Jake.e 19.02.2006 17:47:08 | |
---|
Eli oon pitkään miettiny kun olen lukenut noita kirjoituksia yms. Niin tehdään aloittelijat osiolle tämmöinen "fagu" putkivahvistimista. Kysymykset lähinnä koskevat sitä että Mitä eroa on putkivahvistimella ja trankkuvahvistimella? Onko se totta että 50w kuuluu putkivahvistimesta kovempaa kuin 50w trankkuvahvistimesta. Pitääkö putkivahvistimia jotenkin lämmittää ennen käyttöä? Esim 20min virta päällä? Kertokaa mulle kaikki mitä putkivahvistimesta voi kertoa (pääasiat muuten tulis loppumaton topic). Haulla en löytänyt semmoista "napakkaa" pakettia näistä asioista. If you'd been a dog
They would've drowned you at birth |
Nacher 19.02.2006 18:19:24 | |
---|
50W putkivahvistin, etenkin erilliseen hyvään suljettuun kaiutinkaappiin käytettynä, on jo sen verran tehokas, ettei sitä välttis kovin monessa keikkapaikassakaan pääse täysille vääntämään, kun 50w transistorivahvari helposti tukehtuu ja tavalilsen bändirumpalin melun alle. Putkivahvistinta pitää lämmittää pari minuuttia ennen soiton aloittamista, ja mieluiten myös jäähdytellä soiton jälkeen hetki ennen virtojen poisottamista. Putkivahvareissa putket ovat kuluvia osia, ja näillä varotoimenpiteillä niiden elinikää pidennetään. Putkivahvarit myös käyttäytyvät luukuttaessa eri tavalla. Niissä osa soundia on se, että ajetaan niitä sen verran kovalla, että särkevät, koska se putkivahvistimen päätesärö kuulostaa rouhealta ja hyvältä, kun taas trankkuvahvari kun alkaa särkeä, särö kuulostaa samalta kuin ajaisi tavallista hifilaitetta särölle, eli huonolta. Noin yleinen mielipide tapaa olla se, että putkivahvarit kuulostavat paremmilta, mutta se näkyy tosin hinnassakin. 50w putkivahvari maksa helposti jo melkein 1000e ilman kaiuttimiakin. Hyvä 100w putkivahvari voikin sitten maksaa vaikka mitä. |
Ronsto 19.02.2006 20:46:29 | |
---|
Mun pitäs kans ostaa putki vaffari mutta onkelma on juuri se että hinnat on aivan hulluja...:( Råckkenrålli |
32788 19.02.2006 21:29:48 | |
---|
Mun pitäs kans ostaa putki vaffari mutta onkelma on juuri se että hinnat on aivan hulluja...:( Mene töihin? Kirka Saatana! |
Ronsto 21.02.2006 22:47:10 | |
---|
Mene töihin? Ja laitan kaikki rahani vahvariin?? Råckkenrålli |
Therium 22.02.2006 10:57:28 | |
---|
Ja laitan kaikki rahani vahvariin?? Juuri näin! |
Ronsto 22.02.2006 11:10:03 | |
---|
Juuri näin! Muuten kyllä mutta kun pittää vuokrat maksaa ja kaikki, kun asuu omassa kämpässä katsos..ruokaa sun muuta pitäs ostella..perkele mä en tuu ikinä saamaan kunnon putkivermettä. Råckkenrålli |
PIM 22.02.2006 15:35:51 | |
---|
Mun pitäs kans ostaa putki vaffari mutta onkelma on juuri se että hinnat on aivan hulluja...:( Varsinkin vanhojen putkivahvistimien hinnat viime vuosina on ollut sellasessa nousussa että huh huh. Liekö osasyynä juuri tämä muusikoiden.netin valistustoiminta. Onneksi itse ehdin ostaa omat putkarini viis vuotta sitten eli ennen tätä nykyistä buumia. Siltikin olen sitä mieltä että ei se putkivahvistin nyt niin autuaaksi tekevä laitos ole että sellaisen hankkimalla jepestä kuin jepestä löytyisi se sisäinen kitarasankari. Kovasti pelkään myös että se kalliilla hankittu putkivahvistin saattaa osoittautua suureksi pettymykseksi siinä vaiheessa kun sen saa himaan tai treenikselle ja pääsee tarkemmin tutustumaan siihen, eikä suinkaan se tonaalinen graalin malja jona se on alunperin ostettu. Ainakin itselleni joskus 90-luvun alussa ostettu Fenderin punanuppi dual showman oli tälläinen ja sen jälkeen en viiteen vuoteen edes harkinnut putkivavistimen hankkimista ennen kuin törmäsin noihin sattumalta eteen tulleisiin vintage Marsuihin, jotka korjasin pois kuleksimasta hyvään hintaan. Jos sen haluamansa soundin saa irti transistorikoneesta niin silloin ainkin säästää rahaa, varsinkin pitemmällä tähtäimellä koska putkivahvistimen ylläpitokin nielee rahaa eikä pelkästään sen hankinta. Disclaimer: Edellä esitetyt mielipiteet ja näkemykset ovat vahvasti omiani joten kenenkään on turha vetää hernettä nenään kenenkään vaikka olisikin eri mieltä kanssani. ...ttu tätä elämää, yhtenä päivän autokuume ja toisen GAS... |
superfly 22.02.2006 18:04:32 | |
---|
Mene töihin? Niin ja leikkaa tukkasi. "Eagles may soar high, but weasels don't get sucked into jet engines." -David Brent |
Ronsto 23.02.2006 00:15:20 | |
---|
Niin ja leikkaa tukkasi. Leikkaan kurkkusi. Kuolema höyhentä kevyempi, velvollisuus vuorta raskaampi |
migreeni 27.02.2006 17:34:24 | |
---|
Mun pitäs kans ostaa putki vaffari mutta onkelma on juuri se että hinnat on aivan hulluja...:( Osta väliaikaseks joku suht halpa trankkucombo |
Ronsto 01.03.2006 00:30:42 | |
---|
Osta väliaikaseks joku suht halpa trankkucombo On jo Warp 7 212... Alan vaan kyllästymään jo siihen. Kuolema höyhentä kevyempi, velvollisuus vuorta raskaampi |
Teijo K. 01.03.2006 09:33:46 (muokattu 01.03.2006 09:34:48) | |
---|
Varsinkin vanhojen putkivahvistimien hinnat viime vuosina on ollut sellasessa nousussa että huh huh. Liekö osasyynä juuri tämä muusikoiden.netin valistustoiminta. Onneksi itse ehdin ostaa omat putkarini viis vuotta sitten eli ennen tätä nykyistä buumia. Tämä järjetön hinnannousu koskee ainakin toistaiseksi lähinnä noita muutamaa merkkivahvistinta. Isot määrät ihan yhtä hyviä pelejä, mutta vähän tuntemattomampia nimiä on saatavilla vielä ihan kohtuuhintaan, vai mitä sanoisit 300-400€ 50-100w putkinupista 1970-luvulta. Täytyy vain etsiskellä merkkejä kuten TOP, Sound City, London City jne. Näissä on monissa tarkasti JMP Marsusta tai Fenderin Bassmanista kopioitu sisukset. Eli aikansa Behringereitä ovat tavallaan. Kestävyydestä kertoo se yksinkertainen tosiasia, että monilla on 30+ vuotta aktiivisoittoa takana ja hyvin soi edelleen. Huomio vanhaa putkivahvistinta ostamaan menevälle. Säännöllinen käyttö on se mikä pitää putkarin kunnossa. Jos mainostavat hyvin pidettynä laitetta joka on seissyt käyttämättömänä silkkivuoratussa kassakaapissa voi hyvin varautua piakkoiseen remonttiin joka voi kustantaa vahvistimen hinnan verran. Suoraan käytöstä napattu peli joka toimii ilman häiriöitä on taas hyvinkin turvallinen hankinta. Että se "tällä ei ole soitettu paljon mitään" on pelkkää miinusta sekä kitaroissa että putkivahvistimissa. Neuvostoliittolaisen soitinrakennuksen ylivoimaisuuden ylistyksen kerho #1 |
piiroinenj 01.03.2006 22:34:41 | |
---|
niin ei sitä varmaan heti ensimmäiseks kannata mitään 100w putkinuppia ostaa. osta joku 30w kombo tai nuppi. kumminkin kohta oot tuohon satavattiseen ostamassa jotain keinokuormaa. riippu tietysti minkälaista soitat. ja miten kovaa. ja tietysti miten paljon on rahhaa. tonnilla saa jo vaikka mitä. uutena ja käytettynä. parhauttahan ois jos sais testailla kaikessa rauhassa treeniksellä eri kokoisia vahvistimia. kyllähän se on selvä että joku engelin poverballi kuullostaa pikkusen erilaiselta kun joku fenderin pro junior 15w pikku kombo. hyviä silti kumpikin. ja en usko jos ruettas jotain räimettä vetää niin ei tuo fender paljoo jäis engelille. ei ehkä kumminkaan kannattas tuijotella niitä vatteja vaan kokeilla käytännössä. MONO SOUND |
käsi 05.03.2006 12:13:59 | |
---|
Mun pitäs kans ostaa putki vaffari mutta onkelma on juuri se että hinnat on aivan hulluja...:( mutta ostat silloin laatua:). oman kokemuksen mukaan putkipelit kestävät pitempään ja niiden arvo pysyy hyvänä koko ajan jos vaikka eteenpäin myyntiä ajattelet. trankku peleissä taas jälleenmyynti arvo romahtaa aikas nopeasti. ja eivät kestä niin kauaa kuin putkipelit. toinen asia on mun mielestä soundi, putkipeleissä on mun mielestä parempi soundi kuin trankkuvekottimissa, mutta tämä on mielipide asia jos olet korvias myöten paskas ja kuses on paras pitää suu kiinni |
Rinneto 05.03.2006 13:00:59 | |
---|
niin ei sitä varmaan heti ensimmäiseks kannata mitään 100w putkinuppia ostaa. osta joku 30w kombo tai nuppi. kumminkin kohta oot tuohon satavattiseen ostamassa jotain keinokuormaa. Mun Marsu laulaa aivan helvetisti liian lujaa 25 wattisenakin, että kyllä siihenkin melkein jo kannattais keinokuorma hommata. Marshall Silver Jubilee 2553 Half-Stack. |
JCM 05.03.2006 13:38:05 | |
---|
Leikkaan kurkkusi. Hoho. Paras threadi!! Ja miksi minä käyn töissä?? Juuri siksi, että saan edistettyä musahommia mm. ostamalla vahvistimia ja kitaroita ja voin ostaa studioaikaa. Kyllä jumalauta mä mielelläni laitan kaikki rahani musaan. |
Ronsto 06.03.2006 16:43:54 | |
---|
Hoho. Paras threadi!! Ja miksi minä käyn töissä?? Juuri siksi, että saan edistettyä musahommia mm. ostamalla vahvistimia ja kitaroita ja voin ostaa studioaikaa. Kyllä jumalauta mä mielelläni laitan kaikki rahani musaan. Juu mutta katos kun pitäis vuokrat maksaa omasta kämpästä sekä reenikämpästä. Prkl. Ja olis ihan kiva saada jotain muutakin sinne jääkaappiin kuin pelkkä valo. Kuolema höyhentä kevyempi, velvollisuus vuorta raskaampi |
Abgrund 07.03.2006 16:57:53 | |
---|
Joo, noita vähemmän nimeä omaavia merkkejä kannattaa tosiaan katsella; käsittääkseni juurikin London City(t) on aika hyvä peli. Itsekin sain periaatteessa ilmaiseksi Laneyn Supergroup series MK1 100w putkinupin, käsittääkseni vuodelta -69. Iso se on, ruma ja painava, mutta kyllä siitä ääntäkin lähtee! Kun on nyt soitellut kuusi vuotta Gibsonin tekemällä Fender super reverb -trankkukopiolla, niin kyllä se on aika makoisaa päästellä putkien kanssa menemään. Loppuu jo meidän liidikitaristilla omasta Marsustaan säätövarat :P Haha! Take a look at the guy! |
migreeni 08.03.2006 00:54:26 | |
---|
On jo Warp 7 212... Alan vaan kyllästymään jo siihen. Kyllästy pois, mutta älä anna periksi. On nimittäin hitusen vittumaista ostaa huono putkivaffari pienellä rahalla kun säästää ja ostaa kunnollisen. Niin se vaan on... |