, löydän samat sävelet C-duuriskaalasta.

Vielä muutama pikkuniksi, jotka itse "keksin". Siihen aikaan kun näitä harjoittelin oli minulla vain klassinen kitara. Siksi vaikkapa F- ja G-duuri olivat minulle vaikeita sävellajeja koska tuolla sormituksella ne menevät osittain 12. nauhan yläpuolelle eli olivat vaikeita soittaa. Mutta, mutta, F-duurihan eroaa C-duurista vain siten että siinä H on alennuttu Bb:ksi. Onkin helppo käyttää tuota C-duuriskaalan sormitusta, mutta alentaa tuo H ts. soittaa e-kielen 7. välin sijasta 6. väli.

Sama juttu G-duurissa: ylennetään vain F F#:ksi, eli soitetaan h-kielen 6. välin sijasta 7. välistä.

Toivottavasti oli jotain apua! Eihän tällä tavalla mitään kymmenäänisiä klassisia kappaleita opi soittamaan, mutta ainakin ihan yksiäänisiä melodioita. Tietenkään noihin sormituksiin ei pidä liikaa jumiutua vaan etsiä tarvittaessa niitä säveliä myös sormituksen ulkopuolelta. Tämä taito kyllä kehittyy itsekseen kunhan vaan jaksaa soitella. :p

-Cujo"
"Sometimes there's so much beauty in the world I feel like I can't take it, like my heart's going to cave in." AKKK #15
laite
10.11.2005 09:37:44
Minulla on sähkökitara ja osaan soittaa sillä jopa jotain, mutta haluaisin oppia katsomaan edes vähän nuotteja ja kaikkea perus juttuja. Kotona haluaisin opetella mutta mistä löydän opeteltavaa juttua?

Suosittelen tabulatuurien opettelua, tuolta tabulatuurit-osastolta löytyy ohjeita ja paljon kivaa soitettavaa!
Oikeesti olen 15-vuotias pissis, ja kuuntelen räpätsyy.
R.I.P. Gösta Sundqvist, 15.8.2003. Eksentrikko, humoristi ja nero.
LbLs
10.11.2005 14:46:44

Osaan soittaa tabuladuureista, mutta haluan oppia enemmän kaikkea nuoteista. Eniten ehkä kitarasointuja
Jorbagha
10.11.2005 14:54:45 (muokattu 10.11.2005 14:55:24)
Kirjaston musiikkiosastolta luulisi löytyvän jotain.

Riippuu tietysti kaupungista, mutta yleisesti ottaen olen samaa mieltä. On olemassa lukematon määrä oppaita, joista löydät sointuja ja selvityksiä nuottiviivaston ja kitaran kaulan suhteille. Eli mars kirjastoon! Parhaita ovat ne kirjaset, joissa tulee joku levy mukana. Kuulokuva ja näkökuva yhtäaikaa on paras vaihtoehto oppimisen kannalta. Tietysti joku pätevä opettajakin voisi ehkä osata kertoa asian tai pari...
Cujo
10.11.2005 16:18:04
Eniten ehkä kitarasointuja

Tarkoitatko nyt, että se sointu on kirjoitettu sinne nuottiviivastolle nuottipampuloina, vai että se merkitty sinne viivaston päälle tyylin "Em7"?
"Sometimes there's so much beauty in the world I feel like I can't take it, like my heart's going to cave in." AKKK #15
-M-
11.11.2005 09:53:16
Osaan soittaa tabuladuureista, mutta haluan oppia enemmän kaikkea nuoteista. Eniten ehkä kitarasointuja

Nuoteista voi opetella soittamaan esimerkiksi Hal Leonardin - Kitarakoulu 1 (2 ja 3) -kirjan avulla, löytynee lähialueen kirjastoista ja musaliikkeistä.
Disposable
11.11.2005 21:03:13 (muokattu 11.11.2005 21:03:27)
Tarkoitatko nyt, että se sointu on kirjoitettu sinne nuottiviivastolle nuottipampuloina, vai että se merkitty sinne viivaston päälle tyylin "Em7"?

Veikkaisin tuota jälkimmäistä. Kerro meille, tuo C-duuriskaala oli oikein hyvin kirjotettu ja jopa minä älysin.
Cujo
13.11.2005 17:20:48 (muokattu 13.11.2005 21:16:35)
Veikkaisin tuota jälkimmäistä. Kerro meille, tuo C-duuriskaala oli oikein hyvin kirjotettu ja jopa minä älysin.

No tapauksessa helpoin lähestymistapa on opetella ulkoa, miten mikäkin sointu kitaralla otetaan. Opettelee ensin ihan perusavoimet duuri- ja mollisoinnut, sitten barre-otteet, seiskasoinnut ja sitten onkin suurin osa peruspoprock-musiikissa tarvittavista soinnuista hallussa.

Sitten kun siirrytään astetta laajempiin sointuihin kannattanee tutustua taas hieman lisää musiikin teoriaan. Kohta huomaakin, ettei jokaista sointua tarvitse opetella ulkoa, vaan ne voi itse järkeillä. Toki teoriatietämyksestä on suuresti hyötyä jo ihan perussointuja opetellessa tyyliin:

Opettelen E-duurin. (Vieressä kullakin kielellä soiva sävel.)

0 e=juurisävel
0 h=kvintti
1 g#=duuriterssi
2 e
2 h
0 e

Jos tiedän, että duurisointu voidaan muuttaa molliksi alentamalla terssi, osaan helposti alentaa kaikki kitarasoinnussa olevat terssit, ja saan E-mollin soittamalla:

0 e
0 h
0 g
2 e
2 h
0 e

Tästä kuitenkin paljon lisää mm. http://muusikoiden.net/keskustelu/p … p?c=38&t=62355&o=0&co=0

Ottakaamme kuitenkin vielä toinen esimerkki:

Kuinka soitan soinnun Em7?

Teoriatietämyksen pohjalta tiedän, että Em7-soinnussa Em-sointuun lisätään, pieni septimi -- tässä tapauksessa sävel d.

Siis soitamme esim.:

0 e
3 d
0 g
2 e
2 h
0 e

tai

0 e
0 h
0 g
0 d
2 h
0 e

Sellaista.
derble
13.11.2005 20:40:09 (muokattu 14.11.2005 20:02:08)
mä luulin että em7 on tämän näköinen:

e||0
H||0
G||0
D||0
A||2
E||0

EDIT: virhe. :D
Sergei Fallinen
13.11.2005 20:58:18 (muokattu 13.11.2005 20:59:03)
Em7: (cujolla periaattessa oikein, mutta aika kummallinen viritys...)

e--0-
h--0-
g--0-
d--0-
a--2-
e--0-

Cujo
13.11.2005 21:17:30
Em7: (cujolla periaattessa oikein, mutta aika kummallinen viritys...)

Juu ei, ne kirjaimet siinä vieressä esittää, että mikä nuotti sillä kielellä soi, ja olihan sinne virhe lipsahtanut. Anteeksi!
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)