Aihe: Hanuri 1 | |
---|---|
![]() 21.03.2006 08:30:47 | |
Olen hankkinut 5-rivisen hanurin. Aloittelen harjoitella ja kysyselisin, onko väärin totutella käyttämään kolmea ulommaista riviä, esim. jos kappale kulkee A-mollissa? Kirjallisuuden mukaa pitäisi käyttää kolmea keskiriviä. Mulle sormet taipuvat luonnollisemmin ensin mainituilla riveillä. Hanurin näppäimistö on suomalainen järjestelmä. T: Kari | |
![]() 23.03.2006 15:25:48 | |
Olen hankkinut 5-rivisen hanurin. Aloittelen harjoitella ja kysyselisin, onko väärin totutella käyttämään kolmea ulommaista riviä, esim. jos kappale kulkee A-mollissa? Kirjallisuuden mukaa pitäisi käyttää kolmea keskiriviä. Mulle sormet taipuvat luonnollisemmin ensin mainituilla riveillä. Hanurin näppäimistö on suomalainen järjestelmä. T: Kari Suosittelisin käyttämään kaikkia viittä riviä, kun niitä kerran viisi on. Toiset kappaleet(osat kappaleesta) on helpompi sormittaa ulkoriveille jotkit keskirivelle ja jotkin sisäriveille. Kaikki kappaleet pystyt soittamaan vaikka mainitsemiltasi ulkoriveiltä, mutta siinä kohtaa menee se 5-rivin idea perse edellä puuhun. Sama kuin sulla olisi 3-rivinen vehje. Sormitus on kappale kohtainen, joten jos soittamasi kappale (meni se sitten mistä sävellajista tahansa) on helpointa soittaa ulkoriveiltä niin miksi siitä tarvitsisi vaikeampaa tehdä. Ai niin, vastaukseni kysymykseen on ei, jos kyseinen kappale mielestäsi on helpompi sormittaa ulkoriveille. Minkähän kirjallisuuden mukaan opetetaan, että Am:ssa kulkevien kappaleiden soittoon pitäisi käyttää keskirivejä? Erään vapaalehdykkäsoittimen rääkkääjä... | |
![]() 24.03.2006 08:46:57 | |
Kiitoksia! Minä itse oletin näin, koska Lasse Pihjalamaan harmonikka koulu opettaa esim. c-duuri asteikko soitetaan kolmelta keskiriviltä, siinä sormitus kuvio hiukan muuttuu jos se soitettaisiin kolmelta ulkoriviltä. Tätä minä pelkäsin että tuleeko siinä ongelmia kun pääsee pidemmälle näissä hrjoituksissa. Pianoharmonikkaa olen kyllä soittanut pienen ikäni joten bassossa ei ongelmia. Että kokeippa kurtulla otat kolmelta ulkoriviltä soinnun E, A, C, E (voisko tota kutsua A-molliksi) ja saman kolmelta keskiriviltä. Minusta tossa jälkimäisessä sormet on luonnottomassa asennossa ja jos kappale soitetaan tässä jälkimmäisessä rivistössä niin sormitus on hiukan eri jos se soitetaan kolmella ulkorivillä. Tämä oli se minunun pelkoni, mutta käsitin että voin hyvin käyttää kolmea ulkoriviä, yllä mainitussa astikossa kulkevaa kappaletta soitettaessa ja lisäksi tarvittaessa myös apurivejä. T:Kari | |
![]() 24.03.2006 14:40:55 | |
Kiitoksia! Minä itse oletin näin, koska Lasse Pihjalamaan harmonikka koulu opettaa esim. c-duuri asteikko soitetaan kolmelta keskiriviltä, siinä sormitus kuvio hiukan muuttuu jos se soitettaisiin kolmelta ulkoriviltä. Eli se opus opettaa, että asteikot soitetaan tietyiltä riveiltä, ei kappaleet. Uskallan tietämättäni väittää, että siinä kirjassa opetetaan kaikki asteikot soittamaan kolmelta keskiriviltä. Pystyt soittamaan kaikki duuri- ja (harmoninen)molliasteikot kahdella sormituksella käyttämällä apurivejä. Sama homma pelkästään kolmelta keskiriviltä suht järkevästi vaatii 6 sormitusta. Erään vapaalehdykkäsoittimen rääkkääjä... | |
![]() 24.03.2006 19:18:29 | |
Nimenomaan, se kehittaa soittamaan kaikki asteikot keskiriveiltä. Tämähän se oli minun ongelma, kun olin ennen opuksen neuvoja totutellut toisenlaiseen järjestelmään, ettei tulisi se pianoharmonikan ongelma, että muodostuu vahvoja äänilajeja, näinhän äänilajin muutos ei vaikuta sormittukseen, rivit vain muuttuvat. Suuret kiitokset sinulle neuvoistasi, kyllä minä nyt sain varmistuksen siihen etten treenaa ihan päin p:tä. On mielestäni tärkeetä että homma lähtee oikeaoppisesti liikkeelle. Jos tulee mieleen jotain vinkkejä, kirjoittele. T:Kari | |
![]() 25.03.2006 21:35:04 | |
Olen hankkinut 5-rivisen hanurin. Aloittelen harjoitella ja kysyselisin, onko väärin totutella käyttämään kolmea ulommaista riviä, esim. jos kappale kulkee A-mollissa? Jos A-mollin suolistolla vedät, saat satasen! He's a hero, hän ei taivu! THV-Klubi #12 Paskakitaristit #1 | |
![]() 26.03.2006 13:23:12 | |
5 rivisellä kannattaa hyödyntää ne kaikki asemat (sisä, keski, ulko), tässä voisi verrata oikeaa, väärää ja armeijan tapaa tehdä asiat... Eli joltain riviltä se homma on vain yksinkertaisesti helpompi soittaa kuin joltain toiselta. En muista onko hanurinuotteihin merkitty niitä asemia, itse tapasin kokeilla, tai opettaja ne sinne merkitsi, miltä asemalta kannattaa soittaa. Kannattaa yrittää käyttää kaikkia kolmea eri asemaa, mielestäni. Kitaransoitossakin moni sanoo ettei pikkurilliä tarvi, mutta jossain vaiheessa kun sitä tarvitsee, voi soitto olla aika takkusta pitkänaikaa, kun se ei ole kehittynyt samaan tahtiin. Vähän sama asia haitarin soitossa. Tietysti riippuu millaista musiikkia soitat. Erityisesti klassisessa ja /tai nopeassa soitossa tämä korostuu. Humpassa ei varmaan ole niin radikaalia merkitystä, vähän voi soitto ontua paikoin. Ajatus lentää, minä en. | |
‹ edellinen sivu | seuraava sivu › 1 |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)