Aihe: Biisin TUPLAAMINEN (neuvoja?), Hip-Hop/RAP 1 | |
---|---|
![]() 08.04.2006 20:05:15 | |
Hei, Voisiko kukaan neuvoa, että miten oikein noi kaikki tuplaa, kun itse aloin tuplaamaan biisiä, ja huomasinkin, ettei niin helppoa olekkaan. Eli ongelmani on siinä, että kun tuplaan jotain sanaa / lausetta, säädän volyymit ym, että kummalle puolelle painottaisin ym. mutta sitten huomaankin, että kun kuuntelee kajareista, niin sitä tuplausta ei ollenkaan huomaa ihan niinkuin sitä ei olisi, mutta sitten kun taas kuuntelee korvalappustereoilla niin ne erottuvat tosi hyvin joukosta, eikä kuullosta ollenkaan hyvältä. Hmm, voisiko nytten kukaan neuvoa, että miten noi räppärit oikein tuplailee? Olen kyllä koittanut kuunella mm. cheekin, avaintekijöiden ja Elastisen biisejä ja matkia niitten tuplausta, kun niillä se homma rullaa hyvin, mutta ei vaan meinaa millään onnistua. Niinpä jos joku osaa/tietää, niin kertokaas miten te tuplaatte? Kiitos! | |
![]() 08.04.2006 21:08:08 (muokattu 08.04.2006 21:22:07) | |
Mä en osaa nyt sanoa miten noita oikeassa maailmassa tehdään, mutta ite tekisin seuraavaa: nauhoita tuplattavat jutut uudelle raidalle ja vedä niin monta kertaa, että menee täydellisesti nappiin. Riippuen taustoista voi ton tuplauksen tehdä kahteenkin kertaan ja panoroida eri kaiuttimiin. Älä kuitenkaan ihan keskelle jätä välttämättä, vaikkei kahta tuplausta olisikaan, ettei mene tukkoon. Voit koittaa myös koneella tuplaamista eräänlaisena efektinä johonkin kohtaan. Teet siis tuplattavasta jutusta kopion, laitat siihen vaikka 10ms 100% wet delayn ja panoroit toiseen kaiuttimeen tätä signaalia. Tota voi korostaa erilaisella eq:lla yms. Mielikuvitusta kehiin, ei kaikkea kannata tehdä niinkuin niitä on iät ja ajat tehty. Esimerkiksi voisi olla hyvä idea käyttää ihan kokonaan toista räppääjää niissä tuplauksissa, että tulee selkeästi ihan eri fiilis. Tai mikität sellasen "rap kuoron" stereoparilla ja levität äärilaitoihin. Kokeile ihan mitä vaan. EDIT 1: Mä kuuntelin noita sun pätkiä ja täytyy sanoa, että jotain outoa noissa tuplauksissa on. Ne ikäänkuin heiluu ja häilyy siellä taustalla. Mä lähtisin tekemään ne ihan alusta asti uudestaan. Sun pitäis artikuloida voimakkaammin ja muutenkin äänenkäyttö saisi olla mielestäni agressiivisempaa. Tosta puuttuu sellanen tiukkuus kokonaan. Vaikka sä haetkin selkeästi letkeää meininkiä, ei se onnistu jos kaikki kuulostaa löysältä. Koita muuten vaikka kompressoida niitä tuplauksia lyttyyn ja equttaa niistä päälaulun tärkeimpiä taajuuksia pois. En mä osaa ton tarkemmin neuvoa, jos et meinaa uudestaan juttuja harjoitella ja vetää narulle. EDIT 2: Äläkä nyt ota itseesi, ihan positiivisessa mielessä rakentavaa kritiikkiä koitan antaa. Ihan hyvältä soundaa, joskin liian tutulta mun mielestäni. Koita kehittää sellasta omaa soundia. Jos se on sellasta löysää paatosta, niin tee sitä. Jos se on tiukkaa tykitystä, tee sitä. Tommonen rentoilupapatus on jo kuultu, yleisö kaipaa jotain uutta. Tai no, mitäpä mä räpistä tietäisin, en oo jaksanut kuunnella oikein mitään Enter The Wu-Tangin jälkeistä räppiä oikeastaan. Älä ota liian vakavasti. The dreams in which I'm dyin are the best I've ever had. | |
‹ edellinen sivu | seuraava sivu › 1 |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)