Aihe: Mnetin Soitinkorjaus & Avustus Oy - auttajia tietämättömille 1 | |
---|---|
![]() 28.04.2006 09:51:01 (muokattu 28.04.2006 10:03:56) | |
No niin, elikkä tarkoituksena valjastaa mnetin konkareiden tahi tietäjien tietotaito keskustelupalstaakin tehokkaampaan käyttöön, konkreettiseen auttamiseen. Aloittelijalle, tahi pidemmällekkin ehtineelle soittajalle ilmaantuu kitaraan/bassoon/mihin vaan vika, jonka mahdollisesti tietävämpi helposti korjaa, mutta omat taidot eivät riitä. Eikä välttämättä huvittaisi mahdollisesti pikkujutun takia maksaa kallista huoltoa liikkeessä. Tässä vaiheessa mnetin tietäjät astuvat kehiin. Tarkoituksena olisi kerätä soittimien rakentamisesta/korjaamisesta/tekniikasta oikeasti perillä olevia ihmisiä eri kaupungeista, joita aloittelija/tietämätön voi pyytää apuun vian korjaamisessa pienellä korvauksella. "Pienen korvauksen" voi jokainen määritellä tilanteen ja mahdollisesti tarvittavien uusien osien perusteella itse, mutta tarkoituksena hieman talkoohengessä auttaa edullisesti. Ja tietysti jos korjaajalle käy niin miksei ilmaiseksikkin. Lähinnä nimellinen hyvitys vaivasta siis tarkoituksena (matkakulut + kahvirahat tjsp..) Tuskin on tietävälle iso vaiva käydä laittamassa pikkuvika kuntoon ja tienata vaikkapa parin tuopin verran pikkurahaa. Toki isompiakin ongelmia voi setviä. Keskustelupalstalla annetaan hyviä vinkkejä (joskus, ihan oikeasti!1!), mutta tällä voisi valjastaa sen tiedon hieman tehokkaampaankin käyttöön. Kuitenkin pitäisi muistaa että jos ei ole asiasta perillä, niin sanoo sen rehdisti eikä ala tekemään toisen kitaraan epävarmasti mitään yrityksiä. Heti tulee iso kasa tositietäjiä mieleen mutta enpä tässä heitä uskalla omin neuvoin listata. Isommista kaupungeista varmasti löytyy paljon, toivottavaa olisi että myös te pikkukaupunkien muusikot heräätte ja listaatte nimenne. Mainitkaa kaupunkinne, soitin josta tiedätte ja mahdollisesti myös jotain erikoisosaamista. Esim: Mauno Meikäläinen, Ala-Keitele, kitarat + elektroniikka. Nimeään ei siis tarvitse mainita, nimimerkki riittää. Jaottelen tähän sitten aloitusviestiin kaupunkien ja soittimien mukaan, jos tämä ottaa tuulta alleen. Vahvistimista, soittimista, kaikesta. Miten olisi? Elämä on kuin banaani, johon apinat ei yllä. | |
![]() 28.04.2006 11:30:04 | |
Toi olisi ajatuksena ihan kiva, mutta..... Jottei asia käy niin helpoksi, niin tässä muutama miete. 1) Täällä näyttäisi säädön tarpeessa olevia kitaroita löytyvän niin rajusti, että ei taida kourallinen vapaaehtoisia niitä täyspäiväisestikään säätämällä keretä säätämään. 2) kitaran trimmauksessa saattaa venähtää kuitenkin muutamaa hetkeä pidempi aika: kaularaudan säätäminen on aika yksilöllistä touhua ja sen säätämisen vaikutukset näkee kuitenkin vasta viiveellä. Lisäksi aikaa saattaa viedä halpojen tavaroiden pyöristyneet kuusiokoloruuvit ja vastaavat. 3) esim. elektroniikkaa uusiessa hinta saattaa nousta odotettua kalliimmaksi, vaikka ne ei paljoa maksakaan. Joku on kuitenkin katsonut jostain Kiina-hinnastosta potikoiden ja switchin hinnan (jotka vielä on kuitenkin väärät osat), ja ihmettelee sitten kun uudet osat onkin 5 kertaa kalliimmat switchcraftit tai vastaavat. Itse en ainakaan haluaisi vaihtaa moneen otteeseen halpoja kamoja.... Tuommoisesta kahden potikan ja mikkivalitsimen vaihdosta tulee kuitenkin helposti about 40-50 euron lasku, vaikka tekisi kuinka talkootyönä. Näihin nähden esim. tuollaisen elektroniikkapuolen huolattaminen ammattiauttajalla ei olekaan yht'äkkiä kovin kallista. Niillä on kuitenkin osat valmiina, joten niitä ei tarvitse haeskella mistään ja eipä ne niillä yleensä sen kalliimpia ole kuin itse hakemalla johtuen isommista tilauseristä. Suurimmaksi ongelmaksi mä kuitenkin veikkaisin tuota kauheata massaa, jonka se raukka vapaaehtoinen joutuu kohtaamaan. Millä sieltä sitten valitset ne onnekkaat, joiden soittimet säädät. Kitarat kuitenkin helposti tarvitsee pari kertaa vuodessa säätämään.... Jottei tilanne kuitenkaan näyttäisi niin hankalalta, niin mulla olisi seuraavanlainen ehdotus: Jos esim. tähän topiciin kerätään noita asian osaavia ja joku organisoi muutaman ajan ja tilan yhteiselle opastukselle. Sellaisessa tilanteessa jokainen voisi itse säätää kitaransa ja kysyä samalla paikan päällä neuvoa asiaan perehtyneeltä. Samalla sen kitaran oppii itse säätämään, niin ei tarvitse jatkuvasti kysyä neuvoa perusasioista. | |
![]() 28.04.2006 12:06:19 (muokattu 28.04.2006 12:11:15) | |
Hyviä ehdotuksia, jep. Mutta Kuitenkin tässä oli kyse pikkuvikojen korjailusta, tapauskohtaisesti sitten näkee että miten pitkään menee. Ja tottahan toki sitä olisikin tarkoitus ennen hommiin ryhtymistä miettiä että olisiko sittenkin järkevää viedä liikkeeseen. Ja loppujen lopuksi en usko että näihin tietäjiin niin paljon yhteyttä otettaisiin että ihan sumpuksi menisi. Keskustelupalsta on kuitenkin yhä olemassa, josta ne, jotka luulevat jotain osaavansa tehdä mutta eivät ole aivan varmoja, voivat kysyä apua. Ja jos joku projekti uhkaa osoittautua pitemmäksi, niin voihan siinä sitten joko a) päättää yhdessä että liikkeeseen viedään, tai b) tämä korjaaja ottaa pidemmän projektin Tuollaisista voi sopia keskenään, enkä näe siinä mitään ongelmaa. Ja missään nimessä ei olisi tarkoitus sellaisia tapauksia tätä kautta toteuttaa kuten "kitara on ihan paskana, pitää uusia melkein kaikki, teetkö kahvirahalla???" Ja tuo "työpaja"- idea on muuten ok, mutta se ei taas saavuta kuin yhden kaupungin. Sellaista tuskin kukaan joka paikkaan alkaa organisoimaan. Tarkoitus olisi että ympäri suomea löytysi noita auttajia. Talkoohenkistä auttelua nimellisellä korvauksella. Sormi suussa- tilanteissa voi sitten näihin ottaa yhteyttä, ja matkakulut + kahvirahat tai ilmaiseksi, tapauksen mukaan, olisi tarkoitus. Anyone? + tietenkin se, että joka kaupungissa ei edes ole musiikkiliikkeitä, tai jos vaikka yksi tai kaksi onkin niin pitkään kestää saada se sieltä huollosta takaisin. En näe tässä sen suurempia ongelmia. Jos ongelma osoittautuu isommaksi niin sitten vaan liikkeeseen, ellei se korjaaja halua ottaa itselleen pitempää projektia. Tapauskohtaista, eiköhän ihmiset kykene keskustelemaan, miten edetään. Otetaanpa esimerkkitilanne: Aloittelijalla on irtoillut sähkö-osastolta piuhoja muutamiakin. Hän ei tiedä yhtään mikä kuuluu mihinkin, eikä ymmärrä kytkentäkaavioista hölkäsen pöläystä. Ei omista kolvia, tai ei vain uskalla käydä sörkkimään, vaikka tuskin mikään vikaan menisikään. Osaava kaveri tekee tuon 10 minuutissa ja kaikki on häpi. Elämä on kuin banaani, johon apinat ei yllä. | |
![]() 28.04.2006 12:23:47 | |
Ihan hyvä ideahan tämä on. | |
![]() 28.04.2006 12:35:02 | |
Otetaanpa esimerkkitilanne: Aloittelijalla on irtoillut sähkö-osastolta piuhoja muutamiakin. Hän ei tiedä yhtään mikä kuuluu mihinkin, eikä ymmärrä kytkentäkaavioista hölkäsen pöläystä. Ei omista kolvia, tai ei vain uskalla käydä sörkkimään, vaikka tuskin mikään vikaan menisikään. Osaava kaveri tekee tuon 10 minuutissa ja kaikki on häpi. Mä en ymmärrä, miten tuo voi tehdä jollekin hirveän ongelman.... Potikoissa näkee kuitenkin paikat, joista piuha on irronnut. Lisäksi netistä näkee kuvan aiheesta, ei tarvitse osata kytkentäkaavioita. Sen lisäksi suurin osa näihin ongelmiin törmäävistä on kouluikäisiä. Luulisi koulusta yhden kolvin löytyvän. Jos ei niin kaverilta viimeistään. Vieläkin, ajatuksena tää on ihan hyvä, mutta noi "helpot" ongelmat saa aika helposti ratkaistua itsekin, kun vain vähän yrittää.....ja mä pelkään, että tämä kuitenkin leviäisi käsiin, ja ne "huoltajat" saisi jatkuvasti tehdä isompia hommia. | |
![]() 28.04.2006 13:01:52 | |
Mä en ymmärrä, miten tuo voi tehdä jollekin hirveän ongelman.... Potikoissa näkee kuitenkin paikat, joista piuha on irronnut. Lisäksi netistä näkee kuvan aiheesta, ei tarvitse osata kytkentäkaavioita. Sen lisäksi suurin osa näihin ongelmiin törmäävistä on kouluikäisiä. Luulisi koulusta yhden kolvin löytyvän. Jos ei niin kaverilta viimeistään. Vieläkin, ajatuksena tää on ihan hyvä, mutta noi "helpot" ongelmat saa aika helposti ratkaistua itsekin, kun vain vähän yrittää.....ja mä pelkään, että tämä kuitenkin leviäisi käsiin, ja ne "huoltajat" saisi jatkuvasti tehdä isompia hommia. Jep jees, tuo nyt oli esimerkki. Kuitenkaan en näe syytä miksi tätä mnetin "taitaja"-porukkaa ei voisi hyödyntää. Ei tämä leviä käsiin kun ymmärretään se että nämä heput eivät tee mitään isoja remontteja. Ja että esim. mitään kieliä vaihtamaan ei kuitenkaan raahauduta. Rajataan suht yksinkertaisiin ongelmiin, joista aloittelija ei kuitenkaan itse saa selvää. Ja huollossa käyttäminen vie ruuhkassa tuhottomasti aikaa, eikä kaikkialla ole kunnollista mahdollisuuttakaan siihen. Lähes päivittäin tänne avautuu ketjuja ongelmista jotka konkari hoitaa hetkessä, mutta aloittelijalle ei avaudu. Elämä on kuin banaani, johon apinat ei yllä. | |
![]() 28.04.2006 14:59:03 | |
Tämä on kyllä mainion kuuloinen idea. Itse osallistuisin mielelläni, jos voisin. Tällä hetkellä ei vain ole oikein tilaa eikä laitteita korjaustoimenpiteisiin. Muuten kyllä. Tiedä sitten mitä avuja kykenisin tarjoamaan, ainakin vasta-alkajia voisin jeesiä. Köyhyys johtuu omaisuuden puutteesta | |
‹ edellinen sivu | seuraava sivu › 1 |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)