Aihe: Nopeasti demppaaminen
1 2
Sufferin Bastard
31.01.2006 12:11:14
Asia jonka olen jo pitkään halunnut oppia on nopeasti demppaaminen. Itse demppaan laittamalla plektrakäden kämmensyrjän kiinni kieliin ja sitten ylhäältä alas. Joihinki kappaleisiin ei kuitenkaan riitä nopeus, joten oisko kenelläkään mitään neuvoja miten sitä vois nopeuttaa? Oon yrittäny dempata ylhäältä alas ja sitte alhaalta ylös mutta ei onnistu.

Kiitos vastauksista etukäteen
Geddy Lee SUCKS!!
tenkainen
31.01.2006 12:16:21

Asia jonka olen jo pitkään halunnut oppia on nopeasti demppaaminen. Itse demppaan laittamalla plektrakäden kämmensyrjän kiinni kieliin ja sitten ylhäältä alas. Joihinki kappaleisiin ei kuitenkaan riitä nopeus, joten oisko kenelläkään mitään neuvoja miten sitä vois nopeuttaa? Oon yrittäny dempata ylhäältä alas ja sitte alhaalta ylös mutta ei onnistu.

Kiitos vastauksista etukäteen

Ei kai siihen auta muu kuin ankara harjoittelu... Oikotietä onneen ei valittettavasti löydy, mutta kun tarpeeksi kauan jaksaa harjoittaa sahaamista, niin kyllä se siitä pikku hiljaa alkaa lähtemään.
Jos ranne tulee kipeäksi, niin sitten vain paussia, notta esimerkiksi jännetupin tulehdus ei ole kiva asia.
Kannattaa ehkä aloittaa yhden kielen demppaamisen harjoittamista. Kahden kielen demppaaminen nopeasti ylös-alas ei edes kuulosta kauhean järkevältä, imo.
"Jos haluat tosissasi tehdä pahaa vanhemmillesi, mutta kanttisi ei kestä ryhtyä homoseksuaaliksi, voit aina siirtyä taiteiden pariin." Kurt Vonnegut
IMIK #37
Johann Onn
31.01.2006 13:19:25
Tän takia aikoinaan (kauan sitten...) vaihdoin plekun softimpaan, kun en pystyny muuten demppaamaan tarkeeks nopeesti.

Sitä "perushevisahausta" pystyin kyllä paksulla plekulla tekemään, mutt kun piti ruveta veivaamaan yhtäkkiä jotain 2-3 kertaa nopeampaa ja vielä edestakaisin (ei vaan alaspäin), tuli ongelmia.
Harvestman
31.01.2006 14:52:51
Eikai dempata voi nopeasti. Eiköhan se ole sitä nopeasti pikkaamista jota sitten samalla demppaa. Eikä siihenkään ole mitään muuta keinoa kun treenaaminen. From slow tempo to fast tempo.
Non est ad astra mollis e terris via.
Petrukki
31.01.2006 15:08:48 (muokattu 31.01.2006 15:09:50)
Eikai dempata voi nopeasti.

Voipas, kunhan kyseessä ei ole sitten joku vitossointu tai vastaava.

E: Nyt koitin mennä nopeasti vitossointua dempaten ja sekin onnistui nopeasti, tosin vain pelkällä downstrokella.
"pääsiskö teiän komppaajaks, mä on niin paras" -Petrukki, haluaa bändin komppikitaristiksi. "pääsenhän, pääsenhän? jos en, rukutus ei lopu.!
Harvestman
31.01.2006 15:11:34
Eikai dempata voi nopeasti.

Voipas, kunhan kyseessä ei ole sitten joku vitossointu tai vastaava.

Siis tarkoitan nyt että demppauksessa se käsi pysyy siinä paikallaan vaimentaen kielien sointia. Olisi kieltämättä kiva kuulla että miten dempataan eri nopeuksilla.
Non est ad astra mollis e terris via.
jusatan
31.01.2006 18:00:41
se nopee demppaus saattaapi pikkasen helpottua jos hakkaat sillä plektralla vähän vinommin niihin kieliin nähden...
prkl
Johann Onn
01.02.2006 00:04:56 (muokattu 01.02.2006 00:05:43)
...koitin mennä nopeasti vitossointua dempaten ja sekin onnistui nopeasti, tosin vain pelkällä downstrokella.

Niin mullakin meni, kunnes oli pakko opetalla hakkaamaan nopeammin.

Monasti omissa speed meteli biiseissä demppaukset meni ainakin (silloin joskus...):

E5 - E - E - E - E - E - E
eli: (1/8)(1/16)(1/16)(1/16)(1/16)(1/16)(1/16)

eli "Yyy.. ka-ko-ne-vi-ku-se.

Viitonen isketään ilman demppausta ja loput (= vapaa e-kieli) dempaten.

Jos taas on kyseessä "ta-ta-ta-ta-taa-ta-ta", kaikki muu ("ta") on yhtä kieltä ja se pidempi isku ("taa") on sointu. Mitä nopeammaks mennään, sitä oletettavammin demppaukset on yhden kielen sahaamista. Mulla ainakin oli.
Ostinaatio
01.02.2006 12:06:33
Siis tarkoitan nyt että demppauksessa se käsi pysyy siinä paikallaan vaimentaen kielien sointia. Olisi kieltämättä kiva kuulla että miten dempataan eri nopeuksilla.

Tässä olet kyllä oikeassa, nopea demppaaminen ei nyt kuulosta ihan oikealta. Tai nopea demppaaminen voisi olla lähinnä sitä, että kuinka nopeasti pystyy siirtymään avoimen kielen soitosta demppaamiseen, mutta tässä tunnutaan kuitenkin puhuvan dempattujen kielien nopeasti pikkaamisesta.

Demppaamisesta sen voisin sanoa, että itse ainakin käytän eri tilanteissa vähän erilaisia demppaamistyylejä. Toinen jota käytän lähinnä juuri niissä tilanteissa kun pitää pikaisesti siirtyä demppaamaan ja paksummilla kielillä painottaa juurikin enemmän kämmensyrjän (tarkemmin sen alaosaa) käyttöä, kun taas ohuemmilla kielillä ja muutenkin harkitummin painotan enemmän kämmenen alaosaa.

En tiedä onko tästä apua, jos tosiaa haluaa opetella nopeammin pikkaamaan dempatessa niin silloin kannattaa opetella nopeampaa ja tarkempaa pikkaamista ylipäätänsä. Voi myös tehdä niin, että soittaa esimerkiksi yksikielisiä juttuja kuudestoistaosina pelkästään dempatena, käyttää siihen erilaisia sävelkulkuja. Myös tuollainen ratsastustyylinen ja siitä variaationa tulleet avointen kvinttisointujen ja muun demppaamisen yhdistäminen varmasti sujuu sen jälkeen helpommin.
"Tuhotkaa kansa, murskatkaa ja vaientakaa se. Sillä eurooppalainen valistus on suuriarvoisempi kuin kansa." -Dostojevski
Jackson Dinky
01.02.2006 13:06:03
Nopeasti demppaaminen? Miten sä voit dempata nopeeta? Ai että siirrät käden kielten päälle nopeaa? HOHO
Korjatkaa yhdys sananne!
Johann Onn
01.02.2006 17:13:26 (muokattu 04.02.2006 15:57:18)
Huomasin, ett on vaikeeta sinänsä tarkalleen selittää, miten demppataan / sahataan nopeasti, koska sitä (= omaa soittoa) on vaikea analysoida. Ajan kanssa se pitäis luonnistua, keneltä tahansa.
IommI
02.02.2006 10:46:27
Mä käytän vähän löysempää plektraa niin pystyy dempata nopeemmin..
Ei sitä ole vaikee oppia ku vain riittää innostusta...

Aikojen alussa demppasin sillai, että pidin 1nauhan päällä paria sormea ja sitte jytäämään:p ... voi niitä aikoja.
Pyhä pietari sanoi aikoinaan rokkarille... tänne et hevillä pääse...
V-tone
03.02.2006 18:48:36
Tässä master of puppetsin yhdessä kohdasssa pitäisi palm mutee mut tota en oo varma että teenkö sen oikein vai ei ja en tajua että miten voi noin nopeasti dempata niin kuin tässä linkissä

http://metallica-tabs.net/guitarlesson/fig1-1.rm
Metal90
10.02.2006 14:41:50
Tässä master of puppetsin yhdessä kohdasssa pitäisi palm mutee mut tota en oo varma että teenkö sen oikein vai ei ja en tajua että miten voi noin nopeasti dempata niin kuin tässä linkissä

http://metallica-tabs.net/guitarlesson/fig1-1.rm

Sitä ei "sahata" ylösalaisin vaan ylhäältä alas.kyllä se mulla ainakin menee moitteeta kun olen aika paljon ja tosi nopeestikin demppaillut.Kyllä se menee harjoittelun jälkeen.

Nopeesti demppaaminen on aluksi vaikeaa lähinnä myös siksi että siihen tarvittavat käden lihakset voivat olla huonossa kunnossa.Ja demppaamisella itsellään ne lihakset samalla vahvistuvat.Se tulee reenion ja ajan myötä hiljalleen.
ESP.Se on hyvä se
tuomittu
10.02.2006 15:06:01
Ja demppaamisella itsellään ne lihakset samalla vahvistuvat.

Joo, minäpäs menen vahvistamaan lihaksiani tästä. Kauankohan mun kannattais pitää tätä kättä tässä kielien päällä, että tulee kunnon lihakset?
Metal90
10.02.2006 16:17:03
Joo, minäpäs menen vahvistamaan lihaksiani tästä. Kauankohan mun kannattais pitää tätä kättä tässä kielien päällä, että tulee kunnon lihakset?

No ranne/sormi lihaksiahan "sahaamisesa" kysytään,mutta aktiivista treenia vain niin jos 2 tuntia päiväs reenaat niin kyllä kuukauden päästä saatat sahata jos hyvinkin sujuvasti.Tottakai luontaiset lahjatkin vaikuttavat oppimiseen.

Tuskin sitä kannattaa ajatella että kauanko siihen menee,kyllä siihen sitte jossain vaiheessa havahtuu ku jokin juttu alkaa toimia :)
LTD EX-260 410€
tuomittu
10.02.2006 16:25:08
Se on varmaan parempi niin, etten mie sano enää yhtään mitään.
Metal90
11.02.2006 01:02:29
Se on varmaan parempi niin, etten mie sano enää yhtään mitään.

No mikäs ny tuli?
LTD EX-260 410€
Metal90
11.02.2006 01:05:00

Vai otitko asian niin että eihän se voi millään laill olla sormi lihaksista kiinni?? kylläö se vain aika pitkälle sitäkin on.kokeileppa sahata peri tuntia slayeria niin huomaat mitä tarkoitan ;)
LTD EX-260 410€
tuomittu
11.02.2006 16:26:59
No mikäs ny tuli?

Kuolin.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)